Jump to content

wikipedia er bra sies det, men dette er bare tull!


høggern

Recommended Posts

http://en.wikipedia.org/wiki/Mauser_M67

 

I denne artikkelen er det i mine øyne mye tull.

 

At M67 skjeftet må ødelegges for å få kassa ut av skjeftet pga bedding?

At det var hyppige delebrudd på M67?

At man fikk pungtering av hylsa på M67 kal 22LR og at hylsa måtte taes ut med skrujern?

 

Edit:skriveleif

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Wikipedia er knallstoff, sålenge en har brukere som deg. Wikipedia er ikke feilfri, men når den stadig blir oppdater og feil blir luket ut, så vil en sitte igjen med fakta og beskrivelser o.l som er av særdeles høy kvalitet og godt faglig innhold. Tenk deg at du isteden for å ta deg tiden med å opprette denne tråden, så kunne du heller rettet opp de feil og mangler som var på overnevnte, slik at andre interesserte slapp å oppleve tilsvarende!?

Link to comment
Share on other sites

jeg har sett endel forenklede halvsannheter på wikipedia når det kommer til våpen, men jeg føler ikke noe stort ansvar for å rette opp ting som jeg anategelig ikke har 100%rett i jeg heller.

 

wikipedia er en tvilsom affære i mine øyne, og jeg stoler ikke et fnugg på ting som hentes derifra.

Link to comment
Share on other sites

Wikipedia er knallstoff, sålenge en har brukere som deg. Wikipedia er ikke feilfri, men når den stadig blir oppdater og feil blir luket ut, så vil en sitte igjen med fakta og beskrivelser o.l som er av særdeles høy kvalitet og godt faglig innhold. Tenk deg at du isteden for å ta deg tiden med å opprette denne tråden, så kunne du heller rettet opp de feil og mangler som var på overnevnte, slik at andre interesserte slapp å oppleve tilsvarende!?

 

hehe

im not too good in nynorsk ;)

 

Bare du får faktaene riktig du, så er det sikkert noen andre som retter på språket i etterkant.

Link to comment
Share on other sites

 

Bare du får faktaene riktig du, så er det sikkert noen andre som retter på språket i etterkant.

 

hehe mye fakta om M67 er rett.

men det er noen punkter (som jeg ramsa opp tidligere) som ikke akkurat stemmer på noen av de "ikke akkurat fåtalls" eksemplarer jeg har brukt. ;)

Link to comment
Share on other sites

Kunne det stått noe slik som dette?

 

(basert på litt av det som står på wiki fra før da....)

 

The Mauser M67 is a bolt-action rifle made by Kongsberg Våpenfabrikk (currently Kongsberg Small Arms) of Norway, based on actions from Mauser M98k left by German armed forces in 1945. The M67 replaced the M59 in 1967 and was produced intil the 1990’s

 

Before the Sauer 200 STR was approved for Scandinavian target shooting in 1990, the M67 and the Krag-Jørgensen were the most popular target rifles in Norway. Due to the Krag's propensity to change its point of impact under wet conditions, many shooters preferred to use the Krag for shooting on covered ranges and the M67 for field shooting.

Most parts of this rifle, like the M59, were made from former Mauser M98 rifles but fitted with a heavy target barrel, a new oversize target stock, Busk target front and rear peep sight, and a rubber recoil pad. From 1975 the rifles had an adjustable trigger (M75), before that they had military M98K triggers.

From 1990 the rifles had an adjustable UIT target stock.

 

The gun weighed 6,400 grams and was available in 7.62x51 (.308 Win), 6.5x55 Mauser/Skan and .22 LR for the recruit-class..

In the .22LR version, the barrel was switched, the magazine follower and spring was removed and the bolt was changed to a model that worked with rimfire ammunition. This model had no magazine and was a single shot rifle.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke buskdiopteren en relativt moderne skapelse. har et inntrykk av at den kom på slutten av 80-tallet, men mulig jeg husker feil

 

 

Kunne det stått noe slik som dette?

 

(basert på litt av det som står på wiki fra før da....)

 

The Mauser M67 is a bolt-action rifle made by Kongsberg Våpenfabrikk (currently Kongsberg Small Arms) of Norway, based on actions from Mauser M98k left by German armed forces in 1945. The M67 replaced the M59 in 1967 and was produced intil the 1990’s

 

Before the Sauer 200 STR was approved for Scandinavian target shooting in 1990, the M67 and the Krag-Jørgensen were the most popular target rifles in Norway. Due to the Krag's propensity to change its point of impact under wet conditions, many shooters preferred to use the Krag for shooting on covered ranges and the M67 for field shooting.

Most parts of this rifle, like the M59, were made from former Mauser M98 rifles but fitted with a heavy target barrel, a new oversize target stock, Busk target front and rear peep sight, and a rubber recoil pad. From 1975 the rifles had an adjustable trigger (M75), before that they had military M98K triggers.

From 1990 the rifles had an adjustable UIT target stock.

 

The gun weighed 6,400 grams and was available in 7.62x51 (.308 Win), 6.5x55 Mauser/Skan and .22 LR for the recruit-class..

In the .22LR version, the barrel was switched, the magazine follower and spring was removed and the bolt was changed to a model that worked with rimfire ammunition. This model had no magazine and was a single shot rifle.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke buskdiopteren en relativt moderne skapelse. har et inntrykk av at den kom på slutten av 80-tallet, men mulig jeg husker feil

de første M67 kom med forskjellige dioptere, i begynnelsen kom de vel med elit orginalt. men fra 70 tallet engang kom busk diopteren for fullt. veldig mange M67 har busk diopter.

så du bommer nok med et tiår på busk dioptern. den kom nok på 70 tallet ;)

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=10766&p=107612&hilit=busk+diopter#p107612

Link to comment
Share on other sites

Noen her som er Wikipediabruker som vil legge det ut/inn eller hva det nå heter??
Sånt kan redigeres uten at man trenger noen brukerkonto.

 

:arrow: Fixed :mrgreen:

 

PS: høggern, du skulle sett hva som sto om M59 og M67 før jeg la inn litt hard facts :wink: Da var det et salig sammensurium av hummer og kanari, M59 og M67. Jeg turte imidlertid ikke å fjerne det som sto der fra før om "limt" bedding, siden jeg bare har håndtert M59 og ikke M67... :oops:

Link to comment
Share on other sites

vet ikke HK. (tok bare det tallet fra det som sto på wiki fra før. har ikke M67 her jeg er nå)

når jeg tenker meg om stemmer det kansje ikke, iallefall ikke på de som hadde løp med omtrent samme profil som M59. men vi har en M67 i skytterlaget med konisk 21mm pipe å den veier nok såpass ;)

 

har du tilgang på noen M67 å kan veie så retter sikkert noen det opp om vi spør pent ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...