Jump to content

For lite Jegere. TULL


chris

Recommended Posts

Det er ikke for lite jegere.

Men tilgangen og pris. Vanlige mennesker meg huslån, billån og barn. Har ikke mulighet til

og kjøpe storviltjakt til stive priser. De må prioritere penger og bruk av fritid, i et hektisk

liv.

De som kjenner noen med terreng har stor fordel.

 

Man arbeider jo for å finansere fritiden, men før fritiden fårnoen kr. er det mange som skal

ha først.

Link to comment
Share on other sites

Tja, her er vi ett jaktlag med 25 medlemmer hvor medlemmskapet koster 200 ,-. Thats it. Ingen andre utgifter.

I morgen skal vi ut å jakte på de siste 8 hjortløyvene og kjenner jeg jaktlaget rett så dukker det ikke opp flere enn max 3-4 stk akkurat som ellers i høst. Så at det er penger det står på tror jeg ikke altid stemmer. Ikke fritid heller. Det er mest interessen.

Ihverfall den erfaringa jeg har her. Altså-vi har mange jegere men få som jakter.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Her ligger linker til 3 andre tråder der temaet priser/tilgang på jakt er debattert

 

Det ser ut for meg som at det er lett å få tilgang på hjortejakt ut i sesongen i Vestlandsområdet. Det er nok ikke så enkelt å komme med i elgjaktlag i mer tradisjonelle elg-distrikter. Og noen steder er folk svært "påholdne" med hvem de slipper til på jakta - jeg vet om mange tilfeller der en ikke fikk felt kvoten, men likevel ikke ville ha med dyktige jegere med hund.

Link to comment
Share on other sites

Mmm?, Tror nok det er foreløpig en forgubbing i jaktmann tallet. Men merker det er vanskelig å rekrutere unge eller nye jegere til å bli med. Jeg eier 2 hjortevald, men jeg jakter stortsett alene. Jeg har ikke lyst til å leie ut jakt, prøver heller å få med meg folk som ikke har råd, eller annen grunn ikke tilgang til jakt. Ikke lett å få noen til å bli med. Mange vil bli med om våren/sommeren, men når høsten kommer har dem ikke tid. Vel der jeg jakter er det massevis med jakt terreng og hjort,så det er vel lett å skaffe seg hjortjakt sikkert?. Det er vel de siste årene eksplodert hjortebestanden, og etterspørselen har vel brått gått opp etter jegere og. Tar vel litt tid å rekrutere nye jegere. Så på statestikk fra 60 tallet var det felt sånn 20-30 hjorter i kommunen jeg har jakt, og nå er det sikkert 300-400 felt hjort.

Link to comment
Share on other sites

For meg virker det helst sånt at enten så skal folk ha masse peng, eller så slipper de kun tio folk de kjenner godt, som nødvendigtvis ikke e så veldigt aktive.

Takker sjeldent eller aldri nei til jakt men kan ikke si eg blir overlesset med gode jakt tilbud for det.

 

Folk virker veldigt tilbakeholdne og går heller å klager over de som ikke kan være med en å invitere folk som faktisk kan.

Men samtidigt så kan eg godt forstå at de isje vil slippa alle og enhvermann løs i skogen sin, e en vanskelig problem stilling som for min del løses med større og større omgangskrets :D

Samtidigt så det hjelper litt på med hund og

Link to comment
Share on other sites

Det er vel som du skriver på slutten at en bør vite litt om noen før en slipper gud og hver mann løs i skogene. Jeg vil ha med folk med sunne holdninger og god jakt etikk. Har sett nok av dem som ikke har det og. Trenger ikke folka med den dyreste riflen og utstyret. Han jeg har med på jakt nå, kjente jeg ikke fra før. Fikk lov å bli med, å viste seg som en flink og pålitelig kar. Hadde trengt flere sånne.

Link to comment
Share on other sites

For vestlandet sin del tror jeg nok veien å gå er å lære seg å samarbeide om større

vald. Her kan vel kommunepolitikere gjøre en innsats, men har mere tro på

frivillighet. Også tror jeg jakta hadde blitt mere attraktiv med større områder

og litt vellvilje til å tillate jakt med drivende hunder.

Bare min lille mening

Taiko

Link to comment
Share on other sites

Dette er ei problemstilling vi må begynne å ta på alvor.

På den eine sida so er der ein del grunneigarar som ønskjer å tene litt attåt garden på å leige ut sine jaktrettar. Det kan ikkje vere noko gale i det, det er sånn handel fungerer. Ein har ei vare eller teneste som nokon er interressert i å betale for, og tar dermed betalt for den. Ingen kan forlange eller forvente at ein skal gje frå seg sine ressursar gratis, eller til spottpris.

Utanom beinharde kommunistar, men dei held eg for enkelhets skuld utanfor her.

 

På den andre sida so skal det skytast hjort. Masse hjort. Og det er ikkje berre enkelt. I tillegg skal dette handterast slik at primærproduktet (kjøt) vert tatt vare på. Og det er masse arbeid. Og det krever kunnskap og ferdigheiter å handtere dette slik at kvaliteten vert ivaretatt.

 

Eg har inntrykk av at mange grunneigarar kvir seg for å komersiallisere jakta. Samtidtig som dei ikkje har tid sjølve til å legge ned den arbeidsinnsatsen som trengs. Den kortsiktige og enklaste løysinga vert då å prøve å få tak i nokon ein stolar på til å "ta jobben". Det er mykje tryggare det enn å gje det vekk til framande jegerar. Ein har tross alt eit visst eigarforhold til denne ressursen.

 

Med betre organisering bør det vere plass til alle. Det er eit spørsmål om vilje og eit system som fungerer.

Det skal vere plass til dei som vil betale godt for å få både hjorten og maten servert på sølvfat.

Det bør og vere plass til dei som vil betale vesentleg mindre, for eit enklare opplegg.

 

Skaff nettverk og ver audmjuk. Og oppfør dokke skikkeleg når dokke først får vere med ein plass.

Det er trikset foreløpig. Eg kan skrive under på at det fungerer.

Link to comment
Share on other sites

For vestlandet sin del tror jeg nok veien å gå er å lære seg å samarbeide om større

vald. Her kan vel kommunepolitikere gjøre en innsats, men har mere tro på

frivillighet.

Deler tankegangen, men det er ikkje kommunepolitikerane si oppgåve. Dei har verken makt eller kunnskapen. Det er grunneigarane sjølv som må gjere det.

Men for all del, både dei som er viltansvarlege hos kommunane og grunneigarorganisasjonane jobbar med saken.

Link to comment
Share on other sites

Et bra innlegg Vestlandsjeger!!!!. Hjortebestanden har eksplodert bare de siste årene. Tar vel litt tid å rekrutere nye jegere?. For en par år siden, så hadde feks et normalt vald 3-4 dyr, og nå plutselig er det 10-15 dyr å felle. Da trenger en mer tid og innsats. Dem jegerene jeg har hatt med meg har kommet til meg på den måten du beskrev, og det har blitt jakt på dem!.

Link to comment
Share on other sites

Prøvde å få bli med på storviltjakt for noen år siden, da hadde dem ikke plass på noen av dem 3 laga jeg spurte. Skal prøve på en ny runde igjen tenker jeg, blir vel ikke før til neste høst.

 

Problemet er ofte at "gubbene" i laga ikke har noe tro på dem nye som kommer til, bortsett fra egne slektninger.

Link to comment
Share on other sites

Et lite tillegg fra min side er at større vald også muliggjør større rekruttering

gjennom småviltjakt, som jo er jakta de fleste starter med. Også bør man samtidig

tørre å tenke tanken på at flere typer jakt kan fåregå samtidig. Altså -

ikke steng ute småviltjegerne under storviltjakta for da sparker man bena under

rekrutteringen av nye jegere. Og en god del av disse ender jo selvsagt

opp som storviltjegere også. Samarbeid, samarbeid, samarbeid. Blandt grunneiere

og blandt jegere - Det er roten til alt godt :)

Link to comment
Share on other sites

En bekjent av meg prøvde å få meg med på ett jaktområde på nordvestlandet. Fikk da til svar av grunneigera at dei ikke ville ha så masse folk trakkende ut i marka. Dei har igjen en del dyr i dag. Helidigvis får jeg ver med å hjelpe til 2 andre plassa, men det blir ikke så masse der. Jeg kunne tenkt meg mer storviltjakt, men det er ikke lett....

 

Jeg også tror veien å gå er å slå sammen til større vald...

Link to comment
Share on other sites

Ikke dumt å slå sammen til flere større vald. I området jeg jakter er det motsatt. Folk har forskjellige meninger om ting og tang, så deler de opp til masse små vald på 2000-3000 mål. Klart hvis jeg og ikke føler at jeg blir hørt, eller føler meg urettferdig behandlet, så gjør jeg og det, men heldt vil jeg unngå det. Hos meg har det blitt et generasjons skifte, så ting har blitt mer demokratisk.

Link to comment
Share on other sites

Her nede i sør så ser vi også en tendens til forgubbing og rekrutteringen er lav. Når det gjelder den tradisjonelle drivjakten på elg så begynner den å få problemer siden det blir færre og færre jagere. Dette gjør det værre og få frem elgen. Så i løpet av noen få år nå så vil nok det bli mer og mer hundejakt og de som er mest interresert får jakte mer.

 

Men tilgangen for hvermansen blir nok ikke bedre. For det har vært prøvd med utleie av jakt her og det har som oftest gått dårlig. Mange betaler endel og dermed så blir det skutt dyr bare for å skyte. Og da blir det som oftes feil i forhold til kvote. I tilegg så har det vært noen uheldige episoder med rådyrjakt hvor enkelta har fått lov til å jakte og det har endt med at de har stilt med mange folk og hunder og dermed nærmest "tømt" terrenget for rådyr.

 

Så her er det mange utfordringer ute å går. Også med tanke på samjakt. Storvilt og småvilt.

 

Når det gjelder hjorten her nede så er den i sterk fremmasj og vil nok i løpet av få år ha en markant bestandsøkning. Men foreløpbig så blir det kun delt ut frie dyr. Så dermed blir det lite forvalting på den.

 

Mange begynner nå å se at det må brukes mer tid på jakt for å få fylt kvotene som er tildelt. Og da begyner ofte problemene, for det er ikke så mange som er veldig interresert. Det blir med noen få helger om høsten, særlig når det gjelder storviltjakta.

 

Så hvis en skal se på antallet jegere som jakter aktivt og bruker endel tid på det. Så er nok ikke antallet så veldig stort.

 

Hadde vært interresant og hatt en stor undersøkelse blant landets jeger å sett hvor mange dager i året som blir brukt til jakt. Og til hva?

 

For vil tro at en stor del "skummer" fløten og bærer frukter av de som er interresert i forvaltning og jakter aktivt. Da tenker jeg på predator kontroll og forsvarlig uttak av viltarter.

 

Ville likt å se hvor mange prosent av jegerstanden som passerer 30 dager i året.

 

Nå tenker jeg ikke på kammerfolket :D. For jeg regner med at de som frekventerer her er over gjennomsnittlig interresert i emnet :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hjortejakt er slik jeg ser det ganske ulik elgjakt, både som jakt og som "salgsobjekt".

Elg terrenger varierer vanligvis langt mindre på "kvalitet" her på østlandet enn hjorteterrengene gjør vestpå!

Det finnes veldig mange fine mindre hjorteterreng, med mye hjort, lette og komme seg frem i, lette å få ut felte dyr ut av, med flere gode plasser å postere og godt egnet for større eller mindre drev. Disse er god "salgsvare".

I det sterkt varierende landskapet ligger de ofte ved siden av terrenger som er veldig vanskelig fremkommelige, og mye mindre "salgbare".

Å tvinge disse til å slå seg sammen ser jeg for meg at kan gjøre vondt værre!

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Problemet blir vel at dem med mest resurser ikke nødvendigvis er dem som har mest tid til å jakte. Unge ”fattige” folk med mye tid, men uten kontakter, vil være henvist til dagskort som begrenser seg selv. Så lenge pengene rår vil dette ikke bli bedre.

 

Har sett folk referere til billig jakt - fra noen hundrelapper til noen tusen for å være med i jaktlag - men her må en i de fleste tilfelllene kjøpe ut kjøttet i etterkant. (kilopris rundt 70kr og oppover). Ikke at kjøttet er alt men har en slitt i dagesvis for å felle et dyr burde en sitte igjen med et lår ivertfall.

Link to comment
Share on other sites

He he he, det stemmer godt det!. Har med en ung gutt som jakter hos meg, å han er alltid blakk. Må låne han penger sånn at han får kjøpt drivstoff til bilen, men når han ikke er på arbeid, så bor han nesten i jakt terrenget.

 

Så har vi det helt motsatte, og det er sånne som leier jakt. Det er ofte en små rik middelaldrene kar fra østlandet, som har med seg sine mest betrodde medarbeidere. Kommer på fredag, i siste modell av et diiigert beist av en Land Rover. Lørdag er det ut på jakt, å helst fylle kvoten/bli ferdig før kl 17, for om kvelden skal det festes/drekkes. Søndag litt utpå formiddagen kjører de hjem igjen. Sjøl om de har leidd terrenget hele jakten, så kommer de skjeldent tilbake samme året, for tiden strekker ikke til. Ikke bare på jakt dette, er akkurat de samme typene som leier laksevald i elvene, og som kjepp jager alle som kommer litt for nære grensen til valdet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser helt klart det samme her hvor jeg jakter og, Virke somenkelte er mest med på elglaget for og skryte av dem erpå elgjakt. Dem er ikke med ut noen gang med saltsteiner eller gjøre seg mer kjent med terrenget osv. Jeg lure egentlig på hvorfor dem egentlig driver påmed dette da dem er med di første dagene og etter dette så er dem mer opptatt av alt annet som dem er med på, Hva med og trekke seg og slippe til andre som er intresert og levende opptatt av jakt og frilufts liv?. :idea: Handler bare om og få skutt en stor okse og så er jakta over, hva med kvota ellers, er det ikke dems ansvar og være med og ta ut den tiltenkte kvota.... Hadde jeg vært jaktleder så ville jeg tatt en uformell prat ang dette med tiltenkt tid for jakta, og enkelte som har krampe i fingern og måpå død og liv skyte uansett for og få en elg før dem skal kjøre unger på handball eller må hjelpe kjerringa med husvask osv.

Link to comment
Share on other sites

Å finne austlendingar som vil være med på hjortejakt er vanlegvis ikkje noko problem. Det har vi som regel nokon av kvart år, med vikarierande hell. Prisen er som regel at grunneigaren får andel av kjøttet, og at du er med og delar på fellesutgifter, som løyver og ettersøksavtale og slikt. Det utgjer vel ~30 kroner kiloet. Problemet er at desse som regel kun er med første veka, så er ferien brukt opp. På denne tida av året blir det 4-5 pensjonistar som må streve med å ta resten av kvota. (Og sidan jakta no foregår på kort varsel når det brått er værforhold, blir det vanskeleg å bruke folk som ikkje bur i bygda.) Dei få lokale ungdommane som jaktar vel som regel lettare terreng enn det vi har.

 

Men om du vil kjøpe ei heil hjorteløyve til deg sjølv i staden for å prøve å få innpass på eit eksisterande jaktlag, så blir prisen noko heilt anna, ja.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt med meg ganske mange jegere opp igjennom tidene, det man ofte ser er at de har en veldig trang til å få skutt seg en hjort, helst tidlig i jakta og på ettermiddagen. Det å komme seg opp i 4-5tiden om morgenen er hardt, og når været blir surt uti oktober og videre jeg så er der så mange andre ting de skulle ha gjordt.

Det de egentlig er ute etter er noen hår på brystet og noen bilder de kan vise til venner og kjente, ofte ikke jegere. I tillegg så er der stort press fra firmaer som kjøper opp løyver men de ansatte som har tilgang til, disse er kanskje mye mer opptatt av "rammen rundt" jakta enn selve jakta. Der er nok for mange løyver som kontrolleres av folk som ikke er jegere men liker å kalle seg det.

Selvsagt så er der mange andre faktorer men jeg tror veldig mye ligger i det jeg skriver over.

Link to comment
Share on other sites

"For lite Jegere. TULL"

 

Det er det ikke :?

 

Sendte ut noen SMS til noen i kveld - for å høre om det var interesse for jakt i morgen i en dal vi ikke har vært i hittil i år (og kan skyte 2 bukker, 2 koller og 3 kalver), men alle var opptatt med annen jakt - eller noe annet.

 

Så man får vel bare streve seg innover alene :? - og skyte noe av kvoten :wink:

 

 

(Får vel heller avertere jakt til leie - for å få respons :) )

Link to comment
Share on other sites

Det de er ute etter er noen hår på brystet og noen bilder de kan vise til venner og kjente, ofte ikke jegere. I tillegg så er der stort press fra firmaer som kjøper opp løyver men de ansatte som har tilgang til, disse er kanskje mye mer opptatt av "rammen rundt" jakta enn selve jakta.

 

Da er det kanskje viktig for grunneierstanden å ta vare på de virkelige seriøse hjortejegere, selv om det koster litt...Det er denne kategori det kanskje er for lite av??

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...