Jump to content

6,5x55 skan og 6,5x55 swedish


tveraa

Recommended Posts

1 minutt siden, Ei tohi varjata skrev:

Jeg påberoper meg ikke å vite så utrolig mye, men jeg vet at høggern har peiling. ;)  

Det er jeg helt sikker på er riktig, men du skal ikke se bort fra at jeg følger sånn noenlunde med i faget heller 👍

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 5.12.2009 den 23.53, høggern skrev:

Gjentar: swedish er muligens litt trangere enn skan. (muligens, fordi et swedish kammer på max mål er større enn et skan på minimum, men et skan på minmum er større enn et swedish på minimum, derfor kan man ikke kategorisk og med 100% sikkerhet si at et swedish kammer er trangere enn et skan kammer.....)

 

Så kan man jo legge til at SKAN kammer tillater lengre hylser enn SE,  som jeg og har nevnt for snart tiår siden. :) 

Edited by høggern
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, høggern skrev:

Forresten har jeg en kartong fabrikkpartoner merket SKAN, og de passer fint i SE kammeret på min blaserpipe. ;)

 

Raufoss har heldigvis sluttet med det tullet der nå men jeg har også esker fra 01 fra RA som det står 6,5 x 55 mm Skan på (Ikke en C.I.P godkjent patron) nå er det bare reklamen og prislista til skytterkontoret som nevner SKAN (eks RA SKAN Super Sierra) mens på boksen kan du ikke lengre finne SKAn.  

Link to comment
Share on other sites

24 minutter siden, høggern skrev:

Her er lengda nevnt og ;)

Ja dette tror jeg vi kan være enige om. Meg bekjent har det aldri vært laget en 6,5x55 SKAN patron, så hvorfor de utstyrte benevnelsen på pakkene slik ligger nok i overkant av min forstand. Regner med at disse eskene er et samlerobjekt i dag. 👍

Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, høggern skrev:

Jeg hadde tenkt bruke de opp på fc og ls. ;)

Kunne jo vært litt moro å ha en slik pakke 🙃 Skal du på FC i Midt-Norge så skal jeg være standplassleder noen dager så da kjøper jeg gjerne en pakke fra deg. Eller bare eska ville jo være morsomt det og 👍

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Dette var en interessant diskusjon. Jeg har en Schultz & Larsen Tactical. Når jeg bruker 6,5 x 55 Skan FL dier har jeg ikke problemer med trangt

kammer, MEN om jeg kun necksizer hylsene blir de for trange. Jeg har derfor lurt litt på dette og bruker nå kun FL dien. Ser også at hylsene strekker seg mye

og må derfor trimme dem forholdsvis ofte. Etter 12 -13 gangers bruk får de lett bulker og jeg ser at godset i hylsene begynner å bli tynt så de kasseres etter sjekk.

Jeg er svært påpasselig å kun bruke hylser skutt i mitt eget våpen og har kontroll på antall ganger de er skutt med.

Har ikke gått så langt så langt inn i materien da jeg nå FL sizer hylsene og trimmer ved behov. Presisjonen er upåklagelig uansett, ett hull i en lapp med fem skudd på hundre meter.

Men... de fleste jeg kjenner som har 6,5 x 55 sier at etter at hylsen dems er kammerformet "(fireformed") necksizer de hylsene uten problem. Det går ikke hos meg.

Noen kommentarer eller forslag ?

 

Link to comment
Share on other sites

Treg kamring er normalt etter noen sykluser med halspressing, men det går vanligvis fint iallefall 5 ganger. Hvilken die har du?

En mulighet er at en evt ekspansjonsknapp flytter skuldra frem når du drar den ut av halsen (prøv uten knapp). En annen er at du presser litt langt ned, og "bumper" skulder/hylsekropp (prøv å skru dien 1/2- 1 runde opp)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

At hylsene strekker seg er da ikke noe som bare gjelder for SKAN kammer. Alle som lader for annet en skan må da ha styr på hylselengden. At dfs har valgt skan kammer fordi tror dfs skyttere ikke greier å passe på å trimme hylsene i tide er vel bare tull. Å lære dem å ikke gjøre det er etter min mening farligere. 

Etter hva jeg har forstått er det Våpensmia som har enerett på SKAN kammeret. Str. pipene blir sendt som pipe emner og kammret hos Våpensmia og trenger derfor ikke følge C.I.P regelverket. Løpene vi får kan altså godt være vraket fra export til andre land innenfor C.I.P

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Våpensmia kamrer ikke, det er gjort fra fabrikkene

Nå skal jeg ikke være for skråsikker, men mitt bestemte inntrykk er at Våpensmia kamrer pipene selv. Kjøper emner, kamrer og freser "STR-feste"..

 

Pipene som selges av andre har selvsagt ikke vært hos Våpensmia. Det gjør fabrikkene selv. Blaser ser ut til å kaldhamre kammeret, De andre tror jeg brotsjer kamre. Men er usikker. Sauer piper er iallefall også kaldhamret, Heym er kaldhamret, LW er knapptrekt, og S&L er skåret.

Det er litt forskjell i bredde og dybde på riflingen (og riflestigning) fra fabrikk til fabrikk og de lærde strides noe om hva som er "best".

 

 

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Men... de fleste jeg kjenner som har 6,5 x 55 sier at etter at hylsen dems er kammerformet "(fireformed") necksizer de hylsene uten problem. Det går ikke hos meg.

Noen kommentarer eller forslag

Hvilken ladning bruker du? Lader en for hardt så går det ikke å kun halspresse. Samme om kammer eller støtbunn er skjev. 

 

K

 

 

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Dersom de ikke kamrer pipene. Hvorfor viser de kamring i filmen sin da? Og kaller råvaren for "emne"? Det er også påfallende at piper med nær påfølgende nummer fra VS, fra to forskjellige produsenter, har tilnærmet like kammer?

Men jeg vet ikke. 

 

K

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

34 minutter siden, M67 skrev:

Dersom de ikke kamrer pipene. Hvorfor viser de kamring i filmen sin da? Og kaller råvaren for "emne"? Det er også påfallende at piper med nær påfølgende nummer fra VS, fra to forskjellige produsenter, har tilnærmet like kammer?

Men jeg vet ikke. 

 

K

 

 

Vell, som sagt, så må du ta dette opp med Våpensmia. Da jeg snakket med de sommeren 2016 fikk jeg det forklart slik jeg refererte til ovenfor. Må vel ta forbehold om det er blitt forandringer i opplegget siden da, men betviler det sterkt. For meg spiller det egentlig liten rolle hvordan det blir gjort. 

Link to comment
Share on other sites

Hvem andre enn Våpensmia produserer piper som er tillatt brukt innen dfs. Norma forsøkte med et Blaser løp i SE, men ble raskt stoppet av dfs med begrunnelse, det er farlig å la skandinaviske skyttere bruk SE amo i SE kammer. De må ha ett overdimensjonert kammer (SKAN) som Våpensmia har monopol på. 

Link to comment
Share on other sites

Norma har aldri blitt "stoppet" - de måtte bare endre kammeret til å passe med reglene i DFS. Norma selger nå piper med SKAN kammer + restlageret med SE kammer. Sauer (SIG Sauer) kamrer pipene selv - og Våpensmia. 

Jeg tror Normas Blaserpiper kommer til å bli en suksess, de holder meget høy kvalitet, det synes at det er Blaser for å si det sånn, og de går meget godt. Jeg er på min 3. Skjøt de første 10 skuddene med den i går og det så meget lovende ut.

 

K

Link to comment
Share on other sites

5 minutter siden, Cadtek skrev:

Hvem andre enn Våpensmia produserer piper som er tillatt brukt innen dfs. Norma forsøkte med et Blaser løp i SE, men ble raskt stoppet av dfs med begrunnelse, det er farlig å la skandinaviske skyttere bruk SE amo i SE kammer. De må ha ett overdimensjonert kammer (SKAN) som Våpensmia har monopol på. 

Våpensmia produserer IKKE piper til Sauer i DFS- sammenheng. Norma pruduserte heller ikke blazerløpene  du nevner. De var i omløp et par års tid før det ble stoppet av DFS. Du kan vel fortsatt få kjøpt et Blazerløp med SE-kammer fra Norma om ikke lagret er utsolgt. Uheldig med 2 forskjellige kammer til samme patron er vel tanken bak. DFS bestemte seg før Sauer ble innført at den skulle kamret med Skankammer. Eneste kamring for denne patronen som er godkjent for bruk i DFS.

Link to comment
Share on other sites

Mulig Sauer selv har anledning til å kammre selv, men må da forholde seg til C.I.P, så det er vel bare løpet som sitter i geværet når det leveres vil jeg tro. Norma ble nektet å selge løp med SE kammer når deres lager var tomt. Med SKAN kammer koster den 500 kr. mer? 

Poenget her er at om dfs tillot SE kammer kan det altså leveres rimeligere. Så hvorfor tviholde på SKAN?

  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

Etter å ha tenkt litt. Siden SKAN kammer er en wildcat ikke registrert i C.I.P kan den sannsynligvis selges på tvers av landegrenser uten å følge C.I.P regler. Blaser pipen i SE er C.I.P stemplet. Så med tillatelse fra rettighetshaver kan de levere den i SKAN uten C.I.P stempel. Så da står det vel igjen å se hvor god den blir. 

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Cadtek skrev:

Mulig Sauer selv har anledning til å kammre selv, men må da forholde seg til C.I.P, så det er vel bare løpet som sitter i geværet når det leveres vil jeg tro. Norma ble nektet å selge løp med SE kammer når deres lager var tomt. Med SKAN kammer koster den 500 kr. mer? 

Poenget her er at om dfs tillot SE kammer kan det altså leveres rimeligere. Så hvorfor tviholde på SKAN?

Litt usikker på hvor du vil med denne diskusjonen. Regner med at Sauer, og andre, som produserer våpen og deler har kontroll på hva de må forholde seg til i forhold til produksjonsregler og standarder. Norma ble ikke nektet å selge løpene med SE-kammer. Norma er eneimportør av Blaser, (når holdt jeg vel tunga rett i munnen) ikke produsent, og fikk anledning til å selge ut de løp med SE-kammer de hadde på lager. Derimot fikk Blaser ikke lage nye løp med SE-kammer til Sauer 200 STR for salg i Norge eller de 2 andre brukerlandene. Det var altså ikke DFS alene som nektet dette, men de 3 nordiske brukerlandene. Etter de opplysninger jeg har produserer de hele løpet selv før levering til Norma for salg. Prisforskjell i løpene mellom SE og Skan-kammer har vel noe med at Norma ønsker, fortest mulig, å kvitte seg med "gammelløpene" kamret for SE. Tviler veldig sterkt på at de 500 kronene du refererer til er et påslag for å kamre løpene for Skan.

Link to comment
Share on other sites

Men ser du ikke at vi kan få løp som holder målene til en rimeligere penge. Jeg trodde dfs skulle holde kostnadene ned for å gi flest mulig muligheten til å delta. Dette oppnås neppe ved i gi noen monopol. Det finnes tydeligvis noen der ute som sterkt ønsker å opprettholde dette monopolet, som også står i veien for bruk av 223 som ville senke kostnadene ytterligere. 

Edited by Cadtek
Link to comment
Share on other sites

Har jeg sagt 200str blir dyrere? 

 

Bare kom med litt fakta. Som at monopolet faktisk gir oss relativt rimelige rifler og løp..... meeen det er kanskje ikke så interessant?  ;)

Hva koster en 200str i Tyskland for eksempel? (De selges der og, uten monopol)

 

Edited by høggern
Link to comment
Share on other sites

Joda jeg mener avtalen med Sauer er veldig bra, men jeg har ikke noen tro på at monopolet holder prisene nede. SE pipa til Blaser virker å ha blitt godt mottatt, så hvorfor ikke åpne for det da og 223 også. Tror neppe litt konkurranse skader. Desuten liker jeg amo som passer i kammeret, skader ikke presisjon eller hylser det. 

  • Dont like 2
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Cadtek skrev:

Men ser du ikke at vi kan få løp som holder målene til en rimeligere penge. Jeg trodde dfs skulle holde kostnadene ned for å gi flest mulig muligheten til å delta. Dette oppnås neppe ved i gi noen monopol. Det finnes tydeligvis noen der ute som sterkt ønsker å opprettholde dette monopolet, som også står i veien for bruk av 223 som ville senke kostnadene ytterligere. 

Nei det ser jeg ikke. Det er vel heller slik at prisen på Blaserløpene med SE-kammer er utdaterte pga regelverket og ikke at det er ekstra påslag på de nye med Skan-kammer. Løpene til Sauer 200STR er veldig billige i forhold til andre løp på markedet.

Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, Cadtek skrev:

Joda jeg mener avtalen med Sauer er veldig bra, men jeg har ikke noen tro på at monopolet holder prisene nede. SE pipa til Blaser virker å ha blitt godt mottatt, så hvorfor ikke åpne for det da og 223 også. Tror neppe litt konkurranse skader. Desuten liker jeg amo som passer i kammeret, skader ikke presisjon eller hylser det. 

Det er i tilfellet 5,56x45 NATO det er snakk om. Men enig i at denne patronen bør innføres til bruk i DFS av flere grunner. Jeg er forøvrig en av flere pådrivere for å få dette til. FB-siden: 5,56x45 NATO - Skyttere som vil ha 5,56 tillatt - som jeg administrerer er en side med noe info. Mere kommer der i løpet sv de neste månedene.

Link to comment
Share on other sites

16 minutter siden, GunPro skrev:

Det er i tilfellet 5,56x45 NATO det er snakk om. Men enig i at denne patronen bør innføres til bruk i DFS av flere grunner. Jeg er forøvrig en av flere pådrivere for å få dette til. FB-siden: 5,56x45 NATO - Skyttere som vil ha 5,56 tillatt - som jeg administrerer er en side med noe info. Mere kommer der i løpet sv de neste månedene.

Jeg tror monopolet til smia må bort først. Om SE blir tillatt faller monopolet og veien for 5.56 mye enklere. 

Link to comment
Share on other sites

40 minutter siden, Cadtek skrev:

Joda jeg mener avtalen med Sauer er veldig bra, men jeg har ikke noen tro på at monopolet holder prisene nede. SE pipa til Blaser virker å ha blitt godt mottatt, så hvorfor ikke åpne for det da og 223 også. Tror neppe litt konkurranse skader. Desuten liker jeg amo som passer i kammeret, skader ikke presisjon eller hylser det. 

Vet du hva en 200str koster i et land uten monopol? ;)

 

Forresten har ikke våpensmia noe monopol.... 

Edited by høggern
Link to comment
Share on other sites

Våpensmia har ikke monopol eller noen spesielle rettigheter på SKAN kammer.  SKAN er et villkatt kammer på linje med 6.5 x 55 AI, ikke proofet av hverken c.i.p eller saami og brotsjer omsettes fritt. Selve sauerinnfestningen er vel en annen sak og mest sannsynligvis må sig sauer godkjenne at man lager innfestning. 

 

Link to comment
Share on other sites

14 minutter siden, jkb skrev:

Våpensmia har ikke monopol eller noen spesielle rettigheter på SKAN kammer.  SKAN er et villkatt kammer på linje med 6.5 x 55 AI, ikke proofet av hverken c.i.p eller saami og brotsjer omsettes fritt. Selve sauerinnfestningen er vel en annen sak og mest sannsynligvis må sig sauer godkjenne at man lager innfestning. 

 

Jeg har blitt fortalt av en på Våpensmia at grunnen til at de kammret for pipeprodusentene var at de hadde rettigheter til SKAN kammeret. 

Spiller egentlig ingen rolle om det er kammeret eller innfestning. Våpensmia ferdigstiller alle pipene bortsett fra Sauer selv, og nå Blaser (den avtalen kjenner vi ikke). 

  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

Har dette egentlig noen betydning?

Jeg har/har hatt piper fra Sauer, Våpensmia, Blaser og muligens andre. Alle fordøyer fabrikkammunisjon og alle har fungert med hjemmeladd ammunisjon som er tilpasset løpet, uansett hvilke løp hylsene har blitt skutt med. Jeg har ladd disse med diesett fra Lyman, Forster, Redding RCBS og muligens også andre, ingen problemer. Plugg and play som det heter på nynorsk.

Bruk energien på skyting, ikke på flisespikkeri. 

Edited by Per-S
  • Like 6
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...