Jump to content

mepota 3.12x56RD vs zeiss victory 3-12x56 m/lys lotutec


braddenauto

Recommended Posts

meopta 7990,- zeiss 16490,-

Er zeiss`n verdt pris differansen på 8500,-

vurdere begge etter bonus på jobben :) så gjenom en meopta her om dagen har en kompis så har kjøpt seg en men syns prikken var "grøtete" + at ved litt søking her på forumet har jeg fått litt inntrykk av at den har dorull effekt på lav zoom.

en annen til er at jeg kanskje kunne tenkt meg opplyst kors istanden kanskje retikkel 44 illumuminated men er det verdt 8500,- som sagt..

skal brikes til skumrings jakt og kanskje litt "amatør" langhold på ei tikka t3 varmint s/s som jeg får til helgen forhåpentligvis :D:D

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg ikke noe erfaring med den meopta'en, men har sett litt i zeiss'en, og for en kikkert! Skal nok mye til for å være bedre enn den, men det blir som du nevner prisen. Totalt rent objektivt optisk kvalitet mot prisen så er den ikkke 8500kr bedre. Men den er god da :D

Mitt råd til deg blir vel egentlig å tenke hvor mye vil du bruke den, vil det forsvare prisen? Er det slik at du uansett vil kjøpe zeiss om noen år, kan du like godt gjøre det med en gang.

Evt kan du gå til en butikk å se litt igjennom disse kikkertene, se om du merker "dorull-effeken" på meopta'en. Blir vel i bunn og grunn en vurdering på hvor mye penger du vil legge i det. Jeg hadde personlig lagt litt ekstra i det, spist litt havregryn til middag og kjøpt zeiss'en :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei, jeg Har en Meopta av samme type du tenker litt på. Det er en kikkert som har gjort at jeg kan sitte betraktelig lenger på post enn hva jeg kunne før med en mye dårligere kikkert. Men jeg vil påpeke det at jeg syns den opplyste "dotten" fort kan bli stor ved forstørring. Noe som medfører at man kan risikere og dekke over deler av målet. Men dette er ikke noe problem i praktisk jakt (Genial til nattjakt etter min mening). På lengere hold eller på små mål kan det fort bli litt irriterende.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har begge typer i huset men en Diavari . At prisdiff. kan forsvares kan diskuteres,jaktmessig kanskje tvilsomt men noen er opptatt av navn også men som aktiv gluggjeger (rev) i ekstremt dårlig lys kunne noen ha kamuflert kikkerten og jeg skulle med letthet plukket ut hvem som var Zeiss slik jeg ser det :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Mitt forslag er å spørre en seriøs forhandler om å få begge på hjemlån (evt. mot depositum) og ta dem med utendørs i kveldningen og sammenligne en mot en, helst i lignende terreng av der du jakter. De er meget gode kikkerter begge to, og du er nesten nødt å sammenligne før du kan avgjøre om Zeissen er så mye bedre at den forsvarer forskjellen.

Link to comment
Share on other sites

Vil bare arrestere hjortefot litt:-) Det er noe som heter Swarovski og til orientering... swaro er den reelle utfordreren til Zeiss og omvendt.

 

Gjorde test av 10x42 victory (håndkikkert) og tilsvarende hos Swaro, vi var en guttegjeng som var på fjelltur og alle bortsett fra han som eide Zeiss'n syntes swaroen hadde bedre opptikk.... så ikke vurder meopta som en konkurrent til zeiss eller swaro, de ligger på hylla under. Skal du ha en toppkikkert må du teste swaro/zeiss, slik jeg ser det er det dem som ligger på toppen PT.

 

Om disse tusenlappene er verdt det eller ikke er det kun du som vet, vi andre her inne kan synse og mene men det er dine jaktbehov som bestemmer det. Driver du tradisjonell jakt sammens med et jaktlag etc.. trenger du ikke å bruke disse ekstra lappene, driver du gluggjakt, bøjakt osv.. behøver du ikke å tenke mer på det. Det er verdt det!..... (husk at denne kikkerten går mest sannsynlig i arv, deler du da 12-14 tusen på 25 år er det ikke noe å si på det..)

Link to comment
Share on other sites

Enig med deg her 'bobbcat123 ' ! Skal en ha av det beste bør Swaro. være med i temaet , det jeg har opplevd på en venns Swaro er elekronikken (trykknappene) som faktisk har sviktet en del i min områder der det er kald vinter , han hadde mye problemer i vinter og byttet til en Victory . Men optikken var i toppklasse. :D

Link to comment
Share on other sites

Fikk en telefon fra en på jaktlaget nå. Han var på bøen i natt med 2 rifler. Den ene hadde lyddemper og S&B et eller annet day & Night, den andre ikke lyddemper og en Victory 3-12x56.

Han ville bruke våpenet med lyddemper siden det er noen hus ganske nærmt. MEN han måtte skyte uten demper, da han ikke så bak frem på dyra i S&B (De sto i skyggepartiet av månelyset). Han var en S&B fan, men nå tror jeg han er komt over på riktig side. :wink:

Så kan man synse så mye man vil om hva som er best, men prøv optikken i mange forskjellige situasjoner der man ikke bare har direkte månelys, da duger sikkert Meopta, Tasco og Fontaine godt nok også. Men det er sinnsykt irrriterende å miste dyr siden optikken ikke duger :!:

Zeissen er betraktlig bedre, men kan koste litt mer.

 

Ring til www.mbo.no og si akkurat hva du skal ha. Han er vel kjent for å være billigst på Zeiss (Kjøper fra Zeiss Norge)

 

Hjortefot klarte å si det samme med mye færre ord :wink:

Link to comment
Share on other sites

ja kunne tenkt meg som en skriver i tråden å tatt dem med hjem å fått sammenlignet i terenget i skumringen.

for det blir mest skumringjakt

ringte litt rundt i dag for å høre med flere forhandlere,og der var det en som kunne annbefale kahles 3-12x56 med lys,som var bedre kvalitets messig en meoptan men med en pris som er noe høyere, nesten i pris høyde med zeiss`n..men han sa også at han solgte mest meopta for tiden,men det er som sagt en prisklasse forskjell.

 

men takker for flere innspill nå også med kahles i bilde

Link to comment
Share on other sites

Litt OT.

Til dere som vurderer Meopta, kopierër mitt innlegg fra tråden om kjøp fra USA.

 

"Da er mine to Meoptar kommet fra Alex Roy hos Eurooptic.com.

Dette tok 1 uke og 1 dag fra jeg bestillte og betalte til de kom med posten. Denne er det lys i. Bryteren sitter som tredje tårn ved høyde/sidejustering. Det er bilde av kikkert uten lys på sidene deres. For å få alt avklart vekslet vi noen e-poster på forhånd så jeg var sikker på at dette var rett.

Jeg kjøpte en 3000 serie 3-9*42 og en 2100 serie 3-12*50 med lys. Disse kom på rett over 6200 inkl frakt og norsk MVA.

Dette var så enkelt at selv far klarte det "

 

Prisene på alle Meoptamodeller er så gode at jeg finner ikke ett godt argument for å handle her i landet.

Link to comment
Share on other sites

Eg jakter mykje i mørket.

Rev på åte.

Hjort i måne, morgonjakt og kveldsjakt.

Eg har brukt Zeiss med lys i 5 sesonger no.

Hadde alldri gått tilbake til sikte uten.

Det er den sikre plasseringa av lysprikken som er ett must.

Prøv en gang og du er hekta :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Lys er eit must! går fint uten i fullt måneskinn, men eg har den erfaringa at er det heilt "dagslys" kjem ikkje dyra skikkeleg utpå bøen, er det litt overskya derimot....., då vil eg sei det er eit must med lys for å få plassert krossen på rett plass. Har felt 2 kodler og ein bukk denne veka, og alle tre har falt i smellen i 3 tida på natta. Har ei Meopta ZD 3-12x56 Kjøpte den av Rafdal våpen i fjor for kr 7000. Er den samme kikkerten som Meostar RD men med dette retikkelet, og sjølvsagt LYS. (7 innstillinger)images.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har hatt Zeiss både med kors og prikk, syns prikken var best. Ble nesten litt blendet av korset, eller mer det at lyset ble litt dominerende. Har nå en med opplyst mil dot retikel, der hele korset med dottene lyser. Dette korset er tynnere, og er bedere en korset på 44 retiklet. Syns jeg.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Heisann!

(Min føste postering her på forumet, tjo-ho)

 

Men tilbake til saken:

Jeg kjøpte i vår en Howa 1500 kal 30-06. På denne har jeg nå en Bushnel Trophy 3-12x56 med lys. Makan til møkkakikkert skal man lete lenge etter. Når det begynner å skumre om kvelden er det mørkere å kikke gjennom kikkerten enn det er uten!

Ubrukelig til kveldsjakt!!

 

Siden jaktlaget til fattern var ferdige med kvoten, fikke jeg låne mauseren hans med en noen år gammel Zeiss Victory 3-12x56 med lys. Denne er uten lotutec, men du store verden for en kikkert til skumring og måneskinn. Helt utrolig!!

 

Jeg har lenge hatt lyst å prøve en Meopta Meostar R1, da jeg har hørt at disse gir mye kikkertsikte for pengene. Jeg fikk da låne en Meostar 3-12x56RD med hjem for sammenligning med Zeissen til pappa.

 

Etter å ha prøvd kikkertsiktene mot hverandre i nesten to timer i mørket med svakt månelys mot diverse objekter (hønsenetting på 20m, sort bøtte på 30m, brune planker satt opp på 50m, mørk brun vegg på uthus ca 60m) er konklusjonen som følger:

 

Zeiss har litt bedre kontrast.

Zeiss har bedre lysprikk. (meopta sin var litt uskarp, men dette er ganske uvestentlig i jaktsituasjoner)

 

Ellers vil jeg påstå at de dyrene jeg kunne skutt med Zeissen, ville jeg også kunne skutt med Meoptaen, uten tvil.

Det er mulig at man kunne skille en liten spissbukk med 7cm pigger bedre med Zeiss, men ellers var det lite praktisk forskjell.

Jeg gjør igjen oppmerksom på at dette var en Zeiss Victory uten fluorittglass (FL) og lotutec. Det er mulig at Zeiss med dette er betraktelig bedre uten at jeg vet det.

Uansett blir det Meopta på meg neste år. Dette mest fordi jeg ikke kan ta meg råd til Zeiss til dobbelt pris.

 

Dette er iallefall min mening!

 

mvh

Olaf Skarsbø

Link to comment
Share on other sites

Prøvde en kamerat sin Victory 3-12x56 med lys for et par år siden (mener den ikke hadde Lotu tec), og det er det råeste jeg har tittet inn i i mørket. Satte oss inni ei hytte med reveåte drøyt 30 meter unna. Det ble dårlig vær, og i ettida om natta, i snøvær og tåke, uten måne i januar - ja en får det ikke mørkere! - klarte jeg faktisk å så vidt se en grå skygge innimellom med egne øyne. Tok opp en Victory håndkikkert 10x40 (eller noe slik), men så ingenting. Ble etter hvert sikker på at det var rev der og tok opp kombien, med en liten Leupold. Den satte jeg fort fra meg igjen. Svarte natta der. Tok da frem rifla til kompisen - vips, der var reven, pang, død!

 

Har vondt for å tro at det finnes noe bedre enn den i mørket i hvertfall! I utgangspunktet totalt uansvarlig å jakte i slik vær og mørke, men det gjorde Zeissen til skamme (hadde selvfølgelig ikke skutt om jeg hadde vært i tvil!)! Likte rødpunktet godt. Akkurat passe lys. Likte ikke medforstørrende retikkel og justerte forstørrelsen til det ble tynt nok. Men det var jo litt artig når kompisen stod og glodde som en tulling ut gjennom vinduet ved siden av meg og lurte på hva jeg egentlig skjøt på uti snødrevet! Og jeg ble frelst på Zeiss...

 

Meopta har jeg ikke prøvd på natterstid, men en kamerat har en Artemis 3-12x56. Fin kikkert det, men liten øyeavstand. Han ble skuddredd etter et par smeller over nesa med 30-06'en sin. Måtte flytte den fremover, med det resultat at det ble mer dorulleffekt da øyeavstanden ikke stemte lenger. Problemet ble borte med lyddemper.

 

Nå hører jeg aldri noe negativt om Meopta når det gjelder det optiske, så om Zeissen virkelig er verdt omtrent ti høvdinger mer, ja det får vel være opp til hver enkelt, men hadde jeg hatt råd... :wink:

Link to comment
Share on other sites

At Zeissen er bedre er det ingen tvil om :!: .

Om den er så mye bedre en at det forsvarer en pris som er 8500 kr høgere, er kun bruken som avgjør.

Personlig skyter jeg 4-6 hjorter om natten årlig, og synes det forsvarer og kjøpe den beste opptikken som er på markedet (Zeiss).

Hvis du derimot ikke jakter spesielt mye om natten, så er jo meoptaen også en veldig god kikkert som helt sikkert duger til det meste av jakt. Men husk også at meoptaen er vesentlig tyngre, noe som er verd å ta med i betraktningen på kikkerter som er stor og tung i utganspunktet.

Det blir nevnt Swaro som alternativ til Zeiss, dette er helt sikkert kikkerter som er like god opptiskk, men også mye dyrere. Og spørsmålet blir om det er vits og betale mer for en kikkert som havner bak zeiss i tester.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...