Jump to content

Tips ønskes til kjøp av Pump/Halvauto syntet


kelben

Recommended Posts

Hei!

 

Skal nå gå til innkjøp av hagle. Bruksområde blir både til leirdue skyting og småvilt jakt, deriblant mest fugl.

 

Har noen spørsmål...

 

Har sett på flere benelli hagler, men er "comfort" stokkene deres virkelig verdt 10.000kr ekstra??

Hvis deres rekyldemping er mer teori enn praksis, vil jeg jo mye heller velge meg en hagle i 5000-9000kr.

 

Hvorfor foretrekker noen pump i stedet for halvautomat? Er det noe jeg bør tenke på her?

 

Til slutt vil jeg gjerne ha eksempler på syntet halvauto/pump hagler som du mener er et godt kjøp! :D

Gjerne hagler som man kan få magasin forlengere til og som spiser det meste av patroner. (Leirdue som rådyrjakt)

Link to comment
Share on other sites

Finnes neppe noen pumpe du får mer ekstrautstyr til enn remington 870! Kjøpte nettopp en i synth i kal 12/89 for 4300kr! -Men de selges helt ned i 4000kr har jeg sett :shock::D På denne hagla er det en tykk gummi kolbekappe som demper rekylen bra, men med 36gram stålhagl som forlater løpet i 1500f/s så kjenner du jo rekylen uansett da - 12/89 er rått!! :lol:

 

Hagla måtte "tørrpumpes" etpar hundre ganger før mekanismen ble noenlunde smidig og kunne lades uten å ta i men det går seg fort til. Og jeg har slekt som har hatt 870'er en mannsalder uten at de blir utslitt eller lager trøbbel så det er neppe noe mer holdbart å få tak i der ute.

 

Om kolben passer til akkurat deg må du jo nesten finne utav selv, men den kan jo skiftes ut. Og siden hagla er så billig har du jo ekstra penger til det, ikke sant :wink:

 

At noen kjøper pumpe istedet for halvauto er nok mye pga prisforskjell vil jeg tro. Og en pumpe vil aldri få forkiling pga dårlig ammo - den lader like lett uansett! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

1. Har sett på flere benelli hagler, men er "comfort" stokkene deres virkelig verdt 10.000kr ekstra??

2. Hvorfor foretrekker noen pump i stedet for halvautomat? Er det noe jeg bør tenke på her?

 

1. Vis du har pengene, JA!

2. Fordelen med pumpe kontra automat er at det er mindre duppedingser i en pumpe. Enklere mekanisme gir mindre sjanse for feil. Jeg har aldri hatt klikk med Benelli Nova gjennom de kanskje 4-5000 skuddene jeg har skutt med den.

Ut over det mekaniske er nok en halvauto desidert best. Raskere andreskudd og mindre rekyl.

Link to comment
Share on other sites

Så uansett hvordan jeg vrir og vender på det vil det si at Benelli M2 vil være et kanon kjøp?

 

Det vil gjøre sitt innhogg i lommeboka mi, men XXL sin våpenmann på Alnabru fortalte meg nettopp da jeg ringte at jeg kunne levere hagla inn igjen dersom jeg fikk så mye som 2 klikk!

 

 

Denne vil da være morsom i bruk både til leirdue skyting, og grei til småvilt ?

 

Skulle ønske jeg fant noe lignende til langt billigere, men klarer liksom ikke finne noe alternativ....

870 pumphagla til 3990,- på XXl er 12/89

Benelli M2 til 16990,- på XXL er 12/76

 

Hva er forskjellen på 76 og 89?

Link to comment
Share on other sites

Hva er forskjellen på 76 og 89?

 

Patronlengden. Alle er kaliber 12, men patronlengden er 70 (vanlig), 76 (magnum) og 89 (supermagnum). Mer patronlengde gir plass til mer haggel. Har du en 12/76 kan du skyte 70 og 76. Har du en 12/70 kan du kun skyte 70. Har du 12/89 kan du bruke alle patronene.

Nå har ikke jeg fulgt med så mye på hagleammomarkedet, men det meste som selges i Norge er 12/70 og 12/76. I 12/89 er utvalget av ammo lite, men det funker som F :)

Du skyter ikke mange skud med 12/89 uten "comfor tech", røsker i skulderen.

Link to comment
Share on other sites

Pumpe ville jeg sett på Remington 870 og benelli Nova og super nova.

 

Halvauto er Franchi fine våpen, Baikalen er funksjons sikker og robust(veksler ikke lerdue ammo fra starten men med litt puss og slik så gjør den det. Også har du remington 11-87 kjempe hagle som alltid virker. Også holdte jeg på og glemme gammle gode Remington 1100 Nr 1 mest brukte lerdue automathagle i verden.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte Federal blackcloud 12/89 skudd til andejakta. Kostet vel 12kr stk ca og selges de fleste steder her iallefall. Ble litt overrasket over rekylen på første skuddet men det er helt uproblematisk å skyte med. Fikk noe blåmerker etter 8-10 testskudd men det er det verdt, 1500fot/sek er rimelig rått med hagle! :D

Link to comment
Share on other sites

Ja, men får du 870 i halv automat utgave?

Da heter den 1100

 

Som en generell kommentar så er jeg forbauset over hvor påståelige enkelte er over hvilken pumpe eller automat (som de selvsagt eier selv) som er best. Jeg har en rekke pumper og autmater stående og har veldig vondt for å plukke ut en "vinner". :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en m2 som jeg er fornøyd med, men jeg vil tro at du får den til en billigere penge enn 17.000 om du ringer litt rundt. Jeg var heldig å kjøpte en overligger i januar, før prisene gikk opp, denne ga jeg 12,500 for, jeg tviler på at de har gått opp til 17.000 bare pga kursen.

 

Ikke så mye å spare men er jo en tusing

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=18649142

Link to comment
Share on other sites

Dersom ein skal bruke hagla si til leirdueskyting (trening) og ellers til all round jakt - og dersom ein ellers held seg til lova og berra matar automat/pumpa med to skot: Kan nokon gi meg EITT EINASTE godt argument for at desse konstruksjonane har fordelar kontra ei over/under eller s/s? Eg ser for min del berre ulemper, med eit lite unnatak for dei ekstremt rekylredde som kan vere tent med ein halvauto.

Link to comment
Share on other sites

Man trenger ikke være ekstremt rekylredd for å mislike rekylen av 12/89 vil jeg påstå! Og siden man nå jakter med bly så er 12/89 en stor fordel, blackcloud ammoen jeg har prøvd sender 36gram stål avgårde i 1500fot/sekund og det sparker rimelig bra :mrgreen:

 

En auto/pumpe har bare ett løp istedet for to som siktes inn mot ett felles treffpunkt.

 

En auto/pumpe kan det monteres slugløp på.

 

En auto/pumpe kan man komme til mekanismen på for rengjøring og smøring.

 

En auto/pumpe kan man få mye ekstrautstyr til.

 

En auto/pumpe ser mye bedre ut!! 8):D

 

-En begynnelse iallefall.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte selv en winchester SX3 i sommer. Brukt den på gås, due og andejakt. Har jo ikke superlang erfaring med den, men til nå er jeg storfornøyd, virker iallefall bra til mitt formål. Mulig den blir littt stor og tung på rypefjellet. Det skal visst også være verdens raskeste halvauto, om det er sant vet jeg ikke.

 

En annen ting med halvauto er at det utrolig morsomt å skyte med!

 

Link to comment
Share on other sites

Man trenger ikke være ekstremt rekylredd for å mislike rekylen av 12/89 vil jeg påstå! Og siden man nå jakter med bly så er 12/89 en stor fordel, blackcloud ammoen jeg har prøvd sender 36gram stål avgårde i 1500fot/sekund og det sparker rimelig bra :mrgreen:

 

En auto/pumpe har bare ett løp istedet for to som siktes inn mot ett felles treffpunkt.

 

En auto/pumpe kan det monteres slugløp på.

 

En auto/pumpe kan man komme til mekanismen på for rengjøring og smøring.

 

En auto/pumpe kan man få mye ekstrautstyr til.

 

En auto/pumpe ser mye bedre ut!! 8):D

 

-En begynnelse iallefall.

 

 

Ok, handa på hjertet alle mann: Kor ofte brukar de 12/89, med den ammoprisen? Jaktar sjølv sjøfugl og har aldri hatt bruk for anna enn 12/76. Når det gjeld behovet for 12/89, så får ein faktisk O/U som også er kamra for slikt storvokst leiketøy. Eit felles treffpunkt? Det der blir berre teori når haglsvermen din er ute på 25 meter. Da er det faktisk heller eit argument å ha TO løp for å utnytte ulik trangboringsgrad.

 

At du syns dei ser bedre ut? Da har du eit problem lignande det Stevie Wonder slit med... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hagla måtte "tørrpumpes" etpar hundre ganger før mekanismen ble noenlunde smidig og kunne lades uten å ta i men det går seg fort til. Og jeg har slekt som har hatt 870'er en mannsalder uten at de blir utslitt eller lager trøbbel så det er neppe noe mer holdbart å få tak i der ute. At noen kjøper pumpe istedet for halvauto er nok mye pga prisforskjell vil jeg tro. Og en pumpe vil aldri få forkiling pga dårlig ammo - den lader like lett uansett! :mrgreen:

 

Vel, jeg har stått på rypefjellet med bankranerhagla mi (870) og pirket ut fokilte tomhylser med kniv. Var ikke særlig gøy. Så helt enig i uttalelsen din er jeg ikke. En løsning er visst å pusse/polere kammeret med stålull.

Min løsning ble å kjøpe en 20 kaliber beretta til rypejakt. Den var bedre egnet, så får heller 870 bli med ut på sjøfugl jakta.

 

At 870'en er stygg og tung er vel bare en av mine meninger. Men den er perfekt til sitt bruk.

Link to comment
Share on other sites

Nja, så ofte vil jeg nå ikke akkurat si, det kommert helt an på hvilket våpen det er. Eldre modeller, spesielt i 12/89 kan være litt kilne på 24gr ladninger. Men de aller fleste nye halvautoer veksler med lerdueammo.

 

Har selv både en o/u, pumpe og halvauto, og det er sistnevnte som alltid får lov å bli med på jakt og morro..

Link to comment
Share on other sites

Har jobbet på den lokale leirduebanen i år, og dermed observert en del mateproblemer med halvautohagler. Felles for alle haglene med problemer var at de hadde gassystem som drev mekanismen.

Benelli bruker rekyldrevet bolt "inertia system" som de kaller det. Har ikke sett én klikk eller mateproblemer med Benelli.

Det at det ikke er noe gassystem gjør også pussejobben svært mye lettere. Det er også færre deler som trenger vedlikehold og puss.

 

Igjen, så ville jeg ha valgt en Benelli halvauto.

Legger med en link til Benelli systemet: Link

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke begi meg ut på hva som er bra, bedre eller best, for det har jeg ALT for lite kunnskap om :)

 

Men jeg kjøpte meg en hagle i vår, slik at jeg kunne kompletere samlingen min til å ikke BARE være rifler i skapet. Tankegangen min var at jeg ville ha ei hagle som jeg ikke trengte å være hysterisk redd for. Ei som jeg kunne ta med ned til sjøen, ombord i en båt, eller slite med meg på fjellet, eller bortpå marka for å skremme gås. For eksempel :D

 

Valget falt da på ei Remington 870 Supermagnum. Da kunne jeg mate den med hva det måtte være, å syntetstokken tåler litt tøff behandlig. Bruker hagle dessuten veldig, veldig lite. Blir det mere f.eks rypejakt, kan jeg heller investere i noe mere egnet til akkurat det når den tiden eventuelt kommer.

I alle fall:

En stykk Remington 870 betalte jeg kr 3790 hos Jaktdepoet på Fauske. Da fikk jeg i tillegg med futteral å fiberoptisk sikte for å montere på løpet. Husker ikke helt om jeg fikk med reim også i den prisen, eller om det gikk i samme sluket som alt det andre jeg kjøpte der. Syns egentlig det var en grei handel, å er strålende fornøyd med den så langt i alle fall :D

Link to comment
Share on other sites

Ovenstående er et eksempel på hvordan man svarer på et slikt spørsmål som blir spurt her (synes jeg i alle fall).

 

Jepp - man har et våpen og man har slike erfaringer med det og prøver ikke å fortelle alle andre at dette er verdens beste våpen og alle andre som synes noe annet er veldig dumme fordi ditt og datt.

 

Jeg er forøvrig enig med deg at at 870 er et våpen som trass i sin manglende eleganse tåler juling som få og er fantastisk pålitelig. Når jeg leser hvordan enkelte påstår at 870 nærmest kiler seg for annethvert skudd så kan man jo lure på hvorfor brorparten av PD'ene i statene har utstyrt cruiserene med 870 som det ultimate overtalsesmiddelet. USMC brukte dem også før de gikk over til halvauto og gutta i Border Patrol som patruljerer ørkenen i Texas, Arizona, New Mexico og California bruker en "avsaget" versjon med 14.5" løp.

Link to comment
Share on other sites

Henger meg også på her.

 

jeg og samboer'n var jakt etter hver vår hagle som skulle brukes til skarv og annen jakt ved sjøen. Altså et verktøy, ikke noen stashagle. Har s/s og o/u fra før. Da falt valget på Remington 870 magnum synth. Betalte vel i underkant av 3000 pr stk. (Nava i Namsos i fjor)

Grunnen til at det ikke ble Supermagnum var ammo prisen, kom aldri til å bli skutt med ammo som koster nærmere 50 kr skuddet.

jeg synes hagla er god å skyte med, treffer bra også :-)

 

Men......... det hender den feilfunksjonerer ja. Utdrager'n glipper på hylsa, dette gjelder begge haglene i huset her. Snakket med bharsvik om problemet og i følge han så var ikke det ukjent. Han hadde måttet justere utdrager'n på sin hagle. Så det spørs om det ikke blir en cognac avtale om et par justeringer her også :-)

 

Hadde jeg kjøpt 870 igjen? Ja :-)

 

 

John-A

Link to comment
Share on other sites

Skal nå kjøpe ei hagle jeg kan bruke til det meste å valget har til nå hvert Winchester sx3 12/89 eller beretta extrema 2 12/89. skal brukes til leirdueskyting jakt osv. Vurderer også litt Fabarm sin xlr5. Synest denne er ei nydelig halvautomat å se på i forhold te de overnevte. Noen erfaringer med xlr5 eller med Fabarm generelt?

 

Viss det blir innkjøp av en Fabarm så blir det vel ei Remington 870 i tillegg som jeg kan bruke steder der den får røff behandlig :twisted:

 

Takk på forhånd for svar......

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...