Jump to content

Raufoss 7,62


Locasto

Recommended Posts

Veit ikkje heilt når dei der er produsert, hvis eg ikkje husker feil, så står heller ikkje årstallet trykt i bunnen av hylsa heller. Men sjå på pakka om det er stansa inn ein produksjon lot, eller eit årstall, som regel står det ein eller annen plass.

Ellers så har eg testa dei såvidt i ein Mauser tidligere, og eg meinar at presisjonen var ok i dei, så til trening trur eg den ammo`en skal fungere greit. :)

Link to comment
Share on other sites

De der bør kastes på dypt vann, all "kronesammo" jeg har kommet over har vist klare tegn på dekomponert krutt. Ikke bare kan det medføre endringer i brennhastighet, gassene (patronene har som regel stått med overtrykk) tærer på messingen og i flere tilfeller har det vært hull rett gjennom hylsekroppen.

Link to comment
Share on other sites

Som Fulmen skriver er det mange loter med 7,62 kronehylser som har problemer med kruttet. Dette er spesielt for 7,62, jeg har aldri set det på 6,5.

 

Dersom du absolutt må skyte dem så kan du riste på patronen, hører du normal rasling i kruttet er den OK. Dersom kruttet har begynt å klumpe seg så er det spesialavfall.

Link to comment
Share on other sites

Prøvde det "svineriet" der for noen år siden i en "HÆR-mauser".

Første skuddet gikk bra, det neste sparket som en 416 rigby, samt at ildsøylen stod ut av munningen. :shock:

Hylsa var sprekt da jeg tok den ut. Klare tegn på overtrykk på hette og utstøter

Glad det var en K98 jeg skjøt med da. :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ikke stolt på en riste-test, om du virkelig vil bruke de bør du demontere en del skudd for å være helt sikker. Er det spor av irr eller korrosjon på hylse eller kule er det bare å kaste, samme gjelder om kruttet virker fuktig eller klebrig.

 

Personlig destruerer jeg all slik ammo jeg kommer over uten unntak. Fortrinnsvis utendørs, da de gasser såpass med nitrose at man kan reagere på det.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

har nå fått en liten prøve av denne ammoen (3 pk) og to av pakkene inneholdt patroner som så fine ut, og den siste så patronene litt irrete ut, de siste hadde også en annen type fenghette og stempling bakpå. Jeg startet først med å demontere disse for å se innholdet. Både kula og kruttet så fint ut.

Jeg tenkte så at jeg burde sjekke et par skudd i hver pakke, selv om de andre så mye finere ut en den jeg hadde åpnet. Når jeg åpnet disse (to fra hver av de andre eskene) viser det seg at de hadde overtrykk inni, og bakenden av kulen var full av irr.

Derfor ville er disse no-go... lurer fortsatt litt på den pakken med tilsynelatende gode patroner... Tenker jeg gir den til en kammerat som skal kjøpe en 500kr mauser:) (han er informert om alt dette... :wink: )

 

bilder:

Av de "fine patronene"

web.jpg

web.jpg

web.jpg

Av de dårlige patronene:

web.jpg

web.jpg

web.jpg

... Bildene sier mer en tusen (stygge) ord 8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...