Jump to content

Drivende hund på bjørn


Tommy.A

Recommended Posts

  • Replies 120
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kortversjonen er enkel - man har sporet slektskapet til dagens skandinaviske ulver tilbake til tre individer, som stammer fra den finsk/russiske ulvepopulasjonen. Den sier kun noe om slektskap, ikke noe om hvordan individene har kommet dit de valgte å slå seg ned.

 

Det finnes ingen bevis verken for eller mot utsetting av ulv i Skandinavia. Vi vet at en gruppe har jobbet for ulveutsetting like før den aktuelle tidsperioden. Vi vet også at ulv er i stand til å vandre distansen fra ytterkantene av den Finske populasjonen til sentrale deler av Skandinavia (merket ulv har vandret motsatt vei). Vi vet også at det har vært snakk om flere individer - minimum ett (Vegårshei-ulven hadde samme avstamning men rakk ikke å finne seg ei tispe).

 

Alt annet er kun spekulasjoner og påstander.

 

Tilbake til drivende hund og bjørn.

Link to comment
Share on other sites

Jahhh, begrunnelsen med at en løs på drevet halsende, skal stresse bjørnen så mye mer enn en som skjeller bare på stålos er i bestefall ønsketenkning. Virker omtrendtelig like velfundert som blyhagelforbudet. Men blir jo gjerne sånn når skrivebordsgutta setter seg ned og skal lage bestemmelser for uteaktiviteter. :roll:

 

tulling

Link to comment
Share on other sites

Plakun; Vi er flere som har søkt her i sør-trøndelag ihvertfall. Men det er bare å holde på å søke til de gir etter. Argumentene i mot holder ikke vann, så før eller siden så må vi da få gjennomslag.

Så kjør på. Skriv en seriøs søknad og se hva svaret blir. Del det gjerne med oss andre.

Link to comment
Share on other sites

En kamerat søkte, både i forhold til skadefelling på bjørn og skadefelling på jerv. Han fikk til og med telefon fra DN med en lang utgreiing om hvor lite aktuelt det var og en aldri så liten "da glemmer vi vel bare dette da..." som avslutning.

 

Han burde selvsagt ha svart "ja, vi legger oss flate og lar dette styre dette akkurat som dere vil, vi..."

 

Vet egentlig ikke om det er noen stor hensikt i å søke til DN om dette i fortsettelsen, de har helt tydelig bestemt seg for hva DN skal mene i slike saker (han som ringte kameraten sitter helt i toppen, så saken tas i det minste seriøst der på huset...) Kanskje like greit å skrive et åpent godt formulert brev til utvalgte politikere. Det trengs faktisk ikke mer enn at EN av dem gidder å lese brevet personlig, og finne det såpass interessant at han velger å engasjere seg. Og jeg ville fortrinnsvis sagt Høyre eller AP. Høyre fordi de er et stort opposisjonsparti som oppfattes som seriøse og fordi det finnes en del krefter innad i partiet som går rimelig hardt på distriktsnæringenes side. AP fordi de sitter som største parti i regjering.

 

(Og for å sluttføre salven: Ikke SV, fordi de vil aldri gå for det. Ikke SP fordi et forslag derfra vil oppfattes - eller nedsables - som et anstøt fra "nei til rovdyr"-siden, og ikke FRP fordi det vil oppfattes som et cowboy-forslag... Og resterende partier hopper jeg elegant over ...)

 

Samtidig bør det selvsagt klargjøres at dette er noe som ønskes fra grasrota. Les: velgerne. Da svelger politikerne det rått, uansett hva det er....

Link to comment
Share on other sites

Enig i det Jibrag sier.

Og hvorfor ikke samle oss vi som er interessert i å få til noe sånt. Isteden for å sitte i hvert vårt sted og å skrive hver vår søknad.

Da hadde det kanskje hjulpet å henvende seg til NJFF for å få støtte også.

I dag er ikke det aktuellt, de vil ikke ta tak den saken når den kommer fra et enkelt medlem. Det vet jeg for jeg har prøvd.

Kommer det et krav fra mange kan man kanskje få til noe. Ikke at jeg tror så mye på akkurat det, men lov å håpe.

 

Tror vi har større sjanse for å få gjennomslag for dette om vi samler oss.

Link to comment
Share on other sites

Er det allerede søkt med avslag, er vel sjansen stor for at argumentet til andre søkere blir enkel: "Vi har sakt nei før, og da må vi si nei nå også"......

Jeg tror også på en samlet "aksjon" her. Hva med å gå en runde med jaktledere på aktuelle skadefellingslag, for og få med flest mulig. og deretter legge frem saken for njff slik at de kan bringe det oppover?... Forslag???

Link to comment
Share on other sites

Hmmm, vil bare blande meg inn litt. Plotten er vel egentlig ikke drivende hund på bjørn...

 

Jo i henhold til særnorsk regelverk er alle hunder som driver vilt over tid med målbruk å regne for drivende hunder.

 

"Trail To Run - Run To Catch - Catch To Hold" er vel definisjonen på å stille? Det er mange plotter som er putt stille på spor...

 

I norsk lovverk er det ingenting som heter stillende hund, det eneste som er definert er løs på drevet halsende. Hvis de er stille på sporet, uavhengig av rase, er de ikke drivende og følgelig lovlige på bjørn, jerv osv.

Link to comment
Share on other sites

Måtte inlegget mitt deles og analyseres? Jeg påstar at en plott som er stille på sporet er en lovlig bjørnehund! Jeg spurte ikke omreferanser til regelverket....

 

Jakt med hund

Under jakt på bjørn er det bare aktuelt å bruke stillende hund. Spisshundrasene som vanligvis brukes på elg

er derfor mest aktuelle. Hvilke hunder som er egnet til bjørnejakt vil variere, og dette er mer avhengig av

individ enn rase. De fleste hunder inklusive elghunder har naturlig frykt for bjørn. Det finnes elghunder som

også loser bjørn om denne forholder seg rolig og de kan være på litt avstand, men en løshund skal jobbe

aktivt for å stoppe bjørnen. En bjørnehund skal om nødvendig bite bjørnen bak slik at denne må forsvare seg

og ikke tør å snu seg for å stikke. Når en bjørn forsvarer seg mot en hund skjer dette med lynraske angrep

og slag med framlabbene. I tillegg kan den rive opp stubber og steiner som den kaster på hunden. En bra

bjørnehund må være lett på foten, kunne passe seg og ikke la seg skremme, men i stedet angripe. Hunden

må derfor ha en sterk psyke, en rovviltskarphet og en aggressivitet som få elghunder har. Disse egenskapene

er dessuten ikke ønskelig hos en elghund. Noen mener at elghunder blir ubrukbare om de får jage bjørn.

Det finnes hunder som jager bra både som bjørn- og elghunder og forandrer måten å jage på avhengig av

losdyret, men slike hunder er sjeldne.

 

(utdrag fra njff bjørnejakthefte)

 

http://www.lcie.org/Docs/Brochures/NJFF_bjornjakt.pdf

Link to comment
Share on other sites

Jada, joda.. Lovverket er jo greit, og definnisjon av hva som er løs på drevet osv er også greit.Det som det er spørsmål om er: om det er mulig å få endret lovverket eller evt få disp fra lovverket slik at det kan være mulig å bruke slike hunder under skadefelling.. Skadefelling er jo ikke det man kan kalle tradisjonell jakt. Det er jo snakk om dyr som gjør skade, og deretter blir bestemt skal taes ut. Men på meg så virker det som om at det gies skadefelling, men når den er gitt, så er det med ett ønske om at man ikke skal lykkes.

Nå er det ikke sikkert at man lykkes bedre under skadefelling med slike hunder, men det må da absolutt være verdt et forsøk?..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jo, i henhold til norsk regelverk er alle hunder som driver vilt over tid med målbruk å regne for drivende hunder !

 

 

Da må da elghunder medreknes som dette å ?

Da hunder som eventuelt har gålos , må reknes som drivandes hund og ????

Så det eneste jeg ser at vi kan bruke til slik jakt er en STUM båndhund det !

Ved skadefellinger gjelder da de samme reglene som ved vanlig jakt ?

Link to comment
Share on other sites

Jo, i henhold til norsk regelverk er alle hunder som driver vilt over tid med målbruk å regne for drivende hunder !

 

 

 

Ved skadefellinger gjelder da de samme reglene som ved vanlig jakt ?

 

Nei!! og her er den eneste muligheten DN/fylkesmannen kan gi åpning for å bla. gi dispensasjon til å bruke drivende hunder. Skadefelling innebærer at vi får bruke snøskuter, helikopter osv. i dag, da har de funnet en hjemmel for å gi tillatelse til det, noe de også kan hvis de vil når det gjelder drivende hunder.

Link to comment
Share on other sites

Spets er meg bekjent ikke en drivende hund, hvis spets tolkes som en drivende hund er alle hunder drivende? Alle jakthunder skjäller/loser jo på en eller annen måte... Drivende hunde går med nasen i bakken og følger sporet nøyaktig og loser... det er en forskjell i forhold til spisshunder osv. som går mye på overvær.

Link to comment
Share on other sites

Såvidt meg bekjent, kan Fylkesmannen gi disp ved skadefelling. Det er gjort i enkelte fylker i andre sammenhenger. Disp for bruk av "på drevet halsende hunder" er nok ikke gitt. Vi har spurt muntlig og fått et smilende "NEI" etter tilbud om å låne et par erfarne Plott'er et par måneder.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
Såvidt meg bekjent, kan Fylkesmannen gi disp ved skadefelling. Det er gjort i enkelte fylker i andre sammenhenger. Disp for bruk av "på drevet halsende hunder" er nok ikke gitt. Vi har spurt muntlig og fått et smilende "NEI" etter tilbud om å låne et par erfarne Plott'er et par måneder.

 

 

 

Det er vel plotthunden som rase de ikke vil la de få bli brukt lovlig på bjørn i norge ! :? de er vel for effektive den her rasen ! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...