Jump to content

Gps-jungelen... What to do...


Fagerstad

Recommended Posts

IKEA batterier er suverene til min 60csx. I følge en i tech teamet jeg jobbet sammen med da jeg jobbet i HP for et par år siden nevnte at IKEA batterier faktisk var Duracell sitt B-lager. Vet ikke om det gjelder fremdeles, men billig og gode kontra andre alkadiske. Jeg har alltid med et extra par til GPS`n og et extra par til hodelykten min!

Link to comment
Share on other sites

når du ikke får noe varsel om svekket kapasitet eller noe vil du kanskje angre
Vel... Hvis du sjekker litt nærmere på Garmins GPSr, vil du finne ut at man fortelle duppeditten hva slags batteri du har satt inn. :roll: Hvis GPSr bare vet hva slags batteri den bruker, klarer den å holde øye med kapasiteten uansett, og batteriindikatoren gir deg forvarsel om lavt batteri. Verre er det ikke. Hvis du mener at du har råd til å bruke tørrbatterier, be my guest. Jeg synes det blir uforholdsmessig dyrt i lengden når et batterisett bare holder til en til to dagers bruk.

 

Ellers finnes Li-batterier å få kjøpt, gjerne hos fotobutikker o.l. De har omtrent tre ganger kapasiteten til vanlige tørrbatterier og kan være et alternativ på lengre turer. De koster også omtrent tre ganger så mye som vanlige tørrbatterier, så prisen pr mAh blir omtrent den samme.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror du må gi deg Gullvingen :D

På moderne elektronikk, hvor du kan definere at det er NI-MH batterier som settes inn vil man oppleve MYE bedre batterikapasitet med gode oppladbare batterier enn med vanlige batterier. Bare se på kapasiteten på batteriene. Ant. mA varierer mye.

En fire pk. med gode NI-MH batterier koster 150 kr og varer for meg alt fra 2-4år med relativt mye bruk.

Link to comment
Share on other sites

Av erfaring: - det å ha med seg et toppladede NIMh batterier i sekken som reserve er ingen god ide. Det som en gang var toppladet, kan etter uker i sekken være utladet pga selvutlading.

Som reservebatteri er det bedre å ha med seg ferske tørrbatterier av et kvalitetsmerke. (Husk batterier er ferskvare og eldes selv om de ikke er brukt)

Link to comment
Share on other sites

Et viktig råd med touch-skjerm: aktiver tastaturlåsen når du har gps-en i lomma eller sekken. Hvis ikke vil den minste berøring mellom skjerm og lommefor føre til at den ligger å lyser og tærer unødvendig på batteriene. Forøvrik er min erfaring med Oregon 550 at et vedig lett trykk på skjermen virker bedre enn et kraftig som ofte ignoreres av gps-en. Dessverre har 550-en flere ganger bare slått seg av på egenhånd selv om batterien er bortimot fulladede. Noen som har vært borti det samme? Dessuten: hvis du er Mac-bruker, dropp Garmin.

Link to comment
Share on other sites

Av erfaring: - det å ha med seg et toppladede NIMh batterier i sekken som reserve er ingen god ide. Det som en gang var toppladet, kan etter uker i sekken være utladet pga selvutlading.

Det stemmer.

Kjøp en pakke med Sanyo Eneloop, disse har minimal selvutlading. Avhengig av lagringstemp vil disse ha 70-85% kapasitet etter å ha ligget lagret i 1 år. Lades disse hvert halvår har du alltid fulle batterier.

 

Les mer her,Sanyo Eneloop.

 

Dette er batteritypen jeg bruker i lommelykter og til gps........foruten Li-Ion celler da til lyktene som tåler slike. Litt OT, Li-Ion har 95-97% kapasitet etter 1 års lagring.

Link to comment
Share on other sites

Dette med batterier blir kanskje litt på siden av tråden, men likevel.

De batteriene jeg kjøpte er litt tykkere enn standard AA batterier. Det medfører at de ikke passer i alt hvor det er ikke er noe slingringsmonn/plass å gå på. Det er ikke noe problem på Garmin sin Astro/60csx, men har hatt problemer på enkelte lommelykter.

Link to comment
Share on other sites

det å ha med seg et toppladede NIMh batterier i sekken som reserve er ingen god ide.
Tiltredes. NiMH er kjent for å ha relativt høy selvutlading, her er faktisk de gamle NiCd-batteriene betydelig bedre. Hadde det ikke vært for den forbaskete minneeffekten som gjør klattlading til høyrisikosport mhp. batterikapasiteten :? Samt såklart kadmiuminnholdet (som friluftsinteressert er man da så klart miljøbevisst ;) ).
Som reservebatteri er det bedre å ha med seg ferske tørrbatterier av et kvalitetsmerke.
Eller enda bedre: Litiumbatterier (det staves "litium" på norsk, "lithium" på engelsk). Li-batterier påstås å tåle både lagring og kulde veldig godt. Jeg har selv et sett AA Li-batterier liggende i sekken som reservebatterier.

 

http://www.energizer.com/products/hightech-batteries/lithium/pages/lithium-batteries.aspx

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ett spm. som noen kanskje kan svare på mtp. forskjellige batterier. jeg fant ut at på Astroen kan en gå inn i menyen -systemer og legge inn hva slags batterier en har i. En kan legge inn Alkaliske, NIMH eller Lithium batterier. Noen som vet hva dette vil si i forholdt til brukstid? Jeg har NIMH batterier i min, og om jeg går inn og stiller inn på "feil" batterier så forandrer indikatoren som forteller hvor mye batteri som er igjen og viser mindre enn om jeg har stilt inn på riktig batteritype.

Link to comment
Share on other sites

Det skal ikke påvirke annet enn nivåindikatoren. De forskjellige akkumulatortypene (siden jeg glipp av en knakende god krangel her velger jeg å pirke på det jeg kan) har forskjellig utladningskarakteristikk, dvs forskjellig spenning ved samme utladingsnivå. Uten å vite hvilken type som står i kan ikke enheten estimere kapasiteten riktig.

Link to comment
Share on other sites

Eller enda bedre: Litiumbatterier (det staves "litium" på norsk, "lithium" på engelsk). Li-batterier påstås å tåle både lagring og kulde veldig godt.
Dette er SUPRE batterier! Varer leeenge og som du skriver, tåler lang lagring og er effektive også når det er kaldt. Bare så synd de er så dyre!

For de som leser bøker ble denne batteritypen oppskrytt i en Alistair (Stuart) MacLean bok hvis jeg ikke husker feil? http://www.kirjasto.sci.fi/maclean.htm

Link to comment
Share on other sites

etter å ha lest denne tråden, blir da min konklusjon følgende (det var den for så vidt før også): lithiumbatterier i gpsr'n, jaktradioen e.l., da disse er klart best, og kan regnes som investering. i tillegg et par vanlige engangs kvalitetsbatterier i sekken som reserve, disse bør vel da byttes ut med jevne mellomrom for topp sikkerhet.

Link to comment
Share on other sites

:) Ville heller gjort det ommvendt Mohan80! Siden litiumsbatterier tåler lagring godt og er lette er de også meget egnet som reservebatterier. Og prisen for litiumbatterier er relativ høy noe som gjør det DYRT pr driftstime.

Går forøvrig ut fra at du vet forskjellen på litiumbatterier og li-ion? De relativt dyre litiumbatteriene er IKKE oppladbare.......

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Så for oss som er relativ storforbruker av AAbatterier. -Hvilken batterilader/batterier er den beste til f.eks. jaktradio. Har hørt at det er mye humbug hva spesifikasjoner på batteri og lader angår. Mange holder ikke hva de lover mtp ampere ol. Tenkte dette kunne være en fin nyttårsgave til meg selv :)

Link to comment
Share on other sites

Det er lov å bruke hodet (øya) FØR du kritiserer skullerud......... Fenris rettet opp linken 'Sist endret av Fenris 3006 den Tor Des 31, 2009 14:16 05, endret 1 gang' Og du

Feilen ligger nok heller hos deg
'Skrevet: Tor Des 31, 2009 14:17 47'.......... Jeg har hengt på forumet siden det ble opprettet og ser sånne feil daglig...

Grunnen til at jeg sier ifra er bare at jeg bryr meg.. Og vil hjelpe....

Link to comment
Share on other sites

Beklager hvis noen har gitt dette svaret tidligere, men jeg hopper egentlig rett idet.

 

Garmin Foretrex 101, viktig at det er 101 fordi den kan du bytte batteri på.

 

Like stor som to fyrstikk esker, bruker AAA btt med bra levetid. Såpass liten at man kan ha den på armen eller gjemt i lommen. OIg den gjør det en GPS skal......hvis på kart hvor du er, og hvor du evt skal til.

 

Har selv Etrex Vista, 60CSx, Etrex HCx, alle med kart på......har aldri blitt brukt til mer enn "hvor er jeg". Selv om jeg har satt meg inn i de forskjellige funksjonene så har jeg ikke hatt "Å dæven den skulle jeg funnet før" opplevelsen.

 

Derfor vil jeg anbefale Garmin Foretrex 101, som du kan få for under 1000 lappen. Eneste ulempen er at reima kan ryke, men for ca 20$ kan du kjøpe en egen lomme som den kan legges i. Skal du navigere mye mens du går i anleggs stilling (noe som jeg er sikker på at mange gjør på jakt...... 8) ) så kan den stroppes på utsiden av kolben slik at den er lett tilgjengelig.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Takk for tipset Woff. Jeg kjøpte to stykker og jeg testet dem i jaktradioen i 2-3 minusgrader i går. Batteriet holdt hele dagen, noe ofte ikke vanlige alkaliske batterier gjør i min Icom F10. Batteriene som fulgte med var imidlertid 2500 mAh. Var litt redd for toll siden jeg bestillte over kr 200, men jeg fikk dem rett i labben på postkontoret uten noe tull. Hva er foresten reglene for toll? Er det 200 kr som er øvre grense for å kunne innføre tollfritt?

Link to comment
Share on other sites

Snust litt på å erstatte min aldrende Etrex - gul, billig og uten kart. Den ser veldig stusselig ut ved siden av moderne GPS'er med fargeskjerm, kart og minibar. Forunderlig nok så gjør den alt jeg trenger den til - finn sekken på vidda, finn bilen inni tusen mål svensk roteskog...

 

Fortrex'en ser ut til å bli svaret. Samme greia, bare under halve vekten, halve plassen, samme batterilevetid og antagelig med raskere søker. Kart og kompass har jeg uansett i sekken inntil vi får... hmm... nei, si det.

Link to comment
Share on other sites

Kjenner meg igjen i det du beskriver Grimmer. Jeg har en Garmin 12 som jeg kjøpte i -97. Jeg har vurdert å kjøpe en som er litt mer moderne, men så lenge jeg får opp peiling og avstand er jeg liksom fornøyd. Jeg synes dessuten at det er adskillig lettere å orientere meg i et kart med en hensiktsmessig målestokk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...