Jump to content

Rene hylser?


Joggen

Recommended Posts

Lurer litt på hva dere her på forumet gjør for å få "rene" hylser når dere ladder. Jeg har ikke sånn hylse trommelmaskin greie(har prøvd å skaffe brukt, men ikke sett noe). Før har jeg bare tørka ren hylsene, og ikke brydd meg om grå/grønne hylser. Siden jeg ikke har maskin, er det noen annen måte å få dem sånn passe rene og ikke helt grønne?????.

Link to comment
Share on other sites

Du kan for eksempel lese litt her: http://kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=58&t=3303&p=25816#p25816

 

Ellers fungerer det fint å vaske hylsene i sitronsyre og zalo. Sitronsyre får du kjøpt i krydderavdelingen hos den lokale dagligvarebutikken. Eksperimenter deg litt fram i forhold til blandingsforhold, men eks 1 ss sitronsyre til 6-7 liter vann. Følg med på hylsene underveis, begynner de å få "utslett" er det på tide å ta dem opp. Skyll hylsene rene, og tørk dem i stekeovnen på svak varme.

 

Ellers kan et kjapt søk gi deg mange svar :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har heller ikke hylsetrommel, og har prøvd flere av metodene som er anbefalt i forumet. Best resultat får jeg med å legge dem i en ullsokk, knyte igjen med f eks hyssing, og legge dem i vaskemaskinen sammen med klær, på 40 grader. Deretter lunker jeg dem i stekeovnen.

 

Bruk gamle sokker, for det slites fort hull på dem. Jeg vasker 10-40 hylser av gangen. De blir rene og blanke.

 

Hvis det går hull på sokken skramler det noe forferdelig. Dette skjedde da jeg lurte med en "patronsokk" i en av de første vaskene med den nye Miele-maskinen vår. Gjett om kona hoppet! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg prøvd det tipset med sitronsyre og zalo nå inatt, mens jeg har våket over sykt barn. TUSEN TAKK for tipset!!!! du verden hvor rene og blanke dem ble da!. Sikkert ikke like blanke som med hylse trommel, men d ble et mye bedre enn utgangs pungtet. Tror ikke jeg tørr å ha dem i vår dyre miele vaske maskin, men det blir sikkert et bra res da og?.

Link to comment
Share on other sites

Låner tråden litt...

 

Etter at dere har vasket hylsene. Hvor lenge lar dere dem tørke for å være sikker på at de er tørre? Ser at en del bruker stekeovn eller baderomsgulvet, men så langt har jeg snudd og tredd hylsene ned på en spiker og latt de stå. Men hvor lenge bør de da få lov til å tørke i vanlig romtemperatur?

Link to comment
Share on other sites

Låner tråden litt...

 

Etter at dere har vasket hylsene. Hvor lenge lar dere dem tørke for å være sikker på at de er tørre? Ser at en del bruker stekeovn eller baderomsgulvet, men så langt har jeg snudd og tredd hylsene ned på en spiker og latt de stå. Men hvor lenge bør de da få lov til å tørke i vanlig romtemperatur?

 

Eg lader 9mm / 38 spesial /.357mag.

Når eg har vasket hylsene (jeg bruker et middel som eg får på jobben,hylsene blir rene og blanke) :D og skylt dem godt i varmt vann,trer jeg hylsene på spikerbrett og la det stå 3-4 timer. Så sett jeg hylsene ned i en tom ammoboks og snur hylsene/ammobrettet og løfter brettet opp. Hylsene står på baderomsgulvet 2 dager,og er tørre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tok en kasserolle å satt på toppen av vedovnen(å la dem ned i den, uten vann ja, he he) ei stund, å da regner jeg med at alt vannet/fuktighet har fordampet. Etterpå la jeg dem utover på ei avis. At dem blir varmebehandlet sånn har jeg ikke noe å si for formen på hylsene håper jeg?.

Link to comment
Share on other sites

. At dem blir varmebehandlet sånn har jeg ikke noe å si for formen på hylsene håper jeg?.

 

jo, messing blir myk om den blir varmebahndlet. hvis du noengan har jobbet med å banke kobberplate(klassisk ungdomsskoleoppgave, lage skål) vil du ha oppdaget at kobberet(og messing, som inneholder kobber) blir hardt av å bli banket. man gløder platen for å få den my igjen. rette etter gløding er den VELDIG myk, inntil du banker litt mer.

 

hylser er banket/trukket av messing, og får i denne prosessen en viss hardhet. ved å varme messingen din opp for mye vil den kunne bli så myk at den ikke holder imot normalt trykk.... dette er antagelig mer riskikabelt i rifler, der trykket normalt er mye høyere enn i pistol, men det er ikke verdt å ta sjansen i pistol heller.

Link to comment
Share on other sites

Mmmm?, hadde det med varmen/metall med i beregningen, og tenkte at for mye varme kan være skadelig ja. Men alle slags metall og legeringer må jo gi tapt for varme til slutt. Jeg får heller gå over til den teknikken med i steikovnen og feks varmluft med feks 70-80 graders varme i eks 20 min. Det er mer under kontrolerte former.

 

Egentlig så vet jeg at når en tenker seg om, så er jo Messing en legering laget av en viss prosent sink, som er lett å forme i nokså svak varme. Men siden en eksplosjon/avfyring i løpet gir meget sterk varme, men da stopper jo kammeret at det strekker seg mer en det er stort.

Link to comment
Share on other sites

det har ikke med varmen under avfyring å gjøre! det har med at du har svekket hardheten i messingen, og dermed kan ikke den stå imot trykket. sannsynligvis er det ikke noe priblem om du ikke har glødet messingen slik at de ser den er misfarget, men det er en ting man bør være obs på.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Hva ble konklusjonen her egentlig? Ingen sterke meninger om hvor varmt man kan stille stekeovnen uten risiko for...ett eller annet? Har akkurat tørket noen hylser på 140 grader, og kom på at dette kanskje kunne være noe for varmt. Men er det det? Ladeboka og lignende sier "du kan godt legge dem i ovnen på 80-90 grader en stund", men betyr det at litt varmere vil skade dem?

 

For øvrig, så vidt jeg vet glødes for eksempel Lapuahylser på den enkle måten at alle går forbi en flamme, og så bare avkjøles av seg selv uten videre dikkedarer. Hensikten med dette er vel å forlenge levetiden(?) Vil dette være noe man kan gjøre selv, og hvordan passer dette inn i teorien om at varme muligens kan skade hylsene?

 

 

Edit: Og som bonusspørsmål: Nå er det -10 grader ute. Jeg har lyst til å lade nå, for kvelden siger på. Kan det være feil å sette kasserollen med glovarme hylser på verandaen for å avkjøle dem raskt også? :roll:

 

Har rundt regnet null peiling på metall og hvordan dette oppfører seg, så lever etter regelen om at det ikke finnes dumme spørsmål :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg vasker ca hundre hylser om gangen i zalovann ca en halv time etter at hettene er tatt ut, skyller ordentlig i varmt vann under springen å rister av mest mulig vann. Så legger jeg dem på rista med bakepapir under å setter den i ovnen på 60 grader i en times tid.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er lat så jeg tar 640 i slengen :mrgreen:

 

tre-og-patroner-004.jpg

 

Denne gangen vasket jeg dem i zalo og skylte i reint vann før de fikk turen inn i steikeovnen.

 

Tidligere har jeg satt gryta på komfyren med maskinoppvaskmiddel og 1-2 ss sitronsyre. Dette har fått kokt opp og holdt på svak varme en liten stund før de blir skyllet godt under rennende vann.

Link to comment
Share on other sites

Det er nok riktig det som Jaktlykke refererer til her. Messinghylser er tynnveggede og strukturen kan skades ved for høy varme og rask avkjøling. 50-60 grader tåler de fint. Litt høyere går fint det også, så lenge det ikke er snakk om langtids-steking. Hylsene blir jo glovarme når en skyter med MRP ladninger feks ( høy andel nitro i MRP) uten at de tar nevneverdig skade av den grunn.

 

Jeg jobba for endel år siden på et metallstøperi. Der lot vi somregel messingstøpen ( lysestaker og andre skjøre ting) luftkjøle etter støping. Ble det brått avkjølt i vann fikk vi sprekker i støpen og messingen ble sprø.

 

På den annen side så er jeg av de som ikke ser helt hensikten med å vaske tomhylsene ( med mindre de har blitt plukket opp fra gjørma) Nok styr med lading om en ikke skal begynne å rote med såpe og vann i tillegg synes jeg. Nøyer meg med å tørke av evt sot på hylsehalsen, så får det heller være at hylsene ikke er så estetisk pene å se på. Har ikke noen praktisk betydning at messingen er matt og brun, uansett.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje dette er det du trenger..

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=27567954" target="_blank

 

Har en sånn fra Hornady, men du må jo ha i vann da. :wink:

 

Må for øvrig si at den funker som snus. Hylsene blir blanke og fine, og reine både inni og utapå. Fort går det, og trenger minimalt med innsats fra min del. Det eneste som er luksus i mitt ladeutstyr. Liker den godt!

Link to comment
Share on other sites

Jeg vasker fordi det er hylsefett på dem

Og jeg har aldri (uten ved sære hylseprep. operasjoner som dreiing) fett på hylser, nettopp for å slippe å vaske.

 

 

 

Skal ta et par fakta om messing og herding og varme.

 

Hylser er harde i hylsehode-enden og myke i halsen, det skal de være, og på Lapua og militær messing kan en se at halsene har vært glødet (husk at de IKKE skal gløde). Glødingen gjør at atomene reorganiserer seg til en struktur med lavere energi og uten spenninger. Spenningene kommer av tidligere deformasjon, og herder messingen, kalles arbeidsherding - oppvarming nullstiller.

 

Denne mykglødingen begynner å gå målbart fort ved 250°C omtrent (ingen tvil om at en stekeovn har potensiale for å ødelegge hylser), og 15-30 minutter ved 300-325°C vil gjøre messingen nokså spenningsfri, og myk. Hylsehalser vil bli myke og fine og jevne, og hylsehoder vil gi symptomer på overtrykk ved normale ladninger, utstøtermerker, utvidet hettelommer, osv. Lengre tid = mykere.

Sekunder ved 400°C vil gjøre dem like myke, og 5-600°C (rødglødende) vil gjøre dem for myke, selv halser blir håpløst myke, og hylsehoder farlige.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har nevnt d før i denne tråden, men livet som hjemme lader blir mye lettere når en kjøper seg en vibrator!. Da slipper en å vaske, skylle og tørke, som tok dagesvis. Nå hiver jeg 50-100 hylser i vibratorn og etter noen timer med vibrering i ris og messing puss, får jeg SKINNENE rene hylser. Bare å passe på at alt risen er ristet ut, så er d bare å lade på nytt igjen.

 

PS siden hylsene er så blanke anbefales å kjøpe solbriller så en ikke blir blendet, he he. Men har erfart at hylsene varer lenger, da jeg mener at denne "varme behandlingen"(i stekovnen som jeg også gjorde før) ikke er helt bra for hylsene. Om d var varmen eller sitron syre badet vet jeg ikke?, men de får flere omladninger med vibrator rengjøring ihvertfall.

Link to comment
Share on other sites

Hylsefett? Ei fille med litt aceton på. Tørk en runde med filla og vips. Null fett. Jeg necker med lee collett..Fett unødvendig. :)

 

Det er vel sant at det er enklere å tromle enn å vaske, men jeg synes begge metoder er unødvendig tidkrevende. Å sitte å pille media og risengryn ut av trange 6,5 halser bare for å få "gullhylser" er ikke så fristende. Mer morro å få ferdig flere ladde patroner på den tida så en kan skynte seg ivei for å skyte mer ;)

 

Men, det er jo mange veier til Rom!! :D

 

Forøvrig god vitenskap om metallurgi M67 kommer med her:)

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Ja!, litt dill med å få ut ris er det. Har laget et lite spesial redskap som jeg peller ut risen som stortsett legger seg i tennhette lommene. Bruker vel ca en 15 min å sjekke 100 stk 6,5 hylser etter tromling. 375 H&H som jeg bruker mest er såpass store at risen ikke pakker seg noe særlig i dem.

 

Men pass på aceton er et veldig kraftig kjemikalie\løsemiddel, og det er ikke sunt å være i kontakt med det. Har lest medisinske tester, der en tester blodet til "forsøks kaniner" som bare har hatt litt kontakt med dette løsemiddelet på fingrene, og fått kraftig utslag på blodprøvene av div stoffer i acetonen. Så må en passe på å kaste fillene ut, for det kan selvantenne i søppelbøtta etterpå.

Link to comment
Share on other sites

Aceton og bremserens inne og regemessig gjør nok underverker med de små grå ja.

 

for det kan selvantenne i søppelbøtta etterpå.

Det er rå linolje som selvantenner i filla, ikke aceton. Når aceton fordamper avkjøles filla, og tar ikke fyr uten tennkilder. At acetondamp (og acetonbefengte filler) er brannfarlige er selvsagt sant. Aceton er ekstremt lettantennelig pga. det høye damptrykket.

 

Rå linolje oksiderer i luft, kan bli varm av dette, og derved oksiderer den raskere, og blir varmere. Sammen med filler og sagflis fins det eksempler på at det har tatt fyr. Dette gjelder nok flere av de oljene som brukes til impregnering og som er "umettede".

Aceton er ikke en olje - og produseres faktisk i kroppen og i større emgder enn normalt under "ketose"-dietter, dette kan en lukte på både folk på diett, og ofte på diabetikere.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Da lærte jeg noe nytt, mulig det er iflb med aceton og andre stoff det kan selv antenne?. Drev i min pure ungdom å støpte plast båter, og da var aceton og polyester fy fy å gå fra i søppelbøtta. Men det kan vel være gassene de avga til omgivelsene, som kunne antenne i rommet etterpå det sikkert.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...