Locasto Posted September 14, 2009 Share Posted September 14, 2009 Hei. Har arvet noen esker Raufossammo av denne typen: Noen som vet når de er produsert, og er det grei treningsammo? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wadcutter Posted September 14, 2009 Share Posted September 14, 2009 Du bør se på bunnen av patronen. Der står det nok hvilket år de ble produsert. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mauser68 Posted September 14, 2009 Share Posted September 14, 2009 Veit ikkje heilt når dei der er produsert, hvis eg ikkje husker feil, så står heller ikkje årstallet trykt i bunnen av hylsa heller. Men sjå på pakka om det er stansa inn ein produksjon lot, eller eit årstall, som regel står det ein eller annen plass. Ellers så har eg testa dei såvidt i ein Mauser tidligere, og eg meinar at presisjonen var ok i dei, så til trening trur eg den ammo`en skal fungere greit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Tikka Posted September 14, 2009 Share Posted September 14, 2009 Jeg ville ikke brukt dem hvis jeg ikke var nødt.....Jeg hadde 3 esker som jeg ga en kamerat som ga en venn, og det var noe "galt" med dem, MEN jeg husker ikke hva, men jeg skal prøve å finne det ut, men vent , for de var ikke bra.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fulmen Posted September 14, 2009 Share Posted September 14, 2009 De der bør kastes på dypt vann, all "kronesammo" jeg har kommet over har vist klare tegn på dekomponert krutt. Ikke bare kan det medføre endringer i brennhastighet, gassene (patronene har som regel stått med overtrykk) tærer på messingen og i flere tilfeller har det vært hull rett gjennom hylsekroppen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per-S Posted September 15, 2009 Share Posted September 15, 2009 Som Fulmen skriver er det mange loter med 7,62 kronehylser som har problemer med kruttet. Dette er spesielt for 7,62, jeg har aldri set det på 6,5. Dersom du absolutt må skyte dem så kan du riste på patronen, hører du normal rasling i kruttet er den OK. Dersom kruttet har begynt å klumpe seg så er det spesialavfall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johnsen Posted September 15, 2009 Share Posted September 15, 2009 Prøvde det "svineriet" der for noen år siden i en "HÆR-mauser". Første skuddet gikk bra, det neste sparket som en 416 rigby, samt at ildsøylen stod ut av munningen. Hylsa var sprekt da jeg tok den ut. Klare tegn på overtrykk på hette og utstøter Glad det var en K98 jeg skjøt med da. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
høggern Posted September 15, 2009 Share Posted September 15, 2009 de er som oftest produsert sent på 60 eller tidlig på 70 tallet. produksjons årstall står stempla inne i pakka.(iallefall på de pakkene jeg har sett) har skutt endel slik 6,5 ammo å den var grei å skyte i en mauser. den gikk godt også. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fulmen Posted September 15, 2009 Share Posted September 15, 2009 Jeg ville ikke stolt på en riste-test, om du virkelig vil bruke de bør du demontere en del skudd for å være helt sikker. Er det spor av irr eller korrosjon på hylse eller kule er det bare å kaste, samme gjelder om kruttet virker fuktig eller klebrig. Personlig destruerer jeg all slik ammo jeg kommer over uten unntak. Fortrinnsvis utendørs, da de gasser såpass med nitrose at man kan reagere på det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
høggern Posted September 15, 2009 Share Posted September 15, 2009 forresten har jeg demontert slike 7,62 patroner som har hatt "trykk" inni hvor kruttet tydeligvis var på veg til å brytes ned. på noen av disse var det i tillegg irr inni hylsa (på kula og på hylsa) dette var skudd som var lagret fuktig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sirhitalot Posted September 15, 2009 Share Posted September 15, 2009 hvis kruttet ser fint ut, hylsa ser fin ut på innsiden og kula ser bra ut av området som er omsluttet av hylsen, er det noe i veien for å teste de i en helt ny browning abolt SS, eller er det ikke verdt risken? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fulmen Posted September 15, 2009 Share Posted September 15, 2009 Jeg vet ikke hvor stor risikoen er, og det er etter min mening grunn nok til å kaste de. Hvor mange skudd er det snakk om? Hvor mange kroner kan du spare på å skyte den opp? Hva er børsa og helsa verdt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
deerkiller Posted September 15, 2009 Share Posted September 15, 2009 Har noen hundrede av disse patronene både i 6,5 og 3006.Har skutt masse av 3006 ammoen i en Mauser HÆR model uten noe som helst problemer.God presisjon har de også. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
WinchesterM94 Posted September 15, 2009 Share Posted September 15, 2009 Har skutt 2-300 av disse i sommer, og ikke merket noe tull med de. Samler godt men sparker litt mye syns jeg.(Skutt med orginal hv-mauser med stålkappe) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mastodon Posted September 17, 2009 Share Posted September 17, 2009 Jeg har skutt noen hundre slike i min M98 uten at jeg kan si jeg har merket noe negativt.. Og presisjonen er bra. Men mine har vert lagret i originale trekasser i tøre lager.. Finnes hverken korrosjon eller andre ulumskheter.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jmonsen Posted September 17, 2009 Share Posted September 17, 2009 Har destruert bøttevis av slik amo. De som kommer på banen med slikt , ender med å levere det inn til destruksjon. 90% av den amoen er desvere begynt å dekomponeres i kruttet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sirhitalot Posted December 4, 2009 Share Posted December 4, 2009 har nå fått en liten prøve av denne ammoen (3 pk) og to av pakkene inneholdt patroner som så fine ut, og den siste så patronene litt irrete ut, de siste hadde også en annen type fenghette og stempling bakpå. Jeg startet først med å demontere disse for å se innholdet. Både kula og kruttet så fint ut. Jeg tenkte så at jeg burde sjekke et par skudd i hver pakke, selv om de andre så mye finere ut en den jeg hadde åpnet. Når jeg åpnet disse (to fra hver av de andre eskene) viser det seg at de hadde overtrykk inni, og bakenden av kulen var full av irr. Derfor ville er disse no-go... lurer fortsatt litt på den pakken med tilsynelatende gode patroner... Tenker jeg gir den til en kammerat som skal kjøpe en 500kr mauser:) (han er informert om alt dette... ) bilder: Av de "fine patronene" Av de dårlige patronene: ... Bildene sier mer en tusen (stygge) ord Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kjell74 Posted December 4, 2009 Share Posted December 4, 2009 Har sett noen av de eskene der på skytebanen, så det finnes en del av den ammoen rundt om. Tror at de som har spart på den ammoen er for gjerig til å hive den. Men folk gjør som de vil det er et fritt land Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts