Jump to content

Rifle i byen? Haster.


BrunoEngerdal

Recommended Posts

Av ulike årsaker trenger jeg å ta trikken ned til byen, gå noen hundre meter i trondheim sentrum, type torget for så å ta en buss vidre sørover i ca en time. Problemstillingen er at jeg skal ha med meg rifla mi og lurte på loverket rundt dette. Jeg har futteral som jeg har planer om frakte det i med sluttstykke og musjon separat.

Jeg leste tråden Hagle og moped?" men fant ikke noe om dett også gjalt min problemstilling.

Kan noen hjelpe meg? Fort? :shock:

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=8&t=23820&p=266062&hilit=v%C3%A5pen+p%C3%A5+offentlig+sted#p266062

 

 

BrunohelpineedsombadyhelpjustanybodyhelpEngerdal

Link to comment
Share on other sites

Jeg har etter mange år begynt på børsemakerlinja på Gauldal VGS så jeg skal ha den med dit. :D

Blir spennende å ha den med på trikken og i byen. Hadde med hagla på Oslo S en gang men da hadde jeg den i sekken delt i to.

 

 

Takker for svar. :D

Hvis det plutselig er noen som ser at dette kommer til å gå dårlig får dere si ifra.

Nå tar jeg kvelden men sjekker Kammeret i morra når jeg står opp. 8)

 

 

BrunogodnattEngerdal

Link to comment
Share on other sites

Lovverket sier at våpen skal være nedpakket (i futteral) og adskilt (sluttstykket i innerlommen).

Ikke mer, ikke mindre.

Om folk glor, sender forferdete blikk har du ikke gjort noe galt. Ringer de onkel blå kan du oppleve, hvis du treffer rette idioten av en lovvrenger, at helvete er løs, med væpnet aksjon mot trikken, etc..

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Husk våpenkort og legitimasjon.

Politiet blir ekstra blide hvis de ser du har medlemskap i skytterlag, jegerorganisasjon, osv, i tillegg.

 

Du kan helt problemfritt ferdes med våpenet, så lenge det er adskilt som nevnt over. Men jeg har lagt merke til at i senere år skuler folk mer og mer.

Link to comment
Share on other sites

Igjen er Lovdata vår venn: http://lovdata.no/for/sf/jd/xd-20090625-0904.html

(Lag gjerne et bokmerke på denne så dere slipper å lure neste gang.)

 

Uansett, dette sier forskriften:

§ 84. Transport av skytevåpen

Under transport skal skytevåpen være tomt for ammunisjon, og skytevåpen og ammunisjon skal være under tilsyn. Våpenet skal under transport være nedpakket i futteral, bag, veske, sekk eller lignende. Det er på offentlig sted ikke tillatt å transportere våpen i hylster eller lignende som bæres på kroppen. Transporteres våpenet som reisegods, skal en vital del fjernes eller våpenet sikres på annen måte slik at det ikke kan brukes. Medtas våpenet i motorvogn, skal det være anbrakt slik at det ikke er lett tilgjengelig. Våpenet kan da oppbevares udelt, dersom det er under forsvarlig tilsyn. Forlates motorvognen uten forsvarlig tilsyn, skal en vital del tas ut og medbringes. Våpenets hoveddel og ammunisjon kan etterlates innlåst dersom det skjules på en forsvarlig måte.

Link to comment
Share on other sites

Dette er klippet fra Oslo sporveiers rutehefte, regner med at de samme reglene gjelder på Trikken i trondheim også

 

12. Hva som kan tas med

På transportmidlene kan tas med lett håndterlige

gjenstander (håndbagasje) når dette ikke skjer til fortrengsel

for andre Reisende. Barnevogn og rullestol kan også tas med,

men hjelp fra personalet kan ikke alltid påregnes. Sykkel og

sparkstøtting medtas hvis det er plass. Alle gjenstander og

dyr befordres under den Reisendes eget ansvar.

Det er i alle tilfeller Selskapets personale som avgjør om det

er plass.

 

Følgende ting kan ikke tas med: Ildsfarlige og eksplosive

stoffer, motordrevne sykler/redskaper, ladde våpen,

skarpkantede/illeluktende gjenstander og annet som

åpenbart kan være til sjenanse for andre.

Hunder skal holdes i bånd og må ikke hindre fri passasje.

Link to comment
Share on other sites

Som ungstut kjørte jeg både trikk og buss flere ganger i uka for å komme til banen,

Ingen som undret seg over bagasjen den gang. pågikk i årevis.

Men det er jo en stund siden da, :cry:

 

Syklet til skytebanen med krag hengende i reim har jeg da gjort.... men det e læng sia no ja.

Link to comment
Share on other sites

Det gikk bra. :shock: He he. Hadde regna med det men det er greit å forsikre seg.

Det var ingen som sa noe og ingen stygge blikk. :D

 

Er jo litt paranoid selv så våpenet sto i setet lengst mot vindue mens jeg satt i det ytterste sete å passa på så ingen skumle menn kom å kidnappe det. jeg hadde jo selfølgelig sluttstykke i sekken, men det blir ikke helt det samme med kun sluttstykke. :lol:

 

 

BrunotigerstadenarmsEngerdal

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil faktisk påstå at det er viktig for jegerstanden å faktisk ta kollektivtransport med våpen i futteral når det trengs uten å dele våpenet i 2 og stappe det nedi en sekk så ingen ser det. Folk på gaten har faktisk godt av å se at lovgyldige våpeneiere med våpen i futteral rusler nedover gaten på vei til t-banen, toget etc. Helst med en smil og en nikk eller hei til de som stirrer forskrekket. Nettopp for å vise at vi faktisk er helt ufarlig.

 

Når jeg var på vidregående på 80 tallet hadde jeg ofte med hagla på skolen, for å dra og skyte lerduer på ettermiddagen. I løpet av dagen lå den ved siden av pulten, og i lunsjen ble den låst på rektors kontor. Og dette var i Oslo! Ingen på trikken brydde seg om det, og heller ingen på skolen. Jeg vet ikke om dette hadde gått i dag, men tviler på det.

 

Det hadde muligens vært en idé at jegere/skyttere litt oftere viste seg i by bildet på vei til å utøve vår hobby?

Link to comment
Share on other sites

Vel

 

Når eg tar hurtigbåt med våpen i futteral forlanger mannskap med kapteins velsignelse og selskapets regler våpen opp på broen, mens bussjåfør forlanger å få låse våpenet ner i bussen.

Og ein gong fekk eg beskjed om å ta våpen med opp på broen og bli der med det , det var forresten mykje hyggeligere.

Link to comment
Share on other sites

med våpen i futteral rusler nedover gaten på vei til t-banen, toget etc. Helst med en smil og en nikk eller hei til de som stirrer forskrekket. Nettopp for å vise at vi faktisk er helt ufarlig.

Ingen dum tanke ErikD :wink: Veldig viktig med smilet og å ufarliggjøre oss jegere og skyttere. Jeg har prestert å buse inn på den lokale matsjappa med riflefutteralet på ryggen (når jeg kjører mc forlater jeg ikke våpenet). Ingen skjeve blikk, eneste kommentar var fra han i kassa; har du vært ute å bomma igjen nå da :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det hadde muligens vært en idé at jegere/skyttere litt oftere viste seg i by bildet på vei til å utøve vår hobby?

Kunne "stands" i byene være en mulighet for å komme publikum/allmenheten litt nærmere :roll: Melder meg frivillig til å sitte på Rådhusplassen, det har jeg gjort før og fikk solgt enkeltløper`n 8)

 

Hallo, jeg tenker seriøse stands :)

Link to comment
Share on other sites

Glemmer aldrig en kveld jeg så en soldat som gikk fra akershus mot karl johan. klokken var 1 på en Lørdagskveld og jeg hadde akkurat kommet av siste ferge fra hovedøya. Der kommer en soldat slentrende alene med stridsvognsbaggen og en AG over skuldern. Jeg trodde ikke jeg så riktig. Ringte straks til Politiet. Det er ikke det beste delen av byen å gå å rusle med en AG. De trodde nesten ikke på meg når jeg ringte. Trodde jeg tullet. Men når de skjønte at jeg alvorlig kom det 3 politibiler i rekord fart. Hva han tenkte på må gudene vite.

Link to comment
Share on other sites

Vel

 

Når eg tar hurtigbåt med våpen i futteral forlanger mannskap med kapteins velsignelse og selskapets regler våpen opp på broen, mens bussjåfør forlanger å få låse våpenet ner i bussen.

Og ein gong fekk eg beskjed om å ta våpen med opp på broen og bli der med det , det var forresten mykje hyggeligere.

 

Jeg hadde nok spurt bussemannen fint om han kunne garantere at eventuelle skader på et våpen verdt 30.000+ (samma om det er en gammel HV-mauser med Bushnell Trophy på, det vet ikke han), om noen hadde foreslått noe sånt til meg. Jeg hadde nok ikke tatt bussen den dagen. Broen på båt er greit, det er kontrollerte omgivelser, men under en buss? Ikke faen ;) Selv om jeg selvfølgelig forstår bussjåførens problemstilling fullt ut.

Link to comment
Share on other sites

Glemmer aldrig en kveld jeg så en soldat som gikk fra akershus mot karl johan. klokken var 1 på en Lørdagskveld og jeg hadde akkurat kommet av siste ferge fra hovedøya. Der kommer en soldat slentrende alene med stridsvognsbaggen og en AG over skuldern. Jeg trodde ikke jeg så riktig. Ringte straks til Politiet. Det er ikke det beste delen av byen å gå å rusle med en AG. De trodde nesten ikke på meg når jeg ringte. Trodde jeg tullet. Men når de skjønte at jeg alvorlig kom det 3 politibiler i rekord fart. Hva han tenkte på må gudene vite.

 

Gutten skulle sikkert overnatte på perminalen ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil faktisk påstå at det er viktig for jegerstanden å faktisk ta kollektivtransport med våpen i futteral når det trengs uten å dele våpenet i 2 og stappe det nedi en sekk så ingen ser det. Folk på gaten har faktisk godt av å se at lovgyldige våpeneiere med våpen i futteral rusler nedover gaten på vei til t-banen, toget etc. Helst med en smil og en nikk eller hei til de som stirrer forskrekket. Nettopp for å vise at vi faktisk er helt ufarlig.

 

Godt sagt.. Jeg er helt enig.. Før snek jeg meg rundt hushjørnene, gikk igjennom parkeringshus og holdt meg i skyggene slik at ingen skulle se jeg bar våpen. Mest for å vise alle at jeg hadde våpen med tanke på innbruddsfaren..

 

Men nå i det siste så har jeg forandret taktikk.. Viser meg i full offentlighet med riflefutturalet over skulderen, smiler og hilser på naboene for å gi dem et positivt inntrykk av våpen og våpeneiere, nettopp som en deilig avveksling fra alt den elendigheten de blir matet med av mediene.

Link to comment
Share on other sites

I urtiden, skulle jeg reise til Finnmark med Widerøe. Hadde lagt både sekk og hagle i futteral på bagasjetralla. Da vi skulle borde Twin Otteren stod bagasje-fyren ved trappa og lente seg på hagla og ventet på eieren.

"Det hender det blir litt røff håndtering, så det er nok best du tar denne som håndbagasje", dermed fikk jeg den i handa og satt med den på sia av setet hele flyturen.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Det er ingenting lovmessig som forbyr transport av våpen på buss / trikk

Legg også merke til at sitatet fra Oslo sporveier spesifiserer at du ikke kan ta med deg "ladde våpen" så våpen er greit.

 

Husk at det heldigvis er sånn i norge, at om noe ikke er forbudt, så er det lov...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...