Jump to content

500 S&W - Winge Våpen AS


Winge Våpen AS

Recommended Posts

Beklager at dette ble postet feil sted.

 

Vi starter på nytt her.

 

Salget av 500 S&W ble stoppet av Politidirektoratet i dag, dette til informasjon!

Jeg må bare beklage, at jeg ikke husker ordrett hva som står skrevet i rundskrivet fra Politidirektoratet som vi fikk i dag.

Jeg har selv snakket med Mr Svendsen i dag og saken er avsluttet, stemplet og godkjent.

Men her kommer kort versjonen:

 

• Politidirektoratet mener at kaliber 500 S&W ikke hører hjemme i en sportslig gren.

• Godkjenner kun våpensøknader opp til kulediameter 455, alt over dette er pr dags dato forbudt.

• Alle som sitter på våpenkontorer rundt om i landet, har i dag blitt informert om dette og kan pr i dag ikke godkjenne en slik søknad uansett grunn.

 

Jeg kan fullføre dette i morgen når jeg kommer på jobb.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 117
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Dette er selvsagt tøys fra den gode herr S!

 

Kaliber .455 som det referers til har bare relevans til Norges Skytterforbund, som ubetenksomt har funnet det for godt å lage slike regler i sitt Magnumfeltprogram (på tross av klare advarsler fra sine egne medlemmer).

 

Kaliber .50 har absolutt relevans for alle som skyter metallsihuett (selv om det kanskje ikke er snakk om mange), og et forbud kan ikke ramme her, da det skytes med slike våpen.

 

Kaliber .50 er også relevant i praktisk skyting og det finnes ingen regler om dette i NFPS programmer, og et forbud kan heller ikke ramme her.

 

Kaliber .50 og mye, mye større er absolutt relevant for svartkrutt, og har alltid vært relevant, og er forbud her er helt tullete.

 

Vedtaket er fattet på feil grunnlag og må utformes annerledes.

 

Dette kommer til å bety en ny 20-års strid om vindmøller, og PoD kommer til å tape denne saken, fremskrittet kan ingen stå seg imot, det kommer til å komme like mange nye kaliber de neste 50 årene, som de siste 50, og politiet kan ikke nekte oss å ta del i alle tekniske fremskritt.

 

Nåvel, det er ikke beroligende å se at man ikke har viktigere ting å stelle med.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dæven han søkke!! :shock:

 

Blir målløs, kommer ikke på noe lurt å si annet enn at dette suger max!

 

Men hva med de som allerede har da, de mister ikke sin de vel???? :?

 

 

Det trenger du nok ikke å bekymre deg for.

De kan vel ikke ta fra våpnene som tilhører personer som har ervervet dem lovlig?

Link to comment
Share on other sites

Hva er begrunnelsen? Samme som den som i sin tid ble brukt for å stoppe 44 Mag?

 

Nå må NSF få fingeren ut, og komme opp med en klasse Mag 3 i Spesialfelt, Magnum.

 

Dette er for dumt.....

 

PS med hensyn til allerede innkjøpte våpen, pleier man aldri å gi slike regelendringer tilbakevirkende kraft, de kan bare ikke selges, dersom man ønsker å bytte våpen (og det er jo ikke akkurat ukjent farvann for aktive konkurranseskyttere......) og så er det vel på sin plass å minne om at vi bettopp har fått et glimrende tilbud fra etaten: det er et våpenamnesti på gang!

:D

Link to comment
Share on other sites

Det behøver vel ikke være nødvendig å be om saklige svar eller spørsmål på denne tråden?

 

Blir det het diskusjon hvor følelsene tar overhånd, så skriv gjerne det du tenker, men ikke post det.

 

Alle usaklige bemerkninger vil ubønnhørlig bli redigert bort.

Link to comment
Share on other sites

*stønne*

 

Jeg skulle egentlig si noe her, men jeg orker ikke. Jeg orker ikke å hisse meg opp over alle disse detaljforbudene som ikke kommer til å redde et eneste menneskeliv eller gjøre hverdagen tryggere for noen som helst. Livet er dessverre for kort til å ergre på seg magesår over slikt.

 

Vi får bare håpe at noen i POD tar til fornuften og innser at dette er regulering av fantasiproblemer og at de kanskje har viktigere ting å ta seg til.

 

Fint at dere på Winge Våpen holder oss informert om slikt.

Link to comment
Share on other sites

God morgen!

Som lovet, her kommer alt av informasjon som foreligger pr i dag.

 

 

Rundskriv 2008/003

Dato: 4.Mars 2008.

Saknr: 2008/00940-3 650

Erverv av pistoler/revolvere i kraftige kaliber

 

Politidirektoratet har merket seg det har blitt gitt ervervstillatelse på pistoler og revolvere i meget kraftige kalibere som f eks revolvere i cal 500 Smith & Wesson magnum.

 

Slike skytevåpen vil utgjøre et stort farepotensial hvis det blir misbrukt. Vi kan heller ikke se at det er sterke samfunnsmessige interesser som tilsier at slike våpen bør være allment tilgjengelig.

 

Da slike kraftige skytevåpen ikke har noen fornuftig formål, heller ikke idrettslig sammenheng, skal det ikke innvilges ervervstillatelse på pistoler/revolvere som har et kaliber hvor kule diameteren er større enn 455.

 

Det kan imidlertid innvilges ervervstillatelse på ordinære svartkruttvåpen som har et kaliber med større kule diameter enn 455.

Link to comment
Share on other sites

 

Vi får bare håpe at noen i POD tar til fornuften og innser at dette er regulering av fantasiproblemer og at de kanskje har viktigere ting å ta seg til.

 

Ja du kan drømme.

 

Hvor mange saker hadde politiet henlagt i fjord på grunn av kapasitetsproblemer sa du??

 

Dette har neppe noe med fornuft å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

De har jo åpenbart kapasitet til å sette seg ned å finne på nye restriksjoner bare for morro skyld, så kapasitetsproblemer ville jeg ikke godtatt begrunnelse for noe som helst.

 

Og hva med argumentasjonen her.......kaliberet vil utgjøre et stort farepotensial hvis det blir misbrukt?....herregud???, hva slags begrunnelse er det da?....det gjelder vel alle våpen, og jeg vil vel si at en 9mm Glock i hendene på en ustabil person vil utgjøre et mye større farepotensial enn en 2kilo tung S&W 500.

 

Dette er bare nok et eksempel på en begrensning som er tatt fullstendig ut av lufta uten noe som helst fornuftig grunnlag.

Link to comment
Share on other sites

De har jo åpenbart kapasitet til å sette seg ned å finne på nye restriksjoner bare for morro skyld, så kapasitetsproblemer ville jeg ikke godtatt begrunnelse for noe som helst.

 

Og hva med argumentasjonen her.......kaliberet vil utgjøre et stort farepotensial hvis det blir misbrukt?....herregud???, hva slags begrunnelse er det da?....det gjelder vel alle våpen, og jeg vil vel si at en 9mm Glock i hendene på en ustabil person vil utgjøre et mye større farepotensial enn en 2kilo tung S&W 500.

 

Dette er bare nok et eksempel på en begrensning som er tatt fullstendig ut av lufta uten noe som helst fornuftig grunnlag.

 

Du må ikke skrive sånt, da blir Glock forbudt også....

Link to comment
Share on other sites

De har jo åpenbart kapasitet til å sette seg ned å finne på nye restriksjoner bare for morro skyld, så kapasitetsproblemer ville jeg ikke godtatt begrunnelse for noe som helst.

 

Og hva med argumentasjonen her.......kaliberet vil utgjøre et stort farepotensial hvis det blir misbrukt?....herregud???, hva slags begrunnelse er det da?....det gjelder vel alle våpen, og jeg vil vel si at en 9mm Glock i hendene på en ustabil person vil utgjøre et mye større farepotensial enn en 2kilo tung S&W 500.

 

Dette er bare nok et eksempel på en begrensning som er tatt fullstendig ut av lufta uten noe som helst fornuftig grunnlag.

 

Du må ikke skrive sånt, da blir Glock forbudt også....

 

Ja, det var et dårlig eksempel.....jeg mente selvfølgelig 9mm Walther P22 ;)

Link to comment
Share on other sites

Å, jeg gidder snart ikke mer POD-tull! :x:(

Finnes det virkelig ingen ankeinstans man kan kontakte og forklare hvor horribelt feilslått

og elendig dokumentert dette forbudet er?

 

I så fall håper jeg skytterforeningen i dette øyeblikk sitter og konstruerer en slagplan, de er vel de som skal forsvare skyttersporten i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Å, jeg gidder snart ikke mer POD-tull! :x:(

Finnes det virkelig ingen ankeinstans man kan kontakte og forklare hvor horribelt feilslått

og elendig dokumentert dette forbudet er?

 

I så fall håper jeg skytterforeningen i dette øyeblikk sitter og konstruerer en slagplan, de er vel de som skal forsvare skyttersporten i Norge.

 

Kulestøpern i Oppgård har sendt et forslag til FKP om å fjerne kalibergrensen i mag 2 felten.

 

Men om det er noen her inne eller i det hete tatt tror at FKP har "stake" nok til å protestere mot en lik avgjørelse,,,, not :!: de er nok heller for ytterligere innstramminger..... og de hører i alle fall ikke på råd fra grasrota :cry:

(jmf, saken om 5 skudd og dårligste hand)

Link to comment
Share on other sites

.22 Magnum kan ikke benyttes i noen av programmene til NSF.

Så vidt jeg vet kan det ikke brukes til metalsihuett eller praktisk heller.

Siden det er et skummelt magnum kaliber håper jeg at POD snart forbyr det også!

 

 

Advarsel! Bruk av ironi pågår!

Link to comment
Share on other sites

.22 Magnum kan ikke benyttes i noen av programmene til NSF.

Så vidt jeg vet kan det ikke brukes til metalsihuett eller praktisk heller.

Siden det er et skummelt magnum kaliber håper jeg at POD snart forbyr det også!

 

 

Advarsel! Bruk av ironi pågår!

For ikke å snakke om .22 short, som er så smått at ammunisjonen kan gjemmes både her og der...

 

 

Advarsel! Bruk av ironi pågår fortsatt!

Link to comment
Share on other sites

Å, jeg gidder snart ikke mer POD-tull! :x:(

Finnes det virkelig ingen ankeinstans man kan kontakte og forklare hvor horribelt feilslått

og elendig dokumentert dette forbudet er?

 

I så fall håper jeg skytterforeningen i dette øyeblikk sitter og konstruerer en slagplan, de er vel de som skal forsvare skyttersporten i Norge.

 

Kulestøpern i Oppgård har sendt et forslag til FKP om å fjerne kalibergrensen i mag 2 felten.

 

Det har egentlig irritert meg at ikke det har blitt gjort helt siden .500 magnum ble lansert og nå er det vel for seint.

Link to comment
Share on other sites

Jaja. Så var det på'n igjen...

 

Politidirektoratet har merket seg det har blitt gitt ervervstillatelse på pistoler og revolvere i meget kraftige kalibere som f eks revolvere i cal 500 Smith & Wesson magnum.

 

Riktig. Dette er gjort i henhold til gjeldende lover og forskrifter og er således helt ukontroversielt. I rundskrivet formuleres det imidlertid på en tabloid måte som om det skulle være galt av saksbehandlerne å innvilge slike våpen.

 

Slike skytevåpen vil utgjøre et stort farepotensial hvis det blir misbrukt...

 

ALLE skytevåpen utgjør et stort farepotensiale hvis de blir misbrukt. (Det samme gjør forresten kniver, propantanker og kunstgjødsel.)

 

Vi kan heller ikke se at det er sterke samfunnsmessige interesser som tilsier at slike våpen bør være allment tilgjengelig.

 

Det er ikke "sterke samfunnsmessige interesser" som tilsier at NOEN våpen bør være allment tilgjengelige. De er dessuten ikke "allment tilgjengelige", de er kun tilgjengelige etter tillatelse fra politiet.

 

Da slike kraftige skytevåpen ikke har noen fornuftig formål...

 

I følge stadig flere normenn har INGEN enhåndsvåpen noe fornuftig formål.

 

...heller ikke idrettslig sammenheng,

 

Blinkskyting kan foregå med luftpistol.

 

 

Hvorfor skal skytterne godta at våpen og kalibre blir forbudt på grunn av argumenter som kan brukes om HVILKE SOM HELST VÅPEN I NORGE? Blir ikke slik argumentasjon motsagt, så vil den før eller siden bli brukt mot nettopp HVILKE SOM HELST våpen! Vi må stå fast på at det er INGEN FORSKJELL PÅ FARLIGHETEN, uansett hva kulediametren er! Det er derfor det er strenge krav til å kjøpe våpen, UANSETT KALIBER!

 

Skytterorganisasjonene må snarest protestere høylytt over at "farlighetsgraden" på våpen og kalibre klassifiseres etter kulediameter, annslagsenergi eller "generell skummelhet". Om vi ikke gjør det vil argumentene fra POD bli innarbeidet som en slags sannhet, og det vil bli akseptert at SKYTTERE er MER eller MINDRE FARLIGE alt etter hvilke kalibre de skyter med!

 

Vi må forstå at om vi argumenterer med at "9mm er like farlig", så blir dette tolket nettopp som "9mm er like farlig som noe kjempefarlig og forbudt, derfor må 9mm også forbys". Dette er vi ikke tjent med. Vi må argumentere med at ".500/.44/9mm/hvilketkalibersomhelst er IKKE FARLIG så lenge det ikke misbrukes. Derfor bør lovlydige skyttere som ikke misbruker våpnene sine FÅ VÆRE I FRED, og resursene bør brukes på ting som ER TIL SKADE FOR SAMFUNNET"!

 

Desverre kommer ikke organisasjonene til å protestere. De er redd for å havne i unåde hos Storebror, som om kort tid får nærmest diktatorisk makt over hvilke skyteprogrammer som skal være lovlige i Norge. De har den naive holdningen at "om vi er snille gutter, så er det kanskje ikke vi som blir tatt neste gang".

 

Skal vi gjette rekkefølgen på hva som blir forbudt i de neste rundskrivene? 5,7x28? 408 Cheytac? 338 Lapua? Riflekalibre over .458? Siden vi alle har politiets underskrift på at vi er "edruelige og pålitelige", så kan jeg ikke spandere en øl på vinneren. Men en flaske brus skal han få...

 

 

.02,

Cogito

Link to comment
Share on other sites

De har jo åpenbart kapasitet til å sette seg ned å finne på nye restriksjoner bare for morro skyld, så kapasitetsproblemer ville jeg ikke godtatt begrunnelse for noe som helst.

 

Og hva med argumentasjonen her.......kaliberet vil utgjøre et stort farepotensial hvis det blir misbrukt?....herregud???, hva slags begrunnelse er det da?....det gjelder vel alle våpen, og jeg vil vel si at en 9mm Glock i hendene på en ustabil person vil utgjøre et mye større farepotensial enn en 2kilo tung S&W 500.

 

Dette er bare nok et eksempel på en begrensning som er tatt fullstendig ut av lufta uten noe som helst fornuftig grunnlag.

 

Vi må se å forby Hummer , den er en direkte trussel for almenheten i at den er så stor, tillatt kun Fiat punto.

 

Herregud, har ikke dette inkompetente politidirektoratet noe bedre å finne på, kanskje man skulle få alle de som jobber der ut på gata for å fakke kjeltringer, da gjør de i allefall nytte for seg.

 

Jeg blir så oppgitt av Politiet i dette landet, alle i dette landet med enten førerkort eller våpenkort i lomma er potensielle kjeltringer i politiets øyne :roll::twisted:

 

Om det er polititjenestemenn som leser her på forumet, så synes jeg de bør ta signalene og vurdere sin egen rolle i dette, og begynne å bruke hue.

Jeg blir så provosert av myndighetspersoner som ikke vet å bruke hue.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke POD innerst inne faktisk sitter å tror at 500 magnum er noe farligere enn andre grove håndvåpenkalibere, i så fall har de ingenting med forvaltning av lover og regler i forhold til skyttersporten å gjøre, jeg tipper de bare så sitt snitt til å inføre dette forbudet fordi det var et enkelt kaliber å angripe, metallsiluett er vel det eneste programmet man kan skyte 500 magnum. Argumentasjonen i rundskrivet i seg selv er jo det reneste vås, det er selvsagt utrolig trist at de skal slippe unna med sånne ting, men det er vel det det ender opp med.

Link to comment
Share on other sites

Har av den grunn nettopp sendt et brev til NFPS som er "mitt" forbund,

og spurt hva "vi" gjør med denne saken.

Håper de tar saken på alvor,

ellers har vi en max.9mm begrensning slik som Danmark har før vi vet ordet av det! :x:cry:

 

Ja, det er bra, om ikke annet så bør man ta det som en prinsippsak, spesielt fordi grunnlaget for forbudet er så dårlig. Alle skytterforeninger burde protestere mot dette uavhengig om de er direkte berørt eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Litt research viser at POD har jobbet med dette forbudet helt siden 2005, hvor har skytterforeningene vært i den prosessen?, de må jo ha kjent til dette i og med at det tar meg 2 minuter med googling å finne en uttalelse om det fra POD.

 

Ståle Svendsen mener her at 500 magnum er uegnet for bruk av privatpersoner (?)

 

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article261567.ece

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Litt research viser at POD har jobbet med dette forbudet helt siden 2005, hvor har skytterforeningene vært i den prosessen?, de må jo ha kjent til dette i og med at det tar meg 2 minuter med googling å finne en uttalelse om det fra POD.

 

Ståle Svendsen mener her at 500 magnum er uegnet for bruk av privatpersoner (?)

 

Nå er det vel desverre slik at være forbund er ganske "tannløse"

Link to comment
Share on other sites

Litt research viser at POD har jobbet med dette forbudet helt siden 2005, hvor har skytterforeningene vært i den prosessen?, de må jo ha kjent til dette i og med at det tar meg 2 minuter med googling å finne en uttalelse om det fra POD.

 

Ståle Svendsen mener her at 500 magnum er uegnet for bruk av privatpersoner (?)

 

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article261567.ece

står vel ingen ting pm håndvåpen der? men om rifler?

Link to comment
Share on other sites

Litt research viser at POD har jobbet med dette forbudet helt siden 2005, hvor har skytterforeningene vært i den prosessen?, de må jo ha kjent til dette i og med at det tar meg 2 minuter med googling å finne en uttalelse om det fra POD.

 

Ståle Svendsen mener her at 500 magnum er uegnet for bruk av privatpersoner (?)

 

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article261567.ece

står vel ingen ting pm håndvåpen der? men om rifler?

 

 

"Politidirektoratet ønsker også et forbud mot sivilt salg og bruk av revolver kaliber 500 magnum som også regnes som uegnet til bruk for privatpersoner."

Link to comment
Share on other sites

Litt research viser at POD har jobbet med dette forbudet helt siden 2005, hvor har skytterforeningene vært i den prosessen?, de må jo ha kjent til dette i og med at det tar meg 2 minuter med googling å finne en uttalelse om det fra POD.

 

Ståle Svendsen mener her at 500 magnum er uegnet for bruk av privatpersoner (?)

 

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article261567.ece

står vel ingen ting pm håndvåpen der? men om rifler?

 

 

"Politidirektoratet ønsker også et forbud mot sivilt salg og bruk av revolver kaliber 500 magnum som også regnes som uegnet til bruk for privatpersoner."

 

Jeg vil vel heller si at 500 magnum kun er egnet for privatpersoner. Ser ikke for meg at politi og militæret gidder å dra rundt på slike våpen. Men norge er vel kjent for at alt som er gøy, enten er forbudt eller grisedyrt.

Link to comment
Share on other sites

Å, jeg gidder snart ikke mer POD-tull! :x:(

Finnes det virkelig ingen ankeinstans man kan kontakte og forklare hvor horribelt feilslått

og elendig dokumentert dette forbudet er?

 

I så fall håper jeg skytterforeningen i dette øyeblikk sitter og konstruerer en slagplan, de er vel de som skal forsvare skyttersporten i Norge.

 

Kulestøpern i Oppgård har sendt et forslag til FKP om å fjerne kalibergrensen i mag 2 felten.

 

Men om det er noen her inne eller i det hete tatt tror at FKP har "stake" nok til å protestere mot en lik avgjørelse,,,, not :!: de er nok heller for ytterligere innstramminger..... og de hører i alle fall ikke på råd fra grasrota :cry:

(jmf, saken om 5 skudd og dårligste hand)

 

Det er sendt inn et offisielt forslag fra klubb til NSF om å opprette en egen klasse innenfor Magnumfelt, Magnum 3, med høyere faktorkrav (minimum) og minimumskaliber .45, ingen øvre grense mht kulediameter, med tanke på at noen kan få en god ide i fremtiden også.....-

 

Dessverre kom det et privat "motforslag" fra enkeltmedlem til Mag 3 hvor eneste forandring var å la Mag 3 bety skyting med kikkert. Det var trist å få slik motsatnd i egne rekker, og en kan undre på motivet fra forslagstiller, dersom det stemmer at PoD har jbbet med denne saken bak kulisssene siden 2005......

Link to comment
Share on other sites

 

Det er sendt inn et offisielt forslag fra klubb til NSF om å opprette en egen klasse innenfor Magnumfelt, Magnum 3, med høyere faktorkrav (minimum) og minimumskaliber .45, ingen øvre grense mht kulediameter, med tanke på at noen kan få en god ide i fremtiden også.....-

 

Dessverre kom det et privat "motforslag" fra enkeltmedlem til Mag 3 hvor eneste forandring var å la Mag 3 bety skyting med kikkert. Det var trist å få slik motsatnd i egne rekker, og en kan undre på motivet fra forslagstiller, dersom det stemmer at PoD har jbbet med denne saken bak kulisssene siden 2005......

 

Og ingen av forslagene har vel blitt seriøst behandlet i FKP. Klubben som sendte inn det opprinnelige forslaget(som var skrevet av Keith) har ivertfall ikke fått noen tilbakemelding. Noe jeg finner litt merkelig.

Det andre forslaget ble vel fremmet i salen på FKP konferansen i 2006(hvis jeg ikke husket helt feil) På den konferansen var man jo mere oppsatt på å få vekk svakhåndsskyting, for det er jo like farlig som å ha en håndgranat uten splint.... :D

Link to comment
Share on other sites

 

Og ingen av forslagene har vel blitt seriøst behandlet i FKP. Klubben som sendte inn det opprinnelige forslaget har ivertfall ikke fått noen tilbakemelding. Noe jeg finner litt merkelig.

 

Ikke god foreningsskikk, for å si det mildt.

 

 

Det andre forslaget ble vel fremmet i salen på FKP konferansen i 2006(hvis jeg ikke husket helt feil) På den konferansen var man jo mere oppsatt på å få vekk svakhåndsskyting, for det er jo like farlig som å ha en håndgranat uten splint.... :D

 

Ha ha, nå begynner det å bli vansklelig å holde fokus her, håndgranat.....

 

Uansett er det kritikkverdig, formelt sett, dersom et benkeforslag blir behandlet, mens et velformulert(!) og styrebehandlet offisielt forslag IKKE blir det!

 

Nåvel, nå må vi til med en langvarig og vanskelig reparasjon, på noe som kunne vært elegant parert på forhånd. Dersom NSF hadde hatt et eksplisitt godkjent program med slike våpen FØR dette famøse brevet nå kom, kunne ikke politiet ha gjort som det gjorde, i allefall ikke så enkelt.

 

Og her kommer det springende punktet: ledelsen i forbundet har i "alle de år" bestått av folk i etaten, eller med tette bånd til etaten.

 

Hvor mange og HVEM visste at PoD pønsket på et slikt forbud?

 

Hvem ønsket å BISTÅ til at dette skulle gå glatt igjennom?

 

Og hvem UNNLOT å innformere sine forbundsvenner om ståa, og gjøre oss oppmerksomme på gravalvoret?

 

Hvem trenger gale våpenmotstandere med kontakter hos Sarah Brady, når en må sliute med slike venner?

Link to comment
Share on other sites

Hva jeg synes er negativt med rundskrivet, slik det er formulert, er at man ikke lenger kan anskaffe en .475 Linebaugh, 480 Ruger, 50AE, 500 Wyoming og 500 S&W til utenlands jakt. Det er det kalibrene er laget for.

 

Hvem av dere vil bruke et våpen som gir slik rekyl som i klippet jeg la inn, i konkurranse? Konsekvensen av slik rekyl, blir å lade ned og da er man plutselig i 454 nivå og for de aller fleste antagelig godt under det.

 

Til jakt trenger man trening og enkelte konkurranse typer, kan utvilsomt gi slik trening. Foreslåtte Magnum 3, vil neppe bli skutt med ladninger som ligger vesentlig over hva man kan få med en 44 mag, om ikke faktor krav ble satt til over 450. Har selv ladet 300 grs til 1500 fps (for FA) (ladningen i klippet har faktor 795).

 

Jeg håper rundskrivet blir tatt til revurdering, men ser ikke kaliberet (500 S&W)som videre anvendlig til dagens konkurranser (men det kunne vært satt opp stevner som var relevante)

Link to comment
Share on other sites

Vi må vel bare gratulere POD med at de tar tak i, og gjør noe med slike kjempeproblemer som slike våpen er. :wink: Det er vel ikke spes. mange SW 500 magnum som selges hvert år(fra nå av ingen) og ikke så veldig mange rifler i kaliber 50 heller og så vidt jeg vet er ikke dette noe for nybegynnere heller. Hvis dette fortsetter kommer det ikke til å bli tilatt med noe som helst til slutt. :roll:

Til slutt blir det påbudt å bruke hjelm så fort man skal utenfor døren, for man KAN jo falle å slå seg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...