Jump to content

Drivende hund på bjørn


Tommy.A

Recommended Posts

rasmus bostrøm ha å si om dette...

OT. I siste nummer av Jakt Journalen er det reportage om Rasmus og Bull som føddes i karantæn i sverige.

Bull er formodligen den hund som det er feldt flest bjønn for i sverige.

Trots et par forsøk i bjønparken har ikke Bull vatt i nærheten av å bli godkjent som bjønnhund.

Tar opp på kalle spår etter 4 - 6 timer og er helt ELGREN.

 

Lurer på hvor mange spisshund eier her på fjellet som kan tenke seg dette med tanke på hvor få muligheter ( per i dag) som det er til bjønnjakt. :roll:

 

Skal man legge ned så mye arbeid i en spesialist må man ha nok tilgang på jakt i dette tilfellet bjørn, slik lisensjakta og skadefellingenefungerer er det altfor liten mulighet til å bli brukt på nevnte jakt.

Da vil nok majoriteten av folk med elghunder siden det er dem som nevnes ikke prioritere dette, da jakta er det viktigste.

 

hadde man bodd i noen ev skandinavias tetteste bjørnområder, ja da hadde saken stilt seg helt annerledes. og motivasjonen til å skaffe seg en bjørnespesiallist vært til stede, hederlige unntak finnes også i Norge, håpet må være at disse blir brukt der hvor det igangsettes bjørnejakt, istedet for å kalle inn en gjeng med elgjegere som har vært på bjønnkurs, og har knapt sett en bjørn i dyreparken.

 

Hvermannsen kan ikke sitte med slike hunder, derfor må det motiveres for at det stimuleres til at noen i hvert fylke som har lyst og interesse skal få denne muligheten.

 

Leser i avisen i dag at man skal kalle inn jegere med særlig kompetanse på en skadet bjørn i Gausdal, mon tro hvem det skal bli....

 

Leser også at Sentrale folk i Engerdal kommune slakter fellingslaget i Engerdal for at dem ikke klarer å ta hånd om en bjørn som gjør skade.

 

Ja vi trenger proffe bjørnejegere med dyktige spesialiserte hunder, og de MÅ og SKAL brukes, husk at i Norge er det gitt 18 lisenser og en håndfull skadefellingstillatelser, på nå og tyve bjørner er det ett lite utvalg

 

Skal jeg være ærlig så har vi i dag dyktige, ja jævla dyktige bjørnejegere i Norge, denne gjengen i Trysil/Stor-Elvdal burde engasjeres mye mere av både komuner/fylkesmenn og lisensjegere, og pokker dem har sabla gode hunder hunder også til den jaktformen dem driver med på bjørn, de skal ha all ære for det.

 

Håper bare ikke missunelsen blir så stor at de ikke kommer til, det er farlig å bli for god på en ting, spesielt jakt,(har selv fått føle det) (hør på teksten i Øystein Sundes sang "Måkke komme her å komme her") det er jo en kjent sak at i deler av dette landet er missunelsen større en kjønnsdrifta, det kan jo være bra da blir det ikke avlet på dårlige gener, og missunelsen dør til slutt ut..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 120
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kan det ikkje vera eit problem med veldig påhengande drivande hundar at bjørnen blir jaga langt vekk ifra det jaktområdet du har lov å jakte på ? Kan ikkje hugse at denne problemstillinga har vore nemnt her? Utan at eg veit det sikkert så kan eg tenke meg at jaktområda på bjørn er større i Sverige enn i Norge og er derfor eit mindre problem enn det kan bli her.

 

I Norge så har ein jo no innretta seg så "fornuftig" :twisted: at ein må ha tillatelse av kvar einkelt grunneigar ved lisensjakt på store rovdyr. Dette er forresten det første grunneigarane må gå inn for å endre FØR dei klagar på dårlig felling av rovvilt etter mi meining.

Link to comment
Share on other sites

Bull er formodligen den hund som det er feldt flest bjønn for i sverige.

Trots et par forsøk i bjønparken har ikke Bull vatt i nærheten av å bli godkjent som bjønnhund.

 

Og ironisk nok er vel Bull også en av få plotter som vil være lovlig på bjørn i Norge, for han er vel stille på sporet om jeg ikke tar helt feil... (Og ja - det er ikke rasen, men måten hunden bruker kjeften på som er utslagsgivende)

Link to comment
Share on other sites

Og ironisk nok er vel Bull også en av få plotter som vil være lovlig på bjørn i Norge, for han er vel stille på sporet om jeg ikke tar helt feil... (Og ja - det er ikke rasen, men måten hunden bruker kjeften på som er utslagsgivende)

 

I praksis er det rasen som avgjør og ikke den enkelte hunds ferdigheter.

 

Det med å trene/lære opp en hund til bjørn er vanskelig her i norge, da skjer det at noen opptager at en driver etter bjørn og onkel blå står og venter. Avhør og anmeldt med en gang for "ulovlig jakt på fredet vilt". Men vi lever jo i norge med avensjuken og misunelsen blomstrer hele året.

 

villreinjegeren sier det bra i sitt innlegg slik det burde være

I engerdal er det gode bjørnhunder men dem og eierne er ikke velkomene på fellingslaget slik jeg har skjønt det.

Men DN, fylkesmann og de lokale fellingslagene må snart innse at de må ta med seg dem som prøver å bli spesialister på slik type jakt, ikke bare sende en "gjeng" som har våpen på kurs ei helg. Det er stor forskjell på hjortevilt og rovvilt i jakt samenheng.

Link to comment
Share on other sites

Og ironisk nok er vel Bull også en av få plotter som vil være lovlig på bjørn i Norge, for han er vel stille på sporet om jeg ikke tar helt feil... (Og ja - det er ikke rasen, men måten hunden bruker kjeften på som er utslagsgivende)

 

I praksis er det rasen som avgjør og ikke den enkelte hunds ferdigheter.

 

Nei, i følge et skriv jeg har fått fra DN som jeg oppbevarer sammen med våpenkort, jegeravgiftskort osv. så er det opp til jegeren å vurdere hvorvidt den enkelte hund fungerer som løs på drevet halsende eller ikke. Jeg måtte sende en henvendelse i forbindelse med at gammeljaktlederen mente halvstøvereren min var ulovlig på elg. Krysning mellom haldenstøver og gråhund, som tar stålos på elg men loser ikke på sporet - og henger heller ikke på allverden. Fikk da det ovenfor nevnte som svar fra DN, skriftlig.

 

Det med å trene/lære opp en hund til bjørn er vanskelig her i norge, da skjer det at noen opptager at en driver etter bjørn og onkel blå står og venter. Avhør og anmeldt med en gang for "ulovlig jakt på fredet vilt". Men vi lever jo i norge med avensjuken og misunelsen blomstrer hele året.

 

Tiltredes. Men så lenge en ikke har med børsa, skal det godt gjøres å bli dømt for noe. Hadde noe i retning av gaupelos med plotten i gårkveld, etter at ei unggaupe ble observert 100 meter fra enga der slaktelamma beiter. Det er ingen som kan forvente at en skal få til gaupebikkje (og tilsvarende: bjørnebikkje) ved å kun slippe hunden på spor i den perioden det er tilgjengelig kvote. For gaupas del vil det da være snakk om noen få dager i februar, og da har innjagde hunder en stygg tendens til å bli prioritert...

 

Men klart, jeg ser for meg styret hvis vi er ute og jakter rev og kommer over et gaupespor vi slipper på - fullt bevæpna. Blir vi sett av rette person da, er det ingen tvil om at dette vil bli oppfattet som tjuvjakt. Og det er jo også litt sånn at den dagen en velger å jakte litt mer enn bare elg, rådyr, hare eller skogsfugl/rype så får en raskt et tullingstempel i bygda, og ryktene om at alt mulig jaktes til alle mulige tider kommer raskt...

 

Jaja, er vel bare å kjøre på så lenge det går, og melde seg inn i golfklubben i ettertid.

Link to comment
Share on other sites

Nei, i følge et skriv jeg har fått fra DN som jeg oppbevarer sammen med våpenkort, jegeravgiftskort osv. så er det opp til jegeren å vurdere hvorvidt den enkelte hund fungerer som løs på drevet halsende eller ikke. Jeg måtte sende en henvendelse i forbindelse med at gammeljaktlederen mente halvstøvereren min var ulovlig på elg. Krysning mellom haldenstøver og gråhund, som tar stålos på elg men loser ikke på sporet - og henger heller ikke på allverden. Fikk da det ovenfor nevnte som svar fra DN, skriftlig.

 

Stiller meg forholdsvis skeptisk til at "alle og en vær" kan få et skriv fra DN og avgjøre selv om hunden er stillende eller løs på drevet halsende hund...

Dvs. at jeg kan ta rigsbacken å trene han på bjørn så ringe/skrive til DN at han loser bare da han stiller bjørn og få det skrivet????

 

Men får man en bedøming av en jaktprøve dommer feks. så er det jo dokumentert så da stiller det seg på en annen måte.

 

Det med trening av hund er og forblir vanskelig på "fredet vilt", laikaen min fikk taki ei gaupe i begynnelsen av januar og passerte en trafikert vei + en del gårder og en gjenkjente hunden. Da jeg kom hjem sto SNO og politiet å ventet .Men jeg hadde ikke med våpen, de lette gjennom bilen og fant 3 skudd til 6.5 men den stod låat inne i skapet. Er ikke akurat noe givende å trene hund da det blir avhør 3 gannger og hel haug med brev med nesten trusler fra diverse personer.Skal love det blir rabalder hvis det kommer en bjørn med hund hengende på.

Link to comment
Share on other sites

Jøss.

Hva skjedde? Hvis det ikke var båndtvang og du ikke hadde våpen, fikk du vel ikke trøbbel?

Poenget mitt er at det ikke finnes en kjeft som kan lage problemer for deg om hunden din skulle finne på å jage feil viltart, så lenge du altså overholder de øvrige bestemmelsene. Det er selvsagt noe annet om den jager husdyr, men det er jo ikke temaet.

Forøvrig så er det ikke rasen som avgjør en hunds egenskaper. Hvis hunden ikke loser på drevet, så gjør den ikke det.

Link to comment
Share on other sites

Stiller meg forholdsvis skeptisk til at "alle og en vær" kan få et skriv fra DN og avgjøre selv om hunden er stillende eller løs på drevet halsende hund...

 

Hvem skal avgjøre det da? DN, ut fra hver enkelt jegers evne til å snakke for seg? En gråhund som loser på elg mens de løper er like ulovlig å bruke på elgjakt som en hamiltonstøver, og det er opp til jegeren å vurdere.

 

Dvs. at jeg kan ta rigsbacken å trene han på bjørn så ringe/skrive til DN at han loser bare da han stiller bjørn og få det skrivet????

 

Skrivet jeg har fått er ikke noen dispensasjon eller tillatelse, det er en avklaring av regelverket som DN tolker dithen at hver enkelt jeger selv må vurdere om hunden fungerer som drivende eller stillende. Det betyr forsåvidt også at jegeren er ansvarlig for å selv ta avgjørelsen om at hunden er uegnet om det f.eks er snakk om en gråhund som loser for full musikk når elgen tar ut. (Men såvidt jeg kan forstå gjelder dette bare om hunden henger på over det som forventes av en kortjager...)

 

Jeg kan ta det med på jobb og scanne det i morgen, om jeg husker såpass.

 

Det med trening av hund er og forblir vanskelig på "fredet vilt", laikaen min fikk taki ei gaupe i begynnelsen av januar og passerte en trafikert vei + en del gårder og en gjenkjente hunden. Da jeg kom hjem sto SNO og politiet å ventet .Men jeg hadde ikke med våpen, de lette gjennom bilen og fant 3 skudd til 6.5 men den stod låat inne i skapet. Er ikke akurat noe givende å trene hund da det blir avhør 3 gannger og hel haug med brev med nesten trusler fra diverse personer.Skal love det blir rabalder hvis det kommer en bjørn med hund hengende på.

 

Ja, for all del. Men la de holde på, og bruk media om det blir for påtrengende. Tror nok de fleste har forståelse for at man er nødt til å trene hund om man skal ha mulighet til å bruke hunden på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Det som startet det hele var vel at dem (forskere) hadde vist ei gaupe som gikk med sender som dem skulle ta av og denne peilet dem på samme området rett før jul men fikk ikke singnaler eller fant spor ut av området dagen etter dem hadde peilet den. I det samme området ble bilen min sett da jeg og en kamerat var og jaktet rådyr men retten våres ligger utenom der gaupa skulle være. Det bor en "på-seg-skjønner" like i nærheten som så fint elsker rovdyr.Når da han opptaget hunden og gaupa som kom over veien 7km unna boplassen hans en måned senere så var helvete løs. Vedkomende har prøvd å stoppe så si alt av jakt i området men får heldig vis ikke noe medhold.

Skal også si at peileren til gaupa hadde sluttet å sende og ble skutt i gaupjakta. Vi fikk jo en frifinnelse da men synes det er forjævlig at folk kan lage så mye av så lite. Dem hadde så si ingen dokumentasjon på noe men fikk jo svaret i gaupjakta til våres fordel :D

 

Skulle gjærne ha trent mere på både gaupe jerv og bjørn men da det er så enkelt å "stikke kjepper i hjula" til en av andre personer så gir jeg blanke i så fall. Men vi får se hva tiden bringer....

Dette er jo off topic men slik skjedde det.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kom et svar mens jeg skrev ser jeg :D

 

Tror jeg må ta av meg hatten nå for det viste jeg ikke. Mente det var rasestandaren og losbruken som avgjordet hva hunden kunne brukes til lovlig. Men da er det altså kun losbruken og hvordan hunden jobber med dyret som avgjør hvilke arter du kan bruke hunden til????

Men vis vær enkelt kan avgjøre dette kan det jo bli mye rart eller??

Link to comment
Share on other sites

Det kan nok bli mye rart, ja. Men folk velger jo helst en rase som er ment for det de skal bruke hunden til, når de skal finne seg en jakthund. Forresten vet jeg om en kar som bruker, eller i hvert fall har brukt, ridgeback på elg. Det gikk visst så det suste.

Link to comment
Share on other sites

Kom et svar mens jeg skrev ser jeg :D

 

Tror jeg må ta av meg hatten nå for det viste jeg ikke. Mente det var rasestandaren og losbruken som avgjordet hva hunden kunne brukes til lovlig. Men da er det altså kun losbruken og hvordan hunden jobber med dyret som avgjør hvilke arter du kan bruke hunden til????

 

I prinsippet ja. Slik må det også være, for man kan ikke ha et lovverk som spesifiserer eksakt hvilke raser dette er snakk om - for hvordan blir det da med mixrase? Og hva med hunder som ikke har en offisiell rasestandard i NKK, som f.eks plotthunden?

 

Men vis vær enkelt kan avgjøre dette kan det jo bli mye rart eller??

 

Nei, egentlig ikke mer rart enn når en jeger skal bedømme om et dyr løper for raskt, om avstanden er for lang, om det er for mørkt osv. Det er jegerens ansvar å gjøre en riktig vurdering i slike tilfeller, og erfaringen de senere årene har vist at rettsapparatet har gjort sitt til å prøve å bevise at enkelte jegere har gjort en feil vurdering. I noen tilfeller har jegeren vunnet frem, i andre tilfeller har rettsapparatet vunnet frem.

 

At vi står fritt til å gjøre vurderingen selv, betyr ikke at det er fritt frem. Det betyr bare at det er vårt ansvar å se til at hunden fungerer slik den skal i det formålet den brukes til. Dermed er det altså lovlig å bruke en plotthund som er stille i drevet på bjørn, og ulovlig å bruke en jämt som loser på elg i flukt. Selv om jeg nok tror det vil være enklere å slippe unna med det sistnevnte enn det førstnevnte.

Link to comment
Share on other sites

Det skrivet skulle jeg likt å sett. Det står i regelverket at ved bruk av hund ved jakt på bjørn er det kun lov med spisshund. Jerv og grevling også forøvrig. Men grevlingen er det ingen som bryr seg om.

En støver eller plott blir aldri en spisshund uansett hvor trang den er. Når det gjelder blandings er det hundeeier/fører som har bevisbyrden om hunden er laus eller spiss ved en eventuell jakt. Og det kan jo være interessant å se resultatet av en den diskusjonen om det kommer opp noe sånt.

 

Bruk av løs på drevet halsende hund er tillatt kun på jakt etter hare, rev og gaupe jf viltlovens § 23. I tillegg er det åpnet for bruk av denne typen hunder under jakt på rådyr og hjort (boghøyde under 41 cm) jf § 22 i forskrift om utøvelse av jakt, felling og fangst. Det er forøvrig bare bruken av løs på drevet halsende hund som reguleres under jakt i Norge. Det er dermed tillatt å benytte hunder som ikke har dette bruksområdet til jakt i Norge, herunder også jerv som du nevner i din epost.

 

§ 23. (bruk av hund under jakt)

Bruk av løs, på drevet halsende hund er forbudt unntatt for jakt på hare, rødrev og gaupe. For jakt på andre arter kan direktoratet gi samtykke for det enkelte område.

Direktoratet fastsetter til hvilke tider jakt med hund etter første ledd kan foregå. Tidene kan settes forskjellig for ulike deler av landet og de kan gjelde bestemte hunderaser.

Det kan settes som vilkår for bruk av hund at jakten skjer på område av en bestemt minstestørrelse.

 

Men mulig de motsier seg selv, og at det er dårlig kommuniaksjon mellom de enkelte som "bestemmer lovverket" der i huset.

Link to comment
Share on other sites

Det skrivet skulle jeg likt å sett. Det står i regelverket at ved bruk av hund ved jakt på bjørn er det kun lov med spisshund.

 

Hvor står dette?

 

I lisensvedtaket står følgende: "Bruk av hund under lisensfellingen er tillatt, med unntak av løs, på drevet halsende

hund."

 

I veiledning til forskrift for jakt og fangst står følgende: "Begrepet løs, på drevet halsende hund beskriver hvordan hunderasen fungerer under jakt. Den løper løs og driver viltet til å løpe foran seg mens den gir hals/gjør."

 

Jeg har aldri sett noen henvisning til begrepet spisshund i lovverk, forskrift eller andre offentlige retningslinjer. Det eneste som i prinsippet regulerer bruk av hund under jakt i Norge er dette ullne begrepet "løs på drevet halsende".

Link to comment
Share on other sites

Leser man teksten. Bruk av hund er tillatt unntatt løs på drevet. Dvs si at du ikke har lov til å bruke det. Og en støver blir aldri en spisshund eller annen type hund uansett hvordan du snur å vender på det.

 

Men tolker man det utifra det som står der. Det rette er vel å si at det er lov å bruke ALLE andre hundetyper unntatt "løs på drevet"

Link to comment
Share on other sites

I går kveld prata jeg med en som har mye erfaringer med forskjellige raser og har jaktet og hatt hunder til det meste og jobbet en god del år i viltnemda, så stilte jeg han følgende spørsmål:

 

Hva avgjør om hunden er løs på drevet halsende hund og stillende hund?

 

Da det er en renraset hund så er det rasens skjenerelle bruk av målet og hvordan de jobber med viltet. Støvere, beagl, baset og viltsporhunder er løs på drevet halsende og spisshund som norsk grå, jamt,laika og kareler er stillende hunder.

 

Hvordan stiller dette seg hvis en har en støver som stiller elg og ikke loser på drevet da?

 

Er det en blandingshund med over 50% spisshund innblandet kan du få tilatelse med å søke DN/fylke og den lokale njff for å godkjenne dette, for viss du kommer i kontroll med en støver på elgjakt feks. så har du ikke lov til å bruke den fordi det er en drivende hund som henger på lenge som regel.Dette fikk jeg beskjed om da en hamilton hadde en romanse med grå hund tispa mi, for da undersøkte jeg dette men er noen år siden nå.Men dette er jo opp til vær enkelt å tolke lover å regler og ikke minst overholde dem.

 

Hvordan stiller det seg med plotthund på bjørn da?

 

Her i norge blir plotthunden som jeg ser det ulovlig på bjørn for det er en drivende løs på drevet hund, han er en blanding av viltsporhunder og ja han stiller viltet men kan lose på drevet og da er den ikke lov. Om det går ann å få tilatelse til å bruke den på bjørn tror jeg er vanskelig på grunn av alt oppstyret som er rundt og om rovdyr men går jo å forhøre seg om det.

Om dette er helt riktig nå skal jeg ikke påstå for regler blir forandret hele tiden men slik tolket vi det i viltnemda når jeg var der. Og lokale forskjeller er det mye av.

 

 

Dette er jo en tolkning men går jo ann å ta en telefon til DN å høre etter men jeg har ikke noe problem med dette fordi jeg bruker spisshund å det er lov, det er jeg helt sikker på :D

Link to comment
Share on other sites

Dette er høyaktuelt for meg for tiden, med åtte blandingsvalper i gården. Så langt vil jeg forholde meg til teksten i regelverket, og det den sier om løs på drevet halsende hund. Det står ingen ting om raser der. Men at lovteksten sier "løs på drevet halsende" kan selvsagt få mange til raskt å slutte seg til at f.eks. elgjakt dermed ikke er tillatt med raser som skal ta seg av "løs på drevet halsede"-jobben. Men det er jo bare en egenskap, ikke noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Dette er høyaktuelt for meg for tiden, med åtte blandingsvalper i gården. Så langt vil jeg forholde meg til teksten i regelverket, og det den sier om løs på drevet halsende hund. Det står ingen ting om raser der. Men at lovteksten sier "løs på drevet halsende" kan selvsagt få mange til raskt å slutte seg til at f.eks. elgjakt dermed ikke er tillatt med raser som skal ta seg av "løs på drevet halsede"-jobben. Men det er jo bare en egenskap, ikke noe annet.

 

Ring eller skriv til DN, fylkesman miljøavdeling eller lokale viltnemda så bør dem være behjelpelig for å avklare dette. Er da vært et forsøk og da kommer det fra "øvrigheta" :D

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut til å være et definisjonsproblem ute og går.

 

En hund som er "løs på drevet halsende hund" er en hund som forfølger viltet mens det gir los, dette er hunder som hører inn under harehundene, viltsporhundene, ett samlebegrep på disse er da drivende hunder.

 

og er etter lovens bokstav ikke tillatt på Bjørn

 

En "stillende hund" er jaktspisshundene våre, dvs Alle elghundrasene disse holder byttet i ro med å gi los når viltet står i ro, så fort viltet begynner og løpe skal hunden følge etter uten å gi losføring, når viltet går unne så sakte at hunden faktisk loser kalles dette ganglos.

 

Kryssinger mellom disse gruppene med hunder elghund/støver gjør da egenskapene til hunden at den tilføres egenskap med å gi losføring når den forfølger viltet, dette er ikke ønskelig hos jaktspisshundene, og er også følgelig heller ikke tillatt på Bjørn Jfr dagens regelverk.

 

Tror det er slik juristene i DN også tenker.

 

Hva som er effektivt og humant er så klart ett diskusjonstema, men enn så lenge er det forskriften og viltloven som gjelder.

 

Når det står slik i viltloven at det er forbudt å bruke løs på drevet halsende hund untat på Hare, Rødrev og Gaupe, untaksbestemmelse i viltloven er og så på rådyr , når hundens mankehøyde ikke overstiger 41 cm, Nord - trøndelag var vel det siste fylket som fikk denne untaksbestemmelsen tror det var på tidlig 90 tall husker ikke eksakt, dette har fulgt etter fylkesvis sammen med rådyrets utbredelse nordover.

 

Det som da må til er en lovendring, og derpå følgende sakgang som ikke akkurat er hurtigarbeidende, eller lage forskrift med untak i loven ala rådyrhundene, men dette tror jeg sitter langt inne hos myndighetene, tror at en "liten" gruppe med ildsjeler blir for liten sett i forhold til dette spørsmålet.

Link to comment
Share on other sites

Det kan godt tenkes at juristene tenker slik, men det kan like gjerne være at den teksten du refererer blander snørr og barter. Teksten sier at det ikke er tillatt med "løs på drevet halsende hund". OK. En hund som bare loser når viltet står, er altså tillatt. Hva slags rasesammensetninger denne hunden måtte bestå av, kan neppe være av interesse.

Tenk deg hvor vanskelig det skulle blitt om det heretter måtte dokumenteres hva en eller annen hundemix består av. Det utleveres ikke stamtavler på bladningshunder. Det neste skrittet i denne tankerekken blir jo at det heretter i så fall bare skal være tillatt å utøve jakt med renrasede hunder.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Myndighetene våre burde se til vårt naboland Sverige. Skal man ha en godt trent bjørnehund i dag(voksen, ferdigtrent spesialisert på bjørn) må man nok til USA, og etterhvert også Sverige og Finland. I USA og Canada vil en nok da hovedsaklig finne drivende hunder. I våre naboland ser også trenden ut til å snu mer mot drivende hunder, men hovedtyngden er nok spisshunder fremdeles. Dette skyldes nok mengden spisshunder som "enkelt" kan trenes til bjørn, det vil nok være vanskelig med de tradisjonelle nordiske støverene.

 

Det finnes bjørnehunder i Norge i dag, men ikke nok i antall, og de fleste er nok heller ikke nok spesialiserte på bare bjørn. Tror nok myndighetene kunne tjene på forandring av regelverket på dette med tanke på mer effektiv skade- og lisensfelling i Norge.

 

Det er som nevn tidliger i denne tråden for lite bjørn for trening i Norge, men de som spesialiserer seg reiser dit de må for å trene sin hund. Med både spiss og drivende ville det være flere hunder å velge blant.

 

Desverre så har vi som jakter og driver med hund, liten interesse av å drive lobbyvirksomhet og politisk spill for å forandre på dette. Livet er for kort til å kastes bort på annet en jakt :D

Link to comment
Share on other sites

Er det en blandingshund med over 50% spisshund innblandet kan du få tilatelse med å søke DN/fylke og den lokale njff for å godkjenne dette, for viss du kommer i kontroll med en støver på elgjakt feks. så har du ikke lov til å bruke den fordi det er en drivende hund som henger på lenge som regel.Dette fikk jeg beskjed om da en hamilton hadde en romanse med grå hund tispa mi, for da undersøkte jeg dette men er noen år siden nå.Men dette er jo opp til vær enkelt å tolke lover å regler og ikke minst overholde dem.

 

Jeg fikk skriftlig svar fra DN at det var opp til den enkelte jeger å vurdere om hunden fungerte som løs på drevet - eller ikke. Halvstøveren min driver ikke elg med los (og har stort sett heller ikke hengt på spesielt lenge). Så jeg har brukt denne på elgjakt i 5-6 år nå, og skutt en god del elg for den, både støkkdyr (dessverre) og i stålos.

 

Den har derimot jagd rev et par ganger, og da kviner det i udyret...

 

Såvidt jeg kan forstå er det en ting, og kun en ting som definerer en "løs på drevet halsende", og det er målbruk under forfølgning av vilt. Og således kan jo faktisk en lauskjefta spisshund også måtte defineres som "løs på drevet halsende", dersom den er for lauskjefta når elgen drar unna....

 

Ang. bjørn/drivende er det forsåvidt ingen tvil blant oss som har hatt noen runder med DN om dette, om at DN har gjort seg opp en helt klar mening om denne saken og at alle "vurderinger" av dette er unnagjort før de er registrert inn på huset i Trondheim. Dette må tas opp organisatorisk/politisk. Jeger&Fisk, Bondelag, bonde&småbruker, sau&geit, reindriftssamene, utmarkskommunenes sammenslutning osv + de politiske partiene. Det er derfra presset må komme.

 

Fordelen nå er at man antakelig må tas en runde på dette regelverket i nærmeste fremtid, med tanke på mårhund.

Link to comment
Share on other sites

Definisjonen på hva som er "løs på drevet" eller spisshund ligger vel hos NKK og raseringene.

 

Tviler på at du får stille på elgprøve bare fordi du har en veldig "trang" støver. Eller på hareprøve med en spisshund bare fordi at du som eier har sett den jage hare et par ganger og mener den er ei dugelig harabikkje.

 

Og en puddel blir ikke schäfer fordi om eieren mener den er det.

 

 

Hvorfor det skal være sånn kan jo diskuteres....

Link to comment
Share on other sites

Er det virkelig slik at hvis du har en "ikke støver" som jager feks hare så får du ikke stille på hareprøve fordi at det ikke er en støver?

Og hvis du har feks en schæfer som loser elg i timesvis så får du ikke lov stille på løshundprøve fordi at det ikke er en spisshund?

Det var et lite sidesprang, men når det gjelder halsende hund på bjørn så kommer vi vel ingen vei med lovverket når det gjelder ordinær jakt(lisens). Men at det ikke skal kunne åpnes for og kunne bruke løs på drevet halsende hund under skadefelling er jo virkelig merkelig. Dette har jo lite og ingenting med ordinær jakt og gjøre og da burde det etter mitt syn ha vært tillatt med de fleste hjelpemiddler for og lykkes..

Nå er det ikke sikkert at prosenten for og lykkes hadde rast i været av den grunn, men da hadde man i det minste hatt mye mere hundemateriale og velge i.

Link to comment
Share on other sites

Definisjonen på hva som er "løs på drevet" eller spisshund ligger vel hos NKK og raseringene.

 

Nei, verken NKK eller raseringene har noe med tolkning av norsk lovverk å gjøre. "Løs på drevet halsende" er en definisjon av en hundetype som kun eksisterer i lovverket, og som ikke tar høyde for rasetilknytning. Kun hundens adferd under jakt.

 

Akkurat som en beagle på 42 cm mankehøyde vil være ulovlig til rådyrjakt vil en gråhund som loser på løpende elg være ulovlig på elgjakt.

 

Tviler på at du får stille på elgprøve bare fordi du har en veldig "trang" støver. Eller på hareprøve med en spisshund bare fordi at du som eier har sett den jage hare et par ganger og mener den er ei dugelig harabikkje.

 

Regelverket for elghund og harehundprøver er det raseringer og NKK som bestemmer, og har ingenting med norsk lovverk å gjøre. Ettersom prøvene skal være et hjelpemiddel for å sikre avlsfremgang, har ikke blandingshunder i prinsippet ikke noe der å gjøre, selv om jeg personlig ikke ser noe problem i om noen ønsker å stille bare for å konkurrere.

 

Og ja, jeg ser ironien i at en renraset gråhund med full pott på utstilling og prikkfri stamtavle juridisk sett kan være ulovlig å bruke på jakt, men sånn er en gang norsk lovverk vedr. bruk av hund på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Sitat fra DN`s sider.

Tillatt bruk

 

Bruk av trenede jakthunder fremmer en human og effektiv jaktutøvelse, samtidig som det er stor stas for mange jegere. Det er bare løs, på drevet halsende hund som blir regulert ved jakt. Uttrykket ”løs, på drevet halsende hund” beskriver hvordan hunden fungerer under jakten. Han springet løs og driver vil­tet til å løpe foran seg mens den halser.

Hunder og hunderaser som ikke kommer inn under denne definisjonen, er i utgangspunktet tillatt til jakt.

 

Det jeg vil frem til er at hvis det er slik at hver enkelt jeger selv skulle bestemme hva han har drivende hund eller spisshund, ville det bli fullstendig anarki når jakta starter.

Hvis all bruk av hund under jakt på ditt og datt kan forsvares, unntatt høy/lav boghøyde. Den er vanskelig å snakke seg vekk fra om du har en hund du bruker på rådyrjakt som er 60cm høy.

Ikke tror jeg at du vill fått noe klapp på ryggen for god jobb fra DN heller hvis du hadde jaktet bjørn med drivende hund som var taus til bjørnen sto. Uansett skriv eller ikke ville du nok fått et forklaringsproblem opp imot de rette instanser.

Selv om du påsto at den gjorde det der og da.

 

Men for de som har blandingshunder som jibrag er det mulig det er en gråsone eller et smutthull. Finnes det blir det parring til sommeren mellom plott og jämt....

Link to comment
Share on other sites

Tror det jibrag sier er riktig.. Eks: Jeg har selv vært med på elgjakt med en norsk grå elghund. Denne hunden loset som en gal under forfølging(ikke gålos men jaging). Det er IKKE lov og hunden ble berfor pensjonert som løshund..

Derfor hvis du blander plott og jemt, eller russer støver og laika som det allerede er gjort. Er det alt utifra hvert enkelt individ hvorvidt disse blir lovlige eller ikke. Alt avhengig av om be begyner og lose under drev eller er tause..

Slik er det :P:P ..

Link to comment
Share on other sites

Men når det gjelder halsende hund på bjørn så kommer vi vel ingen vei med lovverket når det gjelder ordinær jakt(lisens). Men at det ikke skal kunne åpnes for og kunne bruke løs på drevet halsende hund under skadefelling er jo virkelig merkelig. Dette har jo lite og ingenting med ordinær jakt og gjøre og da burde det etter mitt syn ha vært tillatt med de fleste hjelpemiddler for og lykkes..

Nå er det ikke sikkert at prosenten for og lykkes hadde rast i været av den grunn, men da hadde man i det minste hatt mye mere hundemateriale og velge i.

 

 

Det jo lov te å bruke helikopter å da. :? Og det er jo ikke tillat ved vanlig jakt. Når det er så dårlige uttellinger ved skadeuttak,så skulle det jo ikke være noe i veien på å bruke drivende hunder da :!: :!: :!::!: Så ville det tatt ut bjørn osv mere effektivt. Men nei, da setter dem ned foten. Er dem redd for at skadeuttaket skal bli litt for effektivt da :?::?::?::?::?: Hva er det egentligdirekturatet vil med dette :?::?::?::?:

 

Mvh.Jan Arve :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Sitter her og undrar meg litt over det som vert skreve i denne tråden ... deretter kor mange av dykk, som skriv her, har erfaring med å jakte bjørn. Vel, sjølv har eg halde på med dette nokre år og har hundar som er trent til ei slik oppgåve. Mitt spørsmål til alle dykk som meinar at det er så inn i hampen svært å nytte løs på drev halsende hund til jakt etter bjørn i noreg er: Kva slags fordelar er det å nytte slike hundar og kva slags erfaringar har de?

 

Eg er ikkje kategorisk motstander av å nytte slike hundar, men ser ikkje at dei har fordelar framfor bruk av til dømes karelar, NEG eller hjemt ... heller stikk motsatt. Når ein viser til Sverige - ja, så er det og den erfaring dei har hausta. Bjørn, som vert "jaga" av hund eller kjenner seg pressa av andre årsaker, stikk oftast inn i tett kjerr. På betryggande avstand er eg villeg til å vere med ein av dykk entusiastar for løs på drev halsande hund når de skal take dykk fram til ein slik bamse og rette eit fellande skot mot den. :mrgreen: Eg lovar å ha mobilen klar slik at lege og anna helsepersonale kan tilkallast snøgt. :wink:

 

Når eg får tid skal eg komme att og skrive litt meir om kvifor eg er betenkt med omsyn til å opne for jakt etter bjørn i Noreg med slike hundar.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ikke snakk om hvem som kan mest, eller har mest erfaring. Eller jeg er sterkere enn deg. Fordeler og ulemper diskuteres vel.

Det er vel heller snakk om at de som har drivende hunder som fungerer på bjørn undrer på hvorfor de ikke får lov å bruke de her i Norge.

For min egen del kan jeg si at jeg har litt erfaring med jakt på bjørn.(ingen ekspert) Men har bodd i Canada en stund hvor vi jaktet både svartbjørn og grizzly med hunder. Der borte spiller det ingen rolle om hunden er plott, puddel eller andre skjødehunder. Så lenge de jaget bjørn ble de brukt. Det å gå innpå stålos i tett kjerr er prøvd. Og det skal sies at IKKE ALLE svartbjørner klatrer. Og grizzlyen klatrer ikke i det hele tatt..... Og de er en smule mer agressive enn den skandinaviske brunbjørnen er nå mitt inntrykk etter noen år med bjørnejakt i Sverige med spisshund og plott.

 

Dette var før mobilkameraenes tid, vi hadde ingen skader på mennesker. Men mange hårreisende episoder. Og et visst forbruk av hunder dessverre. Noen hunder var for "dumme" til den type jakt, og de gikk himmelveien.

 

Fordeler og ulemper med de forskjellige hunderasene ligger sikkert i en annen tråd her på forumet. Så det gidder jeg ikke å forklare. Men jeg holder en knapp på for å bruke plott på bjørn hvis jeg skulle velge. Hvis man finner en som er klovdyrren vel og merke..

 

Til sist kan man kanskje si at det er bra det ikke er lov med drivende hund her i Norge. At ikke "drømmerne" ikke slipper til. Tror det hadde vært mange skader når alle skulle ut for å prøve støveren sin på bjørn.

 

Så aldri så gæærnt at det er godt for noe...

Link to comment
Share on other sites

Det jeg vil frem til er at hvis det er slik at hver enkelt jeger selv skulle bestemme hva han har drivende hund eller spisshund, ville det bli fullstendig anarki når jakta starter.

 

Hvorfor skulle det bli anarki av dette? Det er jo en fordømrade enkel regel å forholde seg til - loser hunden når den driver vilt er den løs på drevet halsende, gjør den ikke det er den IKKE løs på drevet halsende. Den trenger da ikke å være noe annet (spisshund, lapphund eller skjødehund) - det eneste lovverket skiller mellom er løs på drevet halsende eller ikke løs på drevet halsende.

 

Dessuten er det jo kun i de mest ekstreme tilfellene dette er aktuelt - de fleste hunder som brukes på jakt tilhører jo tradisjonelle jakthundraser og fungerer slik som hunder i denne rasen skal gjøre, med tanke på kjeftbruk.

 

Ikke tror jeg at du vill fått noe klapp på ryggen for god jobb fra DN heller hvis du hadde jaktet bjørn med drivende hund som var taus til bjørnen sto. Uansett skriv eller ikke ville du nok fått et forklaringsproblem opp imot de rette instanser.

Selv om du påsto at den gjorde det der og da.

 

Ja, jeg vil gjerne se dem sette meg fast for bruk av løs på drevet halsende hund hvis jeg hadde jaktet med en hund som ikke var løs på drevet halsende. Logikken er...?

Link to comment
Share on other sites

Tillatt bruk

Bruk av trenede jakthunder fremmer en human og effektiv jaktutøvelse, samtidig som det er stor stas for mange jegere. Det er bare løs, på drevet halsende hund som blir regulert ved jakt. Uttrykket ”løs, på drevet halsende hund” beskriver hvordan hunden fungerer under jakten. Han springet løs og driver vil­tet til å løpe foran seg mens den halser.

Hunder og hunderaser som ikke kommer inn under denne definisjonen, er i utgangspunktet tillatt til jakt.

 

Les sitatet over på nytt.

Jeg leser det på den måten at de hunder og hunderaser er definert i et regelverk. Men mulig jeg er så dum at jeg ikke skjønner teksten.

 

Og jeg skrev også at det er mulig det er en åpning for egen tolkning når det gjelder blandingshunder. Når det gjelder å bli satt fast tror jeg faktisk du hadde fått et forlaringsproblem om blandingshunden din så ut som en ren haldenstøver. Problemet hadde vært mindre om den hadde sett ut som en elghund, eller helt udefinerbar rase.

 

Det er jo ikke noe problem for din del. For du har jo tillatelsen for slik bruk i lomma. Det har ikke jeg, og da forholder jeg meg til det som står i teksten.

Link to comment
Share on other sites

Bjørn, som vert "jaga" av hund eller kjenner seg pressa av andre årsaker, stikk oftast inn i tett kjerr. På betryggande avstand er eg villeg til å vere med ein av dykk entusiastar for løs på drev halsande hund når de skal take dykk fram til ein slik bamse og rette eit fellande skot mot den. :mrgreen: Eg lovar å ha mobilen klar slik at lege og anna helsepersonale kan tilkallast snøgt. :wink:

 

Når eg får tid skal eg komme att og skrive litt meir om kvifor eg er betenkt med omsyn til å opne for jakt etter bjørn i Noreg med slike hundar.

 

hallois.

Var med på en felling av bjønn i høst ,hvor bjørnen etter skuddet gikk til angrep på skytter . Og bet skytter i albuen og neven, før den falt om død. Og det var meget tett vegetasjon der skuddet ble avfyrt. Hunden som ble brukt var en meget , meget erfaren norsk grå elghund(STRIX). Min personlige erfaring med bjønnjakt, er når hunder får tak i bjønn. Så oppsøker bjønn der det er mest mulig tett vegetasjon. Så at det skal være så mye tryggere å jakte bjønn med spisshund er så et EVENTYR !

 

Mvh.Jan Arve :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Eg er ikkje kategorisk motstander av å nytte slike hundar, men ser ikkje at dei har fordelar framfor bruk av til dømes karelar, NEG eller hjemt ... heller stikk motsatt. Når ein viser til Sverige - ja, så er det og den erfaring dei har hausta.Når eg får tid skal eg komme att og skrive litt meir om kvifor eg er betenkt med omsyn til å opne for jakt etter bjørn i Noreg med slike hundar.

 

Hvor har du det ifra at erfaringa i sverige tilsier at det er en fordel med spisshunder vs plotthund ?????

Fordelen med plott er at den tar kaldere nattspor enn spisshundene.Fordelen med spisshundene kan være at de jobber mere intenst på ståndskallet ,men det kan jo være individuelt detta også som alt annet .

 

Mvh.Jan Arve :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hva som er en løs på drevet halsende hund, og hva som er en stillende hund, har aldri vært et definisjonsproblem. Det er den enkelte hunds målbruk som avgjør om den er løspå drevet halsende eller ikke, uansett rase. Dette er ikke vanskelig å forstå, og det tjener ingen å forvirre DN til å tro at dette er vanskelig for oss jegere å skjønne.

 

For de viltarter hvor løs på drevet halsende hund er forbudt, er alle andre lovlig. Lov og forskrift er enkle, og det er absolutt ingen grunn for å komme i en situasjon hvor myndighetene lager et nytt og komplisert sett med forskrifter.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Kan hunder som går under kategorien løs på drevet halsende brukes som band hunder under skadefelling på bjørn i Norge eller er det total forbud mot disse uansett om de er i band eller løs?

 

Det er selvsagt ingen restriksjoner på hva en måtte finne på å drasse med seg i band.

 

Bare pass på at du ikke har løkke i din ende av bandet når den "sliter seg" da...

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder rovdyrjakt i Norge har norske jegere blitt holdt for narr i mange år. Med feil bestandstall og utsetting av diverse rovdyr turer rovdyr forskere frem akkurat som dem vil med regjeringen i baklomma, noe som er veldig trist. Denne nedlatende holdningen til folk på landsbygda må snart ta en slutt. Det sitter folk i byene som aldri har vært i skogen før og som ikke en gang kan skifte en lyspære og bestemmer hvilke bestandstall vi skal ha på de enkelte rovdyrene. Helt forkastelig. Når enn da kan få lov til å ta ut noen enkelte dyr skal de gjøre det så vanskelig som mulig med allverdens regler og restriksjoner på hundebruk. Se f.eks på gaupejakta, det er en stor vits hele greia med de tildelte kvotene som ligger laaangt under hva den skulle ha vært. Det nytter ikke og skylde på gode sporingsforhold hver gang gaupejakta er over på 2 timer. Ikke nok med det, man skal ringe en gaupe telefon flere ganger i løpet av dagen for og sikre at det ikke blir overskutt på kvotene, og hvis man skulle være så uheldig og være i et området uten dekning å skyte over på kvota så blir en anmeldt av DN, denne korrupte bedriften der skulle vært lagt ned for flere år siden.

Når det gjelder bjørnejakt med hund, er det ingen tvil om hva som er den mest effektive måten og gjøre dette på, det er med drivende hunder. De har påhengelighet og de sporegenskapene en god bjørnehund må ha for og lykkes. Dette har så klart forskerene sett også og de finner på alskens unnskyldinger for og kunne forby dette. Når det kommer til tradisjoner ang bjørnejakt med hund kan man se litt lenger enn nesa rekker for en gangs skyld, i Canada blir det ikke jaktet bjørn med noe annet enn drivende hunder, og det har dem gjort så lenge det har vært tilgang på slike hunder. Bjørnen stopper på bakken eller klatrer opp i et tre. Hvis det alikevel er en skadebjørn som skal taes ut, hvorfor skal man da snakke om at dyret blir stresset av drivende hunder, skal man ikke da ta ut dyret på en mest effektiv måte for og kvitte seg med problemet ??? Hva med de dyrene som blir påført skader av bjørnen, (som oftest sau) tror ikke DN at de blir stresset når en bjørn står å spiser på juret til den ene for så å gå videre til neste sau. Til slutt ligger det flere igjen som kansje ligger der levende med store smerter i flere dager før de blir funnet å skutt, hvis de blir funnet i det hele tatt. Når skadedyr skal taes ut må man bruke den mest effektive måten for og få bukt med problemet, ikke utsette flere dyr for lidelser fordi en bjørn kansje kan føle seg litt stresset i en time eller to.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder rovdyrjakt i Norge har norske jegere blitt holdt for narr i mange år.
Hvor mange år da? Når jeg var ung fantes det knapt nok andre rovdyr enn mår, mink, rev og røyskatt å jakte på. I mine øyne er det ikke før nå man kan regne med å få jaktet store rovdyr og nå er jakten tilgjengelig fra 10. sept-1.april.
Med feil bestandstall
Hadde forskerne operert med annet enn minimumstall, ville det knapt vært noe å jaktet på.
utsetting av diverse rovdyr
Snakker du om mink?
Denne nedlatende holdningen til folk på landsbygda må snart ta en slutt. Det sitter folk i byene som aldri har vært i skogen før og som ikke en gang kan skifte en lyspære og bestemmer hvilke bestandstall vi skal ha på de enkelte rovdyrene.
Og disse to setningene er ditt bidrag til å få slutt på den nedlatende holdningen til folk på landsbygda? :roll:
Hvis det alikevel er en skadebjørn som skal taes ut, hvorfor skal man da snakke om at dyret blir stresset av drivende hunder, skal man ikke da ta ut dyret på en mest effektiv måte for og kvitte seg med problemet ???
Jeg tror det hadde vært lettere å få Petter Northug til å snakke med pressen, enn å få tillatelse til å slippe et pack med drivende hunder på en skadebjørn i et beiteområde for sau. Men utifra innlegget ditt ellers har du nok en god løsning på dette også.

Jeg legger også merke til at du tilsynelatende ikke har den fjerneste anelse om hva du prater om, bortsett fra at det er mer effektivt å jakte med hunder som er innjaget på rovdyr. Om de er drivende eller stillende spiller forøvrig ingen rolle.

Link to comment
Share on other sites

De siste 12 årene har vi blitt holdt for narr vi som vet hva som finnes i skogen. Er man litt mer i skogen en gjennomsnittet ser man ganske raskt at det er noe som ikke stemmer. Men har man aldri jaktet noe annet enn mår og mink er det ikke lett å få med seg alt :lol:

 

Minimumstall må man kunne kalle det når forskerene går ut i media og sier at det er 2 ulver i området her vi bor og i virkeligheten er det 6. Og når det gjelder gaupe skal det felles 1 på denne siden av glomma, for en liten stund siden hadde vi 12 stk innenfor et område på 10 000 mål. Det eneste som er igjen og jakte på i det området er småfugl, og kansje en mår eller to... Ikke et eneste rådyr å se. De snakker om mangfold, men er det bare rovdyr igjen blir det vel ikke akkurat det :twisted:

 

Skjønner at du ikke har det minste greie på hundejakt. Det er ikke spørsmål om og slippe et helt pack med hunder :lol: man slipper en eller to hunder på sporet eller kadaveret der hvor bjørnen sist oppholdt seg. Her bruker man hunder som ikke bryr seg om sau i det hele tatt, hundene jeg bruker på rovdyr jager ikke noe annet enn bjørn og gaupe :wink:

Jeg har både spisshunder og drivende hunder og begge deler kan være like effektivt, det spørs på individet som blir jaktet på og hva som har skjedd i forkant for jakten.

 

Du får si i fra når du har klart og skift lyspæra så skal jeg sende deg en diplom :idea:

Link to comment
Share on other sites

Synes enkelte bør gå i seg selv før de beskylder andre for manglende innsikt. Bor selv i by, og kan bytte lyspære..

 

Er enig i at det eksisterer en ovenpå ned holdning fra enkelte. Men de finnes i begge leire, tydelig bevist av Pirken. Er også mot ulvebestander i Norge, men ser at andre har motsatt synspunkt, og respekterer det. Er også fullestendig klar over at verken jeg, eller andre har fasiten. Bare løsningen på et problem slik vi ser det. Andre opplever andre problem og har derfor andre løsninger.

Tror at Pirken er drømme intevju objektet til foreninger for rovdyr og mot jakt. For han bekrefter det tragiske bildet som de presenterer av den navlebeskuende bygdetullingen. Den eneste måten å løse dette på er å få majoriteten til å se problemet. Å æreskjelle folk og beskylde de for å være inkompetente og dumme driver folk rett i armene på rovdyrforeningene, og gir de et negativt bilde av jegere og jakt.

Dessuten er det vel over there grizzly bjørner og meg bekjent klatrer de like mye i trær som den norske elgen. Bjørnejakt i Canada er også som oftest posterings eller smyg jakt.

 

Ps! Hvis det er så mange gauper og ingen byttedyr varer det ikke lenge. For enten dør de av sult eller så flytter de etter byttedyrene.

Link to comment
Share on other sites

for en liten stund siden hadde vi 12 stk innenfor et område på 10 000 mål. Det eneste som er igjen og jakte på i det området er småfugl, og kansje en mår eller to... Ikke et eneste rådyr å se.

 

Da er det ganske imponerende at det lille området huser 12 gauper. Like imponerende er det at de måtte være vegetarianere. Det er helt ny informasjon som du kunne slenge i trynet på forskerne, mens de forsøker å skifte lyspære.

Link to comment
Share on other sites

Min tekst i rødt.

 

Når det gjelder rovdyrjakt i Norge har norske jegere blitt holdt for narr i mange år. Med feil bestandstall og utsetting av diverse rovdyr turer rovdyr forskere frem akkurat som dem vil med regjeringen i baklomma, noe som er veldig trist.

 

Hvis dette er fakta, hvorfor får eks ikke Scandulv tillatelse til å lande i store deler av Hedmark? Påvis ett eksempel der forskere har satt ut et rovdyr i Norge! Da ser jeg bort ifra dyr som fanges inn, og slippes på samme sted.

 

Denne nedlatende holdningen til folk på landsbygda må snart ta en slutt. Det sitter folk i byene som aldri har vært i skogen før og som ikke en gang kan skifte en lyspære og bestemmer hvilke bestandstall vi skal ha på de enkelte rovdyrene. Helt forkastelig. Når enn da kan få lov til å ta ut noen enkelte dyr skal de gjøre det så vanskelig som mulig med allverdens regler og restriksjoner på hundebruk.

 

Se f.eks på gaupejakta, det er en stor vits hele greia med de tildelte kvotene som ligger laaangt under hva den skulle ha vært. Det nytter ikke og skylde på gode sporingsforhold hver gang gaupejakta er over på 2 timer. Ikke nok med det, man skal ringe en gaupe telefon flere ganger i løpet av dagen for og sikre at det ikke blir overskutt på kvotene, og hvis man skulle være så uheldig og være i et området uten dekning å skyte over på kvota så blir en anmeldt av DN, denne korrupte bedriften der skulle vært lagt ned for flere år siden.

 

Kvoten i år bel høyere enn normalt, da de har bommet litt siste årene. Alternativet er at det skytes for mye, og vi møter flere år uten gaupejakt... Men stort sett er bestanden ca den samme hvert år etter endt jakt. Den norske gaupestammen er en av de aller best overvåkede populasjonen i verden, som det er tillatt jakt på. Før du anklager DN for å være korrupt, så synes jeg du skal påpeke ETT eksempel der noen har blitt dømt for å ha skutt over kvota. Jakter du utenfor dekning, da er det nok å sjekke før du starter jakta, og en gang mellom tolv og ett!

 

Når det gjelder bjørnejakt med hund, er det ingen tvil om hva som er den mest effektive måten og gjøre dette på, det er med drivende hunder. De har påhengelighet og de sporegenskapene en god bjørnehund må ha for og lykkes. Dette har så klart forskerene sett også og de finner på alskens unnskyldinger for og kunne forby dette.

 

Her må du nok gjøre leksa di om igjen. Det er ikke forskere, men forvaltere som sitter i DN og bestemmer dette. Kanskje de er forskere av utdanning, men ikke av stillingsinstruks.

 

Når det kommer til tradisjoner ang bjørnejakt med hund kan man se litt lenger enn nesa rekker for en gangs skyld, i Canada blir det ikke jaktet bjørn med noe annet enn drivende hunder, og det har dem gjort så lenge det har vært tilgang på slike hunder. Bjørnen stopper på bakken eller klatrer opp i et tre.

 

Her har du også vært litt for sint og stresset - åtejakt er også mye brukt, og utrolig effektivt. Også det forbudt i Norge.

 

Hvis det alikevel er en skadebjørn som skal taes ut, hvorfor skal man da snakke om at dyret blir stresset av drivende hunder, skal man ikke da ta ut dyret på en mest effektiv måte for og kvitte seg med problemet ??? Hva med de dyrene som blir påført skader av bjørnen, (som oftest sau) tror ikke DN at de blir stresset når en bjørn står å spiser på juret til den ene for så å gå videre til neste sau. Til slutt ligger det flere igjen som kansje ligger der levende med store smerter i flere dager før de blir funnet å skutt, hvis de blir funnet i det hele tatt. Når skadedyr skal taes ut må man bruke den mest effektive måten for og få bukt med problemet, ikke utsette flere dyr for lidelser fordi en bjørn kansje kan føle seg litt stresset i en time eller to.

 

Men ja, jeg skal si meg ening i at det er dumt å ikke tillate kaldsporere på bjørn og jerv. Har lyst på en selv, men fanget av dagens lovverk spørs det om det blir enda en laika istedet.

 

 

De siste 12 årene har vi blitt holdt for narr vi som vet hva som finnes i skogen. Er man litt mer i skogen en gjennomsnittet ser man ganske raskt at det er noe som ikke stemmer. Men har man aldri jaktet noe annet enn mår og mink er det ikke lett å få med seg alt :lol:

 

Mange holdes for narr, men har de vært litt mer imøtekommende og mindre påståelig hadde de kanskje blitt hørt. Sier ikke at dette er situasjonen med deg, men vet den er det for mange. Store rovdyr bruker store områder, så det er veldig lett å fange samme sporet mange ganger.

 

Minimumstall må man kunne kalle det når forskerene går ut i media og sier at det er 2 ulver i området her vi bor og i virkeligheten er det 6.

 

Ulven er vanskelige å telle. To revirhevdende vil jeg da tor de mener (vet ikke hvor du bor), streifere vil forekomme, og bor du nært svenskegrensa har du svaret i at de teller kun helnorske...

 

Og når det gjelder gaupe skal det felles 1 på denne siden av glomma, for en liten stund siden hadde vi 12 stk innenfor et område på 10 000 mål. Det eneste som er igjen og jakte på i det området er småfugl, og kansje en mår eller to... Ikke et eneste rådyr å se. De snakker om mangfold, men er det bare rovdyr igjen blir det vel ikke akkurat det :twisted:

 

Jeg vet ikke helt hvordan jeg her skal framstille meg uten å være frekk, men gjør et forsøk. 12 gauper på 10.000 mål er biologisk umulig, såfremt du ikke bor akkurat i grensen mellom tre familiegrupper, med bra kull. Ville nok satset på å spore noen flere km før du bestemmer to spor som flere dyr...

 

Skjønner at du ikke har det minste greie på hundejakt. Det er ikke spørsmål om og slippe et helt pack med hunder :lol: man slipper en eller to hunder på sporet eller kadaveret der hvor bjørnen sist oppholdt seg. Her bruker man hunder som ikke bryr seg om sau i det hele tatt, hundene jeg bruker på rovdyr jager ikke noe annet enn bjørn og gaupe :wink:

Jeg har både spisshunder og drivende hunder og begge deler kan være like effektivt, det spørs på individet som blir jaktet på og hva som har skjedd i forkant for jakten.

 

Du får si i fra når du har klart og skift lyspæra så skal jeg sende deg en diplom :idea:

 

Den siste der var bare usmakelig og er dårlig kammerateri. Ta deg selv i nakken før du rakker ned på andre.

Link to comment
Share on other sites

Kvoten i år bel høyere enn normalt, da de har bommet litt siste årene. Alternativet er at det skytes for mye, og vi møter flere år uten gaupejakt... Men stort sett er bestanden ca den samme hvert år etter endt jakt. Den norske gaupestammen er en av de aller best overvåkede populasjonen i verden, som det er tillatt jakt på.

 

Kvoten i år er lav som den alltid har vært, i første rekke fordi metodikken for bestandsovervåkning har innlagt for stor sikkerhetsmargin. Resultatet sist gang bestanden var på vei opp, var at det ble skutt for få gauper, bestanden voks såpass mye at rådyrstammen i de viktigste gaupeområdene ble drastisk redusert, og gaupestammen fulgte etter i dragsuget.

 

I slike tilfeller kommer sikkerhetsmarginen og biter forvaltninga i ræva, ettersom kvotene settes etter treårs gjennomsnitt (hadde det ikke vært for treårs snittet ville DN/MD aldri ha overprøvd rovviltnemda region 6 i to år på rad). Når bestanden går ned blir nemlig kvotene høyere i forhold til reell bestandsstørrelse enn i "oppgangstider", noe som forsterker bestandsnedgangen. Og enda verre vil det være med tanke på at når bestanden øker vil andelen ungdyr/unger være høy mens når den går ned vil andelen "produksjonsdyr" være høy (spesielt i områder der det ikke er restriksjoner på jakt på familiegrupper).

 

Eksempelvis, påvist minimum familiegrupper 10, 14, 22 stk på tre år. Snitt 15,3. Ingen tvil om at bestanden øker, ingen tvil om at det er bra mye ungdyr i bestanden, ingen tvil om at det er mye unger inneværende år. Grunnlaget for kvote burde være 22 familiegrupper med henblikk på at bestanden er økende, istedet settes kvota etter snittet på 15.3.

 

I motsatt fall - 22, 14, 10 familiegrupper på tre år. Eksakt motsatt tilfelle, bestanden i "fritt fall", men snittet blir på 15,3 og kvotene settes deretter - selv om påvist minimum antall familiegrupper er bare 10.

 

Her må du nok gjøre leksa di om igjen. Det er ikke forskere, men forvaltere som sitter i DN og bestemmer dette. Kanskje de er forskere av utdanning, men ikke av stillingsinstruks.

 

Byråkratene i DN skal ikke bestemme, de skal tolke og gjennomføre politiske vedtak som folkevalgte politikere har bestemt. Det er akkurat der DN driter på draget når de gjennomfører sin egen politiske agenda, som Janne Sollie klarte å eksemplifisere så glimrende for noen måneder tilbake når hun gikk ut i media og snakket politikerne midt i mot.

 

Men ja, jeg skal si meg ening i at det er dumt å ikke tillate kaldsporere på bjørn og jerv. Har lyst på en selv, men fanget av dagens lovverk spørs det om det blir enda en laika istedet.

 

Dumt er i mine øyne bare forbokstaven. Spesielt når våre fremste forskere på viltfysiologi presterer å hevde at langdistanseløperen jerven ikke tåler å bli jagd av drivende hunder, mens vi har tillatt bruk av drivende hunder på viltslag som er betydelig mer utsatt for nettopp stress ved å bli jagd over distanse. Tenker da i første rekke på gaupe og rådyr.

Link to comment
Share on other sites

Min tekst i rødt.

 

Når det gjelder rovdyrjakt i Norge har norske jegere blitt holdt for narr i mange år. Med feil bestandstall og utsetting av diverse rovdyr turer rovdyr forskere frem akkurat som dem vil med regjeringen i baklomma, noe som er veldig trist.

 

Hvis dette er fakta, hvorfor får eks ikke Scandulv tillatelse til å lande i store deler av Hedmark? Påvis ett eksempel der forskere har satt ut et rovdyr i Norge! Da ser jeg bort ifra dyr som fanges inn, og slippes på samme sted.

Finnskogen 1986 ble det satt ut ulver fra en dansk dyrehage. Når det som blir sagt i media aldri stemmer med virkeligheten, blir troverdigheten til forskere og forvaltere lik null. Og hvorfor skal dem da få landingstillatelse ? Det er nok av tillfeller der det har blitt landet ulovelig, og det spesielt ifbm utsetting.

 

Denne nedlatende holdningen til folk på landsbygda må snart ta en slutt. Det sitter folk i byene som aldri har vært i skogen før og som ikke en gang kan skifte en lyspære og bestemmer hvilke bestandstall vi skal ha på de enkelte rovdyrene. Helt forkastelig. Når enn da kan få lov til å ta ut noen enkelte dyr skal de gjøre det så vanskelig som mulig med allverdens regler og restriksjoner på hundebruk.

 

Se f.eks på gaupejakta, det er en stor vits hele greia med de tildelte kvotene som ligger laaangt under hva den skulle ha vært. Det nytter ikke og skylde på gode sporingsforhold hver gang gaupejakta er over på 2 timer. Ikke nok med det, man skal ringe en gaupe telefon flere ganger i løpet av dagen for og sikre at det ikke blir overskutt på kvotene, og hvis man skulle være så uheldig og være i et området uten dekning å skyte over på kvota så blir en anmeldt av DN, denne korrupte bedriften der skulle vært lagt ned for flere år siden.

 

Kvoten i år bel høyere enn normalt, da de har bommet litt siste årene. Alternativet er at det skytes for mye, og vi møter flere år uten gaupejakt... Men stort sett er bestanden ca den samme hvert år etter endt jakt. Den norske gaupestammen er en av de aller best overvåkede populasjonen i verden, som det er tillatt jakt på. Før du anklager DN for å være korrupt, så synes jeg du skal påpeke ETT eksempel der noen har blitt dømt for å ha skutt over kvota. Jakter du utenfor dekning, da er det nok å sjekke før du starter jakta, og en gang mellom tolv og ett!

Vi fikk beskjed om dette i år at vi kom til og bli anmeldt hvis vi hadde skutt gaupe som overskred kvoten, så nei jeg har ikke hørt om noen i år som har blitt anmeldt. Men i det hele tatt og gå ut med en sånn melding får det til og bruse i årene til hver en jeger. Det må gå ann og skjønne det at når kvotene blir fylt på første jaktdagen så må det være en god del gaupe. Og i tillegg skal ikke familie grupper jaktes på. For oss som bor i skogen og bruker den hver dag så ser vi at det har vært en eksplosjon i gaupebestanden det siste året

 

Når det gjelder bjørnejakt med hund, er det ingen tvil om hva som er den mest effektive måten og gjøre dette på, det er med drivende hunder. De har påhengelighet og de sporegenskapene en god bjørnehund må ha for og lykkes. Dette har så klart forskerene sett også og de finner på alskens unnskyldinger for og kunne forby dette.

 

Her må du nok gjøre leksa di om igjen. Det er ikke forskere, men forvaltere som sitter i DN og bestemmer dette. Kanskje de er forskere av utdanning, men ikke av stillingsinstruks.

Hva de enkelte stillingsinstruksene i DN heter har jeg ikke peiling på, men takk for opplysningen. Hvis de er forskere av utdanning var det ikke så feil alikevel da :)

 

Når det kommer til tradisjoner ang bjørnejakt med hund kan man se litt lenger enn nesa rekker for en gangs skyld, i Canada blir det ikke jaktet bjørn med noe annet enn drivende hunder, og det har dem gjort så lenge det har vært tilgang på slike hunder. Bjørnen stopper på bakken eller klatrer opp i et tre.

 

Her har du også vært litt for sint og stresset - åtejakt er også mye brukt, og utrolig effektivt. Også det forbudt i Norge.

Er fullstendig klar over at åtejakt blir mye brukt i Canada, har vært der flere ganger og både jaktet og guidet norske jegere. I store deler av Canada er også åtejakt forbudt. Men her i Norge mener jeg at man kan se litt på hver enkelt situasjon/tilfelle og eventuelt gi tillatelse til bruk av åte ved skadefelling eller tillatelse til og bruke av drivende hund. Men nei da, har vi sagt nei så er det nei. Hva med og bruke hue litt og se på hva som kan være det beste i hver situasjon og gi de nødvendig tillatelser i hvert enkelt tilfelle slik at jakten gjøres på den mest effektive og skånsomme måten for alle parter.

 

Hvis det alikevel er en skadebjørn som skal taes ut, hvorfor skal man da snakke om at dyret blir stresset av drivende hunder, skal man ikke da ta ut dyret på en mest effektiv måte for og kvitte seg med problemet ??? Hva med de dyrene som blir påført skader av bjørnen, (som oftest sau) tror ikke DN at de blir stresset når en bjørn står å spiser på juret til den ene for så å gå videre til neste sau. Til slutt ligger det flere igjen som kansje ligger der levende med store smerter i flere dager før de blir funnet å skutt, hvis de blir funnet i det hele tatt. Når skadedyr skal taes ut må man bruke den mest effektive måten for og få bukt med problemet, ikke utsette flere dyr for lidelser fordi en bjørn kansje kan føle seg litt stresset i en time eller to.

 

Men ja, jeg skal si meg ening i at det er dumt å ikke tillate kaldsporere på bjørn og jerv. Har lyst på en selv, men fanget av dagens lovverk spørs det om det blir enda en laika istedet.

 

 

De siste 12 årene har vi blitt holdt for narr vi som vet hva som finnes i skogen. Er man litt mer i skogen en gjennomsnittet ser man ganske raskt at det er noe som ikke stemmer. Men har man aldri jaktet noe annet enn mår og mink er det ikke lett å få med seg alt :lol:

 

Mange holdes for narr, men har de vært litt mer imøtekommende og mindre påståelig hadde de kanskje blitt hørt. Sier ikke at dette er situasjonen med deg, men vet den er det for mange. Store rovdyr bruker store områder, så det er veldig lett å fange samme sporet mange ganger.

Man blir ikke imøtekommende av og bli servert den ene løgnen etter den andre. Hadde DN operert med riktige tall og ærlighet fra første stund hadde holdingen til rovdyr i Norge hvert en helt annen.

 

Minimumstall må man kunne kalle det når forskerene går ut i media og sier at det er 2 ulver i området her vi bor og i virkeligheten er det 6.

 

Ulven er vanskelige å telle. To revirhevdende vil jeg da tor de mener (vet ikke hvor du bor), streifere vil forekomme, og bor du nært svenskegrensa har du svaret i at de teller kun helnorske...

Så lenge ulvene har tilhold i Norge og man sporer km på km over mange dager vil jeg kalle dem hel norske. Og i hvert fall så lenge det er valper som tilhører paret. Men det skal holdes hemmelig så lenge som mulig

 

Og når det gjelder gaupe skal det felles 1 på denne siden av glomma, for en liten stund siden hadde vi 12 stk innenfor et område på 10 000 mål. Det eneste som er igjen og jakte på i det området er småfugl, og kansje en mår eller to... Ikke et eneste rådyr å se. De snakker om mangfold, men er det bare rovdyr igjen blir det vel ikke akkurat det :twisted:

 

Jeg vet ikke helt hvordan jeg her skal framstille meg uten å være frekk, men gjør et forsøk. 12 gauper på 10.000 mål er biologisk umulig, såfremt du ikke bor akkurat i grensen mellom tre familiegrupper, med bra kull. Ville nok satset på å spore noen flere km før du bestemmer to spor som flere dyr...

Jeg skjønner reaksjonen, men dette er faktisk tilfelle. Det er som du sier, vi er midt i et grenseområdet for tre stk familie grupper og det er ikke særlig heldig. Den ene familie gruppen finner man til tider på begge sider av glomma, mens de to andre har fast tilhold på siden jeg bor. Nå er det ikke igjen mange rådyrene her, ser mere gaupespor enn rådyr spor for tiden. Og sånn synes ikke jeg det skal være. Nå som det ikke er igjen rådyr her bruker de stort sett trekkrutene sine som transport ettapper til områder hvor det er bra med rådyr. Det hender de tar en hare eller to på veien.

 

Skjønner at du ikke har det minste greie på hundejakt. Det er ikke spørsmål om og slippe et helt pack med hunder :lol: man slipper en eller to hunder på sporet eller kadaveret der hvor bjørnen sist oppholdt seg. Her bruker man hunder som ikke bryr seg om sau i det hele tatt, hundene jeg bruker på rovdyr jager ikke noe annet enn bjørn og gaupe :wink:

Jeg har både spisshunder og drivende hunder og begge deler kan være like effektivt, det spørs på individet som blir jaktet på og hva som har skjedd i forkant for jakten.

 

Du får si i fra når du har klart og skift lyspæra så skal jeg sende deg en diplom :idea:

 

Den siste der var bare usmakelig og er dårlig kammerateri. Ta deg selv i nakken før du rakker ned på andre.

Jeg skal ta meg selv i nakken når folk fra DN begynner og legge fakta på bordet og er ærlige med folk.

Link to comment
Share on other sites

Utsetting av ulv i Norge er bullshit. Norsk/svenske ulvestammen er dokumentert med DNA, hvert eneste individ spores tilbake til tre innvandrere. To første på begynnelsen av 80-tallet, og den siste på beg av 90-tallet. Artikkelen er godkjent internasjonalt, altså er det ikke bare norske og svenske forskere som mener dette stemmer, men forskere fra hele verden mener at det er større enn 95 % sannsynlighet for at slektstreet stemmer. Fortsetter du å stå på sånt tull, så kommer du aldri til å blir tatt seriøst av folket du klager på.

 

Artikkelen kan lastes ned og leses her:

http://www4.nina.no/skandulv/SKANDULV%20NEW/Publikasjoner/English%20pdf%20files/06-BL2005017.pdf

 

EDIT:

Men nå retter vi tråden inn tilbake til det den handler om - Drivende hund på bjørn.

Har du flere argumenter å komme med, så tar jeg gjerne imot dem på pm, eller i en relevant tråd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...