Jump to content

Stolsekken min


Ranger

Recommended Posts

Har forresten sett på disse:

http://www.sportogfiske.no/index.php?nr ... &startrow=" target="_blank

http://www.gmax.no/produkt/711033%28BC_ ... -stolsekk/" target="_blank

 

Den første har jeg lest mye bra om, men den siste er jeg usikker på. Noen som har greie på det?

Den første der er jeg fortsatt veldig fornøyd med. Komfortabel sekk som brukes på alle turer jeg er på. Bar den på ryggen med noen kilo i den i over ei mil i fjellet nylig. Gnager ikke noe sted, og er lydløs. Se fra begynnelsen av denne tråden for min mening og studie av den. :)

Link to comment
Share on other sites

Sitter her å tar meg en gravøl. Fjorårets ervervede sekk av typen High Peak Moose brakk dessverre lårhalsen under en bål økt på forrige jakttur, i og med bruddets kompleksitet ble den avlivet på stedet og kremert :trist:

Lurte en stund på om lavkarbo kan være noe for meg, men har etter et par kalde pils kommet frem til at jeg heller får se etter en sekk som tåler 95kg.

 

Noen forslag?

Link to comment
Share on other sites

Sitter her å tar meg en gravøl. Fjorårets ervervede sekk av typen High Peak Moose brakk dessverre lårhalsen under en bål økt på forrige jakttur, i og med bruddets kompleksitet ble den avlivet på stedet og kremert :trist:

Lurte en stund på om lavkarbo kan være noe for meg, men har etter et par kalde pils kommet frem til at jeg heller får se etter en sekk som tåler 95kg.

 

Noen forslag?

 

jeg ville sagt den jeg har :P EXXO MOOSE STOLSEKK

 

den tåler mine 125kg+ børse og jaktklær^^

Link to comment
Share on other sites

Må nok meddele at sekken min ble solgt videre til sambo, da jeg ikke klarte å ha den på ryggen.

 

Jeg er på leting etter ny, men har ikke klart å finne noen som kan matche en damerygg. Et annet poeng med disse sekkene er at brystrema kommer på absolutt feil sted...

Så, noen frøkner som har en sekk de er fornøyd med, og kan anbefales en mindre prollaps-rygg?

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet om det finnes stolsekk hvor man også kan få festet rifle? Har aldri sett noen jeg i hvert fall.

 

Har to sekker, og hver eneste gang jeg skal ut, lurer jeg på hva jeg skal velge. Dette kan føre til at ting blir glemt i siste liten, som da jeg skulle til fjells med bikkja. Pakket først stolsekken, men ombestemte meg og tok riflesekken i stedet. Resultatet var at hagleammoen lå igjen i sekken jeg ikke tok med... Artig å finne ut når man er fremme, femten mil unna og akkurat langt nok unna en "ammobutikk" til at en ikke orker å reise og kjøpe uten å miste et par timer jakt... :oops:

 

Stolsekken min er for øvrig av ukjent fabrikat, kjøpt høsten 2005 på Jakt- og fiskedagene i Elverum for den nette sum av 400,-. Merkelig nok lever den enda, selv om kvaliteten har føltes tvilsom fra dag èn. Lydløst fleecemateriale, to lommer i lokket, en liten lomme bak pluss en nettinglomme helt bak, i tillegg til sidelommer, gjør at det er god plass til det jeg trenger, også hundeutstyr. Tipper den er på ca 40 liter. Ikke så verst å bære heller, da det er polstret korsryggstøtte. Sitteplassen er akkurat som alle andre. Ræva er for diger, slik at en får "metallkanter" både her og der etter litt postering. Pausene blir sjelden for lange!

 

Så faktisk akkurat maken sekk på årets Jakt- og fiskedager og, så de lages vel enda.

 

Så lenge den faktisk er hel enda (har bare røket en "reimstrammer" til magebeltet, men det går likevel greit), har jeg ikke følt behovet for en ny, men om det hadde dukket opp en med bæremulighet for rifle, hadde det vært fint. Har nesten alltid med .222'en på fuglejakta nå, spesielt mot slutten av sesongen, og da blir QRR-sekken brukt. Men du verden som jeg savner stolen. er ikke alltid like lett å finne et egnet sted å sitte, og det fordømte sitteunderlaget glemmer jeg alltid å legge på plass når jeg skal gå fra pauseplassen. Oppdager selvsagt det når bikkja durer i vei, hagla er nyladet og sekken på ryggen. Bare å starte på nytt igjen... :roll:

 

Ellers har jeg sett det finnes noen som også har ryggstøtte. Fungerer det, eller er det bare tull?

 

Den perfekte sekken for meg:

40 liter og en haug med lommer

Lav nok til at man lettere kan bruke den når man skal skyte (altså albuen som skytestøtte på kneet - ligger aldri i lyngen for å skyte for å si det sånn)

Ryggstøtte (om det fungerer)

Mulighet til å bære rifle

Lydløs

 

Og ja, nesten gratis! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Bergans Tuva. Der har du stolen oppi. Min tok riktig nok kvelden etter at den hadde fått seg et kakk. 45 liter, godt med lommer, og du kan ha våpen på sida. Brukte den litt i høst, da jeg glemte rema hjemme når jeg var i fjellet ei uke. Funke greit.

Ønsker meg ny stolsekk for bergansen blir litt stor til ei økt med trening av hund og jeg max har med termos, mateske og fjellduk... Også blir det litt tungvint med stolen oppi sekken når man jobber med fersk støver, og man kanskje går 20 meter, stopper ett min, går 20 meter, stopper i 5 min osv...

Link to comment
Share on other sites

Woodline sekken er solid den, har overlevd med jr i flere år nå.

 

XXL butikkene har fått inn noen få av denne(så få at den ikke er i nettbutikken enda) http://www.swedteam.com/swedteam_jaktklader_skinnryggsack_stanton_915.html

Pris 1999,-. Hadde jeg sittet mere på post og ikke tråkket etter hunder hele tiden hadde en vært min tvært, eneste metallet er der beina svinger, ellers kun tre og lær.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg ikke fatter er hvorfor så mange produsenter insisterer på å pelse setet på stolsekkene :?

Reiser en seg en gang i mer enn 3 sek, når det er litt grumsete vær setter en seg jo rett i "blautmyra" når en slenger rumpa nedpå igjen :(

Har en glatt overflate går det jo ann å få vekk det meste med et drag med hånda.

 

Jeg har for tiden en Haglöfs Combi. Dette er en solid sekk som jeg er brukbart fornøyd med, men hadde jeg ikke fått den til innkjøpspris den gangen jeg kjøpte den så hadde det nok blitt en Fauna Bjørnen De Lux i steden. Og hadde ikke jobb, i tillegg til jakt, vært med å bestemme kriteriene for valg av sekk, så hadde det nok blitt en Haglöfs Castor, også til innkjøpspris, den gangen.

 

Skulle jeg kjøpt i dag ville nok Woodline-sekken vært en sterk kandidat.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg ikke fatter er hvorfor så mange produsenter insisterer på å pelse setet på stolsekkene :?

Veldig enig! Noe jeg påpekte i starten av denne tråden også. Jeg vurderer å sy fast en beta sitteunderlag oppå pelsen, istedet som i dag; å ha den tredd inni lomma på setet. Den biten jeg har inni setet bruker jeg forøvrig å legge oppå når setet har blitt vått. Funker det og, men litt tungvint, og den lille rakkern blåser gjerne vekk så fort man reiser seg.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Woodline sekken er solid den, har overlevd med jr i flere år nå.

 

XXL butikkene har fått inn noen få av denne(så få at den ikke er i nettbutikken enda) http://www.swedteam.com/swedteam_jaktklader_skinnryggsack_stanton_915.html

Pris 1999,-. Hadde jeg sittet mere på post og ikke tråkket etter hunder hele tiden hadde en vært min tvært, eneste metallet er der beina svinger, ellers kun tre og lær.

 

Noen som har testet denne? Jeg har et gavekort på XXL, og trenger ny stolsekk. Var og kikket på denne, men jeg synes den så en smule gedigen ut. Noen som har erfaring med denne i praktisk bruk?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 4 months later...
  • 1 month later...
  • 2 months later...

"Haglöfs Castor"

185562.jpg

 

Har ikke brukt den nok til å si hverken ja eller ha, men liker den, litt smalere så ikke børsa dunker i meisa når jeg bærer den over skulderen. Er ikke helt overbevist om bærekomforten er super, så det får bli til når jeg er ferdig med jakta. Et hovedrom, et lite rom på lokket og et lite rom bakpå. I rommet på lokket ligger regntrekket, men det er plass til litt småting også. Den andre lomma omtales som ammunisjonslomme, stor nok til f.eks hansker og lue (og ammunisjon, selvsagt). Laget i impregnert bomullsstoff med børstet overflate. Det eneste jeg ikke liker er at det ikke er hurtiglåser på stroppene til lokket, men sånne:

PCB-2T.jpg?1337774028

 

Ville heller hatt sånne:

SRBSA-2T.jpg?1351689008

 

Etter 15 år med siste type låser, så er det tungvint å skulle træ stroppen igjennom og låse, spesielt siden det er 2 stropper...

 

Synes sittekomforten er god, man sitter ganske høyt på den.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Fin stolsekktråd :D

 

Trenger tips til stolsekk til sambo. Håper på fremtidig jeger av emnet.

 

Bruker: Frøken

Sittehøyde: Lav

Comfortgrad: Høy

Materiale: Støysvak/lydløs

Pris: Midt på treet

 

De jeg finner har for høy stol.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har reflektert litt rundt sammenhengen mellom sittehøyde og bærekomfort på stolsekker.

Jeg mistenker at, for de fleste av oss, så vil en stol som er passe høy(les: lav) å skyte fra bli for kort i ryggen til at den er god å bære. En tradisjonell stolsekk er og blir ett kompromiss for de fleste av oss.

 

Jeg har to sekker som jeg er fornøyd med sittekomfort og bærekomfort på. Til stolsekker og være vel å merke :wink: men begge sitter en for høyt på til at de er gode å skyte fra. Det jeg har prøvd av sekker med lavere stol har vært totalt ubrukelige på ryggen for min del.

 

Edit: Det dreier seg om Haglöfs Combi og Fauna Bjørnen De lux.

Link to comment
Share on other sites

..Jeg mistenker at, for de fleste av oss, så vil en stol som er passe høy(les: lav) å skyte fra bli for kort i ryggen til at den er god å bære...

 

Har vanlig sekk og sitteunderlag ved mye gåing.

Nå er det den store 'få sambo på harajakt' utfordringen. Så en lav stolsekk med høy comfort gjør det kanskje lettere :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Guest graahund

Jeg har en fra Norøna tror jeg det er. Er vel snart 30 år gammel (tror jeg). Tar med en campingstol i tilegg så blir det bra. Nå skal det sies at jeg går ikke særlig langt lenger så da gjør det ikkeno og drasse på en slik stol. Og ryggstøtte og passe høyde. Kanskje noe primitivt men det funker..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

På en stolsekk så blir en jo for det meste sittende skrevs over i "lengderetningen". Da vil nok ett bredt sete blir mer ukomfortabelt for de fleste over noe tid. Jeg har ingen erfaring med nevnte produkt, men jeg har en av de gamle sekkene til Fauna, Bjørnen De Luxe. Så vidt jeg kan se ut fra bildene så er selve stolen på den ganske lik de nye. Jeg sitter i hvert fall godt på min. Bedre enn på de fleste stolsekker jeg har prøvd.

 

Når det gjelder bærekomforten som Divesupt er skeptisk til så er det bare å si, at en stolsekk vil alltid bli et kompromiss. Og skal en drive utstrakt kjøttbæring så er det ikke en stolsekk en bør kjøpe seg. Det er heller ikke det de er lagd for :wink: Når det er sagt, så er Fauna sine stolsekker blant de aller beste stolsekkene å bære. I hvert fall med på min rygg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...