Jump to content

hjortejakt hyllestad


storjegeren

Recommended Posts

  • Replies 100
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Sukk. Enkelte må vere utanlands dei dagane... Men eg tar den ferja eg også når eg skal på jakt :wink: Men jaktar rett nok i Fjaler på grensa til Hyllestad. Jammen pussig at det skal vere så stor forskjell i kvotane i dei to kommunane, sjølv for vald som grensar mot kvarandre. Men det er jo ein grunn til at bestanden der vi jaktar har gått rett ned i løpet av dei siste åra...

Link to comment
Share on other sites

Trur nok det er flere løyver en hjort i mangen av valda :roll:

 

 

Det er nok et problem der ute vil eg påstå!! Eg bor i fjaler, (folkestad) Der er samla kvote på en liten bygd oppunder 36dyr! og der er det seriøst ikkje hjort! dei er rettogslett fordufta..! blitt hardt nedskutt av jegre som ligger og surrer på grensene og venter på dyra til andre, Og da får du en ond sirkel.. Mistet avls-kollene ifjord på dette mistenker eg. har ikkje sett dem igjenn etter fjordårets jakt :cry:

Link to comment
Share on other sites

Sitering slettet jmonsen

Jeg kjenner noen som jakter i fjaler, og har hatt tilbud om å være med de på jakt.

I fjor felte de fem dyr av 24 løyver, og da var det jakt til jul :shock:

Bestanden har gått kraftig tilbake de siste åra, men den harde avskytingen fortsetter på grunn av at det er fremdeles noen gårder som har stor beiteskade av hjort (eks Lone gård). Det var også der de fikk felle flesteparten av dyrene på fullmånejakt før jul. Løyver er også salgsvare så butikken går sikkert bra for grunneierene :roll:

Link to comment
Share on other sites

Sitering slettet jmonsen

Eg synest det er synd den harde avskytinga fortsetter enda, merker det på Områda rundt at det minker på hjorte trakk i skog og mark og observasjoner. Men dem tjener jo rått på og selge løyver som du sier.. :evil: Er vel derfor dei vil ha riklegt med løyve... Men det er jo ikkje dyr og se på bøene der lengere synest eg?! avogtil eg ser 3-4 stk som går og surrer...

Link to comment
Share on other sites

Erfaring hos oss er at det er mer dyr de siste årene enn det var for 3 år siden. Opplever at det lokalt kan være ganske store forskjeller, OG at presset er veldig forskjellig. Vi som jakter i ytterkanten av de mest tette områda må være ekstra forsiktig. Vi tar det forsiktig og tar det med ro. Pleier å få kvoten. Det vi sliter med er veldig mye nattlig biltrafikk som forstyrrer dyra. Og da er det biler med sveipende lys for å si det slik. Tjuvjakt er heller ikke uvanlig-senest i fjor. Så det er nok mange ting som påvirker.

 

Uansett: skitt jakt folkens.

Link to comment
Share on other sites

Jaktar sjølv i Fjaler og kan ikkje seie at stammen virkar noke mindre i år enn tidlegare. Har vore svært mykje dyr på innmarka, og også bra med dyr på fjellet. Så trur du kan glede deg til jakt i Hyllestad.

 

Jakta til jul i heile fylket trur eg kjem til å gjere stor innhogg i bestanden. Månelys, snø og rundballer er ein skummel kombinasjon og når dyra i tillegg har samla seg kan enkelte vald fort ta ut svært mykje dyr som ikkje nødvendigvis har tilhold i deira terreng til vanleg.

Link to comment
Share on other sites

Det blir nok bra skal dere se, selv om eg ikkje ser dyr på heimgarden nå, Så pleier det og trekke noen dyr lengre ut mot kysten midt i sesongen :) Så har eg området mitt i skifjord (hyllestad)eg går på, der er det vertfall dyr og finne.. Så eg ser ikkje mørkt på det.. :) Lykke til alle sammen :) Nå reiser eg på jobb, 10 timervakt framfor meg, Så imorra reiser eg heim Til heimgarden og gjere meg klar til jakt=)

Link to comment
Share on other sites

Egentlig litt imponerende at så mange skal jakte i Hyllestad - det er tross alt den kommunen i Norge med lengst avstand ml hver innbygger (har jeg hørt/lest et sted). Det jeg gleder meg ekstra til er noen dager på hytta http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=21&t=6824&st=0&sk=t&sd=a - i ro og fred. Det tusler nok noen dyr i området, men det er ikke noe stress. Jo mer du stresser jo mindre dyr får du - eller: bare stress så mye dere vil - det pleier å føre til mer dyr i området vårt ;)

 

Mauser_kim: er vi "naboer"?

 

Jmonsen: skitt jakt

Link to comment
Share on other sites

Pleier å få kvoten. Det vi sliter med er veldig mye nattlig biltrafikk som forstyrrer dyra. Og da er det biler med sveipende lys for å si det slik.

 

Dette skal jeg skrive under på. Nå er jeg hjemme fra jakt i Hyllestad, og mer irriterende og ødeleggende bil kjøring har jeg aldri sett.

På det tidspunktet hvor dyrene var på vei inn til bøene eller akkurat når forsvarlig skytelys kom om morgenen dukket det opp en bil og sveipte med lysene. Snudde midt i valdet vårt.

Om dette var sabotering fra andre jegere, jakt motstandere eller noen som bare holdt Helvete vet jeg ikke.

Men vi har tatt saken opp med grunneier, så får han ta det opp med de som er ansvarlige for strorvaldet.

:evil::evil::evil::evil:

Link to comment
Share on other sites

Det er veldig bra at dere tar dette opp jmonsen! Vi ser enorm forskjell på dyra bare etter noen dager med jakt. Torsdagen før jakta gikk det 15 dyr rolig og beita på innmark. På veg til jaktområdet 2 dager ut i jakta flaug dei som dei hadde fanden i helene. Vet ikke hvorfor noen bare MÅ kjøre og kjøre.....

Link to comment
Share on other sites

Bra noen gjør noe, eg har prøvd og sagt ifra til dei eg vet kjører rundt og "kjører" seg en tur. Merklegt so dei stopper og lyser midt på hjorten eg sitter og ser på da, vist dei bare tar en tur... Blir galen, hjelper jo ikkje seie noke engang.. kvelden etter er dem på hjul igjenn. (og dette er folk som verken har behov, eller fortjeneste av og kjøre denne veien, blir til at dem stopper og snur lengere fremme i veien. Bare for og skremme siste rest som går på bøen...

Link to comment
Share on other sites

Pleier å få kvoten. Det vi sliter med er veldig mye nattlig biltrafikk som forstyrrer dyra. Og da er det biler med sveipende lys for å si det slik.

 

Dette skal jeg skrive under på. Nå er jeg hjemme fra jakt i Hyllestad, og mer irriterende og ødeleggende bil kjøring har jeg aldri sett.

På det tidspunktet hvor dyrene var på vei inn til bøene eller akkurat når forsvarlig skytelys kom om morgenen dukket det opp en bil og sveipte med lysene. Snudde midt i valdet vårt.

Om dette var sabotering fra andre jegere, jakt motstandere eller noen som bare holdt Helvete vet jeg ikke.

Men vi har tatt saken opp med grunneier, så får han ta det opp med de som er ansvarlige for strorvaldet.

:evil::evil::evil::evil:

 

 

Jeg var med på samme helgeturen og kan skrive under på jmonsen opplevelse.

 

Ved to anledninger så jeg en hvit/lys, ikke veldig gammel, kassebil som kom kjørende på et svært uheldig tidspunkt i forhold til vår bøjakt. Ved en tredje anledning så jeg kun lysene på en bil. Men ved alle tilfeller snudde den omtrent på samme sted og kjørte sakte ut igjen.

 

Postene morgen og kveld på lørdag ble like etter bilkjøringen etterfulgt av et rifleskudd. Noen minutter senere hørte jeg traktorkjøring. Men dette betyr nok bare at det lørdag 12. september ble felt dyr på en av våre nærmeste nabobøer både morgen og kveld.

 

Kan nevne at vi også i fjor var plaget med samme type bilkjøring på uheldige tidspunkt under bøjakta.

 

Det er nå helt nødvendig at vi får vite hvem denne bilføreren er. Vi kan da ta kontakt og forklare vedkommende hvordan at denne type bilkjøring virker negativt inn på vår jakt. Kanskje vi da får vite at det hele skyldes noe helt annet og som ikke har noe med vår jakt å gjøre?

 

Er det noen her på forum som kanskje kjenner til hvem dette kan være? Evt. noen som kjenner til noen der oppe som eier eller disponerer en hvit/lys kassebil? Send meg gjerne en personlig mail eller en sms på 95221436 :D .

 

Motivet er kun å få utøve den jakta vi har betalt for i fred. Og vi ønsker ingenting annet enn en fredelig avslutning på denne saken.

Jeg kommer ikke til å avsløre til noen hvem som evt tipser om bilfører/eier.

Link to comment
Share on other sites

Telatussen: Dette er en bil som streifer hele området, Er observert på andre steder der den lyser på bøene langt vekk fra hyllestad området. eg har en misstanke på kven det er. hadde dem på HEEEEEEELT feil tidspunkt hin kvelden på jordet mitt, dyra stakk og kom ikkje tilbake.. :x må bare se bilen stoppe og lyse på bøen min en gang til., Da går eg seriøst bort til bilen og ber dei slutte.. (men kjører meg vel ned i panikken da) :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg hører også til samme jaktlag som jmonsen og telatussen. Mitt inntrykk er nærmest at den bilen (en hvit HiAce) følger en fast rute. De dagene vi var der kunne vi omtrent stille klokken etter den - den kom mellom 6.15 og 6.30 om morgenen og mellom 20.45 og 21.00 om kvelden. Samme rutine hver gang, kjører rolig langs bøene og snur uten noen pause. Det har variert litt hvor den snur, enten ved andre bø eller den kjører gjennom hele terrenget vårt og snur ved innergrensen. Som telatussen sier, hvis noen har en ide om hvem det er tar vi gjerne imot tips pr. pm. Vi vil prøve å få kontakt med vedkommende og finne en sivilisert løsning på problemet.

Link to comment
Share on other sites

Nettopp returnert fra en trivelig, om enn våt helg i jaktterrenget. Vi fikk en fjorårskolle på bøen søndag morgen.

 

Ad uønsket biltrafikk langs bøene, så meldte grunneieren dette inn til storvaldet etter forrige tur. De visste tdeligvis hvem det dreide seg om og skulle ta seg av saken. Denne helgen har vi ikke vært plaget. Håper det varer.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Eg var på jakt i Fjaler i helga og hadde problem med ein fxxx som for og lyste på bøen. Stoppar og stiller bilen på tvers av vegen og lyser utover bøen. Der eg skulle sitje i måneskinnet seinare... Det er så frekt og provoserande at eg ikkje har ord. Bilen for vidare inn til Hyllestad som grensar mot der eg er. Veit den blei oppservert lysande der også. Eg tok nummeret på bilen (Stor, mørk SUV SU36XXX) og grunneigaren ringte politiet. Dei var kjent med problematikken og sjekka nummeret. Dei lova å ringe vedkommande.

Link to comment
Share on other sites

Blir det dyr på dykk? Eg jaktar i Folkestad og sitter mykje ein plass der valdet mitt grensar mot sellevold. Såg nokre flotte bukkar der tidligare i haust :shock:

 

Eg e ferdig med kvoten i år. Men det er bedrøvande og sjå kva som sakte men sikkert skjer med bestanden. Jevnt over minkar kvoten, men enkelte stadar er det fortsatt mykje hjort, so løyva forblir uforandra, enkelte plasser blir det meir løyve. Og grunneigarane forventar at ein fyller kvoten, prøver ein å fortelje det at da kan være meir langsiktig å bruke litt vett framover, lukker dei øyra og gauler: skyt! skyt! skyt!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...