Jump to content

Baikal, MP-153 halvauto.Erfaringer.


dotsupen

Recommended Posts

Hei,

 

Har selv hatt denne i ca 1 år og er veldig fornøyd. Det er helt klart ingen rolex, men den smeller hver gang og passer meg som skytter veldig bra.

Den likte ikke lerdueammo i starten, men etter litt innkjøring går også dette veldig bra.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte denne hagla fra Beveren sport nylig og det er et godt kjøp. Har samme erfaring som andre at den ikke liker leirdue ammo. Det er mulig å justere for dette, men justeringsnøkkelen manglet. Det var helt normalt at det manglet choker og justeringsnøkkel var svaret fra Beveren sport?? Noen andre her som ikke har fått med justeringsnøkkel??

Link to comment
Share on other sites

Har ingen erfaring med Baikal halvauto, men du får sikkert det du betaler for.

 

Personlig skal jeg aldri ha noen annen havlautohagle enn Benelli. De koster mer, men det er det verdt.

Har du ikke hagle fra før så kjøp en Baikal over/under til 2500 kroner (eller 1500 brukt). Spar i et par år til og kjøp heller Benellien da.

 

Vil dessuten minne om at pumpehagle er et svært godt alternativ. En Benelli Nova eller Rem 870 er verdt en titt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Visst hagla ikke fungerer skikkelig med leirdueammo er min anbefaling og styre unna. Og kunne trene på oppfølgingsskudd er et must. Og slippe og justere med nøkler osv for å få det til å fungere er ikke noe å statse på. Gleden er mye større med ei hagle som veksler på "alt"

Kanskje noe brukt halvauto fra mer kjente merker er og finne?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hagla og har nokk sent avgårde noen hundre skudd sålangt,

joda den var treg på leirdueammo i starten men det løste seg fort nokk jeg fikk lokalisert hvor i hagla det var mye friksjon

pusset fort over her med veldigt fint smergelpapir og noen dråper olje ( 5 minuters operasjon).

så vekslet den problemfritt etterpå. den er en grei sak og demonter for puss. du trenger kun en spiker

for og demontere den.. Justeringsmuligheten på fjæra gav ikke den store effekten på min hagle når det gjalt leirdueskudd

 

Er veldigt godt fornøyd,, har du planer om og skyte med 12/89 så er halvauto virkelig tingen..

har også remington pumpe og baikal O/U i 12/89. Og Halvautoen er apsolutt behageligere og skyte med.

magasinhagler er også veldigt enkle og gjøre kolbejusteringer på.

 

Så om du ikke har stort budsjett nå, så koster ikke denne hagla mere en hva du får i prisavslag på en ny benneli

eller berreta ved neste salg. Det greie med disse våpnene er att du ikke kvier deg for og bruke dem i allslaks vær.

og så virker de etter hensikten,, tror nokk ikke att jeg såveldigt lett ville valkt en benelli til 20 lapper til og klatre runt på svaberg etter skarven med.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Låner denne tråden jeg. Kjøpte ei slik hagle for et par uker siden. Men har oppdaget en ting jeg lurer litt på: Sikte-skinna på toppen av låskassa flukter ikke helt med sikte-skinna på løpet. Flere som har lagt merke til dette? Det er snakk om svært lite, og så sant det ikke gir noe utslag for treff-punktet (skal få testet snart), kan det vel ikke ha noe å si?

Link to comment
Share on other sites

Har nå fått hagla og skutt ca 200 leidueskudd, litt trøbbel de første 50-60 skudd men så kom det seg og nå veksler den uten problem.Har ikke pusset, bare litt olje og skyting.

Det eneste er at kolben er for rett (for lite cast off)så om noen har noen råd så vil jeg gjerne høre.

Det med for rett kolbe på halvauto og pume trur jeg er et problem på de fleste merker.

Ellers er jeg storfornøyd med hagla, mye bedre overflatebehandlet en Rem.870 pumpe som jeg har,den ruster VELDIG.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sleit med en del leirdueskudd i starten men etter å ha tatt den en runde med dremelen så går det bedre. Sleit fortsatt med noen merker men etter noen skudd har det gått seg til, prøv Saga 24g, de virker å ha litt mer "punch" enn en del andre merker (har testet en del merker før jeg fant noen som vekslet sikkert og var billige).

 

Når du tar den fra hverandre ser du hvilke deler som trenger å pusses litt, en del av delene er ganske grovt laget og ikke like glatte som dyrere merker.

Link to comment
Share on other sites

Låner denne tråden jeg. Kjøpte ei slik hagle for et par uker siden. Men har oppdaget en ting jeg lurer litt på: Sikte-skinna på toppen av låskassa flukter ikke helt med sikte-skinna på løpet. Flere som har lagt merke til dette? Det er snakk om svært lite, og så sant det ikke gir noe utslag for treff-punktet (skal få testet snart), kan det vel ikke ha noe å si?

 

 

Poster ett par bilder jeg. Hadde vært fint om andre MP-153 eiere kunne sammenlignet og evt. postet bilder, enten den er rett eller skjev. Er som man kan se svært lite, men allikevel irriterende..

 

http://img710.imageshack.us/i/p1000851.jpg/

 

http://img710.imageshack.us/i/p1000852.jpg/

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

jeg har denne hagla + en 5-6 hagler til.

det er veldigt god kvalitet på funksjonalitet,, hvis pris er avgjørende for deg så er det neppe noe annet våpen

som kan matche denne prisen,,

-- den er tyngre en andre halvautoer

-- den må nokk slites inn før den veksler leirdue ammo

 

+ den smeller hver gang,,

+ du begynner ikke grine om du får en skramme og et slagsår hist og her.

+ den er kammret for 12/89 som er en god fordell med moderne stål ammo.

 

med en fil eller plansliper kan du lett gjøre mindre forandringer i både høyde og sidejusteringer på kolba

(mange magasin hagler har en flat kontaktflate mellom kolbe og kammeret)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 5 weeks later...

Jeg vil absolutt anbefale den, har drept en god del kr?r n? sv? t? forhold. Har v? masse sn?mekanismen osv, men ikke hatt et eneste problem :)

En bra m? ?lite den inn p?er ?? ta vekk alt fabrikkfettet og erstattet det med no WD-40 el. Deretter veksler du mekanismen for h? ca 200 ganger. Da vil man se slitasjepunktene, og s?usser man der med fint sandpapir (600-800)

Etterp?engj? alt og settes inn med ny olje. S?r det bare ?kyte, med jaktammo i begynnelsen og leirdue etterhvert. Jeg tror det er greit ?engj?for hver gang man skyter i begynnelsen, men det er bare en magef?se. Blir fort litt svart inni der.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da er Baikal MP 153 henta :D

 

Inkludert den som står på, er det 4 choker:

 

Steel XF: Betyr dette eksta trang full choke?

Steel F: Full choke?

Steel M: Noe i mellom, ca. 1/2 choke?

Steel IC: Sylinder?

 

Er litt grønn på dette så jeg håper det ikke er for dumt spurt.

(Leita på kammeret, men fant ikke noe om dette)

 

Hilsen ny hagleeier

Link to comment
Share on other sites

Steel XF: Betyr dette eksta trang full choke?

Extra full. Ikke stålhagl

 

Steel F: Full choke?

Full eller 1/1 trangboring. Ikke stålhagl

 

Steel M: Noe i mellom, ca. 1/2 choke?

Modified. Omtrent 1/2 trangboring.

 

Steel IC: Sylinder?

Improved Cylinder. Ligger mellom 1/4 og ingen trangboring.

Link to comment
Share on other sites

Steel XF: Betyr dette eksta trang full choke?

Extra full. Ikke stålhagl

 

Steel F: Full choke?

Full eller 1/1 trangboring. Ikke stålhagl

 

Steel M: Noe i mellom, ca. 1/2 choke?

Modified. Omtrent 1/2 trangboring.

 

Steel IC: Sylinder?

Improved Cylinder. Ligger mellom 1/4 og ingen trangboring.

 

Takker så mye.

Da har jeg oversikten.

Link to comment
Share on other sites

Da er Baikal MP 153 henta :D

 

Inkludert den som står på, er det 4 choker:

 

Steel XF: Betyr dette eksta trang full choke?

Steel F: Full choke?

Steel M: Noe i mellom, ca. 1/2 choke?

Steel IC: Sylinder?

 

Er litt grønn på dette så jeg håper det ikke er for dumt spurt.

(Leita på kammeret, men fant ikke noe om dette)

 

Hilsen ny hagleeier

 

Det betyr vel at chokene er godkjent for steel og oppgitt trangboring er med stålpatroner

bly og mykere legeringer vil som regel gi 2 chokgrader åpnere skudd

 

slik står en feks en av mine choker merket

 

lead *** mod

steel * full

 

C)

MP153 semi-auto shotguns are available with fixed choke or screw choke

barrels. There are two types of screw chokes available: lead shot choke

tubes and steel shot choke tubes. When installed, steel shot choke tubes

protrude approximately 3/4” from the muzzle end of the barrel and the mating

lip will be flush with the end of the barrel. When installed, lead shot choke

tubes fit flush with or slightly below the muzzle end of the barrel. If you have

lead shot choke tubes and intend to shoot steel shot cartridges or slugs,

then you must use only the IC or Cylinder tubes. If you have steel shot

choke tubes, you may fire steel shot cartridges through any of those choke

tubes. DO NOT fire slugs in Modified, Improved Modified or Full lead shot

choke tubes or steel shot choke tubes.

 

http://www.eaacorp.com/Manuals/mp153.PDF

Link to comment
Share on other sites

Ja. Det eneste er det at du ikke bør bruke noe særlig grovre stålhagl/harde hagl enn #2 i full og XF chokene, da blir ofte svermen åpnere enn med cyl og mye mer rotete. Det er fordi det skal litt til å komprimere ladningen for å passe gjennom choken, og da blir haglene tvingt ut av koppen, og det fucker opp mønsteret.

 

Klin i modified choken du, den funker på det meste:wink:

Ellers må jeg si at hagla er sykt digg :D:D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Låner denne tråden jeg. Kjøpte ei slik hagle for et par uker siden. Men har oppdaget en ting jeg lurer litt på: Sikte-skinna på toppen av låskassa flukter ikke helt med sikte-skinna på løpet. Flere som har lagt merke til dette? Det er snakk om svært lite, og så sant det ikke gir noe utslag for treff-punktet (skal få testet snart), kan det vel ikke ha noe å si?

 

Poster ett par bilder jeg. Hadde vært fint om andre MP-153 eiere kunne sammenlignet og evt. postet bilder, enten den er rett eller skjev. Er som man kan se svært lite, men allikevel irriterende..

 

http://img710.imageshack.us/i/p1000851.jpg/" target="_blank

 

http://img710.imageshack.us/i/p1000852.jpg/" target="_blank

 

Ser mer i flukt ut enn mange andre russiske våpen jeg har sett... :-)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...