Jump to content

Opphausing av sjøfuglhagla mi, Duracoat dø løx


Skaubjønn

Recommended Posts

Jeg har en Ege Silah pumpehagle som jeg bruker på sjøen. Mest jakt fra kajakk. Den er forniklet, noe jeg har oppdaget at ikke betyr rustfri... Slik så den ut

normal_sjofugl2.JPG

 

Jeg kjenner Vetlus. Vi jakter sammen, han bor omtrent 500 meter fra meg. Han har gjort meg en vennetjeneste og lakket hagla med duracoat. Jeg har lyst å vise den frem, synes den ble rååååå! Hadde den med på sjøfugljakt i går. Glir fint inn i miljøet, ikke sant?

dura1.jpeg

 

Vetlus la en grunnlagsfarge, og så la han over et fruktnett sier han, og da ble det dette mønsteret

normal_dura2.jpeg

 

 

Jeg var i tvil om jeg skulle legge ut dette. Det har vært noen mistanker om at oss i styre og stell er i lomma på markedsaktører. Vetlus er som sagt en kompis, og har gjort dette billig for meg. Ikke fordi jeg er i styret, men fordi han er kompis.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har væt på sjøfugljakt med duracoata hagle i år. Er veldig fornøyd med rustmotstanden. Har kun duracotet løpet, og der var det ikke rust i det hele tatt. Resten av hagla hadde en del rust hvor finishen var slitt (Benelli Nova). Til neste år skal resten av hagla duracotes. Tar med sluttstykket og hele pakka.

 

Duracoaten har fått noen hakk i seg etter at jeg har satt fra meg hagla opp mot stein og slikt. Ut over det så har den holdt seg veldig bra.

Link to comment
Share on other sites

For de av dere som lurer ble dette gjort i tre rimelig enkle steg:

 

1. Demonterte hagla og påførte delene lys grunnfarge. Jeg valgte Woodland Tan.

2. Fant et passende nett, la over, og påførte passelig med Woodland Green på delene.

3. Påførte deretter noen få streker på kryss og tvers (fremdeles med nettet over) med Woodland Brown.

 

Voilà, ferdig. Tok meg en liten ettermiddag.

 

Dette var en vennetjeneste for Bent. Jeg/Durano kommer ikke til å ta lakkeringsoppdrag i overskuelig fremtid.

For lakkeringsjobb, kontakt FN G1 her på forumet.

Link to comment
Share on other sites

Hefter fint på treverk

 

Bør treverket behandles på noen måte først, eller er det bare å sette igang ?

 

Det mest spennende er om stokken allerede er lakkert med en lakk som reagerer med duracoate, da får du et fint boblemønster :D

Om den er oljet, lønner det seg å avfette overflaten.

 

Det finnes forøvrig noen som kan gjøre dette for deg, som nevnt over :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Flott resultat på hagla!

 

1. Enn hvis man angrer seg? Har ei rustfri Ruger i .30-06 som jeg kunne tenkt meg å lakke løpet på. Dersom jeg angrer meg, hva er da metoden for å få det bort?

 

2. Hvordan fikk dere til skjøten på nettingen på løpet? Lang strimmel som ble vikla utover?

 

3. Og hvor får jeg kjøpt DuraCoat?

 

Med vennlig hilsen

 

Bård

Link to comment
Share on other sites

Bård, ikke gjør det hvis du lurer på om du vil angre deg. Det er omtrent som å miste dyden littegranne... :wink: Det er vel mulig å få det bort, sandblåsing kanskje? Men det vil være en krevende prosess, og sikkert billigere å selge din duracoatede rifle og kjøpe en ny uten... Vetlus får svare på hvordan han fikk til dette med nettingen. Det er ikke lov å reklamere i tråder, så du får nesten finne ut selv hvor du får kjøpt Duracoat. Det bør ikke være så vanskelig :wink: .

Link to comment
Share on other sites

Hvis du angrer deg mtp camo og fargevalg og vil tilbake til rustfri/blånert er det enkleste å påføre ny Duracoat i den fargen over.

 

Angående nettingen var dette et helt ordinært vaskenett jeg fant liggende. Det var akkurat langt nok til å dekke hele pipa.

Slike vaskenett finner du blandt annet på Clas Ohlson for en billig penge.

Link to comment
Share on other sites

Er det noe begrensning i holdbarhet på duracoat? Tenker produkt på boks, ikke i påført tilstand. Om en boks remmer til 1-4 våpen, og man skal bruke tre forskjellige farger på en stokk, skulle rekke noen stokker det, og dumt å måtte kaste lakk for bortimot en tusenlapp som blir til overs...

Link to comment
Share on other sites

Duracoat har begrenset holdbarhet i romtemp.

Når man bestiller en pakke får man både Duracoat og herder.

Duracoats levetid i romtemp er 18 måneder. Herderens er 6 måneder.

 

Det kan høres kort ut, men:

Oppbevares det i fryseren stanser man nedbrytingsprosessen.

Link to comment
Share on other sites

Finnes det en prosjekttråd her med selve arbeidet med å påføre duracoat?, hvordan det ble gjort?

 

I dette tilfellet her, VeT|Us, brukte du bare sprayboks, som jeg har forstått duracoat kommer på, eller snakker vi kompressor og lakksprøyte?

 

Jeg har en god gammel winchester 1200 som jeg gjerne kunne prøvd å frisket opp litt, men hadde vert kjekt å lest en tråd der hele arbeidet er dokumentert med bilder og det hele, ellers skal jeg love deg at noe går skeis underveis, og plutselig sitter boksen fast i løpet eller noe sånt.

 

Edit: snust litt rundt på durano.no, og skjønner at det nesten må airbrush til. Jaja, kompressor har jeg, og får vel noe billige saker på biltema som duger?

Link to comment
Share on other sites

Magneumsen: Fører ikke blank (Gloss) svart lenger. Matt Svart kan gjøres blank med å skifte blandingsforhold på herderen.

 

 

win-chester: Jeg gjør alt med kompressor og lakksprøyte. Jeg bruker den elendigste kompressoren fra Biltema til rundt 600kr, og den elendigste airbrushen til rundt 100kr. Fungerer bra for min del!

 

Angående tråder som tar for seg alt fra A til Å kan en god del leses her:

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=43&t=25383

 

Og her:

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=80&t=28305

 

"Boksen fast i løpet", der falt jeg nesten av stolen! :mrgreen:

 

fat_dog86, jeg forsto ikke helt spørsmålet ditt? Hvis du mener om man kan legge klar Duracoat til å forsegle en motivlakkering, og deretter lakkere over Duracoaten igjen for å ordne motivet, så skal det (Produsentens egne ord) fungere ja. Her tar jeg store forbehold, for jeg har ikke prøvd det selv. Hvis du ønsker ringer jeg dem og dobbelt/trippelsjekker.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Vetlus la en grunnlagsfarge, og så la han over et fruktnett sier han, og da ble det dette mønsteret

normal_dura2.jpeg

 

Hei

Har lest gjennom alle trådene ang. duracoat nå, og føler meg helt klar til lakkering i morgen :)

 

Men har et spm. ang dette fruktnett-trikset (skal nemlig gjøre noe tilsvarende) Hvordan får man det til å ligge helt i ro og helt klistra inntil hele veien rundt? Taper man det fast, eller strammer det bare til på ett eller annet vis? Er jo litt kritisk at det ligger dønn i ro gjennom hele prosessen.... :)

 

Gleder meg som en unge til å ta halvautoen i morgen. Har kjøpt et spesielt avfettingsmiddel til treverk, som suger dritten ut, og etterlater seg ingenting.. Så skal jeg prime alt treverket, så er det å kjøre på med lakk :)

 

Vurderer og om jeg skal stikke på biltema å kjøpe sandblåseutstyr for å ta de stedene som er vanskelig med pussepapir..

 

EDIT:

Har forøvrig et lite spm til: ser alle sverger til pussepapir i 500... Syns dette høres veldig pinglete ut? Tror aldri i verden at ripene fra et 240-papir vil vises gjennom 4-5 lag lakk? Og da får man og bedre heft skulle man tro..

Link to comment
Share on other sites

Har forøvrig et lite spm til: ser alle sverger til pussepapir i 500... Syns dette høres veldig pinglete ut? Tror aldri i verden at ripene fra et 240-papir vil vises gjennom 4-5 lag lakk? Og da får man og bedre heft skulle man tro..

 

Det synes i alle fall veldig godt med 400 papir gjennom klarlakk på motorsykkel. Ser ut som om hele tanken min har vært dradd gjennom et grustak.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...