Jump to content

Mest presise .22 LR-ammo?


HS Precision

Recommended Posts

Eley Tenex er jo en legendarisk klassiker - gikk meget presist i en del 22lr-våpen jeg testet den i, men ikke alle. Lapua ScoreMax er vel en annen jeg har mye godt om, men ikke testet. Det rare med 22lr er at alt kan snues på hodet i samme våpen - jeg har fått kjempepresisjon med billig ammunisjon, mens de dyre enten ikke har gått noe bedre, eller faktisk dårligere. Det som later til å være gjennomgangstonen er at de raskeste generelt går dårlig - eksempelvis CCI Stinger.

Link to comment
Share on other sites

tror du skal kjøpe inn noen esker og teste dem fa benk med god støtte,sats på de som samler best.ett godt tips på subsonic er lapua og winchester sine :)

Link to comment
Share on other sites

http://www.eabco.com/Lapua03.html på denne siden stod det endel Lapua listet nokså greit.

 

Det er egentlig et "hull" i min kunnskap dette med 22 rifler...har de liksom bare å skyter, så derfor lurer jeg på om hva min riflingsdiameter i min Sako Finnfire er?(mener at 22LR måles mellom ytterveggene og ikke mellom bommene som normale rifler)

Det pga jeg las dette her;

Lapua's Midas grade is the most accurate .22 LR ammunition in the world. It holds THE Unbeaten World Records in BR-50 and ISSF 60 Shot Prone as well as a long list of Olympic, World and National Titles. The reason this ammo shoots so well is due to advanced production methods and extremely tight quality control. This results in consistency... everything the same from one shot to the next. Available in two versions: Midas "M" has a bullet diameter of .223". Midas "L" has a bullet diameter of .224"

Link to comment
Share on other sites

Lapua har produsert .224 kule for slarkete våpen som er produsert i U-land( f.eks USA ) og ei .223 kule som passer Europeiske kvalitets våpen med trange løp... :lol:

 

Og mine erfaringer med jakt skudd til .22 LR, så er iallefall Lapua Hollowpoint av det beste eg har testa i mi rifle. Den er kraftig og samler bra....

Link to comment
Share on other sites

Ikke glem å ta med Lapua subsonic.

 

I min CZ 452 std. går Lapua sub. absolutt best av det jeg har prøvd.

 

Hva er prisen på disse egentlig?

 

Sist jeg kjøpte 50 stk Lapua sub. Kostet disse kr1,2 stk. hos Villmarksbutikken på Jessheim.

Link to comment
Share on other sites

I min CZ 452 std. går Lapua sub. absolutt best av det jeg har prøvd.

 

Hva er prisen på disse egentlig?

 

Sist jeg kjøpte 50 stk Lapua sub. Kostet disse kr1,2 stk. hos Villmarksbutikken på Jessheim.

 

Men disse brukes til jakt?

Hvordan er det med den ammoen som er noe billigere? Ser det er noe som koster både 30 og 50 øre skuddet.

Link to comment
Share on other sites

Det du spør om er i prinsippet umulig å svare på pga individuelle forskjeller fra våpen til våpen.. Skal du teste dette som de "store gutta" må du ha tilgang til:

 

Nok forskjellig ammo (og tro ikke at det er går å bytte lot helt uten videre).

En femtimetersbane.

En stabil skytebenk med skruestikke til å feste løp/mekanisme i.

En stabel med blanke skiver.

Og litt tid.

 

Ta av stokken og monter våpenet i benken.

Sikt gjennom pipa for å kontrollere at du er på pappen.

Skyt fem skudd.

Bytt papp, noter ammo+lotnr på den skiven du akkurat har hentet.

Skyt fem skudd. etcetera

Når du har jobbet deg gjennom tilgjenglig ammo, måler du gruppe størrelsene, noterer hvilken som gikk best (husk lotnr.) og tass av sted til den pusher`n du handlet ammoen hos opprinnelig, der kjøper du det han har av det merket med den loten du skal ha...

 

Da har du besvart ditt eget spørsmål på en fremifra måte, dog er det ikke sikkert at naboen din har noen glede av dine resultater i sitt våpen.

 

Alternativt kan du betale f.eks Harald Stenvaag en masse penger for å gjøre samme test... :D

Link to comment
Share on other sites

Litt uenig med Flash.

Hvis du først skal gjøre jobben, følg oppskriften, men puss først.

Så skyter du 10 skudd i vollen, 40 skudd på skiva.

Puss på nytt, bytt ammo, bytt skive, 10 skudd i vollen og 40 i skiva.

Gjenta med hvert merke av ammo.

Kjøp store mengder av samme lot i det merke som går best.

5 skudd er ikke nok til å oppdage slengere.

Link to comment
Share on other sites

Støtter Geitegutt delvis her, en del 22er trenger innskyting før de går helt suverent. Men så var det praktisk presisjon for jakt kontra benkeskyting da. Dessuten er 5 skudd ikke nok til å vurdere presisjon etter min mening, jeg vil ha ca 10 skudd (3x3 eller 2x5)som et minimum.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg ikke greie på 22LR presisjonsskyting, men siden ammoen er fast(ingen ladetuning) må en enten a) finne en ammo som går bra, eller b)finne en ammo som en VET er jevn, eks. topppmodellen av Lapua, Eley etc. og TUNE denne.

 

Løpstiden i jevn ammo er...jevn, og da er det bare å få denne til å slippe på rett sted i svingningene. Dette kan gjøres på mange måter.

Har du en moduldemper kan du skru moduler av/på. Eller en løpsvekt du flytter. Hvis du ser på Bjørndalens rifle ser du en "kluns" på løpet. Denne flyttes til samlingene er der. Dette forutsetter jevn ammo selvsagt, og/eller kravene du har. Jeg har laget en slik med tifgt firt og en umbraco låseskrue. Finnes slike avanserte å få kjøpt med mikrometerskala og gjenger, men prinsippet er det samme; Å tune løpssvingninger. Der de snur, på topp og bunn gjør den lille løpstiden i forskjell minst skade.

Link to comment
Share on other sites

Her har vi et klassisk problem.

Løsningene er beskrevet, kjøp amo og test.

Vær klar over at cal 22 lr er meget presis når du har et godt våpen å finner den amoen våpenet liker.

Men der er en enorm spennvidde på de krav en stiller til et optimalisert BR50 våpen og det som er godt nok til Kråkejakt.

Til vanlig kråkejakt vil de fleste sub amoene holde mål.

Om du velger Eley, Lapua, CCI eller RWS så gjør de jobben i de fleste anstendige våpen.

For å finne den produsenten og lotten som gir ekstrem presisjonen i våpenet ditt, er der en vei å gå testing testing testing.

MIN ZC452 Varmint holder 1cm uten problemer med det meste av standard og jakt ammo. :D

Når jeg bruker den til BR50 må den mates med Lapua type dyr amo. :cry:

Link to comment
Share on other sites

Ikke glem å teste ekspansjon når man velger HP. At det er et høl i fronten er ikke ensbetydende med at de ekspanderer, har opplevd patroner som konsekvent ikke ekspanderer i våte aviser. De to beste sub'ene jeg har prøvd er Eley og Winchester. Begge ender opp som en hermetisk sjampinjong hver gang.

Link to comment
Share on other sites

Fulmen, det der er ein vesntlig ting du nevner her. Og etter ein test med Lapua Hollowpoint og Remington Sub HP, var det STOR forskjell. No er Lapua ein del kraftigere, men dog, så burde den Remington ammoen også ekspandere skikkelig ved fulltreff. Og det gjer den ikkje i forhold til Lapua...

Link to comment
Share on other sites

Ta av stokken og monter våpenet i benken.

Da sjekkar du berre om løpet har presisjonspotensiale. Du går glad av banen, har funne den ammoen som går best i løp/mekanisme og skruar mekanismen fast i stokken..... Og vips - har du fått heilt andre spenningar i børsa, og kanskje ein heilt anna ammo er favoritten!

Metoden til Flashman kan funke heilt ok med ei finjustert og velbedda matchbørse, men med ein normal jakt/treningssalong kan resultatet bli overraskande. Bruk heller ein benk som kan spenne fast "heile stasen", eller skyt testen med høgforstørrande kikkertsikte og stødig støtte fram og bak. Det er mykje meir anstrengande, men gir eit mykje betre bilete av kva heile børsa likar - ikkje berre løpet.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Guest loudenboomer

I min anchutz går Lapua ammo stort sett best - eley pleier også å fungere greit. Har også testet en del billig ammo som f.eks Remington subsonic. De fleste samler bra - men det kommer mandagsversjoner inn i mellom (gjerne 5-6 slike skudd i en pakke(50)) der en faktisk kan høre at noe er galt. For i etterkant å konstatere at dette hadde i beste fall blitt en bom på ei kråke. Billig ammo kan være helt grei til trening - men bruk Lapua sub til jakt.

Link to comment
Share on other sites

min Sako quad går iallefall desidert best med Lapua subsonic i 22 lr

 

Hvor har du kjøpt "Quad´n"? Kaliber .22?

Det er ingen som selger .22 Weatherby eller Sako .22 i Norge.

Hvet du om noen?

men Weatherby MarkXXII er bare så flott!

Meninger og tanker motaes! :o:o

Link to comment
Share on other sites

har hatt stor suksess me remington sub sonic og eley subsonic når det gjelder presisjon. CCI subsonic var heller ikkje så værst.. Eley skuddene var for svake på hold lenger en 25-30 m, cci var for høylytt og mye ulike smell fra patron til patron.. Remington skuddene var de billigste, drepte best og er 10 kroners samling på i min brno mod 2. Har flere bilder med ulik ammo testet..

 

Eley koster ca 70-80 kr for 50 skudd

CCI koster ca 85 kr for 100 skudd

Remington koster ca 35 kr for 50 skudd..

 

Jeg bruker kun remington nå for tiden.

Eller har jeg hatt gode erfaringer med CCI stinger (tro det eller ei) og CCI mini mag.

Link to comment
Share on other sites

Som tidligere nevnt av flere her så er jo dette naturligvis individuellt fra rifle til rifle. Men erfaringsmessig, i min sauer på 50- meteren har jeg fått Eley Tenex EPS og Lapua Midas til å gå best. Men om du skal begynne å betale 3 kr. pr. skudd for å skyte kråke :roll: det er vel strengt talt unødvendig :lol: På 15m bruker jeg SK Standard Match, den er fullgod den også :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Fozzy,

Wby 22 er Anchutz bare sånn til informasjon. Billigere med det originale navnet på :wink:

 

Sako Quad er vel å regne som gjengs vare hos alle Schou tilknyttede forhandlere

Takker :mrgreen:

joda, men Anschutz'en er ikke like pen som Weatherby MkXXII(min personlige mening)

nå har vel xxl fått agenturet på Weatherby så du kan jo høre der.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...