Jump to content

SELJAKTA 2010


FMH

Recommended Posts

@Tommy.A Ta lovens §10 om dager med jaktforbud opp mot samme lovs §2 Lovens virkeområde: Med vilt menes i denne lov alle viltlevende landpattedyr og fugler, amfibier og krypdyr.

 

Sel er ikke ett landpattedyr og omfattes ikke av denne loven og derfor heller ikke jaktforbudet.

 

Men siden det er jakta og ikke loven denne tråden handler om så kan vi vel avslutte denne diskusjonen. evt lage en egen tråd om det. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 207
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kan du vise meg hvor det står at dette ikke gjelder seljakt/fangst.

Ikke missforstå meg,for jeg syntes denne fredningen i jula og påska er bare no surr.

Men syntes det er rart hvis ikke dette gjelder for all form for jakt og fangst.

Vært morro og sjekka dette ut med direktoratet for et ordentlig svar.

Enig at det er jakta det handler og denna tråden,men er vel greit og vite om det er lovlig det som blir skrevet om jakta i påska også!

Link to comment
Share on other sites

Kan du vise meg hvor det står at dette ikke gjelder seljakt/fangst.

 

I den samme loven som du henviser til, men §2 (legg merke til de røde ordene)

 

Sitat:(lovens virkeområde)

Med vilt menes i denne lov alle viltlevende landpattedyr og fugler, amfibier og krypdyr.

Loven gjelder også i Norges økonomiske sone.

Link to comment
Share on other sites

@dottidott: For det første helt enig med deg i posten din før videoene......unødig med samme disk hvert år....spm pm det, tja kanskje. MEN en utførlig disk om dette trenger vi ikke.

 

SÅ...fint du legger ut videoer da....var morro og se.

Og ihvertfall for en som ikke fått vært ute nesten i det hele tatt iår....

Link to comment
Share on other sites

Boykott? Det kan jeg da ikke fatte og begripe! :lol:

 

En annen side av saken er at Nordland Fylkeskommune har vært ufattelig treige til å sende ut fellingstillatelser i år! En kamerat av meg sendte sin søknad 15. januar. Han har fortsatt ikke fått svar. Jeg ringte på vegne av fire mann i dag, og fikk til svar at søknadene nå var behandlet, men måtte underskrives før de kunne sendes ut. Det ble søkt for leeeenge siden. Dette holder rett og slett ikke!

Link to comment
Share on other sites

Sendte søknad til Sogn & Fjordane 24. februar, og har ikke hørt en lyd siden.

Kan ikke se at denne omleggingen fra direktorat til fylkeskommune har fungert etter intensjonen når saksbehandlingstiden har gått fra kjapt til begredelig. Å beklage seg over sendrektigheten er vel nytteløst da byråkratene er i en av sine favorittposisjoner; de kan skylde på hverandre.

Link to comment
Share on other sites

sendte en forespørsel til fiskeridiriktoratet via hjemmesida deres ang påskefredning

 

her er svaret:

 

Hei,

viser til din forespørsel.

 

Jakttider for kystsel fremgår av "Forskrift om regulering av sel på norskekysten", se;

http://www.fiskeridir.no/fiske-og-fangs ... j-275-2009

 

Se særskilt § 6: Adgang til å drive seljakt etter særskilt tillatelse.

 

Forskrift om kvoter i jakt på kystsel i 2010

http://www.fiskeridir.no/fiske-og-fangs ... j-225-2009

 

Vennlig hilsen

 

Dag Paulsen

kommunikasjonsstaben i Fiskeridirektoratet

Tlf.: 03495

________________________________________

Fra: from.web@fiskeridir.no [from.web@fiskeridir.no]

Sendt: 4. april 2010 14:46

Til: Info

Emne: Tilbakemelding fra web siden

 

Kontakt oss

 

Ditt navn:

xxx xxxxx xxxxxxx

 

Din e-postadresse:

xxxxxxxxxxxx

 

Tekst:

Når det gjelder seljakt/fangst, gjelder viltlovens §10 om jaktforbud fra 24 desember til og med 31desember og fra og med langfredag til og med 1. påskedag.

Link to comment
Share on other sites

Var det han som skrev det nederste om paragraf 10, eller du?

Ringte om dette i dag og da sa de at det var ingen fredning i påsken.(samme svar som tidligere henvendelser) De sa heller ingenting hos fylkesmannen da jeg meldte inn skutt sel fra langfredag, påskaften og 1 påskedag.

Da må de snart se å få fingeren ut og få lagt ut et reelt svar til oss.

Fikk også fylkesmannen i sør-Trøndelag til å ordne det slik at restkvoter kommer på internettsiden deres.

Link to comment
Share on other sites

Tekst:

Når det gjelder seljakt/fangst, gjelder viltlovens §10 om jaktforbud fra 24 desember til og med 31desember og fra og med langfredag til og med 1. påskedag.

 

Nå er jeg utvilsomt sløv, men kan du være så snill å vise til lovteksten som sier at dette er tilfelle? Om vedkommende du fikk i tale hos Direktoratet sier at det er slik må han faktisk kunne vise til hjemmelen som bekrefter det. Jeg leste gjennom reglene som det ble linket til, og der fant jeg ikke noe sted at Viltloven plutselig også skal gjelde. Jeg tror vedkommende har ramlet rett gjennom svært tynn is her....

Link to comment
Share on other sites

Chopper, Jeg ser nå at jeg misforsto innlegget ditt. Jeg trodde hele innlegget var svaret fra Fiskeridirektoratet. Nå ser jeg at alt under den heltrukne streken bare refererer spørsmålet du stilte til dem og at alt over er svaret du fikk. Konklusjonen er da med andre ord som vanlig at det ikke eksisterer noe forbud mot seljakt i høytidsdagene.

 

AMEN!

 

Beklager misforståelsen.

Link to comment
Share on other sites

For å ferdigstille dette spørsmålet en gang for alle, kan jeg hilse fra Seljakt ansv.ved fylkesmannen i sør-Trøndelag og si at seljakt er ikke innvolvert i viltloven. Den gjelder bare for landpattedyr/vilt. Han har også sett denne diskusjonen på kammeret. Skyt og vær glad.

Link to comment
Share on other sites

Da er det ut igjen å prøve på selen:)

 

Det var en veldig fin tur igår og bare uflaks og litt dårlig skyting gjorde at vi ikke fikk både to og tre seler til. Skal til hjelmsøya/steinene idag å se om kobben har kommet inn dit.

 

Skal forøvrig prøve å få tatt litt bilder.

Link to comment
Share on other sites

På fredags kveld dro undertegnede, Steyr Scout og en kompis av oss (som for øvrig er fersk jeger og førstereisgutt på seljakt) ut til lyngværet.

IMG_0167.jpg

Der slo vi leir og koste oss glugg i hjel mens vi ventet på at lørdagens solstråler skulle vekke oss til en fantastisk dag med seljakt.

IMG_0099-1.jpg

Kvelden ble selvfølgelig tilbrakt rundt bålet.

 

Der ble det servert

IMG_0091-1.jpg

med fløtegratinerte poteter, øl og vin. Bedre blir det ikke.

 

Dagen der på.

IMG_0160.jpg

Etter en kjapp frokost ble båten lastet med nødvendig utstyr og jakta var i gang. Etter en times sveip i området rundt basecamp, dro vi inn til fastlandet og plukket opp nok en fersk jeger og førstereisgutt som ville være med å se hva dette dreiet seg om.

IMG_0153.jpg

Begge ble vel mer eller mindre frelst etter en slik seljakt dag på sjøen. Totalt vindstille, tidvis sol, men for det meste lett overskyet. Sjøen var speilblank, og man kunne se bunnen på rimelig dypt vann. Helt perfekt.

IMG_0163-1.jpg

 

Adferden på kobbene derimot, var langt fra perfekt. Den har den siste tiden vist seg å være ekstremt sky i de områdene vi jakter. I motsetning til hva som er tilfelle tidlig i sesongen, da de formelig oppsøker båter. Ble vi oppdaget, så vi de bare en gang, og borte var de. Mye skyldes nok hardt jakttrykk den siste tiden. I lyngværet var det i tillegg få individer å se. Etter at formiddagen var resultatløs, dro vi til basecamp for en liten lunsj.

IMG_0166.jpg

Vi hadde knapt fått landkjenning før vi oppdaget en kobbe som beitet uforstyrret ved en grunne på andre siden av holmen. Og med det var første kobbe i boks.

IMG_0104.jpg

Lunsjen besto seg i et lite slaktekurs, og konsumering av boldferskt selkjøtt.

IMG_0109-1.jpgIMG_0110.jpg

 

Etterpå skiftet vi taktikk. Og satte kursen til et nytt område lengre nord.

IMG_0140.jpg

Kulehull i fjellet i fjellet :?::mrgreen: . Hvilket kaliber er brukt her mon tro :mrgreen::lol: .

 

I god avstand fra land ble kikkerten flittig brukt til å finkjemme holmer, skjær og øyer etter kobbe som lå på land. For så å landsette jeger i skjul og snike seg til skuddhold. Dette førte til to kobber til. Den ene målte 180cm lang.

IMG_0113.jpgIMG_0147.jpg

Her er alt som det skal være. Pent vær, felt sel og fornøyd jeger

Disse hadde tydelig kost seg på land en stund, og var knusk tørre i pelsen.

IMG_0117.jpg

 

Etter det gikk vi i land på øya med det høyeste punktet i området. Der ble vi ønsket velkommen av en brun liten krabat. Steyr Scout takket for innbydelsen på sin spesielle måte.

IMG_0118.jpgIMG_0119-1.jpg

Og en mink ble tilført fangstrapporten.

IMG_0124-1.jpgIMG_0126.jpg

 

Vel oppe på toppen oppdaget vi dette. En liten klynge kobbe.

IMG_0127-1.jpg

Som resulterte i kobbe nr 4. Skutt fra odden til høyre i bildet.

IMG_0143-1.jpgIMG_0152.jpg

Undertegnede sto for slaktingen. Mens resten nøt synet av Helgelandskysten før turen gikk hjemover. Vell fornøyd etter en fantastisk dag på seljakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg gidder ikke ta vare på skinn, men det er endel godt kjøtt på kobba. Fine ytrefileter til biffer(indrefiletene på denne var på størrelse med svineindre), og en god del småkjøtt fra bogene.

Når det rette skinnet kommer skal jeg ta vare på det :D

Link to comment
Share on other sites

Da nærmer det seg mi første seljakt! Drar i morra ettermiddag sammen med "Jodda" og vi skal jakte hele fredag. Det blir utrolig spennende og jeg gleder meg noe djævelsk. Var idag å skjøt inn 308'en med 165 grs Hornady InterBond og den sitter i klisterlappen med tofoten. Nå er det bare pakking også blir det sikkert en lang morgendag 8) Kommer sikkert en rapport og noe bilder når vi er tilbake fredags kveld

Link to comment
Share on other sites

Da var man hjemme fra seljakt. Utrolig spennende, så godt over 50 sel, men vind og mye tungsjø gjorde det vanskelig å komme i land på mange av holmene. Resultatet ble 3 sel skutt, 2 av dem sank til bunns, men min første fikk vi opp. Vi gikk ut halv ti og kl ti smalt skuddet og min første sel var skutt. Kommer med bilde og litt mer senere :mrgreen:

 

"Jodda" er på vei for å finne den første selen jeg skjøt

cimg2931.jpg

 

Visst fan fikk vi tak i den!

cimg2932ly.jpg

 

147 cm lang og 1 meter i omkrets

cimg2935w.jpg

 

Jeg skjøt en av de på land, men "storbølgen" tok den med seg

cimg2937x.jpg

Og nei, kikkerten er ikke skjevt montert :wink:

 

Jodda ligger klar på en holme

cimg2947.jpg

Link to comment
Share on other sites

Første selen skjøt jeg en halvtime ut fra sandhornøya, der var det mest enkeltindivider vi fant, men mest sel var det en time fra land, der var det en svær koloni, men det var ikke sjangs å komme seg i land. Mye tungsjø! Vi støtte også på en liten koloni "midt mellom" på det bilde der jeg har dem i kikkerten. Jeg skjøt en av dem som lå å sola seg på skjæret, men den ble skylt på hav og den sank. Men det var mye dyr å se! Men det kjennes enda ut som om jeg sitter i båten, det ser ut som om tv'en går litt opp og ned :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
  • 2 weeks later...

Er det noen vits i å søke nå? Tenker på kvoten på havert, er det noe igjen på kvoten lista til stad? Hadde vært kjekt med et par turer etter haverten i sommer :D

 

Og hvordan er det med den andre perioden for jakt på steinkobbe? Legges det nye kvoter ut da?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...