Jump to content

gammel sporlys ammunisjon slite løpet fortere?


tnBMG

Recommended Posts

Klikker du på denne linken, så får du opp 183 treff på sporlys. :)

 

Og, ja. Det kan se ut som om sporlys sliter løpet. Det legges igjen metalloksyder og salter i løpet, noe som bl.a. vil føre til rust om du ikke pusser godt etter å ha skutt sporlys. Men, som sagt. Bruk linken jeg la ut, der finner du mye mer.

 

Måten å søke på, er å bruke "søk" funksjonen oppe til høgre på skjermbildet ditt. Der skriver du inn ordet du søker på, eksempelvis "sporlys".

Link to comment
Share on other sites

Les tråden om sporlys.

Det er forbudt å bruke den type amo i Norge.

 

Hvordan har du kommet fram til dette? Det er ikke det som er essensen i sporlystråden ihverfall.

Ikke i forskriften heller.

 

§ 8. Forbudt ammunisjon

 

Det er forbudt å erverve, eie eller inneha

 

a) panserbrytende ammunisjon,

b) brannstiftende ammunisjon,

c) eksplosiv ammunisjon, eller

d) ammunisjon og prosjektiler med ekspanderende effekt til pistol og revolver med sentertenning, med unntak av de tilfeller der dette brukes til øvelses- og konkurranseskyting.

 

Med panserbrytende ammunisjon menes patron som er utstyrt med et prosjektil som har en kjerne av hardmetall eller herdet stål, og som er konstruert for å kunne trenge gjennom lettpansrede objekter. Vanlige helmantlede prosjektiler med stålkjerne (miljøpatron) regnes ikke som panserbrytende.

 

Med brannstiftende ammunisjon menes patron som er utstyrt med et prosjektil som har et innhold av en lettantennelig substans, og som er konstruert for å antenne ved anslag.

Da sporlys tenner i løpet/lufta er den ikke konstruert for å antenne ved anslag.

 

Eneste forbudet jeg vet om er norsk millitær ammo. Det trådstarter snakker om er svensk ammo.

Link to comment
Share on other sites

hadde lett prøvd det hvis jeg hadde et sikkert sted å teste ut. I disse våte høstkvelder vil jeg tro det er relativt trygt å skyte med sånne, men er sikkert lurt å høre med de som har skytebanen. Pusser du løpet rett etter du har skutt tror jeg ikke det er farlig, men det er kun en hyopotese:)

Link to comment
Share on other sites

Sporlys og brannstiftende ammunisjon er så grunnleggende forskjellige i både oppbygging og funksjon at man ikke kan kalle sporlys brannstiftende selv om de i ekstreme tilfeller kan forårsake brann (noe også vanlig ammunisjon kan klare). Sporlys er dessuten en så alminnelig og velkjent ammunisjonstype at man bør kunne forvente dette spesifisert i et forbud fremfor å klassifisere det som brannstiftende.

Link to comment
Share on other sites

leste under "sporlystråden" at en hadde satt fast prosjektilet i løpet (pistol?) pga liten ladning.. :shock:

kan dette også være tilfelle av mine 6,5 x 55? evt hvordan kan man finne ut om ladningen er stor nok?

synes ikke det var så mye krutt i patronene egentlig, men jeg har heller ikke drevet med lading.. :?

Link to comment
Share on other sites

jeg har vært standplassleder og skytter i forbindelse med skyting hvor 7,62 sporlys lagde brann[...]

 

Har klart å starte gressbrann med kaliber 12 slug/brenneke (helt vanlige støpte blyklatter med "pappfinne" bakpå) mot stålplater også, uten at jeg vil karakterisere de som "brannstiftende ammunisjon" av den grunn.

Link to comment
Share on other sites

leste under "sporlystråden" at en hadde satt fast prosjektilet i løpet (pistol?) pga liten ladning.. :shock:

 

Med mulighet for å ta feil, det hadde ikke forundret meg det minste om det var "frigjort" 9mm ammo til innleggssett M-72 som var synderen, det er en usedvanlig slapp og fæl ladning (etter hukommelsen ca 170 m/s), som ikke er beregnet på pistol...

Link to comment
Share on other sites

leste under "sporlystråden" at en hadde satt fast prosjektilet i løpet (pistol?) pga liten ladning.. :shock:

 

Med mulighet for å ta feil, det hadde ikke forundret meg det minste om det var "frigjort" 9mm ammo til innleggssett M-72 som var synderen, det er en usedvanlig slapp og fæl ladning (etter hukommelsen ca 170 m/s), som ikke er beregnet på pistol...

 

 

var vel den ammoen jeg leste om ja :lol:

men på pakka mi står d bl.a;

 

"(til 6,5mm øvelsesgevær M/65)" :!: (er dette a'la samme driten som var til innleggssett M-72, bare jeg har rifle?)

"kruttparti: 27665038"

"Ammunisjonsparti: 01 K070 68"

 

er dette noe som sier dere noe? :?

Link to comment
Share on other sites

Det betyr svak ladning for å få samme kulebane som en 84mm pansergranat. Disse er beregnet på å skytes i et innleggsgevær i 84mm RFK. Kula går sannsynligvis ut av løpet på ei rifle, om ikke løpet er uvanlig langt i alle fall. Men ikke regn med å få flat kulebane.

Link to comment
Share on other sites

halve bunnen er svart ja..hva betyr det? at det bare er kast? :?

 

om halve bunnen er svart må du ikke skyte disse i rifla di. det kan koste deg et løp i verste fall. de kan ende med å ikke komme ut av pipa i værstefall. de er beregna på våpen med kort pipe.

 

de er svakt ladd for å brukes i innleggs system til RFK eller lignende. som vargen sa, for å få tilsvarende kulebane som RFK-en....

Link to comment
Share on other sites

Her ble det mye forskjellig ammunisjon blandet inn som mulige skytbare patroner. En god regel er å ikke skyte med noe annet en det en vet er trygg ammunisjon. Om en ikke er så nøye med egen helse og eget våpen må man iallefall vise hensyn til andre på skytebanen som kan bli innblandet og kanskje skadd av ukyndige skyttere med farlig ammunisjon. Man kan lett bli strafferettslig ansvarlig for å ha forvoldt skade på andre. En kan kanskje også miste retten til å ha våpen om en opptrer uaktsomt.

Ammunisjon er ikke så dyr at en må smelle av alt som ser ut som det passer eller hur? Skal man eksperimentere med odde typer ammunsijon bør man ha kunnskap langt over gjennomsnittet samt gjøre sikkerhetsvurderinger, f.eks hva skjer om det går galt, hvordan hindre skade osv og legge opp testene deretter.

Link to comment
Share on other sites

litt enig med siste taler.

i både 9mm og 7,62X51 (og tydeligvis i 6,5X55 og) er det ladet slike patroner til RFK/M72 innleggs systemer. de er svakt ladet for å få ca samme krumme kulebane som raketten i våpensystemet har. om man skyter slike i rifle/pistol er det en viss fare for at kula ikke kommer ut av løpet (i pistol har jeg hørt det går greit men mekanismen ladder ikke om, men det er bare rykter.)

 

poenget mitt er at slike patroner medfører en viss fare for at kula ikke kommer ut av løpet. og et nytt løp koster noen kroner....

 

Forresten, de er som oftest merket med halve hylsebunnen malt svart.

 

så da vet man hva man har om man finner slike patroner.

Link to comment
Share on other sites

Forresten, de er som oftest merket med halve hylsebunnen malt svart.

 

Er bare delevis enig i denne påstanden.

I 7,62x51 redusert ammo med hvit eller rød spiss er hylsebunnens halvpart malt sort, men med orange spiss og redusert ladning er ikke bunnen merket med sortfarge.

 

På 9mm med redusert ladning til M-72 øvningssats har jeg aldrig opplevd at den har hatt noen annen bunnmerking en annen 9mm FFV ammo.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...