Jump to content

hjortejakt hyllestad


storjegeren

Recommended Posts

  • Replies 100
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg tar meg den frihet å svare for jmonsen her, siden vi er på samme jaktlag :D

Vi har felt en kolle og har fortsatt to bukker og en kalv igjen.

 

Etter første helgen da vi tok affære rundt den bilen som ødela all bøpostering har vi ikke vært plaget med biltrafikk. Det kommer en og annen bil, men det ser ut som folk på vei til/fra jobb - bilen passerer uten sveiping eller stopp og kommer ikke tilbake.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hehe...jaja, må smile litt Smygern2. Du lyser på bøen til andre om natta, og smyger deg frem på eget terreng om dagen? Gjør det du - så kan jo jeg begynne å legge de daglige skogsturene med barna og bikkjene i skogen din ;) pleier å gå hver dag fra 10.september, og til jakta er slutt-ikke ellers :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg må smile litt når jeg leser en del av innleggene her. Tror dere virkelig at folk flest som lyser inn på jordene om det er med billys eller lommelykt gjør dette for :

a) drive med tyvjakt

b) sabotere jakten deres

c) andre skumle motiv ?

 

Tror nok paranoian har tatt litt overhånd her, selv om det selvsagt kan forekomme at folk har uhederlige motiv for slik oppførsel.

Personlig synes jeg det er hyggelig å se på vilt som går bøen. Tar meg gjerne en kjøretur/gåtur for å titte nå og da, da jeg har en genuin glede av å se vilt(ikke Hyllestad dog så spar plitianmeldelsen :D ). Jeg kjenner mange svært ivrige jegere som har den samme perverse gleden. Dog har vi en ting felles, vi jakter i skogen og lar "husdyra" være i fred.

 

Makan til egoisme skal ein sjeldan sjå. Du øydelegg bøjakta til folk med dette for din eigen kos. Det er ikkje noko gale med å køyre som folk flest. Det ein snakkar om her er folk som snur bilen for å lyse på hjorten og dermed skremmer den vekk frå bøen. Det er sabotasje av jakt og ingenting anna, sjølv om tanken berre er å sjå på hjort.

Link to comment
Share on other sites

Må si meg enig med Smygeren2 her.

Jeg liker også å se på hjort og annet vilt på kvelden, men dog ikke i jaktsesongen..(av hensyn til andre jegre)

 

Men synes også jeg aner litt paranoia her.

Det kan jo hende at vedkommende ikke engang aner at det pågår jakt? ikke engang at det er sesong for denslags?

 

Og sist men ikke minst, kan det jo være at han synes at han har like mye rett til å se på marken fra bil, som jegrene har fra post?

Link to comment
Share on other sites

@mork: lystring var et helt riktig begrep - for det er det vi opplever. Folk lyser OG skyter :) Folk får bare holde på som de vil, men grunnen til at jeg har skrevet innlegg om lysing i denne tråden er at det hos oss er et problem. Til stadighet er det tydelige tegn på tjuvjakt (eller lystring som du kaller det ;). DET er et problem, eller?

 

Jeg syns ikke det er sutring - vi har hatt store problemer med tjuvjegere på vårt jaktområde. Senest i fjor hvor vi "tok" et par karer på fersken (bare for å "dokumentere" overfor de som mener jeg har paranoia). Å lyse midt på natta med lyskastere/lykter på andre sine jaktfelt er etter min mening også et spml om en jegers moral. Så lenge det er lov å skyte hjort i måneskinn, og vi har teiger som ligger langs riksveien, så opplever vi ofte at jakta blir forstyrret så mye at det ikke blir fall. I høst har vi hatt 8-10 slike episoder (dvs nesten hver natt vi har vært ute). Da snakker jeg altså om folk som lyser fra kl 01.30-04.00 om natta - med lyskastere.

 

Smygern2: syns du virkelig det er helt uproblematisk dersom du ligger ute i måneskinnet og jakter, og lysing fører til at du ikke får skuddsjangse? Er det slik at alt er greit så lenge det ikke er ulovlig?

 

Syns dere dette er sutring - ja, så la være å lese tråden da!

 

Bruker ellers Hjortejakt2009 som den tråden hvor bilder og fall legges inn.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Jaja - da er det nok noen som er fornøyde i dag. Saken om tjuvjegere som ble tatt på fersken er nå henlagt av politiet i Sogn og Fjordane fordi det har gått for lang tid. Det er ganske fortvilende å sitte oppe i en slik sak og være rimelig sikker på at det blir tatt ut tiltale. Vi var tross alt to vitner til dette, spor, bil osv. Hva som skal til for å dømme tjuvjegere er jeg nå jammen meg ganske usikker på. At dette i tillegg er såkalla "seriøse" jegere, som fortsatt hevder sin uskyld er rett og slett skammelig. Det er mye i denne saken som ikke ser bra ut, men hva skal man gjøre?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 4 weeks later...

Leiger sjølv jakt i hyllestad. Betalte 24 000.- for to bukker. Vart lovd brøling og at bestanden var bra. Alt eg såg på ti turer var kolle og kalv. Så kalv var alt eg fekk. Eg har kvit kassebil/kjølebil som eg køyrde mellom dei to terrenget eg leiger. Men har aldri lyst på nåkken gjorder. Kun speida etter hjorten i måneskin på mine terreng i håp om å få sjå ein hjort i terrenget. Betalte 44 000.- for 5 dyr, og følger meg lurt av grunneigar. Eine terrenget var og utleig til nokre bergenserar. Dei lyste og skremte alt på bøen. Dei Skadeskaut/bomma på bukken eg hadde betalt for fekk eg og veta seinare. Eg jakta i vassenden og elde. Kan henda eg har rulla ned vindauge om eg har sett ein hjort på eit anna gjorde, men ingen av dei gjekk sin veg. Så eg får håpa at ingen har noko nag til bilen min til hausten igjen. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 2 weeks later...

hei, Eg skal jakte i hyllestad iår :) Men det er vel helst pga eg har kjøpt meg et småbruk der... Og er Rikleg med dyr oss meg for tiden vertfall :) Kor du skal jakte? (PS: Eg er mauser_kim som har skrivd tidlegere i denne tråden) :-P

Link to comment
Share on other sites

hyperlink: Jakter du i Liane??? Eg kommer til og jakte på Horne iår for det meste, har 3dyr. Har og 6dyr eg skal jakte på i Fjaler, men der er det flere jegere som skal dele på løyva. Så Konsentrerer meg om horne. Første året eg kan få jakte på egen eigendom :D

Link to comment
Share on other sites

Da var oppskytingen iboks idag. Slapp og stresse rundt i sisteliten iår :D Eg merker nedgang oss meg på stammen, Men har klart og beholde de feite fine kollene mine. Og de har fått bra kalver iår. :D Men nedgang er det absolutt her.! Og det skyldes enkelt og greit nedslaktninga på hi sida av komunegrensa :roll: men pyttpytt! det gjør bare at eg blir mere kresen på utvalget mitt av dyr. :)

Link to comment
Share on other sites

Det er helt utrolig at de kan fortsette med slike løyver som blir delt ut år etter år, når tellingene har vist at det er nedgang. 50% nedgang på tellingen her i området på 2 år. Da kunne jeg se flokker på 14-15 dyr på bøen, nå i år har jeg sett maks 3-4 samtidig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke om det er noe samarbeid mellom Hyllestad og Fjaler. Forøvrig litt skummelt å lese statistikken på hjortevilt.no, både Hyllestad og Fjaler har hatt en stor nedgang i fellingsprosenten. Det er mindre dyr, og jeg skjønner ikke hvorfor man skal skyte så alt for mange. Vi skal vel ikke tilbake til den tiden hvor man måtte gå i flere dager for å se et eneste spor, håper jeg...

 

Fjaler har i år fått totalt 1037 dyr som kan skytes, noe som er det høyeste de har hatt. Og dette til tross for at fellingsprosenten i fjor var på 62,1% (1005) mot 82,4% (791 tildelt) i 2007. I Hyllestad har det heldigvis blitt tildelt færre løyver, ettersom fellingsprosenten har gått ned.

Link to comment
Share on other sites

vel, sammarbeid mellom Fjaler, Hyllestad er vel ikkje eksisterende når det kommer til hjortejakt. Ikkje som eg veit vertfall... Men når jakten er sopassa stor "butikk" for mangen av bøndene. og samme bøndene er med på og bestemme,... så tvila eg på at det blir noen nedjustering på løyvene i fjaler vertfall......

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Var en runde i helgen, så en kolle på bøen fredagskveld, lot den være.

Kolle med kalv/ungdyr på bøen lørdagsmorgen, men de fikk ferten av meg før jeg kom nært nok.

Traff på 4-6 dyr tilsammen i skogen iløpet av lørdagen, men ingen skuddmuligheter...

Så ingenting i skogen i dag...

Bedre lykke neste gang :winke1:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Noen som har bedre jaktlykke enn andre her inne. Var en tur nå i helgen, men så ikke dyr. Mye spor både på bøen og i skogen. Småfrustrerende å lyse ut over bøen i 10-11 tiden i går kveld og telle 5 par øyne på nedre bøen og to par på øvre bøen;) Skulle hatt nattsyn:p

 

Handler ikke om jaktlykke :smile:

Det handler kun om å gå ut i skogen å finne hjorten...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...