Jump to content

Lading av 9mm - Hvilke kuler skal jeg kjøpe?


ktm250sx

Recommended Posts

Hallo!

 

Trenger litt hjelp til innkjøp av 9mm kuler. Har nettopp kjøpt meg ladepresse og verker etter å begynne å lade mine egne patroner.

Jeg har lest en del på forumet her og at folk bruker mye forskjellig og er litt usikker på hva som bør kjøpes.

Bør jeg gå for 115 grain eller 124? Bør jeg gå for helmantel eller bly? Er det ulik presisjon på bly og helmantel?

Noen som har erfaring med priser på frakt fra den svenske siden www.vapex.se ?

Og helt til slutt så er prisen også en viktig faktor på innkjøp, da studielånet ikke dekker allverdens!

 

Mvh. Kjetil

Link to comment
Share on other sites

Kulene skal bare brukes til rekreasjon og koseskyting ja!

Har stort sett skutt CCI og S&B til nå, så kommer nok til å bruke disse tomhylsene, dersom de ikke er for dårlig.

Det er en Glock 17 med Hexagonal "right hand twist" og 250mm løp, hjelper det noe?

Det frister mest med noe billig helmantel, så slipper jeg å klisse med alt blyet..

Link to comment
Share on other sites

utifra det du nevner ville jeg:

-kastet s&b hylsene.

-kjøpt den billigste kobberbelagte kulen jeg fant.

-kjøpt en boks N-330 eler N-340.

-kjøpt de billigste tennhettene jeg fant, bortsett fra fiocchi.

-ladet patroner.

 

det finns forresten flerfoldige tråder på dette forumet som diskuterer diverse aspekter ved håndvåpenlading og 9x19.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Det virker som spesielt eldre s&b er skikkelig trange/skjeive i hettelommene men har også prøvd andre som fungerer veldig bra!

Hvis noen har s&b som de vil kaste så vil heller jeg ha dem. Synes det er for ille å kaste tomhylser nesten uansett..(Ladesyk, alvorlig lidelse det der :lol: )

 

Ellers så har jeg til nå bare brukt berry's 115grains fra xxl og de er billige og går rimelig bra. Litt vanskelig å sette dem 100% rett i hylsene men presisjonen ser ut til å være ok til bruken du beskriver iallefall. Husker ikke helt prisen men det var mellom 50 og 60 øre/stk.

Link to comment
Share on other sites

vapex.se sin frakt er svindyr.

Har en faktura liggende her så du kan få et eksempel;

100stk .45ACP StarLine Nickel 155 NOK for hylsene, 163 NOK i frakt.

 

Om du bor i nærheten av svenskegrensa vil jeg anbefale å bestille poste restante til

postcenteret i Strømstad og kjøre over og hente...

 

Står beskrevet her hvordan;

http://forbrukerportalen.no/Artikler/forbrukerrapporten/2004/1095878485.92

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har akkurat ladet 100 stk 1 gangsskutte S&B hyls med 124grain Berrys, 4,7grain 340 og Win hetter. Ladet på en Forster Bonanza, ingen problemer så langt :) Har sikkert bare vært heldig da. (lite variasjon i både vekt og lengde på hyls)

 

Noen som har dårlige erfaringer med Magtech ammunisjon i 9*19? Pedersens i Kristiansand selger til 1,60 (1000) Disse har gått bra i alt jeg har skutt de i.

 

Kommer til å handle en Sig Neuhausen P210-5 med 150mm løp. Noen som har funnet "drømmeladningen"?

Link to comment
Share on other sites

enig i at S&B-hylser kan være ok i rifle, men de er absolutt bæsj i pistolkalibre. det skal sies at endel eldre S&B hylser til pistol har bedre hettelommer.

 

selvom S&B riflehylser har fungert greit, har endel av dem altfor grunne hettelommer, ikke noe problemom man gidder frese dem jevne. men, jeg har opplevd at en 8x57-hylse sprakk med fabrikkladningen, altså uten å lades om, ikke pga lang patronspill, den bare sprakk på siden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg rasket med meg en bøtte med hylser fra banen i går som jeg så smått har begynt å sortere,

der så jeg en S&B 9mm hylse som også var sprukket på langs nedover siden. Sprekken var nesten total, den stoppet vel et par mm fra hylsemunning.

 

Stusset over dette i går, men så vidt jeg kunne se var det engangsskutt.

Kan nok være noe ymse kvalitet av S&B, når jeg kronograferte S&B .45 fabrikk var standard avvik ganske høyt,

nå har jeg ikke noe fabrikkammo og sammenligne med da jeg ikke har kjørt samme test på noe annet.

Men hjemmeladningene mine halverer i alle fall std avvik i forhold til S&B.

 

Jeg har alikevel tatt vare på en stooor haug med S&B hylser, kanskje blir det nød en gang i tiden, og da kan det være kjekt å ha.

Det er uansett verdt sin vekt i... Ehm... Messing.

Link to comment
Share on other sites

Rart om en fabrikkladning skulle sprekke hylsen om våpenet var iorden vel? Isåfall er det veldig skummelt :shock:

Har ladet og skutt ca500 s&b 9mm hylser og inspisert dem både før og etter. Hylsene virker helt ok bortsett fra hellelommene men disse fungerer jo bedre når man bare har fått ladet dem om en gang. Kan den sprukne 9mm hylsen ha vært omladet alikevel? Jeg er iallefall ikke redd for å lade s&b men som med alle andre hylser så er jeg nøye med inspisering av dem før jeg lader!

Link to comment
Share on other sites

Har ladet opp noen CBC hylser med Winchester hetter, 4,2 grain N340, 124grains Berry RNCC (kobberbelagt) og OAL på 28,5mm. Er ekstremt fersk i ladefaget og har kjøpt meg en P210-5. Tenkte jeg skulle prøve meg frem med disse kulene til jeg finner ei godladning. Har bestilt starline hylser fra godeste Alvestad, med CCI hetter. Greit sted å begynne eller? Trenger ikke mer enn rundt 300m/s, er visst der denne pistolen trives best. Noen som har eksperimentert med total lengde, som nevnt i artikkelen det var linket til?

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde intrykket at glock ikke var så snille med hylsene den spytter ut og sånn sett at det er lite vits med hjemmelading som skytes i glock?

 

Om alle hylsene kjøpes nye er det en annen ting - men hva er da vitsen med hjemmelading om de ikke kan lades om etter at de er skutt.

Link to comment
Share on other sites

det største problemet med S&B -hylsene i 9mm, etter min erfaring, er at inngangen til hettelommen er så rett at ladepressa setter tennhetta skjevt og får feillading...det som jeg gjorde var å sette en 10mm bor i en drill på sakte fart, så tok jeg hver enkelt hylse i handa og "freste" litt av kanten bare for å runde av kanten i inngangen slik at hetta entrer hylselomma mye lettere.... ikke snakk om mye men bare så overgangen ikke blir så rett som den var. etter dette minsket feilladingen på disse hylsene fra 25% til 2%. pressa mi er ei lee pro 1000. har hatt litt samme tendenser på hylser i 45acp i S&B, men ikke så store problemer som med 9mm

Link to comment
Share on other sites

Hvilken kule brukes i Nato ammunisjonen til Norge? 9X19. Tenker da på kulevekt.

 

Er det noen som har erfaringer med krutt og ladevekt til en slik kule?

En ladning som vil fungere godt uten for mye rekyl i en glock P80 (17)?

 

Kanskje en ekstra ladning som holder faktorkravet i militærfelt også?

Link to comment
Share on other sites

En ladning som vil fungere godt uten for mye rekyl i en glock P80 (17)?

 

Kanskje en ekstra ladning som holder faktorkravet i militærfelt også?

 

Faktorkravet på 120 i militærfelt blir for svakt for G17. Jeg må opp i 130 i faktor for å sikre funksjonering med Glocken.

Ladninger med 130 i faktor er ikke akuratt pakket med rekyl for å si det sånn....For ladedata anbefaler jeg deg å søke. Står flere steder ladninger for Glock med faktor på rudt 130.

Link to comment
Share on other sites

iflg ladeguiden til vihtavouri er col (totallengde ) mellom 28,7 og 29mm uansett kule swckula på 124 grain har totallengde på 29mm... personlig vil æ ha starta der.... det har også noe med matinga fra magasinet å gjøre. er col for kort kan man ofte bli plaget med lading fra magasinet til kammer under skyting.

Link to comment
Share on other sites

Men viss jeg tar patronen så lang så kommer krympen i den rilla som fettet ligger :shock: og det tror jeg ikke er riktig.? Har en gt9-6" men har ikke prøveskutt enda, men d virker som di mater fint med å "tørrskyte"

Bruker 4,2 gr 330 og syntes hylsa blir rimelig full med krutt men vekta skal stemme :)

Link to comment
Share on other sites

Jøss, så da skal ikke pistolene mine fungere med h.h.v. 27,55 mm patron lengde og heller ikke med 25,7 mm lengde. Veldig rart at dettte fungerer i 210, CZ, 1911, Glock, GT45, SVI, P9S, Mod 39 + 59, P38, Lathi, Tanfoglio, P30L MP5 og antagelig et par andre, som jeg ikke kommer på i farten. Den korteste er riktignok ikke prøvet i alle, for den er for svakt ladet (faktor 90)til å drive sleiden annet enn med veldig svak fjær. Korte patroner er lettere å få til å mate, enn lange, men dette vil også avhenge av kuleform og tidvis ladegeometri. At man må ta hensyn til mindre, effektivt hylsevolum med korte patroner, er en selvfølge ved opparbeiding av ladningene.

 

Forøvrig hvis du ikke ser kulehullene, skyter du ikke bra nok, kaliber kommer i annen rekke.

Link to comment
Share on other sites

c-patron.... ka e i veien? når æ som relativt fersk lader går ut fra ladetabellene til vihtavouri og e så uheldig å svare mhht ladedata i tilsvarende kulevekter, utviklet av kruttprodusenter, får man glefs og hakking på signatur. skjønne ikkje ka i verden den har med saken å gjøre.... det var satt fram spørsmål om tips t hvor man skulle STARTE. klart om folk har bedre forslag skal ikke æ med min ladefrekvens på ca 80 000 skudd i året være så kjepphøy at æ nærmer meg tastaturet flere ganger. kan ikke se at æ har skrevet noe om at ikke kortere kuler funker folk må gjerne bruke wadcutter uten at jeg bryr meg. trudde vi skulle hjelpe hverandre i dette fora ... ikkje glefse

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg ikke interresert i å glefse og heller ikke å virke belærende. Opparbeiding av ladedata er veldig mye utprøving. At en lademanual tilfeldigvis har en variasjon på ,3 mm fra korteste til lengste, er ingen fasit. Hornady har f. eks et spenn på 2,3 mm fra kortsete til lengste i 9 mm. Lyman 3,9 mm. Kortest blandt disse dataene er 25,6 mm og lengst er 29,6. Man må vel anta at ut fra dette, kan man ikke referere noe med sikkerhet. Forøvrig gir ikke volum i seg selv noe garanti for kunnskap. Selv lader jeg varierende mellom 10.000 og 20.000 i året i over 50 kalibre, men det er ingen garanti for at jeg har tilstrekkelig kunnskap om det.

 

Ad finten til signaturen din, så har det med min innstilling til slikt. Det er bedre at skudda samler seg i et stort hull, som blir mer og mer synlig fra standplass, enn at jeg skyter 5 skudd med min 500 og kan se alle fem i alle skivas himmelrettninger. Jeg respekterer mye mer en 50 serie med luft, enn en som skyter grovt "så plombene løsner" (det siste er imidlertid utrulig morro :D ) (Jeg har forresten heller ikke noe til overs for at man lister våpna sine i signaturer, da stiller jeg meg heller bak signaturen, noe slik: har du plass til våpna dine i signatueren, har du for få våpen :D )

Link to comment
Share on other sites

Men viss jeg tar patronen så lang så kommer krympen i den rilla som fettet ligger :shock: og det tror jeg ikke er riktig.? Har en gt9-6" men har ikke prøveskutt enda, men d virker som di mater fint med å "tørrskyte"

Bruker 4,2 gr 330 og syntes hylsa blir rimelig full med krutt men vekta skal stemme :)

Med lignende blykuler setter jeg kula så dypt at øvre fettrille er skjult av hylsa.Husk du skal ikke krympe en 9mm pistolpatron da den kamrer på framkant på hylsa .Derfor trenger du bare å justere krimpen slik at trompeten på hylsa legges inn til kula.Sjekk at ferdiglada patron ikke er for lang for magasinet.Ved å sette kula litt langt ut kamrer du også på kule nesa/skråningen mot bommene i løpet.Nettop slike ladninger har jeg fått best presisjon med både i 9mm og 45 acp.

Link to comment
Share on other sites

Takk for tips og råd :) Var å testa i dag :lol: Men tror ikke den holder faktoren med 4,2 330 så må nok til litt mere krutt.

 

Har ett problem :?: til.. Når jeg fulgte justerings anv for dillon diene skal nr1 skrues så langt ned at den nesten treffer hylseholderplata. Men når jeg klemmer kula (356) nedi hylsa så buler den ganske mye ut der kula sitter (ser godt hvor langt den går ned i hylsa) Kan det ha seg at kalibrerings dia krymper for mye..?

Viss den ikke går helt ned så krymps det jo ikke der hylsa utvider seg mest..?

Link to comment
Share on other sites

men disse spørsmålene har vi da allerede diskutert oss igjennom noen ganger tideligere her på forumet? lading av 9mm, settdybder, krutt, faktor, disse spørsmåøene dukker opp med under et halvt års mellomrom.

 

og det beste svaret er egentlig bare "LES ladeboken"... god, saklig, gjennomtenkt og kunnskapsrik informasjon om nesten alt du kan komme til å støte på ved lading av pistolpatroner...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Beklager og det har du sikkert rett i, men istedet for å lese 619 innlegg om 9mm tenkte jeg det var lettere å bare spørre.. :?

Er jo frivillig om man vil svare/dele kunnskap på nytt :)

 

Noen som veit hvor den ladeboken selges..? Æsj, glemte å søke igjen :oops:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...