Jump to content

Uteskole- læring i friluft


mork

Recommended Posts

Kom trøtt og "urvinj" på skolen i dag. Høstferien ble brukt til mye annet enn søvn....

En kollega av meg kom bort og fortalte at han hadde et dødt rådyr bak i bilen. Han hadde kommet rett bak ei som kjørte på et bukkekje. Kollegaen måtte avlive det. Dyret hadde da vært dødt i toppen 10 min. Han hadde snakket med viltnemda og fått tillatelse til å ta det med for event. bruke det til hundemat. (Han er aktiv hundekjører og eide blant annet lederhunden som Sørlie vant Iditarod med for et par år siden.) Vel, siden vi driver aktivt med uteskole og liker å dra inn fangst og jakt når det passer seg, ble det til at vi slo sammen klassene og tok de med i gymsalen (måtte jo henge slaktet opp i turnringene.. :roll: ).

 

Jeg tok ut vomma og den var like fin og hel. Dermed var dette slaktet potensielt menneskemat. Mens jeg slaktet snakket vi om vilt og trafikk, jegerens rolle i dagens vilttette samfunn, litt om rådyras anatomi osv. Elevene satt rundt i en ring og fulgte spent med. Fikk slaktet opp på en elevpult (passe arb. høyde for meg) og så flådde jeg en bakfot og litt av sida. Deretter ble det fritt fram for elevene og nye skarpe sløydkniver. Det hele gikk fint unna på en klokketime. Vi fikk rydda opp og hengt slaktet oppunder taket akkurat i det 4. trinn skulle ha gym... :D

 

Fant ut at kjølerommet stod på og var rask til å hente slaktet ned fra ringene og henge det opp i kjøla. Det tror jeg gymlæreren også var tilfreds med. :lol: Slaktet hadde ingen synlige skader, så det må ha truffet bilen med hodet såg det ut til.

 

Dette var en kjekk start på en arbeidsdag. Det gir meg mye å kunne bringe naturen nærmere elevene. Flere av de har foreldre som jakter, og det var ikke mange som grein på nesen. (Men to-tre var det naturlig nok). Både jenter og gutter var med på flåjobben. Lærerikt.

 

Torsdag skal vi ha uteskole. Da skal vi grave kokegrop og steike rådyret på "steinaldervis". Gjett om det skal bli artig!

 

Kan legge ut et par bilder når jeg får tak i de.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

hehe :) Haurest kjekt ut!

har sjølv erfaring frå dette, då eg gjekk i 8 klasse på ungdomsskulen, tok kontaktlæraren vår med ein bukk på vel 100kg som vi då brukte første delen av dagen på og slakte, samtlige elever fekk prøve seg med kniven ;)

må sei det var ein ta dei kjekkaste dagane eg hadde på skulen :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Her er et bilde fra rådyrøkta.

I morra skal vi ut og sette opp mårfeller. Har tre feller samt ei kasse beregnet på røyskatt. En elev skal ha med vokskaker fra birøkting, noe mora driver med. Flere andre elever skal ha med søtsaker til åtene. I tillegg får jeg finne fram ei rype. Vi skal sette opp fellene i nerkant av en større fjellknaus, ikke langt fra skolen. Så blir det fellerøkting for elevene i vinter. :D

 

Vi skal i tillegg bli kjent med mårdyr-familien. Pluss at vi lager oss grønsaksuppe oppi skogen. Skal bli en kjekk dag tror jeg.

Fangstrapport skal komme om det blir noe.

 

NettskoleRessurs.axd?id=5e75d92c-4347-48dc-9217-8344d2d27580

Link to comment
Share on other sites

Kjempebra tiltak.

 

Husker godt mitt første møte med et dyr på skolen.

Kjemilæreren hadde tatt med seg en dypfrossen grevling han hadde kjørt på noen uker i forveien.

Dyrenes anatomi sto på timeplanen for de neste to timene. Han dro fram det fortsatt dypfryste dyret og begynte å skjære, med resultatet at det tinte godt på de to timene. Det ble bare to timer på skolen den dagen. Lukta spredde seg utover hele skolen og den ble stengt resten av dagen for utlufting. :lol:

Link to comment
Share on other sites

hehe, har en historie i fra når jeg gikk på ungdomskolen, kontakt lærern min sporte om jeg kune skaffe han en rev eller noe slikt som vi kunne sprett opp å kike på i en naturfag time. men desverre så var reve jakta over men jeg hadde en mink i fryseren som jeg hadde fanget tiligere på vinteren. Det var greit det skulle bare ta den med på skolen :roll:

 

når naturfag timen startet så fortalte hn hva vi skulle gjøre i denne timen alle elevene var ganske spente på å se å lære hva minken bestod av :wink: vi tok en skole pult i mitten av klasse rommet og alle de 18 elevene stilte seg opp rund bordet så gikk jeg ut og hentet posen med minken i, og gav denne tili lærern min med det samme han kastet minken på borde så hoppet alle elevene 3 meter uanna borde og holdte seg for nesen :lol: bortsett i fra meg som var klar over lokten før vi begynte :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Vi har faktisk friluftsliv som valgfag på Videregående :D Takket være et par ildsjeler som holder liv i det hele. Drar på turer ol. Er også mulighet for å ta jegerprøven, noe jeg syns er et godt tiltak. Overraskende populært valgfag faktisk, er vel ca 30 i gruppa, og alle vil ta jegerprøven, så det lover jo godt :)

Link to comment
Share on other sites

Det ble en trivelig dag oppi skogen. Drassa med oss ei bøtte med 10 kg. skraphonning hele trap-lina rundt. Jo den skulle være med, sa elevene. :D

 

Tror det lukter honning i hele lia nå, men det er jo bare topp. Noen hadde også med sirup, pluss at selve hovedåtet i fellene var rype. Det ble plassert ut tre syningfeller, kanskje av de sikreste når det gjelder å fornye åtet for små barnehender. I tillegg satte vi ut ei kasse med rottefelle inni for røyskatten.

 

Har spesielt trua på ei av plasseringene. Oppunder et langt svaberg. De to andre er sånn bob-bob. Men vi tenkte praktisk når det gjelder hvor fellene ble plassert ut. Det kan bli strabasiøst dersom snøen legger seg. Vi kommer til å sende oppi små grupper av elever en-to ganger i uka nå framover.

 

Hadde en leksjon i hvordan fellene virker, og smellet da fella slo gjorde nok at de ikke kommer til å stikke fingrene inn på feil plass. Brukte ei sammenrulla avis for å skåne fella. I tillegg snakka vi litt om hvorfor vi driver mårfangst.

 

Grønnsaksuppe oppi lia ble også en "høydare". 7 stormkjøkken putra så fint mellom treleggene, og suppa gikk ned på høykant.

 

Til slutt ble oppgaven for elevene å lære seg to mårdyr hver, og fortelle de andre på gruppa om disse dyra. Så sum summarum fikk alle lære om snømus, røyskatt, mink, ilder, mår, oter, grevling og jerv.

 

Er spent på om det blir noen fangst selv. Håper for elevenes del at det kan slenge innom en og annen mår i løpet av vinteren.

Honning, syningfelle og kjekke elever:

NettskoleRessurs.axd?id=f8989320-a2c5-4961-a5e8-aa3f20e35aad

Link to comment
Share on other sites

Såg fint ut. Jeg er også lærer for 3-7 klasse i uteskole. Helt topp. De fleste synes det er stas og høre og lære om alt fra jakt og fiske, til generell naturlære. Utover vinteren og våren skal vi røyke fisk, isfiske, se etter sportegn og mange andre friluftsrelaterte ting.

 

Jeg stortrives også!

Link to comment
Share on other sites

Veldig bra tiltak mork!

 

Tradisjonen med "heimeslakting" er nok dessverre på tilbakegang. Derfor er slike tiltak alfa og omega.

 

Gje ungane ein kniv (og ei børse) før skulemusikken tar dei!

 

Kona er musiker og syns denne kommentaren burde få et motsvar (overleverer tastaturet til fruen :oops:) :

 

"Musikken er superviktig for unge OG voksne! Den gir oss i sammen grad som jakt og friluft, en særegen opplevelse av livet. Jeg siterer John Roar Bjørkvold: "Musikk er ikke avkobling som mange ofte sier, men PÅKOBLING!" - Tygg litt på den!

Hilsen fru Mork :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er så heldig å få jobbe med friluftsliv (og idrett) på folkehøgskole.

Forrige vinter hadde vi en artig opplevelse da en kollega med klasse fant en orrhane som akkurat hadde krasja i en høyspentledning. I stedet for at reven tok den, ble den med tilbake hvor jeg stod klar med kniv og primus. Orrhanen ble partert og bryststykkene delt opp og surra i panna. De gikk ned på høykant, og til og med hjertet ble spist.

 

Isfiske har vi drevet noe med. Enkelt gjeddemeite er en god ide. Bruker 1,5l colaflasker med 0,50 sene surra rundt, stålfortom og krok agnet ed en død mort eller abbor. Flaskene plasseres en meter fra hullet. Så fyrer vi bål og griller pølser. Når gjedda tar velter flaska og begynner å spinne rundt. Visuelt og lett å forstå for alle. Et tilslag, fisken hales opp og blir til gjeddekaker noen timer senere.

Link to comment
Share on other sites

Saksa ut frå skulens heimeside:

"Torsdag 3/12 hadde fellene hengt ute i ei veke. Det var då tid for å ta ein sjekk.

 

Kvar veke må vi ettersjå fellene. Både med tanke på å berge eventuelle mårar frå musegnag, men og for å etterfylle fellene med fersk honning. Vi nytta siste time på torsdag til mårfelleekspedisjon. Det var med ei viss spenning elevar og lærarar gjekk opp den snødekte lia.

 

Allereie eit stykke frå felle nr. 1 fekk dei bakerste eit varsel om at noko var på gang. Som ild i tørt gras gjekk meldinga nedover granskogen om at det var mår i fella. Isak var litt atterhalden, for han meinte at Johan godt kunne kome med bløff. Men sanneleg hang det ein stor og fin hannmår på fella!

 

1,7 kg vog han. Det er nok over snittet for mårane som ferdast i lia. Dei to andre mårfellene samt røyskattfella var tom. Men åtet i røyskattfella mangla ......."

 

Jeg må si at dette var en positiv opplevelse, samt langt over forventet resultat. Måren var stor og fin. Og vi gav oss selv en beskjeden applaus oppi lia da første måren var et faktum. Syningfella hadde slått perfekt over kraniet. Utrolig morsomt at elevene fikk være med på denne opplevelsen. Knapt noen har sett mår før, og noen tok oppgaven med å vise måren fram til både barnehageunger og andre elever på skolen. Nå har jeg lurt måren ned i fryseren på skolekjøkkenet. Håper heimkunnskapslæreren ikke oppdager den.... :D

 

NettskoleRessurs.axd?id=8b696d8d-dc7a-49e2-b750-cf495cc76356

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Forrige helg var vi oppi og spente opp fellene igjen og agnet med rype og skraphonning. Det var derfor på tide å ta seg en tur oppi lia ovenfor skolen og sjekke hvordan det stod til med fellene. I nydelig vintervær med 3 kalde gikk vi i sporene til hverandre opp gjennom granskogen og fram til første fella. Ingen fangst. Noen ivrige gutter med mye energi hadde vært oppe i høyde med den øverste fella. Der hadde de sin lokale bob- og akebane. Vi regnet med at fella der også var tom i og med at vi ikke hadde hørt noen utbrudd. Vi ble enige om at jeg skulle opp og hente den fella og sette den nærmere en granskog lenger ned.

 

Fire-fem elever ble med, mens de andre skulle sjekke felle nr. 3. Da vi nærmet oss, syns jeg det var noe brunt som hang ned fra fella. Og sannelig min hatt hang det en fin hannmår der. 1,4 kg. Jeg ble forundret over hvordan han hadde entret fella. Såg ut til at han hadde vridd seg i det han stakk hodet inn. Slaget hadde truffet mer over strupe enn nakke. Ikke bra. Det var spor etter kamp, men jeg håper han mistet bevisstheten raskt. Men dette var som sagt slettes ikke bra. Fella var feste direkte på treleggen 2,5 m oppe på stammen. Vi gjorde om litt plasseringa i håp om finere slag neste gang. Fella ble selvfølgelig ikke flyttet.

 

Da har vi fått mår på to av tre fellesett. Over all forventning! Den første måren er på vei til sørlandet for utstopping nå. En snill bestefar har tatt på seg denne oppgaven. Hva vi skal gjøre med dagens mår er vi ikke sikker på.

 

Vi brukte en skoletime på denne runden. Og da vi kom ned, var elevene raske med å ta runden rundt om i klasserommene for å vise fram fangsten. Midt i timen for de stakkars elevene som ikke går på mellomtrinnet. :wink:

 

Dårlig mobilbilde:

maarskole1.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 1 month later...

Hadde med 5.-gjengen til ei nabogrend som huser ei flott steinsamling. Men, i tillegg har den muligens en av landets flotteste innendørsbaner. 50 m, 8 baner, elektroniske skiver, oppholdsrom med storskjerm der treff vises på blinkene.

Vi kåra skytterprins og prinsesse i klasse 5 den dagen. Tror det var mange som fikk trua på skyting etter denne opplevelsen. :D

Legger ved en link der noen bilder vises:

http://rauma.pedit.no/web/PageND.aspx?id=284043

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Har valgfag fysisk aktivitet og helse (nytt) med 8. trinn. Vi har hatt noen fine turer oppi lia her. Driver med viltkamera.

I dag hadde jeg med tre ivrige gutter på småviltjakt. Gikk i spennende skogsfuglterreng, men såg ikke noe. Sjekka kamera.

De ble veldig fornøyd da de fikk skyte hvert sitt skudd i en gammel trelegg. Med Winchester pumpehagle. :D

 

Såg mye hjortespor. Kosa oss veldig, selv om været kunne vært bedre. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...