Jump to content

Amatør på kjøkkenet glimter til


HighPower

Recommended Posts

Undertegnede har alltid sett på meg selv som særdeles lite kompetent ved komfyren, men til dagens middag var flaksen såpass på min side at jeg føler for å dele erfaringen.

 

Det hele begynte med at der dukket opp en mystisk plastpose i bunnen av fryseren. Denne posen var merket Hjort 2008, og den var stor og tung... Posen ble tatt opp og lagt til tining i kjøleskapet. Tanken var at det sikkert var noe som kunne brukes til grytekjøtt. Etter et par dager ble den åpnet for inspeksjon, og viste seg å inneholde et ryggstykke (sikkert feil betegnelse), dvs. stykket over ribbesidene. OK, frem med kniven og til verks !

 

Etter en tids skjæring satt jeg der med to "fileter" (i mangel av korrekt uttrykk) á 600g og ca. 200g småbiter. Disse "filetene" var da altfor fine til å bruke som grytekjøtt. Da fikk jeg ånden over meg.

 

Først stekte jeg småbitene og la dem til sides. Deretter brunet jeg "filetene". Da dette var ferdig drysset jeg endel hvitløkspepper i stekepannen, tilsatte vann og kokte ut sjyen. Denne sjyen ble blandet opp med vann som basis for Toros viltsaus. Sausen ble dessuten tilsatt litt tyttebærsyltetøy og en god klatt seterrømme, og da oppkoket var over og den skulle småkoke i 5 minutter tilsatte jeg også de stekte småbitene.

 

Filetene ble krydret med havsalt, svart pepper og Jegermix og satt i stekeovn, 200 grader i et drøyt kvarter sammen med noen skrelte delikatesseløk.

 

Etter noen minutters hvile skar jeg kjøttet i halvcentimeters skiver og serverte med kokte poteter, viltgrønnsaker, løken og sausen. Nå er hele familien salig og stappmett, og filet nr. 2 tar jeg med meg og serverer til jaktlaget i morgen kveld :D

 

Dette var et herremåltid, og overraskende lett å lage !

Link to comment
Share on other sites

Neimen svarte f*** kor har du gjort av bildene mann... :mrgreen:

 

Høyrdes veldig godt ut, og det er då ytrefilet du har steikt, det er ryggfileten som ligger over ribbene. :)

Og sjølv om ein er kanskje ikkje er den mest kompetente kjøkken sliteren, så kan ein alltids få god mat med hjelp av enkle triks, kanskje litt flaks og gode råvarer. :)

Eg hadde hjort i dag eg også, og det var så enkelt som kjøttdeig som eg laga kjøttkaker av, med litt kompromiss med ungene, så var det pasta inntil den middagen, men eg er veldig glad i pasta, så det går bra. :)

Link to comment
Share on other sites

Det viktigaste er å tørre å prøve!

Verkeleg eit herremåltid det der.

 

Hjortekjøt er jo ei av våre beste råvarer. Litt godt krydder og tilbehør, og passe på å ikkje steike for mykje. So blir det som regel veldig bra!

 

Ver stolt over kokke-ferdigheitane folkens, og tør å prøve.

(Eivind Hellstrøm kan prøve seg å komme ruslande inn på kjøkkenet med bedreviterholdninga si. Eg oppfordrar alle til å jage den klovnen på dør!)

Link to comment
Share on other sites

Hvis du kaller deg amatør på kjøkkenet så var det du fikk til der meget imponerende,jeg jobber som kokk selv,og har vært borti folk med årevis erfaring som "kokk",og de hadde ikke klart å tenke i de baner du er i engang.

Og ja,Toro er greit nok,må bare jukse de til litt med kalorier og steke kraft :D

 

Hjort ytre er meeeget bra mat,stek forsiktig og la hvile like lenge som du har de i ovnen så blir det snadder til hele familien.

Link to comment
Share on other sites

HighPower, jeg må si du overasker stort.....

 

Sist vi to pratet om kokelering, nevnte du etter ett par små glass med skotsk-kvalitets-myr-vatten at du ikke viste forskjellen på opp og ned på kjøkkenet.

Og nå kommer du skridene her på din høye TORO-hest og disker opp med denne kulinariske mat opplevelsen????

 

Herved er du utnevnt til TORO-LORDEN.

 

Jeg og resten av dine trofaste undersåtter sitter nå med skyhøye forventninger til resten av sogne middagene.

 

Kokkelilurium hilsner fra rørlegger kokken i bunn av bakken.

Link to comment
Share on other sites

:shock: Har jeg truffet så godt ?

 

Ad justeringene på Toro-sausen, så har jeg plukket opp et og annet hint i forbindelse med at jeg har hatt flere konsulentoppdrag på Toros IT-avdeling. Traff bl.a. produktutviklere over lunchen :wink:

 

Jeg jobber på Toro og innrømmer glatt at jeg ofte bruker viltsausen som basis, vi har forresten endel andre produkter som vanlige forbrukere ikke får tak i, slik som pastøse sauser, kraft osv. Det meste av det går til storkjøkken og restauranter, er nok endel kokker som sparer litt tid der...

 

Faktisk mye vi har som blir meget bra hvis en bruker de rette tilsetninger :)

 

Neste gang kan du jo lage en dessert også..

 

Toro's lyse muffins blandes som anvist, du tilsetter en dash med kanel i røra før du heller den i en smurt rund form. Rist båter av eple i en blanding av sukker og kanel, plasser dem i røra og dryss resten av sukker/kanel blanding over. Midt i ovnen i 35min på 180 grader.

 

Krem fikser du mens eplekaka kjøles litt, serveres når den ennå er varm, evt med vaniljeis:)

Link to comment
Share on other sites

Fruen får allernådigst låne ID-en min for å skrive sine kommentarer:

 

Jeg må bare få si at gubben imponerte stort i dag :D I mer enn 20 år har han hardnakket hevdet at han ikke kan lage mat, og når han har ansvaret for middagen serveres den klassiske treretteren pølse i brød med ketchup :lol:

 

Men i dag fikk jeg ikke bare en suverent god middag servert, han har også bevist at han KAN kokkelere når han vil

:wink:

Link to comment
Share on other sites

He, he, det var ord som var værdt penga Fru. HP. :)

 

Det er desverre sånn at enkelte knapt klarer å hardkoke egg, uten å svi dei i panna.. Og når dei til slutt ein dag, klarer å koke ei panne Toro tomatsuppe, uten å svi makaronien i bunnen, så er dei nærmere sitt topp punkt.

 

Eg må sei at fantasien og kreativiteten på kjøkkenet til HP i dag, var av meget god karakter, og når fruen er fornøyd, så er vel saken i boks, betre kan det vel knapt bli.. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

- du jo lage en dessert også..

 

Toro's lyse muffins blandes som anvist, du tilsetter en dash med kanel i røra før du heller den i en smurt rund form. Rist båter av eple i en blanding av sukker og kanel, plasser dem i røra og dryss resten av sukker/kanel blanding over. Midt i ovnen i 35min på 180 grader.

 

Krem fikser du mens eplekaka kjøles litt, serveres når den ennå er varm, evt med vaniljeis:)

 

 

 

Dernne oppskriften har jeg brukt mange ganger, vanlig Vaniljeis er definnitivt best :wink:

Link to comment
Share on other sites

Etter utallige oppforsringer - fotoreportasjen

 

Som tidligere nevnt, helgen ble tilbrakt på jakt sammen med Steelhead og phoines. De viste seg som gode venner og stilte opp og hjalp meg å bli kvitt en restemiddag på lørdagskvelden :mrgreen:

 

Litt delegering av oppgaver fant også sted - phoines fikk ansvaret for poteter og grønnsaker, og han fikk ånden over seg og disket opp med dessert også.

 

Først settes godsakene til oppvarming pakket i folie. Steker samtidig noe sjalottløk.

1005547.jpg

 

Så begynner amatøren å lage saus. Fortsatt Toro.

1005551.jpg

 

Sausen tilsettes litt tyttebærsyltetøy...

1005553.jpg

 

...og smakes til med litt seterrømme...

1005554.jpg1005555m.jpg

 

Steelhead er sulten og fordriver ventetiden ved å spise fenalår.

1005548.jpg

 

phoines slår følge.

1005552.jpg

 

Kjøttet er ferdig og får hvile litt.

1005560.jpg

 

Så skjæres det opp...

1005564.jpg

 

...og sjalottløken legges rundt.

1005567.jpg

 

Resten av tilbehøret kommer på plass.

1005568.jpg

 

Klar...

1005571.jpg

 

Ferdig...

1005573x.jpg

 

Gå !!!

1005574.jpg

 

Og phoines briljerte med pannacotta til dessert.

1005575.jpg

 

Til denne passer det udmerket med en lett dessertvin, i dette tilfellet Otard VSOP :wink:

1005578o.jpg

 

Helt alvorlig, cognac til pannacotta var usannsylig godt. Anbefales på det varmeste !

 

Og smakte maten ? Døm selv :D

1005577.jpg1005576.jpg

 

Litt uheldig med autofokusen på det ene bildet, men tar det med likevel.

1005586h.jpg1005587.jpg

Link to comment
Share on other sites

Må bare få si at det var en utsøkt opplevelse vi hadde lørdag, dette blir ikke lett å toppe. Jeg får bare si "takk for maten" jeg - til begge kokkene og takk til HighPower som ikke var i toppform søndag, men likevel tok seg av hele hyttevasken mens vi andre flesket oss på fjellet i dollarvær og med skarpladde rifler :mrgreen:

 

(raaaaaap)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...