Jump to content

Jaktstøvler som lekker


EXXO

Recommended Posts

Ser det er en hel del innlegg om lundhag sine støvler, og det meste er positivt. Og etter alle tester jeg leste i sommer var saken klar, slike sko må jeg ha!

Reiste sporenstreks till XXL og kjøpte meg lundhags syncro high til 3500 kr og tenkte at NÅ har jeg virkelig gjort en god handel.

Men allerede første gangen jeg var på fjellet fikk jeg en ubehagelig overaskelse. Gikk og fisket langs et vann og måtte vasse rundt en stein. Det gikk ca tre sekunder før vannet begynte å sige inn gjennom sømmene mellom skoen og skaftet. Jaja tenkte jeg, skoene er vel kansje ikke impregnert fra fabrikken, så jeg tørket skoene og satte i gang.

Men nå har jeg prøvd flere typer impregnering, både spray og voks, till og med varm voks på sømmene, men like forbannet blir jeg våt etter en dag i skogen.

Er det jeg som har vert uheldig å fått en "mandags sko" eller er det normalt dette her?

Bør jeg reklamere på skoene? Eller er det jeg som gør en dårlig jobb hva pussen angår.

Noen tips?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ha reklamert med en gang. Goretex-membranen skal være tett uavhengig om læret utenpå er impregnert eller ikke.

 

Et lite tips: Hvis du endrer tittelen til noe mer beskrivende enn "Jaltsøvler", så får du sikkert flere svar. Jeg klikke på lenka til tråden din ved en feil. Bommet på lenka over. :)

Link to comment
Share on other sites

Den er grei, da blir det en tur til xxl å klage :twisted:

Trodde kanskje det var jeg som var en kløne på pussinga.

Ps: det er ikke membran i disse skoene. Det er tett cellegummi i fotdelen, og nubuck skinn i skaftet.

Ellers kan jeg legge til att forøvrig er skoene meget gode å gå i, og på tørre dager holder de mål i massevis :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde samme problemer med et par varg sko. De begynte imidlertid å lekke noe senere enn første turen men dog. Gikk tilbake til butikken, en uke senere fikk jeg telefon om at nye sko var ankommet :) Det tok en uke da fordi de ikke pleier å ha sko i størrelse 48 inne og måtte bestille dem.

 

Gå ned på xxl, og du vil få nye :D

Link to comment
Share on other sites

Du kan også prøve med en mail direkte til Lundhags :idea: som faktisk er produsent. Har et par Profesional High selv, og merket det samme. Har satt de godt inn med voks, og det ble da bedre. Læret blir følgelig perforert når det blir sydd, så dette må da nødvendigvis tettes før støvlene blir tette. Det som er genialt med Lundhags er at det er en skallstøvel. Ikke noe for som bruker dager på å tørke, samt at fotdelen er 100% tett. Min erfaring er at det største lekasjepunktet på støvler generelt, er nede ved "tåbøyen". Her vil de være tette, da det er gummi i denne delen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært ute for akkurat det samme som deg. Kjøpte Lundhags Syncro High støvler i sommer. Virket veldig bra de, helt til det regnet. :-(

Første jakttur under våte forhold var en gedigen nedtur. Jeg ble gjennomvåt på begge føttene.Støvlene var smurt inn etter "alle kunstens regler", men ble like forbanna våt. Dette gjentok seg etter hver tur det var vått i terrenget. Jeg var på en 3 ukers jakttur, og hadde ikke anledning til å reklamere umiddelbart. Når jeg kom hjem gikk turen straks ut på XXL for å reklamere. Der fikke jeg meg derimot en ubehagelig overrraskelse. Selgeren ville ikke ta imot støvelene mine med det første. Jeg måtte argumentere i sikkert 15 minutter før han tilslutt sa han kunne sende de inn.

Argumentet hans var at støvlene ikke kunne forventes å være tette. "Det var jo ikke membran" i de. Og det var helt normalt at de lakk. Jeg ble rimelig irritert på en slik argumentasjon, og sa tydelig fra hva jeg mente. La også til at 3 av mine jaktkamerater har like støvler. Og de var helt tørre og fine etter samme jakttur.

Jeg har fremdeles ikke fått støvlene i retur, og venter spent på hva som skjer. Jeg er forberedt på at reklamasjonen via XXL ikke fører frem. Da er Lundhags neste, og så evt forbrukerråd ol.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ha reklamert med en gang. Goretex-membranen skal være tett uavhengig om læret utenpå er impregnert eller ikke.

 

)

 

Lundhags bruker ikke GoreTex i sine støvler, så her er det kun læret og innpregnering som holder deg tørr. Dette skriver Lundhags på sin hjemme side, og her står det ingen ting om membran. Her står det også hvilken innpregnering de annbefaler.

 

Syncro High Boot

 

 

Lundhags mest avancerade känga för dig som inte vill kompromissa ett enda steg.

Perfekt hälgrepp genom Heel Fit Control (HFC™).

Rejäl cellgummibotten med Certech® 4.0 konstruktion och Vibram® Traction-sula.

Artikelnummer 1040159

Storlekar 36-48

 

Skafthöjd 31 cm

Vikt 1920 g

Material Certech®4,0. Cellgummibotten med neoprenfodrat skaft i fullnarvsskinn. Vibram®Traction-sula. HFC™ hälgrepp.

Läst OPTI

Längd på skoremmar 200 cm

Använd vårdmedel För rengöring:

2058021 - Nikwax Rengöringsgel för Skodon

För impregnering:

2058017 - Nikwax Nubuck & Mocka

2058014 - Nikwax Waterproofing Wax

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Vet ikke, men tror nok læret vil svelle etter en tids bruk, noe som da også vil tette sømhullene. Mulig litt god gammeldags skokrem på sømmene også vil tette bedre :?:

 

Jeg har et par spesialbestilte skisko i produksjon hos Lundhags, så jeg skal ta med dette spørsmålet i en av korrespodanse mailene.

Link to comment
Share on other sites

Dersom du vasser i vann over cellegummien på et par Lundhags vil du før eller senere bli våt. Det er mulig du har fått et mandagseksemplar, men selv det perfekte par med ny impregnering vil lekke dersom du går i vann med dem. Lær kan ikke blil vanntett uten en slags membran. Når Lundhags får mye skryt, er det fordi de er solide, slitesterke, behagelige og holder vannet unna bedre enn andre støvler uten membran. Like tette som membranstøvler blir de aldri. Til gjengjeld slipper du de ulempene som mange mener membranstøvler har. (Dårlig lær, porer som tettes, membran som det går hull i etter en sesong eller to osv. Personlig har jeg hatt membranstøvler for siste gang, og har gått tilbake til Lundhags - etter tre sesonger med Varg.)

 

Når det er sagt, bør de holde noenlunde tett en vanlig jaktdag i skogen, med mindre du bare tråkker rundt i myr. Men hvis du forventer helt tørre bein etter en våt dag i skogen, har du valgt feil støvler.

Link to comment
Share on other sites

I mitt tilfelle er det ikke snakk om å vasse i vann. Men å gå i vått gress, og av og til litt myr. De ble også brukt på reisnjakt på snaufjellet hvor det sluddet/snødde. Ble like våt da. Jeg trodde ærlig talt at disse støvelene skulle tåle dette. Men det er mulig jeg har hatt for store forventninger til disse støvlene. Det rare er som tidligere nevtn at flere på samme jakttur, og med samme støvel, var helt tørre på beina.

Link to comment
Share on other sites

en jeg kjenner sier han ikke kommer til å sette sine bein i lundhags igjen<<8hadde brukt lundhags i 10 år) etter at han fikk tak i alfa bever og oppdaga at man kan gå på jakt uten å bli våt på beina.

 

jeg har samme følelsen ovenfor forsvarets M77 som jeg brukte på jakt i noen år. var konstant våt på beina. fikk goretex sko og har ikke vært våt etter det (om jeg ikke vader over støvla da)

nå bruker jeg ikke M77 på jakt mer, men det er gode sko i tørt område.

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg ser det bør du ikke gi deg på klagen ! Disse skoa har jeg hørt mye positivt om så de burde være bedre .

Får nevne mitt tilfelle , jeg kjøpte de dyreste Alfa skoa og de var tett første året men andre høsten begynte ene skoen og ta inn vann . Jeg klaget da og fikk nytt par uten noen problemer :D jeg brukte de resten av høsten uten problem og neste høst og helt til etter jul igjen men da begynte det og lekke på andre foten :( men da ble plutselig garanti vanskeligere :( Støvlene ble behandlet ertter oppskriften . Etter litt fram og tilbake kjøpte jeg meg neoprenstøvler i stedet og er mere fornøyd enn noen gang :D:D Aldri mere membransko på meg nei og sammenlignet prisen kan jeg kjøpe 4 par .

Link to comment
Share on other sites

Min mening er at man ikke skal bli bløt etter en dag i skogen selv om det ikke er membran. Har selv Varg Rastegaisa, og blir ikke bløt på bena. Denne har ikke membran.

Jeg bruker bivoks et par ganger i året, og ellers bruker jeg den smøringen jeg har. Holder meg unna produkter med silikon.

Min erfaring med gore-tex er at det blir for stor belastning i skotøy, så man er avhengig av god lærkvalitet der også.

Det er noen år siden jeg hadde g.tex støvler sist, så det kan jo hende denne membranen har blitt solidere.

 

Jeg ville ha tatt kontakt med Lundhags!

Link to comment
Share on other sites

Reklamerer dem ikke med at støvlene skal holde deg tørr da?

Hvis dem lekker så er det reklamasjon uansett.

Krev å få snakke med noen som har litt ansvar på xxl. Det pleier å hjelpe.

 

Hvis ingenting virker , kontakt Lundhags.

 

Har reklamert på støvler 2 ganger tidligere , fikk nytt par begge gangene.

 

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med Lundhags begrenser seg til 1 par Scout, 1 par professional og nå sist Syncro High, men det jeg har lært er at ingen av disse parene har vært vanntette fra butikk, så sømmene i mellom cellegummien og læret må settes inn med en egnet voks for å holde vannet ute, Nikwax Waterproofing Wax som Lundhags selv anbefaler funker som bare det for meg. Skaftene har jeg enten satt inn med denn samme voksen, eller på Syncroen som har semsket skinn i skaftene har jeg brukt Nike Wax sin Nubuck impregnering.

Link to comment
Share on other sites

Av erfaring med reklamsjon på Lundhags-det er ingen vits i å kontakte den norske importøren-der møter en ingen vilje til å oppfylle sine forpliktelser som importør.

 

 

Kødder du????

 

Nordic Outdoor har kjempeservice. Aldri noe problem om det er produksjonsfeil. De ordner opp.

 

Lundhags er ikke tette. Mine Syncro High har jeg brukt ekstremt nå i år. Noe fuktig på beina de dager jeg ikke har pusset dem skikkelig og passet på sømmer. Bruker som anbefalt: Nikwax Waterproofing Wax.

Du må stelle dem som anbefalt og ikke noe du brukte før i tiden eller at du kjenner en som har en kompis som bruker.

 

Gjør skoene ordentlig rene med anbefalt lærrens. Smør inn med nevnte Nikwax. Ett par behandlinger tenker jeg holder.

 

Men husk det er ikke gummistøvler dere har. Skoene er sydd.

 

Jeg er meget godt fornøyd med mine. Har vasset i slapse og myr nesten hele elgjakta. Har vært en liten tendens til fukt når jeg ikke har stelt skoene skikkelig.

Lundhags syncro high er de beste skoene jeg har hatt noen gang. Å jeg har hatt noen par og.

 

 

Arne

Link to comment
Share on other sites

Takk for responsen :D

Her var det mye god info. Jeg får vel prøve med noen av tipsene her å se om det ordner seg.

Men jeg har fulgt annvisningen til lundhags til punkt og prikke, med rensevæske, børste, og den inpregneringen som de anbefaler. Og så langt har det ikke hatt noen positiv effekt. Blir like våt. :?

Bare jeg ikke får den i trynet att " her har du brukt uorginale deler" og da kan vi ikke ta dette som en garantisak.

Jeg har alltid gått med membran sko tidligere, men erfaringen var at skoene holdt tett i ett år eller to, så lenge membranen var hel. Etter det kunne jeg like godt gått med auser på bena uansett hvor mye jeg inpregnerte.

Men uansett takk for responsen, både tips og forøvrig info.

Skal vel se det ordner seg på en måte :)

Link to comment
Share on other sites

Ta skoene med inn i dusjen.

Spyl og børst dem rene.

Grundig rene

Smør dem inn når læret er fuktig.

Bruk gjerne føner på sømmene for å få Nikwaxen til å trekke helt igjennom.

Glem ikke å snurre rundt hempene og puss under dem. De perforerer læret og er ett lekkasjepunkt.

 

Dette er løsningen på lekkasje av lærsko. Sitert en eldre skomaker.

Link to comment
Share on other sites

Må ærlig talt si at jeg stusser litt på de gode rådene i denne tråden. Les hva trådstarter sier da (mine uthevinger):

 

Men allerede første gangen jeg var på fjellet fikk jeg en ubehagelig overaskelse. Gikk og fisket langs et vann og måtte vasse rundt en stein. Det gikk ca tre sekunder før vannet begynte å sige inn gjennom sømmene mellom skoen og skaftet. Jaja tenkte jeg, skoene er vel kansje ikke impregnert fra fabrikken, så jeg tørket skoene og satte i gang.

 

Dette er en reklamasjon og du bør henvende deg der du kjøpte støvelen (XXL) snarest. Om Lundhaugs er vanskelige eller ikke aner ikke jeg, men det er uansett ikke ditt problem. Du kan og bør forholde deg til butikken du kjøpte støvlene i. Jeg ser ikke poenget med å prøve alskens impregneringstips på en støvel som det åpenlyst er noe feil med? Det eneste man oppnår er å evt. slite den litt mer ut før man reklamerer..

Link to comment
Share on other sites

Lærstøvler er IKKE impregnert fra fabrikk med tanke på sømmene, membran eller ikke :!: Læret kan være behandlet, men det er kun i overflaten.

 

Grunnen til at du ikke blir bløt i membranstøvler er nettopp pga membranen. Skal vanlige lærstøvler holde vannet ute, må du sette de inn med fett, og godt ned i sømmene. Her er læret perforert, og ikke tett. Fordelen med Lundhags er som jeg skrev tidligere, at det er gummi i nederdelen, som gjør at man ungår problemet på alle lærstøvler uten membran. vanngjennomgang i tåbøyen. Jo lettere og mykere støvlen er, jo værre er det. Se på M-77 fra forsvaret. Gode å gå i, lette og myke, men ta en tur ut i blautmyra..... :roll: Varg er forholdsvis gode og tette fordi det er tykt lær av god kvalitet, god gummikallosjering, få sømmer og i tillegg på rette stedene, men jeg har også blitt bløt på beina i Rastegaisaene mine. Men det er himmelvid forskjell i forhold til M-77. Ulempen med Varg er at hvis de blir bløte, tar de lang tid å tørke :( Lunghags er skallstøvler, skift sokker. Får du vann nedi membranstøvler, så må støvlene av, vannet vil ikke dreneres ut.

 

-Har du dårlig støvelvedlikehold, kjøp membran og bytt de når de blir lekk. Det vil de bli, og da blir du fort blaut på beina.

 

-Vedlikeholder du støvlene, vasker de utvendig og smører de inn, både mtp vanntetthet og mykhet, samt at du har med et ekstra sokkeskift, så velg Varg, Lundhags, Jörnkangan eller noe liknende. Varg er foret, Lundhags er et skall, forer gjør du med sokker.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har gått ut mange par støvler av den sorten, lundhags, Jørnkangan etc.

Har aldrig vert plaget med at vann har kommet inn, bortsett fra når de er helt nye.

jeg har brukt denne lærsmøringen http://www.qvi.no/index.php?page=8&id=2 og den kan anbefales på det sterkeste.

Har til og med gått over elver med vann opp til skrittet uten å bli bløt på føttene, da med reimer nede på bukse med membran.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde på 70 tallet et par kanadiske "landgangsstøvler" fra 1944, de var av gummi nederst, med fettlær overdel.

Litt tykke ullsokker som ble byttet med jevne mellomrom, gjorde at jeg var tørr på beina selv i myr og søle.

Skoene hadde Vibram såle, og holdt i mange år før de måtte gi tapt.

 

Det er jo slike sko idag også, kanskje også med goretex membran i overdelen, da får man enn tett del der vannet flyter, samt en pustende del til å lufte ut fuktighet, men som jeg har nevnt før, så kommer mye av fuktigheten innefra, slik at sokkeskift er viktig. :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser at Lundhags Syncrostøvelen får gjennomgå her. Nå kan det selvfølgelig hende at du, Origo, har fått et mandagseksemplar. Så dette er ikke rette til deg…

 

I Lundhags forsvar er ikke disse skoene tette når man pakker de ut. De er stikk motsatt, lekk som en sil. Dette bør selgeren selvfølgelig informere om før kunden er ute av butikken! Det er anbefalt å gjøre skoen klissvåt, helt opp til skaftet, de første turene (hvor mange turer? Betinget av varighet, 1-3). Dette for at hullene i sømmene skal tettes ved at læret rundt trutner. Etter at dette er gjort skal skoene bli smurt inn med voks, ikke olje! Voksen gnis og jobbes inn med hendene. Dette må gjentas i flere omganger for at skoene skal bli tett. Dvs. med et par Lundhags er det ikke sikkert at man har tette sko før den femte/sjette/syvende turen.

 

Får man ikke skoene tett med dette, må man som regel behandle sømmene mellom cellegummi og lærskaftet. - Smøre voks i flere omganger, langs sømmene. Man kan også bruke lav varme fra en hårføner for å få voksen såpass flytende at den trekker ned i sømmene. Siste utvei for å få sømmene tett er aquasure (tettelim).

 

Jeg tror den største feilen brukerne gjør med disse skoene er at de smører de full av voks før de har gått de inn våte. Da hindres læret i å trutne tilstrekkelig rundt sømhullene og skoene forblir utett i lengre tid. Lær som er mettet av voks trutner antakelig ikke like godt som tørt, ubehandlet, lær (dette er min oppfatning og min hypotese).

 

Når det gjelder definisjonen av ”tett” er vel det også noe som bør nevnes. Dette er ikke en gummistøvel, det er lær. Som det blir nevnt over kan ikke lær (uten membran) bli 100% tett. Men de skal holde deg tørr i vått terreng.

Link to comment
Share on other sites

men er lundhags helt tette?

det er jo bare lær og cellegummi...

Dersom en ikke impregnerer støvlene lekker de. Jeg har et par profesional som jeg er meget fornøyd med, men de må impregneres. Nikwax aqueous wax passer mine støvler og holder de tette.

Trådstarter bør kontakte Lundhags direkte.

Link to comment
Share on other sites

. . . og så blir man fort våt i støvlene i slikt selskap :lol:

 

Men tilbake til slike man går rundt med, to personer vil oppleve at de ikke er like tørre/våte på beina etter noen timer.

Det er jo så lett å glemme at ingen svetter likt på beina, og at mye av fuktigheten kommer innefra, som jeg nevnte før er det da viktig å prøve seg frem, og å skifte sokker ofte nok til at man holder seg tørr.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nå fått mine Lundhags tilbake fra reklamasjon. Den ble som tidligere nevnt avslått.

Det ble sagt at de nå hadde impregnert støvelen for meg.

Bra, tenkte jeg. Da skal det testes!

Jeg brukte derfor støvlene på jakt før helgen. I regn og sludd. Støvlene holdt dessverre ikke tett nå heller. Hvis jeg legger godviljen ble jeg kanskje litt mindre våt.

Så jeg gir de en sjanse til. Jeg har nå bestilt et produkt som ble anbefalt tidligere i tråden her.

 

P.s det kan nevnes at støvlene mine ble senket i vann, og fyllt opp innvendig. Disse stod med dette i flere timer før de ble "gått inn", og anbefalt produkt fra XXL ble påsmurt.

Link to comment
Share on other sites

Hva hjelper det med støvler til 10 000,- hvis man svetter dem våte fra innsiden? 8)

Hvis jeg går i gummistøvler eller neoprene, da blir jeg våt av svette på føttene.

Men derimot når jeg går i lærstøvler er jeg tørr, blir ikke svettblaut i lær jeg...

Link to comment
Share on other sites

De fleste har jo bein som trives i lærstøvler, jeg har et par Bates US Goretex i matt lær, fordelen er at de tørker fort, og holder vannet ute i tillegg.

Innlegssåler av ymse slag er også noe som kan hjelpe for mange.

 

Lærstøvler krever oftest mye stell før man føler seg hjemme i dem.

 

Gummistøvler er best når det er konstant vått, og en annen positiv greie med gummistøvler, er at det er lettere å bytte sokker ofte.

Hyppig sokkebytte gir også mindre fare for gnagsår, det er jo greit å sjekke dette når man bytter sokker.

 

Kanskje en pust i bakken og sokkeskift gjør at hjorten går etter lukta?

Da kan man jo slå to fluer i en smekk.

 

:lol:

Link to comment
Share on other sites

men er lundhags helt tette?

det er jo bare lær og cellegummi...

 

Kjøpte Lundhags Luffar for 13-14 år siden, og har brukt disse på jakt hver høst siden. 20-30 jaktdøgn hver høst Vasping over bekker og i blautmyr i timesvis. Jeg har enda tilgode å bli våt på beina. Jeg vasker støvlene med handsåpe og myk børste, før de settes vekk for vinteren. Bruker malerpensel til å smøre på fett før jakta tar til.

 

kammerlader

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...