Jump to content

Hvordan bli kvitt et gammelt salong gevær


vickers

Recommended Posts

Politiet tar vel også imot våpen for destruksjon.

 

Men dumt å gjøre det synes jeg. Som nevnt kan du selge elleg bytte/gi det bort, mot gyldig våpentillatelse selvsagt ;)

 

Hvis det er bare søppel, garantert beyond reparasjon, sag det opp og hiv det på dynga.

 

Henge på veggen i ei gammal hytte eller kjellerstue ??

Link to comment
Share on other sites

Plombering koster vel ca 500 spenn, ser ikke værre ut enn at man nesten kan selge hva som helst av plomberte våpen på qxl...

 

Er det skytbart og ikke farlig å bruke kan du jo forsøke gi det bort til en trengende her på kammeret, sikkert noen som kunne tenke seg en salong til blinkskyitng og kråkejakt på hytta ;)

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er bare søppel, garantert beyond reparasjon, sag det opp og hiv det på dynga.

 

 

Et dårlig råd. Hvordan skal du da dokumentere at våpenet ikke bare er stukket unna et sted.

 

Hvis geværet er i så dårlig tilstand at det ikke kan brukes, er det bare å levere det (sammen med våpenkortet) til politiet for destruksjon.

Link to comment
Share on other sites

Ja det er sant. Hvis det er et registrert våpen.

 

Det finnes nok en del uregistrerte våpen rundt i de tusen hjem også, og også mye gammelt.

 

Men det kan jo gis bort/byttes/selges hvis det er registrert.

 

Men jeg skrev det i min første post, lever til onkel :)

Link to comment
Share on other sites

Hva med å omregistrere den til "affeksjon" Da får du begrensa bruk på den, men den hindrer deg ikke i å kjøpe noe annet

Dette vurderer jeg å gjøre med et par våpen, - framgangsmåte? Må man fylle ut våpensøknad ? må man betale gebyr for dette?

 

Å levere dem inn til politiet for kondemnering og sletting fra våpenkort er det vel heller ikke ikke gebyr på ? (Skal jeg gjøre dette vil jeg først sage våpnet i to og selv gjøre det ubrukelig før jeg leverer det inn......)

Link to comment
Share on other sites

Hva med å omregistrere den til "affeksjon" Da får du begrensa bruk på den, men den hindrer deg ikke i å kjøpe noe annet

Dette vurderer jeg å gjøre med et par våpen, - framgangsmåte? Må man fylle ut våpensøknad ? må man betale gebyr for dette?

 

Å levere dem inn til politiet for kondemnering og sletting fra våpenkort er det vel heller ikke ikke gebyr på ? (Skal jeg gjøre dette vil jeg først sage våpnet i to og selv gjøre det ubrukelig før jeg leverer det inn......)

 

Våpen som søkes som arv koster ikke noe og går heller ikke utover våpengarderoben. Søkes på vanlig måte bare i søkefeltet der du skriver bruk så skriver du arv. Hvis våpenet er i virkbar stand og du leverer til politiet må du betale for destruksjonen. Men har du kappet børsa i deler koster det ikke noe. Husk og levere våpenkort samtidig.

Link to comment
Share on other sites

Ja, men hvis du allerede har våpenet registrert på deg selv, og bare vil ha utført en "bruksendring" , -hvordan får du da omdefinert det til "våpen med affeksjonsverdi? Høres noe merkelig ut at man kan ordne dette pr tlf? Koster det noe gebyr? og får man tilsendt et nytt våpenkort?

Link to comment
Share on other sites

Ja, men hvis du allerede har våpenet registrert på deg selv, og bare vil ha utført en "bruksendring" , -hvordan får du da omdefinert det til "våpen med affeksjonsverdi? Høres noe merkelig ut at man kan ordne dette pr tlf? Koster det noe gebyr? og får man tilsendt et nytt våpenkort?

 

Les det jeg skrev lenger opp i tråden. Har du allerede våpnene på deg selv så kan det være nok og møte på politistajonen og forklare saken for de der. Du skal IKKE betale noe for dette.

Link to comment
Share on other sites

Opprinnelig spurte trådstarter om hva han skulle gjøre...

 

Lever våpenet og evnt våpenkort hos politiet og be om at det destrueres.

Du vil da få en kvittering som sier at våpenet er innlevert for destruksjon.

Våpenet sendes så videre til kripos hvor videre behandling blir foretatt.

 

Jeg har selv gjort dette.

Link to comment
Share on other sites

Opprinnelig spurte trådstarter om hva han skulle gjøre...

 

Lever våpenet og evnt våpenkort hos politiet og be om at det destrueres.

Du vil da få en kvittering som sier at våpenet er innlevert for destruksjon.

Våpenet sendes så videre til kripos hvor videre behandling blir foretatt.

 

Jeg har selv gjort dette.

 

 

Leste du hele tråden?

Link to comment
Share on other sites

Ja vingemutteren dette er skumle greier.........

 

Vel, for å si det slik er dette en Norinco (eller hvordan man skriver det) som jeg kjøpte for ca 15 år siden med lyddemper og kikkert på post ordre fra en butikk som jeg ikke husker navnet på. Eneste jeg husker er at de hadde alt mulig innen våpen og jakt samt sendte ut katalog over hele landet i posten. (Var vel de eneste på den tiden tror jeg) Og ja den er registrert. (Ellers hadde jeg dumpet den på fjorden.) Har ikke løsnet så mange skudd med den, så den står mest å fyller opp våpenskapet.

 

Kikkerten sitter nå på min Brno .300 win mag, som blir brukt like lite eller mye om du vill. :)

 

Jeg har også fått svar på at Politiet tar imot slike og det er selvsagt en løsning. Men når jeg tenker meg om kan det jo være noen vil betale litt for den, siden det følger med lyddemper å det hele. Så kanskje jeg kan bruke pengene på en god flaske vin eller cognac hvis jeg er heldig :D Vi får se hva det blir til.

Link to comment
Share on other sites

Hva med å omregistrere den til "affeksjon" Da får du begrensa bruk på den, men den hindrer deg ikke i å kjøpe noe annet

 

problemet jeg fikk med arva våpen var at våpenkontoret bare registrere dem som affeksjonsverdi. og da kunne jeg ikke bruke det til noe som helst (lovligt) anna enn pynt i skapet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...