Jump to content

Elg 1,5/2,5 åring


dotsupen

Recommended Posts

Erfaring er nøkkelen. Jeg er dårlig på aldersbestemmelse selv.

 

Du kan ikke se på gevir alene, det er registrert 1.5åringer i sverige med 10 tagger.

Har sikkert skjedd i Norge også, og sikkert med flere tagger osv. Poenget er;

ikke aldersbestem kun etter gevir.

 

Jeg ser på hodet, skjegget og overall size.

 

Noen 100% måte å aldersbestemme på finnes ikke så vidt meg bekjent.

Link to comment
Share on other sites

Du kan ikke se en helt sikker forskjell. Ikke heller med gevir som utgangspunkt. Har selv vært med å skutt 1 1/2 åring med seks eh, vel SPIR er det vel en overdrivelse å kalle det. Mer som seks småspiker :)

 

Jamfør hvor vanskelig det er å se forskjell på en kvige og ei lita ku på 2 1/2 år. Kommer dyret alene, er det nesten umulig. Sånn er det med oksene også, pluss at geviret i tillegg kan gi ytterligere usikkerhet.

Link to comment
Share on other sites

Som de andre sier kan man ikke kikke på geviret alene. Vet om et lag som har skutt 1,5 åring med 8 spir, mens vi har skutt 2,5 åringer med 4 spir. Jeg kommer ikke til å skyte noe annet enn piggokse hvis det er 1,5 åring man er ute etter, hvis det ikke kommer en veldig liten okse med la oss si 4 spir.

Link to comment
Share on other sites

De fremste tennene i underkjeften på en halvannetåring er enten mørke "skall" som sitter løst oppå nye hvite tenner, eller den har nylig felt disse "skallene" (som er kalvetennene) og har tre tydelig hvite tenner fremst, og mørkere tenner bakerst.

 

Verken gevir eller størrelse er noen god mal for å aldersbestemme halvannetåringer. Har vært med på halvannetåringer med 8 og 10 tagger. Sist høst skjøt vi en 2.5 år gammel okse med "sykkelstyre" og 160 kg, og i høst skjøt vi en tilsvarende 2.5 åring på 152 kg.

 

Det samme gjelder forsåvidt også kviger, som kan variere mellom 100-170 kg her i området.

 

Et nabolag skjøt forøvrig en kollet halvannetårig okse i høst...

Link to comment
Share on other sites

De fremste tennene i underkjeften på en halvannetåring er enten mørke "skall" som sitter løst oppå nye hvite tenner, eller den har nylig felt disse "skallene" (som er kalvetennene) og har tre tydelig hvite tenner fremst, og mørkere tenner bakerst.

Verken gevir eller størrelse er noen god mal for å aldersbestemme halvannetåringer.

Det er tredje kinntann i underkjeven som er avgjørende for "overfladisk" aldersbestemmelse. Vanligvis feller 1,5 års dyr denne om høsten. Den mørke "melketanna" som felles er 3-delt, den nye, hvite tanna er 2-delt. Men dersom dyret har vokst fort (født tidlig, og har hatt god tilgang på mat), kan det ha felt melketanna om sommeren, og da kan den nye tanna ha rukket å bli ganske mørk. For sikker aldersbestemmelse må en da snitte tennene, dette gjøres enklest med fortenner.

 

Ute ved kysten i Trøndelag er elgen svært småfallen, og aldersbestemmelse før den er skutt er omtrent ren tipping. I år skjøt vi et dyr som gikk bak ei ku, det var sett av mange på laget, og noen mente det var en kalv, andre at det var ei lita kvige. Da den var felt, viste det seg at det var en 1,5 års okse, med "knotter" på hodet, og bare 5 sidetenner synlige (kalver skal ha 4, 1,5 års dyr 6 kinntenner). Slaktevekt: 86 kg!

 

Sist lørdag felte jeg en okse, som kom bak ei ku med kalv - oksen hadde sykkelstyre, men så ut til å være like stor som kua. Det var en 1,5-åring, som enda hadde de 3-delte tennene! Slaktevekt? Kanskje 130 -140 kg. Men kua, som hadde kalv, var ikke større - sjøl om den hadde et langt snyteskaft. Hadde det kommet ei ku til sammen med den, som var omtrent like stor, ville jeg ikke kunnet tro at den var 1,5 (eller 2,5) år.

 

Her oppe i Nordland er elgen mye større - vi skjøt en "sykkelstyre-okse" på 192 kg, som var 2,5 år, og en med tilsvarende "hodepryd" (?), som var 180 kg og 1,5 år.

 

"Eneste gode indianer er en død indianer", sa en eller annen i det ville vesten - overført på elg: Man kan sammenligne, vurdere, lage alskens regler - men fasiten får en først når dyret er felt.

Link to comment
Share on other sites

sjå på snoka d e d sikkreste tegnet på fjoldyr og voksne dyr særlig på hodyr

fjoloksene har fra 2-6 spir i områdene her skjøt en i år med tre såg en 2,5 åring som atpåtill var mindre en fjoloksen den hadde 2 spir litt lengre og mye lengre snoke

 

men d er en ting som teller den kan åsså ta feil men det er ERFARING

 

verst er vel å se forskjell på en STOR kalv eg ei lita fjolku tok feil 2/3 ganger i år :shock:

Link to comment
Share on other sites

sjå på snoka d e d sikkreste tegnet på fjoldyr og voksne dyr særlig på hodyr

fjoloksene har fra 2-6 spir i områdene her skjøt en i år med tre såg en 2,5 åring som atpåtill var mindre en fjoloksen den hadde 2 spir litt lengre og mye lengre snoke

 

men d er en ting som teller den kan åsså ta feil men det er ERFARING

 

verst er vel å se forskjell på en STOR kalv eg ei lita fjolku tok feil 2/3 ganger i år :shock:

 

Er vanligvis ganske stø i dialekttydning, men hva betyr "snoka"? Mener du nesa?

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjøt forleden en kvige som var i største laget ved første øyekast. Har ikke veid den ennå, så så vidt jeg vet er det muligens en ku.

 

Hverken jeg eller min far, som slaktet kunne bli enige om hvordan vi skulle bedømme. Grunnen til at ingen av oss har tatt oss bryet med å lære det skikkelig er at elg nesten alltid slaktes på felles slakteplass med minst halve laget tilstede. Blant disse gutta er det et par som har stålkontroll og dessuten sammenligner noen plansjer over tannvekst og slikt med det skutte dyrets tenner. Vi har rett og slett ikke trengt å lære det skikkelig.

 

Men fatter mente at det også var noe med framtennene. Han sa at de små hjørnetennene oftest var borte hos kyr men at de var der men gjerne helt løse hos kviger.

 

Dyret jeg skjøt hadde disse i behold, og ikke var de så veldig løse heller, så vi tok det som et godt tegn, om ikke annet...

 

Er dette noe dere andre ser på, eller er det bare jeksler som gjelder?

Link to comment
Share on other sites

Er dette noe dere andre ser på, eller er det bare jeksler som gjelder?

Hvis man skal snitte tenner, må man vite hvilken tann det er, så man kan vite hvor mange vintersoner man kan vente å finne i tanna. I 3. jeksel vil man vanligvis finne en vintersone mindre enn alderen. For enkelhets skyld snittes framtenner, jeg er ikke sikker på når elgen feller disse "melketennene".

 

Hvis man ikke har tannsag for snitting, og øvrig utstyr, er en begrenset til det jeg nevnte i forrige innlegg. Da er det 3. jeksel som er avgjørende. "arni" har lagt ut bilder, klikk på disse, så blir de større. Det er som sagt 3. kinntann som gjelder - er den 3-delt, er det kalv eller 1 1/2 års dyr (mulig et dyr på Grete Roede-diett kan beholde den 3-delte tanna til det er 2 1/2 år, men det regnes da uansett som 1 1/2-åring.). Er tanna 2-delt, har dyret felt den 3-delte "melketanna". Graden av brunfarge på den nye tanna gir indikasjon på alder - er det ikke særlig fargeforskjell mellom 3. og 4. tann, er dyret sannsynligvis 2 1/2 år eller mer. Er 3. tann derimot praktisk talt hvit, mens 4 tann er brun, er det et 1 1/2 års dyr.

 

Vansken er når det er en viss fargeforskjell mellom 3. og 4. jeksel, men tanna er tydelig brun - er det da et dyr som har felt tanna tidlig samme år, eller et som felte den året før? Det kan vanskelig avgjøres uten snitting - og forvaltingsmyndighetene skal ha tilgang på folk som kan utføre slik aldersanalyse.

Link to comment
Share on other sites

Synes dette med å telle seg bakover til tredje tann, og om den er tredelt eller ikke, skaper mer usikkerhet enn noe annet hos jegere flest. Sitter som leder i et relativt stort tildelingsområde, og har hatt en del "utrykninger" på dette der man tydeligvis har vært uenige om både hvilken tann en skulle se på og hva som var en "deling".

 

Det enkleste er å se på de fremste tre jekslene i underkjeften (eller forsåvidt også overkjeften). Er disse enten dekt av løse kalvetenner som kan pelles løs, eller er tydelig hvitere enn de bakerste tennene - da er det et fjorårsdyr. Hvis ikke er den eldre.

 

Men ja, i noen sjeldne tilfeller har det vist seg å være avvik, som det vil være innenfor all naturlig variasjon.

Link to comment
Share on other sites

sjå på snoka d e d sikkreste tegnet på fjoldyr og voksne dyr særlig på hodyr

fjoloksene har fra 2-6 spir i områdene her skjøt en i år med tre såg en 2,5 åring som atpåtill var mindre en fjoloksen den hadde 2 spir litt lengre og mye lengre snoke

 

men d er en ting som teller den kan åsså ta feil men det er ERFARING

 

verst er vel å se forskjell på en STOR kalv eg ei lita fjolku tok feil 2/3 ganger i år :shock:

 

Er vanligvis ganske stø i dialekttydning, men hva betyr "snoka"? Mener du nesa?

 

 

 

snoka er nesen/mulen

Link to comment
Share on other sites

Og driten er at alle kjennetegn er relative mål, i forhold til eldre kyr som også varierer en del fra 2.5 år og oppover til salrygga, raggete 20-åringer (Nei, jeg snakker ikke om Blitz-miljøet)

 

Og den eneste løsningen er å bruke tid på å se elg. Før, under og etter jakta. Og jeg tør banne på at de fleste feilskytingene skjer de første dagene av jakta før folk rekker å summe seg helt, og helt på slutten når folk begynner å bli stressa... (Ja, vi har kvige igjen på kvota...)

Link to comment
Share on other sites

Jibrag er inne på noe vesentlig, bruk tid på å se elg hele året .Ofte kan du da se dem i rolige omgivelser hvor du har god tid til å bedømme dyra .Dersom du bor i et område med elg kan du faktisk følge hvordan dyra utvikler seg,det gjelder helst kuer, de er mer stedegne en oksene. I vårt område hadde vi ei lita ku med hvit bless,"nybråtakua".Vi fulgte henne i mer en ti år.

Link to comment
Share on other sites

Dette med tennene er som regel en god peke pinne, men det er unntak her også. Så her nede på sørlandet hvor jeg jakter har det blit satt ei vektgrense på dyr som går i ungdyrsklassen. Er de under 150 for okse og 160 for ku. Så går de som ungdyr. Dette er for å stimulere til å skyte ut små dyr. uansett alder. Dette gjør at mange her har blitt mer fokusert på størrelse enn alder. for under drivjakta her så har en som regel relativt liten tid til å bedømme. I år fikk vi en 3 tagger. på 175 kilo. som jeg anslår til 2.5 år, men pga vekta så mistenker jeg 3.5. For vektene har vært generelt dårlige her nede de siste åra. Men jeg ser faktisk en bedreing nå i år.

 

Men for å være sikker så skyter ikke jeg ungdyr med annet enn 1 pigg på hver side. de som gambler på 4 og 6 taggere som 1.5 åringer gambler med kvota mener nå jeg. I hverfall her. Alt som er annerledes må en regne som bonus.

 

Til orientering så ble det skutt ei 1.5 års kvige i trøndelag i fjor som veide 194 kilo. Bekreftet på tenna. det var det ingen som trodde i utganspunktet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...