Jump to content

Gps-jungelen... What to do...


Fagerstad

Recommended Posts

Eg treng ein gps og har prøvd å lese på nettet, men blir ikkje klokare. Det eg er ute etter er:

 

Lang batterilevetid.

Eg må lett kunne legge inn grenser for jaktområdet.

Eg må lett kunne legge inn kart.

Den må ikkje vere for tung for elles blir den igjen i bilen.

Topografiske kart er vel kjekt.

Høgdemålar er vel kanskje også ok.

Prisen drit eg i.

 

Har sett på fleire Garmin, men der er det jo diverse amerikanske statar med ulike nummer. Det blir eg ikkje klok av. Og så er det ein satmap active 10 som verkar som litt kjekk, men...

 

Er det nokon som kan opplyse ein stakkar litt...?

Link to comment
Share on other sites

Velger du Garmin, så har de vel ennå ikke kommet med en bedre tur-GPS enn 60C(S)x. Jeg har klådd på Garmin Oregon, og den er tiltrekkende med alle funksjonene, men hvis du har ambisjoner om at batteriet skal holde en lang dag i fjellet eller skauen tror jeg at disse sliter mer enn bare litt.

 

Eg må lett kunne legge inn grenser for jaktområdet.

 

Denne er jeg spent på om noen løser på en enkel måte :arrow:

Enkel måte:

1: Åpne Mapsource

2: Bruk spor-tegne-verktøyet og tegn inn grensa som et spor

3: Gi sporet en passende farge, f.eks. rød eller mørkerød

4: Overfør spor til GPS

 

Mer elegant, men også mye mer arbeidskrevende måte:

Tegn grensene med OziExplorer eller GPS TrackMaker, konverter til transparent kart med GPSMapedit og cGPSMapper, overfør kartet til GPS.

Link to comment
Share on other sites

:mrgreen: JEG ville (fortsatt) kjøpt en Garmin 76 CX / CSX..... Disse gir utrolig mye data og er egnet til det meste. Riktignok viser de ikke topografiske kart, men de har jo nesten alt! De er IKKE hundepeilere. Men hva vet jeg? Jeg kjøpte min første gps for ca 15 år siden... En Magelan med batterilevetid på en time eller to og med maks 6 samtidige satelitter..
Link to comment
Share on other sites

Mer elegant, men også mye mer arbeidskrevende måte:

Tegn grensene med OziExplorer eller GPS TrackMaker, konverter til transparent kart med GPSMapedit og cGPSMapper, overfør kartet til GPS.

Høyrdest ikkje heilt enkelt ut, men må ein, så må ein...

 

Nokon som veit om forskjell mellom Oregon 550 og 300 er noko meir enn fotomulegheiter...?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en oregon 550. Den går an å betjene med hansker. Har ikke fått testet så mye ennå, men fungerer og er enkel å finne fram i menyene.
Gi gjerne rapport om hvor lenge batteriet varer hvis du har GPS'en påskrudd i lomma eller sekken hele dagen. Jeg har hørt litt ymse om akkurat det der når det gjelder Oregon'ene
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

jeg er vel en litt mer enn ivrig GPSr (jepp det heter GPS receiver, en GPS blir litt stor å ha i lomma :D ), og har både 60CSX, Oregon 550, og en gammel 76.

Til jaktbruk har jeg etter en del testing kommet til at Oregon har for dårlig batterikapasitet, og velger 60CSX. har du god tilgang på strøm, eller bare skal på korte turer (under 8t), er oregon en godt valg også (jeg bruker min til geocaching ,som var hovedårsaken til at jeg også kjøpte oregon 550).

76'ern er bare utdatert, elendig batteritid, dårlige kart, og elendig brukergrensesnitt i forhold til de nyere utgaven.

 

ang forskjell på oregon 300 og 550, så er det litt mer enn kamera. 550 har også 3akse kompass, annen skjerm som er lettere å lese i sol, plass til flere sporlogger og waypoints.

den har også USB 2.0 interface, mens 300 bruker gammel 1.2standard (sinnsyk forskjell i overføringshastighet).

 

mer info om garmin oregon og forskjeller: http://garminoregon.wikispaces.com/

Link to comment
Share on other sites

Personlig må jeg si at jeg er veldig glad i min 60CSX! Er noen funksjoner jeg kunne vært foruten. Med nyeste firmware som er latterlig enkel å oppdatere så finner den sattelitter innen 1 min.

 

Veldig glad jeg hadde fungerende GPS med da jeg rotet meg bort på fjellet i mørket & tung nedbør for en stund siden! Kunne blitt stygt!

Link to comment
Share on other sites

Mer elegant, men også mye mer arbeidskrevende måte:

Tegn grensene med OziExplorer eller GPS TrackMaker, konverter til transparent kart med GPSMapedit og cGPSMapper, overfør kartet til GPS.

 

Litt OT

Er det mulig å åpne Garmin kart med OziExplorer? har installert en prøveversjon, men får ikke åpnet Garmin kart

Link to comment
Share on other sites

Har du hund eller jakter med noen som har ville jeg kjøpt en Garmin Astro. Er det samme som Garmin 60 med motak av peilersignaler. Utrolig greit selv om man bare poster for hund.

Er dette riktig? Jeg er GPS analfabet, og det er litt av en jungel å orientere seg i ja... Det ser ut til at GPS mottakeren koster omtrent det samme for en Astro og en CSX. Er det samme greiene, bare at man kan følge med på hunden på Astro'en? Ingen vits i å kjøpe CSX da vel?

Link to comment
Share on other sites

Har du hund eller jakter med noen som har ville jeg kjøpt en Garmin Astro. Er det samme som Garmin 60 med motak av peilersignaler. Utrolig greit selv om man bare poster for hund.

Er dette riktig? Jeg er GPS analfabet, og det er litt av en jungel å orientere seg i ja... Det ser ut til at GPS mottakeren koster omtrent det samme for en Astro og en CSX. Er det samme greiene, bare at man kan følge med på hunden på Astro'en? Ingen vits i å kjøpe CSX da vel?

 

Jeg hadde en Garmin 60C, som jeg byttet ut da jeg investerte i ASTRO. Jeg må si at jeg synes standardversjonen 60CX evt 60CSX er mye bedre tilpasset "vanlig" bruk.

 

Alle menyene på Astroen er tilpasset hundepeiling osv. Jeg tror ikke jeg hadde funnet frem til alle funksjonene på astroen som er kjekke å bruke hvis jeg ikke hadde vært vant med 60C fra før.

 

Selv om jeg i dag bruker Astroen bare til peiling av hund har jeg slettet ALLE snarveiene på menyen og erstattet de med snarveier man faktisk har bruk for.

Jeg tror nok begge enhetene er like gode, men brukergrensesnittet på astroen er dårligere.

 

 

 

Eg må lett kunne legge inn grenser for jaktområdet.

 

Denne er jeg spent på om noen løser på en enkel måte :arrow:

 

Jeg tegner inn jaktgrensene som en rute på gpsen. Denne vises ikke på kartet til en hver tid, men når jeg blir usikker går jeg på RUTER og leter fram den aktuelle ruta og trykker VIS PÅ KART. Da blir min og hundens posisjon vist samtidig som ruta. Da er det lett å se hvor man er.

 

Dette fungerer på både ASTRO og 60CSX.

 

Alternativet er å lage egne kart, men det synes jeg er tungvint

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde US-versjon av 60C. Det er bare basekartet som er forskjellig. Det betyr ingenting siden basekartet er så dårlig at man må legge inn kart uansett. Det var norsk meny på den også, men det kan man jo sjekke, hvis det er viktig.

 

Edit: Garmin har god batterilevetid. Jeg bruker NI-MH batterier på 2500mA. De varer mange turer, men har alltid med et sett ekstra som er oppladet i tilfelle.

Et lite drawback med ASTRO er at de har fjærnet tilkoblingen for ekstern strømkilde. Jeg brukte min 60C i bilen og da var dette kjekt.

 

Netshop brukte å ha gode priser på US-modeller, men nå har de bare gode priser på norske modeller. Dette er en nettbutikk jeg har god erfaring med, det hender de legger er sjokolade med i pakken osv. GOD SERVICE!

http://www.netshop.no/aspx/produkter.aspx?l=3&t=4791&g0=85&g1=119&g2=795&g3=349&visavdeling=0&g0txt=GPS%20&%20Navigasjon&g1txt=Sport%20&%20Friluft&g2txt=Friluftliv&g3txt=Garmin&a=vis

Link to comment
Share on other sites

Et viktig element som avgjør litt er om du vil ha touch-skjerm eller ikke!

Det var noe jeg pønska litt på, men etter å ha vært med en kompis med Oregon eller Colerado på tur fant jeg ut at jeg ikke vil ha det!

Egentlig vil ikke han heller, så den er ikke mye i bruk.

Smak og behag, men jeg synes en med vanlige taster er enklere å navigere på med hansker eller skitne hendene...

Endte nylig opp med en strøken Garmin 60SX og er strålende fornøyd, det lille jeg har fått testa den.

Link to comment
Share on other sites

det er ingen praktiske forskjeller på amerikansk og europeisk Garmin GPSMAP60CSX.

De forskjellene som er, er annet basekart ( som helt riktig observert, er ubrukelig til det aller meste, iallefall friluftsliv), og så har den engelsk språk, som ikke kan endres (jeg har iallefall ikke funnet norsk på min amerikanske).

 

Det er helt lovlig å handle GPSr i utlandet.

 

3150,- er ikke billigst i Norge. både jaktfall.no og magasinet.no har annonsert 60CSX til under 3000,- den siste tiden.

 

på brutkmarkedet kan du få 60csx godt under 2000,-. 60CSX er omtrent uslitelig, så lenge man ikke knuser glasset.

Link to comment
Share on other sites

Gi gjerne rapport om hvor lenge batteriet varer hvis du har GPS'en påskrudd i lomma eller sekken hele dagen. Jeg har hørt litt ymse om akkurat det der når det gjelder Oregon'ene

 

Min holdt i ca 15 timer fordelt på 2 dager, med en del klåing under pauser.

Tok også noen bilder. Temperaturen var 0 til -4. Gps`n lå i lokket på sekken.

Det er bra nok for meg.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Har en colorado300 , uansett hva testene sier (har ikke lest de) den er ikke bra på batterikapasitet, har gått med den på å typisk batteritid er to til fire timer før det må skiftes.

Har også en 60Cx å den er kjempebra i forhold hva angår batterikapasitet, den holder over en jaktdag og det er nesten bra nokk for meg.

 

Hadde jeg måtte velge kun en gps hadde det blitt 60Cx'en uten tvil.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Har en colorado300 , uansett hva testene sier (har ikke lest de) den er ikke bra på batterikapasitet, har gått med den på å typisk batteritid er to til fire timer før det må skiftes.

Har også en 60Cx å den er kjempebra i forhold hva angår batterikapasitet, den holder over en jaktdag og det er nesten bra nokk for meg.

 

Hadde jeg måtte velge kun en gps hadde det blitt 60Cx'en uten tvil.

 

 

Har også en colorado 300. :wink: Har erfart selv at batterikapasiteten er noe lenger enn 2-4 t? Må være noe med batteriene eller gpsn din da, for mine batt. varer hvert fall mye lenger enn 2-4 t! Men er til en viss grad enig i at batterikapasiteten kunne vært mye bedre på denne! Utenom dette er det en topp gps da..! :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har som sagt brukt både 60csx, og oregon gpsr. Mens 60CSX spiser det meste av batterier uten å klage, er det nesten en nødvendighet for å få mer enn 6t ut av en oregon, at man bruker oppladbare batterier av en viss kvalitet.

Det holder ikke med panasuperbatterier fra rema1000.

Link to comment
Share on other sites

Hei igjenn'

 

Sånn uavhengig av batteritype,jeg bruker billigbatterier når jeg tester,da kommer forskjellen bedre framm osv. nei det er ikke feil på colloradoen ,den er bare sånn,har fått den sjekka.

 

Gikk med begge på en dagstur, colloradoen brukte tre sett batteri , 60'en hadde ennå strøm halve dagen etter man da la jeg colloradoen hjemme. tror 60 slår colloradoen med 4:1 i batterikapasitet, dette betyr ikke så mye på billigbatterier men blir fort noen hundrelapper på en ukestur med duracell batterier og når vekt plutselig betyr noe.....

Link to comment
Share on other sites

Har lest diverse tester på batterier, og IKEA batteriene kommer alltid svært bra ut.

Jeg kjøpte 4 oppladbare batterier som jeg har til hensikt å bruke på min Astro. Dette var Duracell sine oppladbare på 2700mA, og erfaringa er at jeg får noe lengre brukertid enn med vanlige engangsbatterier. Batteriene kostet kr. 180,- for 4 stk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg jobber mye med GPS i jobben min og skal du ha en GPS som er sikker og velprøvd velger du Garmin 60/76-modellene. SatMap har jeg testet endel og konklusjonen er at den ikke er klar for det norske markedet enda. Tanken er god, men modellen er kun en prototype i mine øyne.

 

Et argument for å ikke velge GPS med trykkfølsom skjerm...

061120091019947f064bf22f47b3b1.jpg?23

Link to comment
Share on other sites

Har lest diverse tester på batterier, og IKEA batteriene kommer alltid svært bra ut.

Jeg kjøpte 4 oppladbare batterier som jeg har til hensikt å bruke på min Astro. Dette var Duracell sine oppladbare på 2700mA, og erfaringa er at jeg får noe lengre brukertid enn med vanlige engangsbatterier. Batteriene kostet kr. 180,- for 4 stk.

 

Oppladbare batterier varer gjerne kortere faktisk. De er på 1,2 volt.

4 stk vanlige batterier gir da følgende 6 volt, oppladbare kun 4,8 volt.

Gps'n forlanger like mye strøm uansett, suksessiv utladning gjør at batteriene tømmes mye raskere.

Link to comment
Share on other sites

Har lest diverse tester på batterier, og IKEA batteriene kommer alltid svært bra ut.

Jeg kjøpte 4 oppladbare batterier som jeg har til hensikt å bruke på min Astro. Dette var Duracell sine oppladbare på 2700mA, og erfaringa er at jeg får noe lengre brukertid enn med vanlige engangsbatterier. Batteriene kostet kr. 180,- for 4 stk.

 

Oppladbare batterier varer gjerne kortere faktisk. De er på 1,2 volt.

4 stk vanlige batterier gir da følgende 6 volt, oppladbare kun 4,8 volt.

Gps'n forlanger like mye strøm uansett, suksessiv utladning gjør at batteriene tømmes mye raskere.

 

Det der er vel strengt tatt en påstand som du bør begrunne med *litt* mer vitenskapelige bevis.

Det er bla ikke Volt som bestemmer levetiden på et batteri.

Det som er interessant er Ampere. Og da ikke bare max-ampere på et batteri, men også minimum-ampere.

Dette er bla grunnen til at Garmin på sine Oregon x50-modeller levere med oppladbare batterier og egen batterilader, for å unngå at Garmin GPSr-eiere får ødelagt brukeropplevelsen med dårlige batterier.

 

Ut ifra din påstand, så skal et Alkalisk AA-batteri på 1.5V og amperestyrke på 900mah ha en lengre levetid enn et oppladbart NiMH-AA-Batteri på 1.2V og amperestyrke på 2900mah.

Se det kan jeg garantere ikke stemmer med den virkelige verden.

 

Og tror du ikke på meg, så hjelper det kanskje at Duracell skriver på sine hjemmesider at:

 

"Rechargeable Batteries can be an economical alternative to primary batteries and are most appropriate for devices requiring consistent, high power output. DURACELL® Nickel-Metal Hydride (Ni-MH) and Lithium Ion (Li Ion) Rechargeable Batteries are amongst the most advanced rechargeable battery systems commercially available today. They offer several advantages over ordinary nickel-cadmium batteries, including up to 40 percent longer service life.*"

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår hva du skriver og ser matamatikken din.

Men jeg er ikke enig.

Forbrukeren (f.eks gps) er avhengig av en viss volt/spenning for å fungere.

Batteriene gir ikke konstant spenning, den synker etter hvert som de brukes.

Dersom forbrukeren trenger minst 4volt for å fungere har du lite å gå på dersom

batteriene dine gir tilsammen 4,8v.

Utladningen går raskere på oppladbare batterier, og er det i tillegg kaldt går det enda raskere. De aller fleste batterier idag som er innebygget i enheter er av lithium.

Tyngden av oppladbare batterier er av nickel cadmium.

 

Jeg driter i hva reklamen sier, jeg vet at det du skriver ikke funker i den virkelig verden.

Gjelder det en lyspære som skal lyse lengst mulig har du rett, men gps'n vil skru seg av når spenningen blir for lav. Igjen, batterier er ingen konstant strømkilde.

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår hva du skriver og ser matamatikken din.

Men jeg er ikke enig.

Forbrukeren (f.eks gps) er avhengig av en viss volt/spenning for å fungere.

Batteriene gir ikke konstant spenning, den synker etter hvert som de brukes.

Dersom forbrukeren trenger minst 4volt for å fungere har du lite å gå på dersom

batteriene dine gir tilsammen 4,8v.

Utladningen går raskere på oppladbare batterier, og er det i tillegg kaldt går det enda raskere. De aller fleste batterier idag som er innebygget i enheter er av lithium.

Tyngden av oppladbare batterier er av nickel cadmium.

 

Jeg driter i hva reklamen sier, jeg vet at det du skriver ikke funker i den virkelig verden.

Gjelder det en lyspære som skal lyse lengst mulig har du rett, men gps'n vil skru seg av når spenningen blir for lav. Igjen, batterier er ingen konstant strømkilde.

 

Nå er du ute p svømmer igjen.

Hovedtyngden av oppladbare batterier er IKKE NiCad slik du hevder, men Nickel-Metal Hydride (Ni-MH) and Lithium Ion (Li Ion).

Der jeg mener du misforstår, er hva mah egentlig betyr, og hvilken virkning den har.

 

For det du sier, er at Garmin har driti seg ut når de leverer oppladbare Ni-MH batterier på 1,2V/2000mah (minimum 1900mah) og egne lader sammen med Oregon 550, fordi det utifra dine påstander er en mye bedre løsning å bruke IKEA alkaline-batterier, som etter din mening gir lengre levetid pr batterisett.

 

Hører du hvor mye dette skurrer?

 

Og tror du virkelig at oppladbare AA-batterier hadde hatt 1,2V hvis de ikke virket like bra som 1,5V, og ga kortere levetid?

 

bare innrøm det. Du har ikke kontroll på den elementære elektrofysikken, og snakker mot bedre viten.

H

Link to comment
Share on other sites

Her er dere litt på tur begge to. Den totale energien i et batteri er produktet av kapasitet(Ah) ganger spenning(V).

 

Dvs. et batteri på 1.5V og 1Ah har inneholder like mye energi som et batteri på 1V og 1.5Ah.

Dersom gps'en inneholder en switcheregulator som f.eks. alltid gir 3V til innmaten så er det (nesten) knakende likegyldig om batteriet har 1,2 eller 1,5 V spenning. Da er det kapasitet(Ah)*spenning som er interessant.

Link to comment
Share on other sites

Nå kan man jo skrive om både volt og strøm, i dette tilfellet mA. Effekt er som skrevet over spenning x strømstyrke. Min erfaring er nå at med de oppladbare batteriene som er på 2700mA gir meg ca. 5 timer lengre brukstid enn vanlige engangsbatterier som gir en brukstid på ca. 20 timer. Jeg har brukt mange typer engangsbatterier, og det er forsvinnende liten forskjell på levetida på dyre Duracell kontra billige batterier fra IKEA eller Cotech(eller hva de nå enn heter), så her bør pris være en viktig faktor.

Link to comment
Share on other sites

Her er dere litt på tur begge to. Den totale energien i et batteri er produktet av kapasitet(Ah) ganger spenning(V).

 

Dvs. et batteri på 1.5V og 1Ah har inneholder like mye energi som et batteri på 1V og 1.5Ah.

Dersom gps'en inneholder en switcheregulator som f.eks. alltid gir 3V til innmaten så er det (nesten) knakende likegyldig om batteriet har 1,2 eller 1,5 V spenning. Da er det kapasitet(Ah)*spenning som er interessant.

 

nettopp. jeg var rimelig klønete i mitt forsøk på å forklare det der, ja. bra elektrolærer'n min ikke leser på kammeret.no (han er sånn pasifistdyreverner...)

Link to comment
Share on other sites

Test selv på følgende måte:

 

Ta en belastningstest på et 1,5v batteri i f.eks 5 minutter.

Batterispenningen vil falle til la oss si 1,2v ved litt god belastning.

 

Gi et oppladbart batteri (gjerne med høy kapasitet) samme prøve.

Spenningen synker til 0,9 - 1v

 

Apparat drives de med en tenkt strømkilde som gir 6 respektive 4,8v

Appratet MÅ ha 3,6v, under det vil det skru seg av, det er mye reststrøm igjen i batteriene fordet.

 

(vanlige batt) 1,5x4 = 6v

(opplad.batt) 1,2x4 = 4,8v

 

så etter belastning:

 

(vanlige batt) 1,2x4 = 4,8v

(ooplad batt) 0,9x4 = 3,6v

 

Strømkravet fra produktet er uansett konstant, evnen til å levere nok synker etterhvert som

batterispenningen (volt) blir lavere. Igjen, et batteri gir deg ikke KONSTANT spenning.

 

Prøv gjerne å start en bil med to batterier fra en gammel elektrisk truck.

Du har en million ampere, men bare 6 volt... Tror du bilen starter...selv med så mange ampere??

 

Noen som ser regnestrykket nå?

Jeg har brukt alle typer batterier siden jeg var ti år, altså over 30 år.

Oppladbare kan gi deg mer energi, men i kortere periode.

Har du et strømkrevende produkt vil et godt alkalisk batteri gi deg lenger levetid, særlig i streng kulde.

Stol gjerne blindt på de oppladbare, men ikke kom til meg å grin når radioen eller gps'n dør midt uti skævven.

 

Utladningskurven på oppladbare batterier er dessuten mye brattere.

Det blir sjelden svakere og svakere slik som andre batterier, det blir svakt, og så er det bråtomt.

Link to comment
Share on other sites

Appratet MÅ ha 3,6v, under det vil det skru seg av, det er mye reststrøm igjen i batteriene fordet.

 

I de siste årene så har det blitt mer og mer vanlig med switcha regulatorer i forbrukerelektronikk. Da kan en tappe ut det som er av strøm i et batteri så lenge regulatoren får nok til å generere den spenninga den skal. Jeg tipper det er slik regulering i garmin sine gps'er.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Buck-boost_converter

Link to comment
Share on other sites

Tyngden av oppladbare batterier er av nickel cadmium
Det var i gamle dager. I dag er nikkel-metallhydrid (NiMH) dominerende. De har den fordelen at de tåler kladdlading rimelig godt. NiCd måtte tømmes før lading, ellers gikk kapasiteten brått i kjelleren etter relativt få ladesykluser.
gps'n vil skru seg av når spenningen blir for lav.
Akkurat. Og da har vi den interessante forskjellen mellom tørrbatterier og NiMH-/NiCd-batterier: Spenningsfallet etterhvert som batteriet tappes. Et oppladbart batteri kan levere full spenning til det er så å si tomt, så tar det brått slutt. Et tørrbatteri gir synkende arbeidsspenning etterhvert som det tømmes, og det er fullt mulig å droppe under nødvendig spenning før batteriet er tomt. Da hjelper det ikke at det ligger igjen noen mAh i batteriet, for disse mA'ene leveres ved så lav spenning at utstyret ikke klarer å benytte seg av dem.

 

Du kan se det veldig tydelig hvis du har ei gammeldags glødelampe-lommelykt: Med tørrbatterier blir lyset gradvis svakere og gulere etterhvert som batteriene går tomme, og lykta dør langsomt hen. Med NiMH eller NiCd leverer lykta samme lysstyrke til batteriet er omtrent tomt. Så dævver lykta brått og brutalt, uten forvarsel. I tillegg klarer NiMH og NiCd å levere mye høyere strøm enn tørrbatteriene gjør, derfor gir de også merkbart raskere syklus når du putter dem i en fotoblitz.

 

Jeg foretrekker 1.2V hele veien ut framfor 1.5V en liten stund 8) Dessuten blir tørrbatterier alt for dyrt å bruke i en GPSr. Sånne duppeditter eter batterier raskere enn jeg klarer å styrte en pils.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Vel, nå er dette testet ut også. Har hatt batteriene i en Minimaglite for å lade dem helt ut og opp ett par ganger for å "kjøre" dem til litt. Jeg må faktisk si jeg ble overrasket over hvor ekstremt lenge lykta lyste før batteriene tok slutt. Det gikk med hele dagen samt til langt ut på senkveld før det ble mørkt. Nå skal sant sies at jeg aldri har prøvd det samme med engangsbatterier på lykta, men dog.....

Har lest på mange engangsbatterier, men ingen av de jeg har sett har oppgitt effekt eller mA timer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...