Jump to content

Drivende hund på bjørn


Tommy.A

Recommended Posts

Nei til drivende hunder på bjørn skriver direktoratet. Di ser ingen grunn til å endre på regelverket som forbyr bruk av løs pådrevet halsende hund under bjørnejakt. Di mener at bruk av halsende hund på bjørn ikke er forenelig med norske tradisjoner,og at det er mange nok gode bjørnehunder i norge. Da spør jeg hvorfor di må vente et døgn på en hund fra trøndelag for å gå et ettersøk på en bjørn som er påkjørt i hedmark?? Det er jo helt utrolig at vi skal være så sære i detta landet og ikke kan se litt over grensa og se hva svenskene gjør som har en mye større bestand av bjørn enn vi. Hvem er det direktoratet prøver å beskytte? Er di redd for at di få hundene di har skal bli satt til side hvis det blir for mange dyktige halsende hunder feks plotthund eller russisk støver?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 120
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tanken deres er vel stressede dyr i stor fart, større risiko for skadeskyting og derav større risiko for skadde folk. Om det ligger noe i det får være et anna spørsmål...

 

Om det å tillatte drivende hunder gir flere gode bjørnehunder stiller jeg meg heller i tvil på. Da er nok mangelen på dyr å trene på heller det som er problemet!! Ingen drivende hund er født bjørnespesialist den heller.

Link to comment
Share on other sites

Hei .

Jeg tror bestemt at eventuelt flere plotter , brukt på bjønnjakt i norge. Hadde gitt oss bedre bjønnhunder ja. Og mere vellykkete skadefellingen om sommeren !!!!!!! Da hadde det blitt skutt bjørn oftere enn ved tradisjonell skadefellinger!!!!

Plottene er jo mye flinkere til å jobbe på gamle spor når de er løse enn våre spisshunder, og de tar jo også stopp på bjønn å . De jobber jo best på gamlespor i bånd ! Men har kanskje et bedre arbeidssett på bjønn ved ståndskall.

Er meg heilt uforståelig at det ikke skal være lov til å bruke slike hunder ved bjønnjakt i norge ??????

Tradisjonel jakt på bjønn, hva er nå egentlig det da ????

Går man ekstra langt bak i tid, så brukte man jo slike hunder her i norge og . Man brukte de hunder som jaget bjønn, med losføring. Det var jo tradisjonelt å bruke bjønnspyd å, Vi skal kanskje begynne med det ijjen ????????

 

MVH.Jan Arve :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Norsk forskning på stressnivå hos rovdyr stammer forøvrig (visstnok) kun fra undersøkelser gjort av dyr som er bedøvet fra helikopter, dvs at man har sammenlignet ulike individer og stressnivået opp mot hvor lenge de har blitt jagd med helikopteret.

 

Forøvrig nok en Sannhet[tm] som vet. Jon Arnemo har monopol på i Norge...

Link to comment
Share on other sites

Etter å lest i bygdaboka hjemme så var det tradisjon å ta bjørnen på vårsnøen når den kom ut av hiet :!:

Synes det er merkelig at det er lagt restriksjoner på bruk av hund ved skadefelling (også for lisensjakta for den saks skyld). Skadefelling har ikke noe med ordinær jakt å gjøre, det er rett og slett uttak av skadedyr som ikke er ønskelig å ha i naturen og da synes jeg det er unaturlig at skadefellingslaget ikke får bruke de hunder og hjelpemidler som bidrar til mer effektivt skadeuttak. Men så snart det er snakk om forskning o.l. så er det en annen låt i pipa, da skyr de ingen midler. Merkelig :!:

Link to comment
Share on other sites

Der er vel restriksjonar på bruk av drivande hundar i Sverige og. Men det går vel på antal hundar i bruk.

Eg trur dei reglane kom pga at enkelte hadde fleire ganske raske hundar, og bytta ut hundane etterkvart som dei vart slitne.

 

Det mest effektive hadde kanskje vore den tradisjonelle jakta på vårsnøen som er nevnt. Problemet då er at ein ikkje kan vite kva bjørnar som blir "skade-bjørnar" utover sommaren. Og ein kan risikere å bruke opp fellingstillatelsane på "veggis-bjørnar". Noko som jo vil vere veldig dumt.

Link to comment
Share on other sites

Har vært forsøkt å søke om bruk av løs på drevet halsende ved skadefelling av bjørn fra flere hold uten noe særlig med tilbakemelding. Tidligere i høst var noen karer fra Hovin ut i adresseavisa, og fortvilte over at de ikke får slippe støvere og terriere ved skadefelling av bjørn. DN hadde fått mulighet til å komme med sine argumenter imot på samme side, og det som er sagt der viser etter min mening at DN ikke har argumenter som holder vann.

Denne artikkelen er desverre ikke å finne på adressa.no, men jeg har pappirutgaven her. Hvis ingen andre er i stand til å finne artikkelenn på nett, skal jeg prøve å scanne den og legge den ut her.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Så i en eller annen avis i dag at Janne Sollie (direktør i DN) hadde vært ut og frontet sin egen deltagelse i politikerdebatten vedr. Soria Moria II. Visstnok fordi hun var skeptisk til om vi klarte å overholde våre internasjonale forpliktelser hvis SP fikk for mye å si i rovviltspørsmål.

 

Men... jeg trodde jo at det var politikerne sin jobb å være skeptisk til sånt, og byråkratene i DN sin jobb å sette den politikken som politikerne vedtar ut i livet.

 

Kanskje Janne Sollie rett og slett bare burde stille til valg...?

Link to comment
Share on other sites

Ja kanskje det....

 

Jeg nevnte lenger opp her at det var en artikkel om bruk av løs på drevet halsende hunder ved skadefelling av bjørn og jerv i Adresseavisen tidligere i høst.

Denne artikkelen ble besvart av DN på samme side, og under står avskrift fra avisen, da jeg ikke finner denne på nettet:

 

Adresseavisen, side 3, Onsdag 19.august 2009.

 

 

"Ingen grunn til å endre regelverket

 

DN ser ingen grunn til å gi halsende hunder innpass i bjørnejakt.

-Dette er ikke forenlig med norske jegertradisjoner, sier Terje Bø i DN (Direktoratet for Naturforvaltning).

-Det er et etablert forbud i norsk lovverk mot bruk av slike hunder. Uansett krever det gode argumenter for å be om en endring av lovverket for å få det til. Jeg synes dette er så perifert i forhold til norsk jegertradisjon at jeg ikke kan se noen grunn til å ta et slikt initiativ, sier Bø.

Terje Bø mener at det er mange nok gode bjørnehunder i Norge, og at det heller ikke er behov for drivende hunder. Han mener effektiviteten for bjørnefellinger er god nok.

De siste årene er det skutt mer bjørn en noen gang, så ut fra det argumentet er det heller ingen grunn til å endre regelverket, mener han.

Han er ikke enig i at det er stadig mer bruk av drivende hunder i andre land, slik jegere fra Gauldalen påstår.

-Noen land har en annen tradisjon for slik hetsjakt, men i andre er den i ferd med å forsvinne. I Sverige tillates det slike hunder, men med betydelige reguleringer i antall hunder som kan slippes samtidig. Svenskenes syn blir mer og mer sammenfallende med vårt syn, mener Bø."

 

Hovedartikkelen heter "Vil jakte bjørn med løs hund", og er skrevet av Stein Bjøru i adresseavisen.

Hvis noen klarer å finne den på nettet, så legg gjerne ut en link.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

jeg var med på intervjuet og vi har jobbet en del med denne saken uten hell. har snakket med andre som har jobbet med den samme saken tidligere men de har bare gitt opp saken.

 

var på møte med folkeaksjonen ny rovdyrplitikk for noen uker siden og lederen i foreningen mente at før eller siden må de gi tillatelse til dette, for de har jo ikke annet å svare med enn at det ikke er tradisjoner for det i norge og det har ikke vart de helt store tradisjonene med bjørnejakt i norge de siste 100 åra ,så skal man ta hensyn til tradisjoner må det da åpnes for vårsnø jakt da. som tidligere nevnt her!

Link to comment
Share on other sites

Ja det er prøvd fra flere hold å få et ordentlig svar på hvorfor det IKKE er tilatt å bruke løs på drevet halsende hund ved bla. jakt på bjørn.

 

Noen som har forslag til hvordan vi på best mulig måte skal gå fram for å be om en endring på regelverket? Vi er mange som har prøvd å søke om tilatelse hver for oss uten videre hell.

Er dette en sak som "folkeaksjonen ny rovdyrplitikk" vil ta tak i tror du, Rovdyrjeger?

Denne regelen gjør jo at endel av de som har hunder som fungerer på bjørn, ikke gidder å delta på skadefelling når de ikke får slippe hunden. Det er jo flere hunder i bla. Gauldalen som brukes på bjørn i Sverige, og disse kunne vel vært en ressurs ved skadefelling her hjemme også.

Sånn som jeg oppfatter det så er dette et lite belyst tema, og mange er ikke klar over at denne regelen eksisterer. Tror kanskje at beitedyrnæringa også ønsker å fronte en slik sak hvis de ser at det kan bidra til å ta ut skadedyret mer raskt og effektivt en det gjøres nå.

 

Noen som kan si noe om hva som er gjort tidliger i deres distrikt?

Så vet vi heller hva vi skal gjøre videre :wink: .

Link to comment
Share on other sites

Noen som har forslag til hvordan vi på best mulig måte skal gå fram for å be om en endring på regelverket?

 

En må i allefall gå til noen andre enn byråkratene. Det som trengs er rett og slett et politisk vedtak som pålegger DN å endre reglene, og det må være så spissformulert at DN ikke klarer å tolke det slik de selv ønsker.

 

Det er ingen tvil, selv om det aldri blir uttalt såpass klart og tydelig, at det innenfor de fire veggene til DN eksisterer et klart ønske om å styre norsk rovdyrpolitikk uavhengig av politiske vedtak, og at en av forestillingene i DN er at drivende hund til bjørn (og jerv) er noe som bør unngås til enhver pris.

Link to comment
Share on other sites

Er dette en sak som "folkeaksjonen ny rovdyrplitikk" [....]?

Eg for min del trur det kan vere ein god plass å starte. FNR er (i mine auge) ein seriøs og bra organsiasjon som begynner å få litt erfaring, brukbart med nettverk og påverknadskraft, og ikkje minst har dei fått ein heva status etter at dei har fått sikra den statstøtta dei fortjena.

Prøv og å ta opp saken med Bondelaget og Bonde- og Småbrukarlaget. Dette er organisasjonar som i høgste grad er interressert i effektiv rovdyrjakt. Det er og organiasajonar som har lang erfaring med å jobbe opp mot byråkratiet og politikerane.

Link to comment
Share on other sites

Prøv og å ta opp saken med Bondelaget og Bonde- og Småbrukarlaget. Dette er organisasjonar som i høgste grad er interressert i effektiv rovdyrjakt. Det er og organiasajonar som har lang erfaring med å jobbe opp mot byråkratiet og politikerane.

 

Jeg har vært i kontakt med både bondelag (sentralt) og sauavlslag (regionalt) om denne saken flere ganger. Problemet er at de oppfatter en slik regelendring som en bagatell, og ser ikke hvilken verdi en regelendring her ville ha. Det virker ikke som om de er interessert i å bruke tid og krefter på slike "småting", ettersom de ønsker større og mer omfattende endringer i hele rovviltforvaltninga.

 

Men trikset er å overbevise den rette ildsjelen i den rette posisjonen i en slik organisasjon - da kan rette vedkommende gjøre en stor forskjell...

Link to comment
Share on other sites

-Vestlandsjeger;

Ja, det kan nok hende at FNR har såpass tyngde at de kan være med å fronte en slik sak. Det blir din oppgave da, Rovdyrjeger, å sørge for at lokallaget i Gauldalen begynner å ta tak i dette :wink:

 

-Jibrag;

Enig i det du sier angående DN og trangen til å overstyre rovdyrpolitikken. Det kan vel oppleves som om at de ønsker at skadefelling helst ikke skal lykkes i mange tilfeller. Og angående bonddelag og sauavlslag, så er det nok slik at mange ikke forstår hvilken verdi en endring i lovverket kunne ha hatt. Men det går vel opp for fler og fler etterhvert som saken blir bragt mer frem i lyset.

 

Det skulle iallefall vært interesant å høre noen saklige argument på hvorfor DN holder hardt på at dette ikke er noen ønsket jaktform på bjørn og jerv. Istedet for å komme opp samme svaret om "tradisjoner" ,som er nevnt her tidligere. Snakker om røl.

Link to comment
Share on other sites

Ja man kan lure, men der er en parralell i hunder til elgjakt. Man kan jakte med drivende kortbeint på rådyr og hjort, men ikke elg.

 

Bjørnejakt og bjørnehunder har jeg ingen greie på, men har aldri hørt om at bjørn turer for en drivende hund. Da er det vel heller ingen jaktform? Å slippe på et kobbel av diverse hunder for å kjøre viltet i senk mangler tradisjon i Norge, det er det ingen tvil om.

Link to comment
Share on other sites

Ja man kan lure, men der er en parralell i hunder til elgjakt. Man kan jakte med drivende kortbeint på rådyr og hjort, men ikke elg.

 

Bjørnejakt og bjørnehunder har jeg ingen greie på, men har aldri hørt om at bjørn turer for en drivende hund. Da er det vel heller ingen jaktform? Å slippe på et kobbel av diverse hunder for å kjøre viltet i senk mangler tradisjon i Norge, det er det ingen tvil om.

 

Dagens regelverk åpner for dette, da det ikke er noen restriksjoner på antall spisshunder som kan slippes etter bjørnen, og en del godt trente spisshunder henger på bra lenge. Har enda ikke fått noen god forklaring på hvorfor viltet, uavhengig av art, skal stresses mer av en hund som sier fra hvor den er kontra en hund som bare følger etter i stillhet. Det er i grunnen mye som tyder på at den stille hunden stresser viltet vel så mye.

 

Erfaringene fra Sverige er at kombinasjonen spisshund og drivende fungerer nært optimalt på bjørn. En stor andel av kvota i Sverige felles for drivende hunder, og i forhold til antall hunder er plotthundene meget overrepresentert - som nok må sies å være den mest brukte enkeltrasen. Selv om også russerstøvere og andre støvere ofte brukes.

 

I Sverige har man valgt å regulere bruken av hund i fellingsvedtakene de siste to årene, og satt en grense på maks to hunder.

Link to comment
Share on other sites

Antall hunder er ikke regulert for noe jakt, fordi det ikke har vært nødvendig da vi ikke tradisjonelt har jaktet med packs i Norge. Grunnen til at vi ikke gjør det er åpenbar: Det stresser viltet slik at det ikke turer eller står, men går ut over alle hauger. Nå og da "samjager" vi litt for å få igang unghunden, men det gir ingen jaktmessig fordel.

Link to comment
Share on other sites

Ole Johan : Kan man virkelig ikke bruke kortføtta hunder på elgjakt ?

 

Når det gjelder bjørnejakt med drivende hund er det ikke for å få bjørnen til å " ture " , det gjør nemlig ikke bjørnen verken for stillende eller drivende hunder. Men drivende hunder har jo den egenskapen at de forteller hvor det bærer hen , altså man kan sette poster eller postene vet at nå kommer losen. Bjørnen får noen ganger for seg at den gjerne går en mil ut. En annen ting er at de Svenskene jeg kjenner bruker ikke flere hunder sammen fordi det er mer effektivt , men pga sikkerheten. Bjørnen har en lei tendens til å stille seg i tett krat med bare noen få meter sikt. Da er det sikrere å nærme seg standlosen med flere hunder , det er lettere å lese akkurat hvor bjørnen sitter om det er mer enn en hund.

 

Jeg kan bare ikke skjønne hvorfor ikke drivende hunder skulle være tillatt brukt på bjørn. Synes argumentene til DN er i beste fall syltynne.

Link to comment
Share on other sites

Antall hunder er ikke regulert for noe jakt, fordi det ikke har vært nødvendig da vi ikke tradisjonelt har jaktet med packs i Norge. Grunnen til at vi ikke gjør det er åpenbar: Det stresser viltet slik at det ikke turer eller står, men går ut over alle hauger. Nå og da "samjager" vi litt for å få igang unghunden, men det gir ingen jaktmessig fordel.

 

Da skjønner jeg ikke hvorfor du drar fram dette som et argument mot drivende hund på bjørn.

 

Det er jo ikke slik at hvis man tillater drivende hund på bjørn vil man automatisk slippe en hel skokk med hunder etter bjørnen. Det er jo, som du sier, ingen tradisjon for dette i Norge. Det er derimot etterhvert en ganske rivende tradisjon i deler av landet med bruk av rovviltskarpe drivende hunder på gaupe, noe som godt kunne overføres direkte til både bjørn og jerv.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Synes argumentene til DN er i beste fall syltynne.

 

Uten at jeg var med på den diskusjonen, mistenker jeg at argumentene er rimelig like de som kom den gangen det var snakk om å dispensere for forbudet mot drivende hund på rådyrjakt. Forskjellen den gangen var sikkert at en eller annen langt oppe i DN hadde vært på jakt med kortbeint hund en gang eller to...

Link to comment
Share on other sites

Ja man kan lure, men der er en parralell i hunder til elgjakt. Man kan jakte med drivende kortbeint på rådyr og hjort, men ikke elg.

 

Bjørnejakt og bjørnehunder har jeg ingen greie på, men har aldri hørt om at bjørn turer for en drivende hund. Da er det vel heller ingen jaktform? Å slippe på et kobbel av diverse hunder for å kjøre viltet i senk mangler tradisjon i Norge, det er det ingen tvil om.

 

Hvis du har en kortfoting du ønsker å slippe på elg, så er det nok ingen umulighet å få gjennom en slik søknad.

 

Vet ikke hva innlegget ditt er ment som, og jeg beklager hvis jeg misforstår deg, men jeg synes du er på villspor når du skriver "Å slippe på et kobbel av diverse hunder for å kjøre viltet i senk". Slike utsagn tyder på at det eksisterer en missoppfatning rundt denne jaktformen. Jakt på bjørn med drivende hunder oppleves nok ikke verre enn jakt med en stille forfølger, sett fra bjørnens ståsted. Jeg setter ikke den ene jaktformen framfor den andre, da jeg mener at begge er effektive og gode jaktformer så lenge det er hunder som fungerer på oppgaven sin.

Link to comment
Share on other sites

Gaupa turer utmerket for en støver, og gaupejakt med støver har lange tradisjoner.

 

Jag har, som jeg sa, ingen greie på bjørnejakt. Peter Wikner fra Hornmyr utenfor Lycksele skyter årevisst bjørner for sin lille gråhundtispe, ofte dreier det seg om store hannbjørner. De står for hunden hans fordi de vil det og ikke forbinder hundens nærvær og stålos som noen fare. Denne jaktformen har også lange tradisjoner, og de fleste bjørnejegerne på nordkalotten jakter vel slik? Å slippe på en gruppe hunder bestående av drivende og stillende, som i stor grad stvinger bjørnen til å stå eller klatre opp, dreier seg om en ganske annen jaktform. Ofte er det vel forholdsvis små og unge bjørner som felles etter slike "bear-race", som en kanadisk guide jeg en gang snakket med kalte det.

 

Hva er så fordelene med en slik duo eller kvartett av plotter, støvere og spisshunder? Ingen rekker å høre hvor det bærer for så å poste ut. Fordelen må vel være å få tvinget frem en stålos på en bjørn som aldri ville stått for en enkelt hund?

 

Nei, du kan ikke engang jakte elg med en kanindachs.

Link to comment
Share on other sites

Å slippe på en gruppe hunder bestående av drivende og stillende, som i stor grad stvinger bjørnen til å stå eller klatre opp, dreier seg om en ganske annen jaktform.

 

Ja, tydeligvis. Men hva er det som gjør at drivende hunder klarer å tvinge bjørnen til å stå eller klatre opp, i motsetning til stillende hunder? Selv om du åpenbart har bestemt deg for at dette handler om å få slippe mange hunder, ikke drivende hunder...

 

Hva er så fordelene med en slik duo eller kvartett av plotter, støvere og spisshunder? Ingen rekker å høre hvor det bærer for så å poste ut. Fordelen må vel være å få tvinget frem en stålos på en bjørn som aldri ville stått for en enkelt hund?

 

Nei, fordelen er i første rekke at støvere/plotthunder er betydelig bedre til å utrede kalde spor, noe som er en umiddelbar fordel når vi snakker om et viltslag man ikke akkurat går ut i marka og deiser borti helt tilfeldig. Tettheten av bjørn må kunne forventes å være noe i retning en hundrede til en tusendedel av tettheten av andre viltslag vi normalt jakter, spesielt på vår side av grensa, og både under den norske lisensjakta og den svenske kvotejakta kan man ikke forvente årviss sporsnø. Da er det greit med hunder som kan utrede kalde spor på barmark.

 

En annen fordel er selvsagt at både jegere og bytte har mer kontroll over hvor hunden er, og de fleste som har lengre erfaring med begge hundetyper påstår at viltet blir mindre stresset av en forfølger som sier hvor den er til enhver tid, enn en forfølger som plutselig dukker opp.

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter mye med drivende hunder, og selv på mine små jaktområder er det bruken av peil, og fremfor alt gps-peil som gir meg kontroll om hvor hunden befinner seg. Jeg vil tro at det aldri har vært sluppet en drivende hund på bjørn uten at den er forsynt med minst ett peilhalsbånd? Hvis bjørnedrevet går ut halvannen mil eller lengre føre det blir stålos, hvem er det da som forfølger til fots og ikke bruker bil? Peiler du stålosen 2 mil bort tar det deg rundt 6 timer å gå dit, forutsatt at du ikke blir hindret av store bekker eller elver. Jeg tipper at i de fleste tilfeller ville det være nødvendig å bruke bil, og da er du også fort på kant med andre paragrafer i viltloven.

 

Jeg er en av de få som lovlig har jaktet elg i Norge med drivende hund, en tysk jaktterrier etter dispensasjon fra DN. Det var gøy og effektivt, men jeg vet ikke om dette er noe å tilføye norsk jakttradisjon. Ved jaktprøver for elghunder vektlegges det at elgen skal stå i opptaket, nettopp for å greit kunne skyte elgen og ikke minst hindre at stålosen havner inne på ulovlig terreng. Jeg skjønner at DN ønsker samme forhold og jaktform på bjørn.

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter mye med drivende hunder, og selv på mine små jaktområder er det bruken av peil, og fremfor alt gps-peil som gir meg kontroll om hvor hunden befinner seg. Jeg vil tro at det aldri har vært sluppet en drivende hund på bjørn uten at den er forsynt med minst ett peilhalsbånd? Hvis bjørnedrevet går ut halvannen mil eller lengre føre det blir stålos, hvem er det da som forfølger til fots og ikke bruker bil? Peiler du stålosen 2 mil bort tar det deg rundt 6 timer å gå dit, forutsatt at du ikke blir hindret av store bekker eller elver. Jeg tipper at i de fleste tilfeller ville det være nødvendig å bruke bil, og da er du også fort på kant med andre paragrafer i viltloven.

 

Jeg er en av de få som lovlig har jaktet elg i Norge med drivende hund, en tysk jaktterrier etter dispensasjon fra DN. Det var gøy og effektivt, men jeg vet ikke om dette er noe å tilføye norsk jakttradisjon. Ved jaktprøver for elghunder vektlegges det at elgen skal stå i opptaket, nettopp for å greit kunne skyte elgen og ikke minst hindre at stålosen havner inne på ulovlig terreng. Jeg skjønner at DN ønsker samme forhold og jaktform på bjørn.

 

 

Og har bjørnen bestemt seg for å dra på langtur, noe skandinavisk bjørn ofte gjør, er 1,5 mil ingenting gang dette gjerne med 10, så begynner man å se konturene av dette, husk også at det er kun en håndfull av de Norske elghundene som virkelig duger på bjørn , da som stillende hund. Ikke begynn å sammenligne dette med bjørn i Canada og Alaska, da disse har ett helt annet adferdsmønster enn den skandinaviske.

 

Leser mange innlegg her på tråden, må vel bare si at dette er synnsing, og ikke noe annet. Kanskje man skulle forske litt mere på dette fenomenet hund på bjørn.

En annen og viktig del er at bjørnejakten i Skandinavia med hund har gjennom alle tider blitt utført med stillende hund,(elghunder av ymse slaget)

Glem dette tåpelige uttrykket plotthund i denne sammenhengen.

 

Se mot Sverige og Finland, de besitter STOR og kunnskap om jakt på Bjørn, samt også en lang tradisjon på bjørnejakt. tror vi sirompa og sjølgode nordmenn har noe å hente der.

 

Glem også Wirebjørnen som treningsobjekt for hundene våre, hvor mange ganger tror dere at ett område som det jaktes bjørn på er neddriti og nedpissi av pudler og annet samt at det står en hel hær av skuelystne og ser på.

Det er tydelig at noen tror at hundene våre er stokk dumme!

Og har man hatt en hund på denne testen og bestått, noe jeg tror de fleste hunder med litt mellom ørene, ja da har vi fått oss en bjørnehund, og nå skal det jaktes bjørn.

Jada, en ny papirtiger er født, du verden for en verden vi lever i som vil bedras.

Er ikke en gang i nærheten av en hund som vil duge på sporing av bjørn.

det finnes også mange eplekjekke hunder og førere som er tøffe som bare det utenfor gjerdet i bjørnparken, slipp hund og fører inn til bjørnen(e) det vil bli syn for guder, tror de fleste hunder og førere klatrer febrilsk på gjerdet og vil ut fortest mulig.

Nei, skal man få til bjørnehunder må man ut i skogen og finne en ekte en, da ser man hva der bor i hunden, og skaff dere hunder fra linjer som har stort bjørneinteresse, og at det er skutt bjørn bjørn for foreldredyrene, da har man iallefall ett utgangspunkt, men som med alt annet så er det hundeeier/fører som lager resultatet.

 

Årsaken til at jeg skriver dette på den måten jeg gjør, er at jakt på bjørn IKKE er som annen jakt på storvilt, bjørnen er faktisk livsfarlig i bestemte situasjoner, den er beregnende og intelligent. Dette krever så store kunnskaper av jegeren(ene) og ikke minst av hundene at det er ikke gitt hvermannsen og drive med denne jaktformen.

Da fordres det ett minimum av etterrettlighet, ikke si at en bestemt ting er løsningen enten det er sånn eller slik.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

 

Glem dette tåpelige uttrykket plotthund i denne sammenhengen.

 

Se mot Sverige og Finland, de besitter STOR og kunnskap om jakt på Bjørn, samt også en lang tradisjon på bjørnejakt. tror vi sirompa og sjølgode nordmenn har noe å hente der.

 

Med tanke på hvor stor andel av den svenske bjørnekvota som felles for plotthunder, er det nok alt annet enn tåpelig i denne sammenhengen. Det som kanskje er tåpelig, er å tro at norske æljbikkjer hvor 90% av eierne er livredde for at hunden skal ta stålos på grevling og bli skadd, skal kunne fungere optimalt under en sjelden lisensjakt på det som i prinsippet er en stamme bestående av unge streifende hannbjørn. (All den tid lisensjakta foregår utenfor yngleområdene)

Link to comment
Share on other sites

Jeg var enig i det forrige innlegget ditt villreinjegeren , mulig jeg misforstod deg da for jeg er iallefall ikke enig i det siste innlegget ditt. Hva tror du Plotthundeierne i vårt naboland brukte før Plottene ble importert ? Hvorfor har de mest ihuga bjørnejegerne gått over til Plotthunder tror du ?

 

Du har rett i en ting , og det er at jeg kan ikke mye om bjørnejakt......derfor lytter jeg til de som kan det OG lykkes med mange fellinger. Det må jo bety at de gjør noe riktig iallefall. Det de sier er bla at en Gråhund , Jemte eller Laika vil mange ganger slå over på elg , som det finnes en betydelig tetthet av , og det andre er at nemte hunder ikke tar opp gamle nok spor samt at de ikke er påholdene nok. Når det bla gjelder ettersøk av skadeskutt / trafikkskadd bjørn er dette med å ta opp gamle spor meget viktig , og da er det viktig å ha hunder som er påholdende nok , tror ingen er spesielt tjent med en skadet bjørn som man ikke finner igjen.

 

Selfølgelig er ikke dette svart / hvitt , det finnes helt klart gode bjørnehunder blandt spisshundene også bevares.

Link to comment
Share on other sites

Det du er inne på handler faktisk om preging/spesialisering og ett nøysomt nitidig arbeid med hundene for å komme dit man vil, en elghund klarer å gå kalde spor like bra som en "plotthund" eller hvilken som helst andre hundetyper.

Jeg føler at begrepet plotthund blant en del her på forumet blir missbrukt av uvitende folk. kjekkt å bruke et begrep som høres litt fancy ut ikke sant.

 

Man skal ikke generalisere og si at den ene er bedre en det andre. det er strekt preg i det miljøet hunden fostres opp i som avgjør hvordan en hund utvikler seg i en aller annen retning.

Link to comment
Share on other sites

Nja jeg er forsåvidt enig med deg i det , MEN det tar mange år og mye arbeid fra ildsjeler å pense disse " elghundene " inn på rene bjørnehunder / rovvilthunder.

 

Det er jo nettopp dette som er gjort med Plottene som rase. Selvfølgelig er ikke dette et tre som vokser inn i himmelen , det finnes både dårlige og bra hunder innenfor alle jakthundraser. Hvorfor ikke utnytte en rase avlet for nettopp bjørn istedet for å finne opp kruttet på nytt......som i mange tilfeller tar tid.....mye tid. Det er der det skorter for meg.

Link to comment
Share on other sites

Nja jeg er forsåvidt enig med deg i det , MEN det tar mange år og mye arbeid fra ildsjeler å pense disse " elghundene " inn på rene bjørnehunder / rovvilthunder.

 

Det er jo nettopp dette som er gjort med Plottene som rase. Selvfølgelig er ikke dette et tre som vokser inn i himmelen , det finnes både dårlige og bra hunder innenfor alle jakthundraser. Hvorfor ikke utnytte en rase avlet for nettopp bjørn istedet for å finne opp kruttet på nytt......som i mange tilfeller tar tid.....mye tid. Det er der det skorter for meg.

 

Jeg er også enig med deg i det foxhound, men til syvende og sist handler det om eieren/føreren av hunden hva det blir av den.

Jeg har personlig ingen ambisjoner om å få en bjørnspesialist med min Jämthund, til det er det for lite bjørn i Hedmark for å kunne trene maximalt som man skal for å få til en god hund slik at man blir en god ekvipasje.

Men hadde jeg drimot bodd i bjørntette områder i Sverige, ja da hadde saken stilt seg helt annerledes.

 

Nå skal jeg heller ikke motivere folket her på forumet til å løpe ut i skogen og begynne å spore på bjønn heller, iallefall ikke alene. De kan risikere å få seg en overaskelse de sent vil glemme, kom F.eks mellom binna og ungene hennes, eller plump innom en bjørn som har kalas på ett kadaver, da er det med livet som innsats.

Link to comment
Share on other sites

Man skal ikke generalisere og si at den ene er bedre en det andre. det er strekt preg i det miljøet hunden fostres opp i som avgjør hvordan en hund utvikler seg i en aller annen retning.

 

Ja, jeg er helt enig. Men jeg oppfatter ofte mellom linjene når "spisshundfolk" uttaler seg om plotthunden, at "det er nok best å ikke slippe dem til...".

 

Litt sånn nå også. For jeg har fortsatt til gode å høre et godt argument for hvorfor raser som plotthunden ikke skal tillates brukt på bjørn i Norge. Og seriøst, at det vi har lov å bruke nå får være bra nok, det er litt tilbake til den gamle sagaen om "HV-mauser og sjutoogseksti..."

Link to comment
Share on other sites

jeg er enig i det du sier villreinjegeren om at det kreves en viss erfaring for bare og spore bjørn, og i hvertfall alene.

jeg har bare sporet bjørn 3 ganger og aldri sett bjørn i vill tilstand, og jeg har veldig mye og lære ennå. men en plass må man starte.

 

Men når det gjelder plotthunden så er det ikke noe magisk over den som bjørne hund, den må trenes opp på lik linje med spisshundene den å, men jeg tror den har my positivt den kan tilføye når det gjelder bjørne jakt som spisshundene ikke har. som at de kansje er enklere å få klovdyr rene, de er avlet på å ta "gamle" spor og er veldig spornøye.

Derfor syns jeg at det er et minste krav at de for stille på lik linje når det gjelder jakt på bjørn.

 

Det ble i dag gitt skadefellings tillatelse på en bjørn her, da ble det hentet hunder fra rendalen som ble brukt, de ble sluppet men kom tilbake da bjørnen hadde gått for langt og fant seg istede et hjorte spor.

Link to comment
Share on other sites

Det største problemet er nok ikke konserative elghundfolk men snarere ett ignorerende/uvitend/redd for å prøve noe nytt Direktorat for naturforvaltning.

 

Bjørnejakta i Norge er dog meget liten sett i skandinavisk sammenheng.

 

Det er klassikeren det rovdyrjeger, Jeg er helt enig med deg i det du skriver, i 1999 da jeg ble med NJFF-hedmark på prosjektet om å utdanne ettersøksjegere på skadet bjørn, følte jeg meg vel malplassert, vi skulle lære opp andre jegere i ettersøk på ett spesielt dyr som bjørn, uten at vi selv hadde jaktlig erfaring på bjørn det blir vel dumt/rart synes nå jeg.

Men jeg lærte mye i denne prosessen selv, har selv hatt bjørn på godt skuddhold på post 2 ganger, men kan ikke noe mere av den grunn.

Artig var det lell, jeg er ikke redd bjørnen, men jeg har respekt for den.

Link to comment
Share on other sites

Akkurat inne igjen fra bjørnejakt! Ble en rugg på 246kg. Stå los etter 250 meter med to gråhunder. Så i dag var det ikke nødvendig med drivende hund....

 

Da er det på sin plass å gratulere skytter, hundeeier, gråhundene og resten av jaktlaget. :D

 

 

Når det gjelder spisshund har jeg vært med på bjørnejakt med både jämte, gråhund og kareler, og en del av disse er det skutt flerer bjørner for. Noe som går igjen for disse er at de ikke henger på bjørnen hvis den stryker ut. Det har også en lei tendens til å bli elglos. Men det skal sies at disse hundene er kombihunder som brukes på elg i tillegg, untatt den ene jämten som preges på kun bjørn.

Det er flere eksempler på gode spisshunder også her til lands, nettopp fordi at de blir preget på bjørn, og har ivrige eiere som bruker mye tid på å få til hunden. (samt at det begynner å bli litt bjørn å jakte på)

Men det forklarer ikke hvorfor det ikke kan brukes drivende hunder på bjørn, siden vi er mange som mener at dette kan tilføre jakta noe positivt.

 

Foresten så er ikke plotthund et fancy begrep, Villreinjegeren, det er en hunderase :D

Link to comment
Share on other sites

Er absolutt klar over at Plotthund er en hunderase, innført til USA av Mr Plott, en tysk innvandrer til USA på 1700 tallet, hunden er iblandet hannoveransk viltsporhundblod. det var faktaopplysningen.

 

Hunderasen brukes på Bjørn og villsvin og sikkert andre viltarter også, men vær klar over at Amerikansk bjørn har ett noe annerledes atferdsmønster en den skandinaviske, viktig å være klar over.

Det jeg ville fram til var at det er en del her på forumet som bruker plotthund som begrep på også på andre lignende hunderaser.

Jeg blir litt irritert over all synsing og uttalelser som ikke har fotfeste i Norsk virkelighet. ikke noe annet en det.

Link to comment
Share on other sites

Det skulle vært morro å hørt hva de svenske bjørnejegerne som svaberg brødrene og rasmus bostrøm ha å si om dette.

 

Det alle burde være enige om er at hundem må lose da den stiller bjørnen uannset om det er en drivende eller spiss hund.

 

Plott er jo kjent for og være en god drivende og stillende hund+ den tar opp eldre spor og det må vel oppfyle kravene ganske godt for en god bjørnehund.

 

Spiss hundene stiller og kan henge på en stund men gir seg lett men det finnes dem som henger på nesten et døng av dem å men er stille i sin forfølgelse av viltet.

Vet fra en artilel om bjørnjakt for en god del år tilbake skulle svaberg brødrene hente seg nytt blod fra russland (laika tispe) da hadde dem en "russisk bjørntest" med 3 tisper dem hadde valgt ut og da den ene etter 2 1/2 time gikk for å drikke vann skulle dem ikke ha den, etter 4timer gikk neste for å drikke da var avgjølesen tatt den siste som drev fortsatt på ble med til sverige.

 

Drivende eller/og stillende hunder må få en opplæring til den oppgaven di skal gjøre, jakt lysten + skarpheten til rovilt (bjørn i dette tilfelle) må ha et høyt nivå for å få et godt resultat.

Har snakka med noen svenske bjørnjegere som jakter med flere hunder og dem foretreker en kombinasjon av drivende og stillende hunder. Hvorfor ikke DN gir tilatelse til drivende hund under skadefelling skjønner jeg ikke.

Jeg mener skadefelling og tadisjonel jakt er 2 forskellige ting men dette er min menig..

Link to comment
Share on other sites

Det jeg ville fram til var at det er en del her på forumet som bruker plotthund som begrep på også på andre lignende hunderaser.

 

Tenker du ikke på begrepet "pumahund"? Det hører i allefall jeg rimelig ofte, og er tydeligvis et samlebegrep om plott, walker, redtick og en del andre amerikanske stillende/drivende raser.

 

Har snakka med noen svenske bjørnjegere som jakter med flere hunder og dem foretreker en kombinasjon av drivende og stillende hunder. Hvorfor ikke DN gir tilatelse til drivende hund under skadefelling skjønner jeg ikke.

 

Jeg synes det er forholdsvis innlysende :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Er absolutt klar over at Plotthund er en hunderase, innført til USA av Mr Plott, en tysk innvandrer til USA på 1700 tallet, hunden er iblandet hannoveransk viltsporhundblod. det var faktaopplysningen.

 

Hunderasen brukes på Bjørn og villsvin og sikkert andre viltarter også, men vær klar over at Amerikansk bjørn har ett noe annerledes atferdsmønster en den skandinaviske, viktig å være klar over.

Det jeg ville fram til var at det er en del her på forumet som bruker plotthund som begrep på også på andre lignende hunderaser.

Jeg blir litt irritert over all synsing og uttalelser som ikke har fotfeste i Norsk virkelighet. ikke noe annet en det.

 

 

Vet ikke hvilke innlegg i denne tråden du mener består av synsing. Mange av de som er med på denne diskusjonen har plott, russer, gråhund, jämte, laika ++ som brukes til bjørnejakt eller trenes til bjørnejakt. Det er selvsagt litt forskjellig oppfatning av hvordan det bør gjøres. Jeg har diskutert bjørnejakt med flere drevene bjørnejegere, og jeg tror på det du sier om at det er forskjell på atferdsmønster på Amerikansk og Skandinavisk bjørn. Det er eksempler på gode hunder som er hentet hit for å brukes på brunbjørn, og som ikke har fungert i det hele tatt her. Vet om en plotthund som ble sendt tilbake, og da funka den som bare juling igjen. Det kan jo ha med klima, terreng og jaktmåte å gjøre.

Men så er det jaggu endel eksempler på plotthuder både i Norge og Sverige som det er skutt mye bjørn for.

Link to comment
Share on other sites

Er absolutt klar over at Plotthund er en hunderase, innført til USA av Mr Plott, en tysk innvandrer til USA på 1700 tallet, hunden er iblandet hannoveransk viltsporhundblod. det var faktaopplysningen.

 

Hunderasen brukes på Bjørn og villsvin og sikkert andre viltarter også, men vær klar over at Amerikansk bjørn har ett noe annerledes atferdsmønster en den skandinaviske, viktig å være klar over.

Det jeg ville fram til var at det er en del her på forumet som bruker plotthund som begrep på også på andre lignende hunderaser.

Jeg blir litt irritert over all synsing og uttalelser som ikke har fotfeste i Norsk virkelighet. ikke noe annet en det.

 

 

Vet ikke hvilke innlegg i denne tråden du mener består av synsing. Mange av de som er med på denne diskusjonen har plott, russer, gråhund, jämte, laika ++ som brukes til bjørnejakt eller trenes til bjørnejakt. Det er selvsagt litt forskjellig oppfatning av hvordan det bør gjøres. Jeg har diskutert bjørnejakt med flere drevene bjørnejegere, og jeg tror på det du sier om at det er forskjell på atferdsmønster på Amerikansk og Skandinavisk bjørn. Det er eksempler på gode hunder som er hentet hit for å brukes på brunbjørn, og som ikke har fungert i det hele tatt her. Vet om en plotthund som ble sendt tilbake, og da funka den som bare juling igjen. Det kan jo ha med klima, terreng og jaktmåte å gjøre.

Men så er det jaggu endel eksempler på plotthuder både i Norge og Sverige som det er skutt mye bjørn for.

 

Ingen regel uten untak vet du.

Dette med hunder og jakt er ikke bare svart og hvitt, noen forfekter alt annet untatt sitt eget, det jeg vil frem til er at det er plass til alle, og at begge leire bør være såpass udmyke.

 

Jeg vat at noen som har fått ett hyggelig drev med sin første hund har sett både himmelrik og alle englene, og da er det eneste vettuge religion, jeg var vel slik jeg også for 30 år siden, men etter at jeg har fått litt mere kjøtt på beina ser jeg vel at alt er veldig nyansert. det burde vel også gå inn hos de fleste.

Link to comment
Share on other sites

rasmus bostrøm ha å si om dette...

OT. I siste nummer av Jakt Journalen er det reportage om Rasmus og Bull som føddes i karantæn i sverige.

Bull er formodligen den hund som det er feldt flest bjønn for i sverige.

Trots et par forsøk i bjønparken har ikke Bull vatt i nærheten av å bli godkjent som bjønnhund.

Tar opp på kalle spår etter 4 - 6 timer og er helt ELGREN.

 

Lurer på hvor mange spisshund eier her på fjellet som kan tenke seg dette med tanke på hvor få muligheter ( per i dag) som det er til bjønnjakt. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...