Jump to content

A-Tec moduldemper??


Villmainn

Recommended Posts

Kjøpte meg akkurat en CMM-6 i stål og har tenkt å bruke den på flere rifler.

Målte senterhullet i en av modulene til 9,5mm hvilket i mine øyne vil si at største kaliber (Ø) denne demperen egner seg for er rundt 8,6mm (.338).

Skulle gjerne hatt denne demperen på ei 9.3 pipe, men det sier seg selv at ikke går.

 

Lopez: Lager du denne for større kaliber også, eller har du for enkelthets skyld laget den for å passe alle kaliber?

 

 

Jeg har nettop fått montert denne demperen på en 444 marlin så den finnes i hvertfall for 44 kaliber.

Link to comment
Share on other sites

hvis jeg skyter mye så tar jeg og rengjør den 1 gang i året.

 

men det er viktig og skru av dempern når du ikke bruker den, den skal aldri stå på bøssa. for da ruster kroninga.. og siden denne som regel er dreid i etter tid og ikke er blånert, så er den mere utsatt..

sett dempern oppå skapet ikke på bøssa..

 

For det samler seg opp mange gasser og dritt, som blir liggende i dempern og disse er ikke heldige for løpskrona.

Link to comment
Share on other sites

Finnes TMM-6 dempern kun i stål og TMM-5 kun i aluminium?

 

Eller finnes dette om hverandre?

 

 

TMM-5/6 er begge i Alu, forskjellen på disse er både diameter og antal moduler.

 

CMM-6 Steel, er som du ser i navnet i stål.

 

det kommer en mer utfyllende produktbeskrivelse på hjemmesiden etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

På torsdag fekk eg endelig testa TMM-5 demparen på min Sako hunter 30.06, kappa til 52 cm. Og for ein draum å skyte med! :D Presisjonen var upåklagelig. Heller ingen rekyl. Skaut deretter med 2 modula, kjende ein tydelig auke i både rekylen og lydnivået, men da er også demparen 300g. Likevel behagelig også da å skyte med. Er utrulig glad i ettertid for at eg slo til på ein moduldempar. Ingen ulempar, berre fordeler. Ser for meg at når eg er på snikjakt etter hjort nyttar eg 2 moduler, mens på bøen fem. Kjem nok ikkje til å skyte uten dempar igjen. Skaut 5 skot berre for å kjenne/høyre forskjellen utan dempar, og det føltes plutselig ut som å skyte med ein 338 :shock: Rekylen blei heilt sinnsjuk etter å kappa til 52 cm!

 

Dette var berre ein liten test...Skaut med forskjellig ammo, ballistic tip, lapua og jaktmatch. Ammo eg berre skulle kvitte meg med. Beste samlinga var 21 mm med jaktmatch. Ladar heller ikkje sjølv.

 

Ein ting som var litt frustrerande var all røyken som kom ut av demparen etter ein serie. Dette gjorde det vanskelig å få eit klart bilde i kikkertsikte. Fordelen var at demparen kjølte seg raskt ned fra å være brennheit til lunka, mellom kvar serie. Det vil sei ca 5-8 min.

 

Kan anbefale alle denne 410g lette demparen!

 

Hjortetrekk

Link to comment
Share on other sites

Litt dumt spørsmål kanskje, men går disse teloskopdemperne til A-tec på 9,3?

 

Egentlig hadde jeg bestillt meg Hausken medium, for lenge siden, men ingen demper er å se, og intet svar på når den kommer. Gidder ikke vente lengre.

Link to comment
Share on other sites

Veit ikkje om samme prisen gjelder enda, men på villmarksmessa i lillestrøm kostet den, om eg ikkje hugser feil 300 kr meir enn tmm-5. Da kosta tmm-5 3500,- med gjenging. So 3800,- viss du tenker å sende rifla inn for montering/gjenging. Skal du berre kjøpe demperen kosta tmm-5 3000,-, vil tru da at tmm-6 ligg på 3300,-

For å være sikker, ring eller send en mail til "jakt og friluft" i Arendal.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vurderer en TMM5 til min 30-06 og har to ting jeg lurer på:

 

Vil treffpunkt endre seg noe av betydning ved vanlig av/påmontering for puss ?

 

Jeg har samme modell rifle og løp i 22-250. Vil demperen for cal 30 gjøre nytten på denne?

(vil demperen ta den værste snærten av smellen)

 

Dvs., bør jeg kappe/gjenge løp på begge rifler med det samme, og kjøpe kun en TMM5 (cal 30) ?

 

Synspunkter?

 

Mvh Balter

Link to comment
Share on other sites

Det går bra. Har nettopp fått gjort det med min .308 og .222. A-tec tmm-5. Kal. 30 demperen fungerer godt på .222. Nå har jeg ikke prøvd en demper beregnet bare på kal. 224, men jeg er godt fornøyd med den løsningen jeg gikk for.

 

Når det gjelder treffpunkt, vil det nok bli forandring med og uten demper. Men dette finner du jo fort ut og kan notere deg antall klikk for det ene eller det andre. Jeg har Swaro på begge, og kan nullstille kikkerten f.eks uten demper. Da er det bare å justere når demperen er på, og nullstille når demperen tas av.

 

(Det siste ble kronglete forklart....)

Link to comment
Share on other sites

Noen som kan legge ut en liste over modeller?

 

Typebetegnelse, lengde foran munning, lengde bak munning, vekt, diameter, materiale etc.

 

Hjemmesiden inneholder stort sett lite av verdi hvis man ønsker å velge demper.

 

Mykje av det du spør om finner du om du les fra side 1 på dette emnet. Du finner også info i villmarksliv som testa 20 dempere. Var vel nummeret for januar eller februar meiner eg. Ellers so kan du jo sende en mail/ringe en av forhandlerne som selger A-tec.

Link to comment
Share on other sites

Vel, jeg har lest hele tråden og det kommer drypp av info om de forskjellige modellene her og der, men det er heller lite. A få vite hva modellene på bildet heter og vekt på et par av de gir ikke svar på om de passer til mitt bruk. Lengde foran munning, lengde bak munning, diameter.

 

Snakket med en av leverandørene idag som mente CMM-6 bare kom i stål så det råder vel muligens noe forvirring der også.

 

Skal sjekke villmarksliv, takk for tipset.

Link to comment
Share on other sites

Hei, det kommer en ny test i neste nummer av Vapentidingen hvor alle de nye modellene er med. Bla S&L, ny SAI karbondemper, nye A-Tec med unntak av stål CCM , Valerud Design og BR Reflex 4. S&L har flere ting på gang og SAI sier de ikke er ferdige med utviklingen av karbondemperen sin. Svenske Pof-Tec kommer også etterhvert. Det vil si det blir oppdaterte tester utover sommer/høst.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Bumper denne litt, skulle gjerne fått noen tall på TMM5/6.

 

Eneste jeg har er for CMM 6:

Målt d.B. .308 Win: 144,9/-25,1 d.B.

Målt d.B. .308 Norma Magnum: 148,5/-21,4 d.B.

 

 

Sliter med valgets kvaler nå. CMM er i stål og dermed uslitelig, TMM er telskopisk og gir langt større volum med mindre vekt. De bør også være bedre for sub siden de er i alu. Men hvor mange skudd med 30-06 kan en forvente at de holder? Trenger strengt tatt ikke demper for banebruk, så det burde ikke bli hundrevis av skudd i året med full kraft.

Link to comment
Share on other sites

Så akkurat på en TMM6 brukt i 3006 (ca 200 skudd). Tydlig til kraftig errosjon inne med hullet, men det holder nok enda mange mange skudd. Det hele kommer an på om errosjonen i hovedsak kom på de første skuddene eller ei (i følge eier var den tydlig etter 20 skudd).

Eier er godt fornøyd med demperen (planlegger å prøve med bare 4 moduler).

Så vidt jeg kan se var der mye å gå på ennå, og selv når errosjonen kommer helt gjennom, så er det kun snakk om at lydnivået gradvis vil stige litt. På ståldelen var der ingen errosjon, men en liten tanke rust helt ute på tuppen (eier har aversjon mot å ta av demperen etter bruk, og da blir det gjerne bittelitt korrosjon :wink: ).

Link to comment
Share on other sites

Erosjon er å forvente, men slikt pleier jo å roe seg ned når skarpe hjørner er borte. Og som du sier er det ikke noen krise om det skjer, men det er jo likevel noe å ta med i regnestykket. Fordelen med erosjon er jo at en får en god unnskyldning til å kjøpe en ny senere, ting som ikke slites kan være irriterende sånn :wink:

 

Men så var det dette med demping kontra vekt da, rifla veier 3,8kg nå og det er egentlig nok. Med demper blir det jo også mindre rekyl, så ønsker ikke å legge mer vekt på den enn nødvendig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...