storjegeren Posted September 7, 2009 Share Posted September 7, 2009 Hei dere. Jeg har vært så heldig å få meg hjortejakt i år og det ligger i Hyllestad komune. Det jeg lurer litt på er om det er noen av dere her inne som jakter hjort i dette området? Har dere noen formening om når i sesongen det er den beste tiden på hjorten der oppe. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mauser_kim Posted September 7, 2009 Share Posted September 7, 2009 heidu eg jakter selv hjort i hyllestad men eg jakter nesten helt i nord-enden i Hyllestad på grensen mot Fjaler komune, (terenget grenser mot Hellevik, Lone) som for nokre år siden var en av dem med den mest tettbebudde hjortestammen i norge.. men kor i Hyllestad du har fått jakt da??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
storjegeren Posted September 7, 2009 Author Share Posted September 7, 2009 ca 3 km kjøring fra salbu som ligger ved sørefjorden. Så siden det er så bra bestand der vil det si at det er like bra hele sesongen? Hva er din erfaring? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HighPower Posted September 7, 2009 Share Posted September 7, 2009 Jeg jakter i Sørbøvåg, og etter min erfaring er der dyr gjennom hele sesongen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonnyvang Posted September 7, 2009 Share Posted September 7, 2009 Pass på så du ikke kommer og skal jakte midt i/rett etter sauesanking i ditt terreng. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mauser_kim Posted September 7, 2009 Share Posted September 7, 2009 Min Erfaring er javn bestand hele jakta igjennom, dyr ser eg kvar gang eg er ute. kun når brunsten er på topp dyra trekker godt opp i høyden på terenget mitt, men er frelst med ett supert bukketereng. Så driter i om eg må gå LANGT og LENGE for og finne dem Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fagerstad Posted September 7, 2009 Share Posted September 7, 2009 heidu eg jakter selv hjort i hyllestad men eg jakter nesten helt i nord-enden i Hyllestad på grensen mot Fjaler komune, (terenget grenser mot Hellevik, Lone) Og da jaktar vi i naboterreng Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hyperlink Posted September 7, 2009 Share Posted September 7, 2009 mauser_kim skrev:heidu eg jakter selv hjort i hyllestad men eg jakter nesten helt i nord-enden i Hyllestad på grensen mot Fjaler komune, (terenget grenser mot Hellevik, Lone) Og da jaktar vi i naboterreng Da sitter jeg og ser ned på dere jeg da Moro! Skitt jakt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
federal79 Posted September 7, 2009 Share Posted September 7, 2009 Artigt når 4-5 KAMMERATER finner hverandre på nett og på naboterengene... hehe Lykke til i hyllestad hele hurvet.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ulf Posted September 7, 2009 Share Posted September 7, 2009 He-he. Artig. Jeg skal jakte i Indrefjord, som også er I Hyllestad. Er verden så liten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hyperlink Posted September 7, 2009 Share Posted September 7, 2009 Nok til et kammertreff. Sees på ferja i Lærdal på onsdagen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mauser_kim Posted September 7, 2009 Share Posted September 7, 2009 hehe,, hadde ikkje ventet å treffe så mangen som skulle på jakt der, innpå her er jo en relativt liten plass... hehe lykke til til alle sammen vertfall!!! Vi kan jo rappotere innpå her kva vi skyter i Hyllestad iår:) kansje med bilde og? vist det er verdt og vise frem Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
federal79 Posted September 7, 2009 Share Posted September 7, 2009 Vi andre får håpe på en fyldig rapport fra deltakerene, samt bilder fra overfarten med fergen. ..... Det raskeste kammertreffet i vår tids historie.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fagerstad Posted September 7, 2009 Share Posted September 7, 2009 Sukk. Enkelte må vere utanlands dei dagane... Men eg tar den ferja eg også når eg skal på jakt Men jaktar rett nok i Fjaler på grensa til Hyllestad. Jammen pussig at det skal vere så stor forskjell i kvotane i dei to kommunane, sjølv for vald som grensar mot kvarandre. Men det er jo ein grunn til at bestanden der vi jaktar har gått rett ned i løpet av dei siste åra... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
202 outback Posted September 7, 2009 Share Posted September 7, 2009 Sitering slettet jmonsen I noen av disse områdene har vell hjorten regelrett blitt forvaltet som rotter, hvis jeg ikke husker feil ble det skutt 20-40 drektige koller ved Lone gård på vårparten for noen år siden. Ellers er vell minstearealet nede på 200 mål/løyve så smertegrensen er vell nådd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fagerstad Posted September 7, 2009 Share Posted September 7, 2009 Ellers er vell minstearealet nede på 200 mål/løyve så smertegrensen er vell nådd. Trur nok du må dele på 2... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
202 outback Posted September 7, 2009 Share Posted September 7, 2009 Sitering slettet jmonsen Trur nok det er flere løyver en hjort i mangen av valda Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
VestlandsJeger Posted September 7, 2009 Share Posted September 7, 2009 Det er nok ein reell grunn til at kvotane er skrudd opp enkelte stader. På eit område i Fjaler skaut dei i fjor so vidt eg veit 1 dyr per 100 daa... Og der er fortsatt tett som hagl. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mauser_kim Posted September 7, 2009 Share Posted September 7, 2009 Trur nok det er flere løyver en hjort i mangen av valda Det er nok et problem der ute vil eg påstå!! Eg bor i fjaler, (folkestad) Der er samla kvote på en liten bygd oppunder 36dyr! og der er det seriøst ikkje hjort! dei er rettogslett fordufta..! blitt hardt nedskutt av jegre som ligger og surrer på grensene og venter på dyra til andre, Og da får du en ond sirkel.. Mistet avls-kollene ifjord på dette mistenker eg. har ikkje sett dem igjenn etter fjordårets jakt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
202 outback Posted September 7, 2009 Share Posted September 7, 2009 Sitering slettet jmonsen Jeg kjenner noen som jakter i fjaler, og har hatt tilbud om å være med de på jakt. I fjor felte de fem dyr av 24 løyver, og da var det jakt til jul Bestanden har gått kraftig tilbake de siste åra, men den harde avskytingen fortsetter på grunn av at det er fremdeles noen gårder som har stor beiteskade av hjort (eks Lone gård). Det var også der de fikk felle flesteparten av dyrene på fullmånejakt før jul. Løyver er også salgsvare så butikken går sikkert bra for grunneierene Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mauser_kim Posted September 7, 2009 Share Posted September 7, 2009 Sitering slettet jmonsen Eg synest det er synd den harde avskytinga fortsetter enda, merker det på Områda rundt at det minker på hjorte trakk i skog og mark og observasjoner. Men dem tjener jo rått på og selge løyver som du sier.. Er vel derfor dei vil ha riklegt med løyve... Men det er jo ikkje dyr og se på bøene der lengere synest eg?! avogtil eg ser 3-4 stk som går og surrer... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hyperlink Posted September 7, 2009 Share Posted September 7, 2009 Erfaring hos oss er at det er mer dyr de siste årene enn det var for 3 år siden. Opplever at det lokalt kan være ganske store forskjeller, OG at presset er veldig forskjellig. Vi som jakter i ytterkanten av de mest tette områda må være ekstra forsiktig. Vi tar det forsiktig og tar det med ro. Pleier å få kvoten. Det vi sliter med er veldig mye nattlig biltrafikk som forstyrrer dyra. Og da er det biler med sveipende lys for å si det slik. Tjuvjakt er heller ikke uvanlig-senest i fjor. Så det er nok mange ting som påvirker. Uansett: skitt jakt folkens. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sunnfjording Posted September 7, 2009 Share Posted September 7, 2009 Jaktar sjølv i Fjaler og kan ikkje seie at stammen virkar noke mindre i år enn tidlegare. Har vore svært mykje dyr på innmarka, og også bra med dyr på fjellet. Så trur du kan glede deg til jakt i Hyllestad. Jakta til jul i heile fylket trur eg kjem til å gjere stor innhogg i bestanden. Månelys, snø og rundballer er ein skummel kombinasjon og når dyra i tillegg har samla seg kan enkelte vald fort ta ut svært mykje dyr som ikkje nødvendigvis har tilhold i deira terreng til vanleg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jmonsen Posted September 7, 2009 Share Posted September 7, 2009 Hei, blir å treffe i Hyllestad på jakt i Sørbøvågen. Da håper jeg at jeg slipper å høre at dere gjentar hva som var sagt før dere kommer med egen uttalelse. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mauser_kim Posted September 7, 2009 Share Posted September 7, 2009 Det blir nok bra skal dere se, selv om eg ikkje ser dyr på heimgarden nå, Så pleier det og trekke noen dyr lengre ut mot kysten midt i sesongen Så har eg området mitt i skifjord (hyllestad)eg går på, der er det vertfall dyr og finne.. Så eg ser ikkje mørkt på det.. Lykke til alle sammen Nå reiser eg på jobb, 10 timervakt framfor meg, Så imorra reiser eg heim Til heimgarden og gjere meg klar til jakt=) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hyperlink Posted September 7, 2009 Share Posted September 7, 2009 Egentlig litt imponerende at så mange skal jakte i Hyllestad - det er tross alt den kommunen i Norge med lengst avstand ml hver innbygger (har jeg hørt/lest et sted). Det jeg gleder meg ekstra til er noen dager på hytta http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=21&t=6824&st=0&sk=t&sd=a - i ro og fred. Det tusler nok noen dyr i området, men det er ikke noe stress. Jo mer du stresser jo mindre dyr får du - eller: bare stress så mye dere vil - det pleier å føre til mer dyr i området vårt Mauser_kim: er vi "naboer"? Jmonsen: skitt jakt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
VestlandsJeger Posted September 7, 2009 Share Posted September 7, 2009 Å husk å knalle ned koller med halsband og GPS-sendar. Drop-off'en funkar ikkje heilt og vi vil ha inn halsbanda. Viltansvarleg i Hyllestad har sendt ut info og instruks om dette til alle valda. Må ta nokre prøver etc, men får litt godtgjerdsle frå Merkeprosjektet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mauser_kim Posted September 7, 2009 Share Posted September 7, 2009 hyperlink :: Det er ikkje godt og sei du,, hehe:) Kor du hører til og jakter i Hyllestad/fjaler.? Eg går i Skifjord, på Myklebust som det heter... (er inne i et storvald) I fjaler så går eg i Folkestad, På ett område som heter Skår/hovland.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hyperlink Posted September 7, 2009 Share Posted September 7, 2009 Da er vi naboer Bjørnestad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mauser_kim Posted September 8, 2009 Share Posted September 8, 2009 Hehe.. Tilfeldighetene slår til.. Noe dyr og se oss dere iår da??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hyperlink Posted September 8, 2009 Share Posted September 8, 2009 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jmonsen Posted September 14, 2009 Share Posted September 14, 2009 Pleier å få kvoten. Det vi sliter med er veldig mye nattlig biltrafikk som forstyrrer dyra. Og da er det biler med sveipende lys for å si det slik. Dette skal jeg skrive under på. Nå er jeg hjemme fra jakt i Hyllestad, og mer irriterende og ødeleggende bil kjøring har jeg aldri sett. På det tidspunktet hvor dyrene var på vei inn til bøene eller akkurat når forsvarlig skytelys kom om morgenen dukket det opp en bil og sveipte med lysene. Snudde midt i valdet vårt. Om dette var sabotering fra andre jegere, jakt motstandere eller noen som bare holdt Helvete vet jeg ikke. Men vi har tatt saken opp med grunneier, så får han ta det opp med de som er ansvarlige for strorvaldet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hyperlink Posted September 14, 2009 Share Posted September 14, 2009 Det er veldig bra at dere tar dette opp jmonsen! Vi ser enorm forskjell på dyra bare etter noen dager med jakt. Torsdagen før jakta gikk det 15 dyr rolig og beita på innmark. På veg til jaktområdet 2 dager ut i jakta flaug dei som dei hadde fanden i helene. Vet ikke hvorfor noen bare MÅ kjøre og kjøre..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mauser_kim Posted September 14, 2009 Share Posted September 14, 2009 Bra noen gjør noe, eg har prøvd og sagt ifra til dei eg vet kjører rundt og "kjører" seg en tur. Merklegt so dei stopper og lyser midt på hjorten eg sitter og ser på da, vist dei bare tar en tur... Blir galen, hjelper jo ikkje seie noke engang.. kvelden etter er dem på hjul igjenn. (og dette er folk som verken har behov, eller fortjeneste av og kjøre denne veien, blir til at dem stopper og snur lengere fremme i veien. Bare for og skremme siste rest som går på bøen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mork Posted September 15, 2009 Share Posted September 15, 2009 Sikkert smygeren2 som vil ha dere oppi lia for å skyte hjorten....... Seriøst: Det er veldig irriterende å sitte klar på post og så kommer det bil uten fornuftig ærend. Man mister en del sjanser på slik tullkjøring. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mauser_kim Posted September 16, 2009 Share Posted September 16, 2009 Idag var det jammen bra det var ikkje reinet ute ingen dyr på meg enda men skal bare henge meg selv til tørk, Så er det til fjels Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Telatussen Posted September 20, 2009 Share Posted September 20, 2009 Pleier å få kvoten. Det vi sliter med er veldig mye nattlig biltrafikk som forstyrrer dyra. Og da er det biler med sveipende lys for å si det slik. Dette skal jeg skrive under på. Nå er jeg hjemme fra jakt i Hyllestad, og mer irriterende og ødeleggende bil kjøring har jeg aldri sett. På det tidspunktet hvor dyrene var på vei inn til bøene eller akkurat når forsvarlig skytelys kom om morgenen dukket det opp en bil og sveipte med lysene. Snudde midt i valdet vårt. Om dette var sabotering fra andre jegere, jakt motstandere eller noen som bare holdt Helvete vet jeg ikke. Men vi har tatt saken opp med grunneier, så får han ta det opp med de som er ansvarlige for strorvaldet. Jeg var med på samme helgeturen og kan skrive under på jmonsen opplevelse. Ved to anledninger så jeg en hvit/lys, ikke veldig gammel, kassebil som kom kjørende på et svært uheldig tidspunkt i forhold til vår bøjakt. Ved en tredje anledning så jeg kun lysene på en bil. Men ved alle tilfeller snudde den omtrent på samme sted og kjørte sakte ut igjen. Postene morgen og kveld på lørdag ble like etter bilkjøringen etterfulgt av et rifleskudd. Noen minutter senere hørte jeg traktorkjøring. Men dette betyr nok bare at det lørdag 12. september ble felt dyr på en av våre nærmeste nabobøer både morgen og kveld. Kan nevne at vi også i fjor var plaget med samme type bilkjøring på uheldige tidspunkt under bøjakta. Det er nå helt nødvendig at vi får vite hvem denne bilføreren er. Vi kan da ta kontakt og forklare vedkommende hvordan at denne type bilkjøring virker negativt inn på vår jakt. Kanskje vi da får vite at det hele skyldes noe helt annet og som ikke har noe med vår jakt å gjøre? Er det noen her på forum som kanskje kjenner til hvem dette kan være? Evt. noen som kjenner til noen der oppe som eier eller disponerer en hvit/lys kassebil? Send meg gjerne en personlig mail eller en sms på 95221436 . Motivet er kun å få utøve den jakta vi har betalt for i fred. Og vi ønsker ingenting annet enn en fredelig avslutning på denne saken. Jeg kommer ikke til å avsløre til noen hvem som evt tipser om bilfører/eier. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
storjegeren Posted September 21, 2009 Author Share Posted September 21, 2009 Nå skal jeg endelig snart oppover på hjortejakt. Er det ingen av dere som har fått noen dyr der oppe enda? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hyperlink Posted September 21, 2009 Share Posted September 21, 2009 Joda - plenty med dyr Vi har fått 3 av 8, og det er mye dyr i marka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mauser_kim Posted September 22, 2009 Share Posted September 22, 2009 Telatussen: Dette er en bil som streifer hele området, Er observert på andre steder der den lyser på bøene langt vekk fra hyllestad området. eg har en misstanke på kven det er. hadde dem på HEEEEEEELT feil tidspunkt hin kvelden på jordet mitt, dyra stakk og kom ikkje tilbake.. må bare se bilen stoppe og lyse på bøen min en gang til., Da går eg seriøst bort til bilen og ber dei slutte.. (men kjører meg vel ned i panikken da) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HighPower Posted September 22, 2009 Share Posted September 22, 2009 Jeg hører også til samme jaktlag som jmonsen og telatussen. Mitt inntrykk er nærmest at den bilen (en hvit HiAce) følger en fast rute. De dagene vi var der kunne vi omtrent stille klokken etter den - den kom mellom 6.15 og 6.30 om morgenen og mellom 20.45 og 21.00 om kvelden. Samme rutine hver gang, kjører rolig langs bøene og snur uten noen pause. Det har variert litt hvor den snur, enten ved andre bø eller den kjører gjennom hele terrenget vårt og snur ved innergrensen. Som telatussen sier, hvis noen har en ide om hvem det er tar vi gjerne imot tips pr. pm. Vi vil prøve å få kontakt med vedkommende og finne en sivilisert løsning på problemet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sunnfjording Posted September 22, 2009 Share Posted September 22, 2009 Ta skiltet på bilen då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HighPower Posted September 27, 2009 Share Posted September 27, 2009 Nettopp returnert fra en trivelig, om enn våt helg i jaktterrenget. Vi fikk en fjorårskolle på bøen søndag morgen. Ad uønsket biltrafikk langs bøene, så meldte grunneieren dette inn til storvaldet etter forrige tur. De visste tdeligvis hvem det dreide seg om og skulle ta seg av saken. Denne helgen har vi ikke vært plaget. Håper det varer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fagerstad Posted November 9, 2009 Share Posted November 9, 2009 Eg var på jakt i Fjaler i helga og hadde problem med ein fxxx som for og lyste på bøen. Stoppar og stiller bilen på tvers av vegen og lyser utover bøen. Der eg skulle sitje i måneskinnet seinare... Det er så frekt og provoserande at eg ikkje har ord. Bilen for vidare inn til Hyllestad som grensar mot der eg er. Veit den blei oppservert lysande der også. Eg tok nummeret på bilen (Stor, mørk SUV SU36XXX) og grunneigaren ringte politiet. Dei var kjent med problematikken og sjekka nummeret. Dei lova å ringe vedkommande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
VestlandsJeger Posted November 9, 2009 Share Posted November 9, 2009 Hugs for all del å skyte koller med GPS sendar i Hyllestad og Fjaler om de får sjansen! Noken som jaktar eller har jakta i Skifjorden og omegn i år, forresten? Fint om de sender meg ein PM Tjuvjakt og andre tvilsomme aktivitetar er dessverre eit kjent problem i Hyllestad... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hyperlink Posted November 9, 2009 Share Posted November 9, 2009 @Fagerstad: en BMW? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fagerstad Posted November 9, 2009 Share Posted November 9, 2009 @Fagerstad: en BMW? Mjo, kanskje. Kontroll av nummeret på 2282 sa at det var ein BMW. Må ha vore ein X3 eller X5. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fagerstad Posted November 9, 2009 Share Posted November 9, 2009 Grunnen til at eg er usikker på merket av bilen var at det var mørkt og eg såg mest på bilnummeret. Eg tok det og har funne ut kven eigaren er. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
magnum_mauser Posted November 9, 2009 Share Posted November 9, 2009 Blir det dyr på dykk? Eg jaktar i Folkestad og sitter mykje ein plass der valdet mitt grensar mot sellevold. Såg nokre flotte bukkar der tidligare i haust Eg e ferdig med kvoten i år. Men det er bedrøvande og sjå kva som sakte men sikkert skjer med bestanden. Jevnt over minkar kvoten, men enkelte stadar er det fortsatt mykje hjort, so løyva forblir uforandra, enkelte plasser blir det meir løyve. Og grunneigarane forventar at ein fyller kvoten, prøver ein å fortelje det at da kan være meir langsiktig å bruke litt vett framover, lukker dei øyra og gauler: skyt! skyt! skyt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fagerstad Posted November 9, 2009 Share Posted November 9, 2009 Null dyr i marka Arnfinn Mvh Jørn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts