Jump to content

308 W, 40 cm pipe.


Kimber

Recommended Posts

Har en Rem 700 Varmint i 308 med 40cm pipe og A-Tec CMM6 (stål).

 

Dette er min nye primærbørse, jeg jakter for det meste rådyr.

Først av alt vil jeg si at jeg elsker denne børsa etter å ha kappet løpet på 40cm.

Børsa er så utrolig hendig og praktisk i forhold til med 66cm løp, for en forskjell! Jeg er definitivt ferdig med jaktvåpen med så lange piper.

 

Angående hastighet kan jeg bare si at jeg med en moderat ladning Swift Scirocco II (150 grain) ligger på 710ms.

Hvor raskt denne ville gått i 50cm pipe aner jeg ikke.

 

Presisjon har jeg ennå ikke fått testet, forhåpentligvis får jeg gjort det til helga.

 

Skuddene satt tett på 300m iallefall, men jeg gadd ikke gå bort og måle. Så ut til å ligge på ca en neve (skjøt på fjellvegg i terrenget).

Link to comment
Share on other sites

Er det noen her som har erfaring med 308W med løp ned mot 40 cm.?

-Tenker da på hvor mye hastighet en mister fra f.eks ca 50 cm.

-Om presisjon blir dårligere.

-Får demperen mer juling.

 

Mvh. Kimber.

 

Ja hastighetene går ned, og ja demperen får mer juling da munningstrykket blir høyere. Det jobbes forøvrig med en test av akkurat det i disse dager. Ihvertfall forarbeid til en slik test.

For hastighetstapet er tommelfinger regelen 3-5m/s pr cm avhengig av krutt og patron

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
Men hvor mye juling vil egentlig demperen få? så mye at det ikke er hensiktsmessig?

Mye skepsis ja, kan det være nyttig å vite at mange regelmessig blåser mer enn dobbelt så mye krutt ut i demperen? Når demperene overlever 338LM og dens 100grs med N570, hvorav antakelig nok uforbrent til å lade hardt i en 17 Rem Fireball iallefall :wink: , eller diverse AR15/30 konfigurasjoner med sine 16" (nettopp 40cm) piper fungerer fint - så tror jeg at 40grs med N150 i boltrifletakt er "helt greit".

Kanskje vil en se at demperen, om den har alu-innmat, slites noe fortere med 40 enn med 60 cm løp, men det er nyanser.

 

Det dempere IKKE tåler, er varmskyting - alu tåler ikke å være over 250°C særlig lenge, da er det permanent svekket.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte en 202 classic XT i våres. Denne er kappet til 45 cm, som skal være korteste løpslengde i Sverige :?::idea: Samler på rundt 30mm med 180 grs lapua mega fabrikk. Har ikke fått testet hjemmeladd enda. Husker ikke helt hastigheten, men kan prøve å finne det ut. Skyter ikke mer enn 5 skudd om gangen med demper på. Skrur den av i mellom seriene. Blir litt mirage etter 5 skudd og alu. demper.

Link to comment
Share on other sites

er vel bare å ha på miragetrekk når man skyter, å ta det av når man ikke skyter? for å "lufte" den litt? :)

er veldig spent/skeptisk på presisjonen med 40cm løp...er litt presisjonsfanatiker, og med samlingene jeg fikk med

x-bolten så forventer jeg noe i samme duren her egentlig.

Link to comment
Share on other sites

Har en kamerat som har kappet sin 308 til 40 cm, for å få den kort hendig og lett med demper.

Demperen blir varm uansett løpslengde ved 308 ved mengde skyting, men fordelen med kort og stiv pipe er at det er nesten samme treffpunkt med og uten demper på denne rifla.

 

Har selv et våpen med 40 cm løpslengde, og helt genialt kort og lett å ha med seg på jakt.

viewtopic.php?f=38&t=26226&start=0&hilit=sako+vixen+40+cm

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en 308 med kort pipe. Har gått mer og mer bort ifra å skyte med demper på banen med min. Grunnen til dette er at demperen blir veldig fort varm og gir for mye mirage. Har ikke alltid tid til å sitte og vente på at demper skal kjøle seg ned. Kunne kjøpt et mirage trekk, men har ikke det.

 

Når det er sagt var dette et tema med den gamle pipa før den ble kappa fra 60cm og. Demper gir mirage, spes i kaldt vær. Sånn er det jo bare.

 

Presisjonsmessig er 40cm ingen dum lengde. Jeg trodde jeg ville få mer(les presisjon) ut av raskt krutt som f.eks norma 201 ift 203B. Det ble ikke tettere samlinger. 203en funker fint.

 

MEN: rekylbrems, eller rettere sagt smellforsterker, anbefales ikke på 40cm pipe. Antagelig noe avhengig av utforming, men jeg får blåsten omtrent midt i trynet med min.

 

Glemte å skrive at treffpunkt med demper hos meg ligger omtrent 5cm til venstre på 100m med demper, etter innskyting uten.

Link to comment
Share on other sites

MEN: rekylbrems, eller rettere sagt smellforsterker, anbefales ikke på 40cm pipe

Anbefale eller ikke, det får vel være opp til den enkelte. Blåsten fra 338LM med 22" pipe er hårreisende, og samme ammo og 30" pipe er bare kos i forhold - men fremdeles mye verre enn en kort 308. Så 338 er antakelig ikke å anbefale? Jeg prøvde Vektorbremsen på min 18" .223Rem pipe, og det smeller noe aldeles forferdelig når bremsen kommer så nære ansiktet - men så ligger rifla helt i ro også.

Men smeller, det gjør det! Bare å nyte :wink:

 

treffpunkt med demper hos meg ligger omtrent 5cm til venstre på 100m med demper

Bank i bordet, jeg har enda ikke opplevd, etter å ha hatt demper på 9 forskjellige piper, at treffpunktet beveger seg noe annet enn rett ned med demper på. Trenden er at alle flytter treffpunkt 4-8klikk ned med demper på. Men så bruker jeg en meget nøye og grundig børsemaker.

At treffpunktet beveger seg sideveis tar jeg som et symptom på at noe er skjevt et eller annet sted.

 

K

Link to comment
Share on other sites

At treffpunktet beveger seg sideveis tar jeg som et symptom på at noe er skjevt et eller annet sted.

 

Av egen erfaring tror jeg innmaten i demperen er med på og bestemme hvor treffpunktet går. Symetrisk innmat gir hos meg opp/ned forandring. Asymetrisk innmat gir opp/ned og sideveis treffpunktforandring. Men hvem vet :?: Jeg ville uansett kjøpt dempere med symetrisk innmat etter å ha prøvd begge deler i flere varianter.

Link to comment
Share on other sites

Bank i bordet, jeg har enda ikke opplevd, etter å ha hatt demper på 9 forskjellige piper, at treffpunktet beveger seg noe annet enn rett ned med demper på. Trenden er at alle flytter treffpunkt 4-8klikk ned med demper på. Men så bruker jeg en meget nøye og grundig børsemaker.

At treffpunktet beveger seg sideveis tar jeg som et symptom på at noe er skjevt et eller annet sted.

 

 

Har ikke erfaring med like mange piper, men vil påstå at en hver pipe er et "individ". Dette gjelder treffpunkt/samlig med ulike kuler og med eller uten ulike dempere.

 

Har for tiden en Heym i 6,5*55, den eneste til nå som kun har opp/ned endring.

 

Innskutt uten demper samlet den alle ulike kuler på ca. 60mm, noen samlet bare 60mm, andre 10-15mm men altså samme treffpunkt. Med lett demper (190g) gikk treffpunktet OPP ca 30mm med alle ladningene jeg testet. Har nå 480g Sonic 45 demper. Treffpunktet 12 knepp/cm OPP med 155gr Mega (har kun skutt denne kula med nydemperen).

 

Er ikke godt å bli klok på dette temaet.

Link to comment
Share on other sites

Det som er merkelig for min del er at jeg med den gamle pipa og tmm5 demper hadde treffpunkt ca 5 til venstre og 3 opp, og nå med sonic 45 og ny pipe som sagt 5 til venstre. Forskjellige børsemakere som har gjort arbeidet. Har desverre ikke prøvd mange dempere. En kompis med hausken hadde samme greia, men da til høyre.

 

Følger helt klart teorien på at noe kan være skjevt inni demperen eller på gjenger. Skyter bedre samlinger uten demper når rekyl blir tatt opp perfekt. Men alt dette er flisespikking i mitt tilfelle. For om jeg har 10mm eller 30mm samlinger så er det igrunnen godt nok for meg. Det går fra "dritbra" til greit uansett.

Link to comment
Share on other sites

Bank i bordet, jeg har enda ikke opplevd, etter å ha hatt demper på 9 forskjellige piper, at treffpunktet beveger seg noe annet enn rett ned med demper på. Trenden er at alle flytter treffpunkt 4-8klikk ned med demper på. Men så bruker jeg en meget nøye og grundig børsemaker.

At treffpunktet beveger seg sideveis tar jeg som et symptom på at noe er skjevt et eller annet sted.

 

K

 

 

Jeg vil gå så langt som å si at det er sinnsykt tilfeldig.

 

I det øyeblikket skuddet går av, begynner pipa sine naturlige svigninger. Før kula er ute av løpet. Kula bruker tid x på å komme ut munningen på ett 60cm løp. Pipa peker da en annen retning enn den gjør uten at en kule er på tur ut hvis du skjønner hva jeg tenker. Hvis du nå kapper løpet 40 cm bruker kula kortere tid på å komme ut munningen. Pipa kan nå peke en annen retning. En annen variabel er at løpet er i utg punktet punktet blir stivere. Den svinger ikke lenger slik som når den var 60cm lang. Enda en variabel er at utgangshastigheten er en annen. ENDA en variabel er at det med demper kommer en tung kladd på løpet som ytterligere forandrer svingninga. Og det finnes sikkert 1000 andre variabler jeg ikke vet om! Altså er det helt tilfeldig hvilken retning pipa peker når kula kommer ut. Derfor mener jeg at det går din høna sparker. Børsemaker kan ikke få skyld for at kula går opp til venstre i stedet for rett 4-8 klikk rett ned med/uten demper.

 

Jeg kan legge til at min Sako korttykkpipa rifle går høl i høl med og uten demper, nettopp fordi løpet er stivt og har lite svigninger. Og at min korttynnpipa rifle ikke går høl i høl med/uten demper ;)

Har en litt morsom opplevelse angående demping av den korttykkløpa sakoen. Demonterte kikkert med montasjene på, kappa pipa 10cm, gjenga, skar kroning, monterte kikkert, dro på skytebanen og den gikk MIDT I INNERTIEREN. Med og uten demper.

 

Dette er bare mine 5 øre..

Link to comment
Share on other sites

Bank i bordet, jeg har enda ikke opplevd, etter å ha hatt demper på 9 forskjellige piper, at treffpunktet beveger seg noe annet enn rett ned med demper på. Trenden er at alle flytter treffpunkt 4-8klikk ned med demper på. Men så bruker jeg en meget nøye og grundig børsemaker.

At treffpunktet beveger seg sideveis tar jeg som et symptom på at noe er skjevt et eller annet sted.

 

K

 

 

Jeg vil gå så langt som å si at det er sinnsykt tilfeldig.

 

I det øyeblikket skuddet går av, begynner pipa sine naturlige svigninger. Før kula er ute av løpet. Kula bruker tid x på å komme ut munningen på ett 60cm løp. Pipa peker da en annen retning enn den gjør uten at en kule er på tur ut hvis du skjønner hva jeg tenker. Hvis du nå kapper løpet 40 cm bruker kula kortere tid på å komme ut munningen. Pipa kan nå peke en annen retning. En annen variabel er at løpet er i utg punktet punktet blir stivere. Den svinger ikke lenger slik som når den var 60cm lang. Enda en variabel er at utgangshastigheten er en annen. ENDA en variabel er at det med demper kommer en tung kladd på løpet som ytterligere forandrer svingninga. Og det finnes sikkert 1000 andre variabler jeg ikke vet om! Altså er det helt tilfeldig hvilken retning pipa peker når kula kommer ut. Derfor mener jeg at det går din høna sparker. Børsemaker kan ikke få skyld for at kula går opp til venstre i stedet for rett 4-8 klikk rett ned med/uten demper.

 

Jeg kan legge til at min Sako korttykkpipa rifle går høl i høl med og uten demper, nettopp fordi løpet er stivt og har lite svigninger. Og at min korttynnpipa rifle ikke går høl i høl med/uten demper ;)

Har en litt morsom opplevelse angående demping av den korttykkløpa sakoen. Demonterte kikkert med montasjene på, kappa pipa 10cm, gjenga, skar kroning, monterte kikkert, dro på skytebanen og den gikk MIDT I INNERTIEREN. Med og uten demper.

 

Dette er bare mine 5 øre..

 

Til trådstarter vil jeg si at presisjonen i utgangspunktet blir bedre. Pga noe av det over her.

 

 

 

Upps, dette ble feil. går det ikke å slette innlegg lenger? :oops:

Link to comment
Share on other sites

Altså er det helt tilfeldig hvilken retning pipa peker

:shock: Du må lære deg sikker våpenhåndtering :wink:

 

Jeg telte en gang til, det er 10 piper..

Og børsemaker får skylda om noe annet skjer - og der blir gjennomgått fra kolbekappe til kroning.

For om de svingningene du snakker om går så langt sideveis som du snakker om så er det noe som er skjevt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

For ikke å skylde børsemakeren for mer enn han kan bære.

 

Har/har hatt flere piper som gikk bedre med demper enn uten med "X" kule/ladning. Y-Z kuler gikk best uten demper, spesielt om ladet med krutt "A". Noen går bedre med Krutt "B", spesielt med(kanskje bare) demper. Noen piper er gjenget av børsemaker, andre er selvgjort. :?

 

Dette gjelder piper fra Howa, Tikka, Walter, Heym og Sauer. (Howa og sauerpipa var stabile, men de relativt små avvikene var ikke som forventet).

 

Så langt i min erfaring med piper vil jeg hevde at dette er ett lotteri, noen vinner pressisjon og forutsigbarhet (prinsessa og kongeriket), andre vinner ikke, de får bare en børsepipe :forvirra:

 

@M67 Du kan spare deg for lotto og tipping, din flaksdose må nærmest være brukt opp :P Eller er det jeg som er veldig heldig med den NESTE børsa mi :?::P

 

Siterer visdomsord fra amerikansk filmindustri :P Life is like a box of chockolates, you never know what you'r gonna get.

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurer på en ting ang. dette, dersom man har kjøpt en rifle med 40cm løp som butikken hadde liggende. Og opplever at presisjonen ikke tilfredsstiller dine behov, dvs at i mine øyne, om den sprer mer enn 30-40mm jevnt over med forskjellige typer ammunisjon så er ikke jeg fornøyd (på 100m). Vil dette da være en reklamasjon?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Jeg telte en gang til, det er 10 piper..

Og børsemaker får skylda om noe annet skjer - og der blir gjennomgått fra kolbekappe til kroning.

For om de svingningene du snakker om går så langt sideveis som du snakker om så er det noe som er skjevt.

 

Jeg er helt sikker på at noen av de 10 pipene du har er skjev. Med mindre du har mulighet til å håndplukker pipene nekter jeg å tro at alle 10 har sentrerte og beine hull. Av de pipene jeg har satt opp i en dreiebenk for kutting og lyddempermontering, har jeg en eneste gang funnet det jeg kaller ei bein pipe. Det var ei Sauer 200STR pipe. Den skjeveste pipen jeg har sett, prøv å gjett..., det var ei Sauer 200STR pipe :roll: Det er sikkert mulig å få beine piper hver gang, men da tror jeg man skal ha mye penger på konto for ikke å bli blakk, eller kjenne en løpsprodusent :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt sikker på at noen av de 10 pipene du har er skjev

Da mener du løpet ikke midt i pipa? Kammeret har vært midt i på (innefor målbare størrelser), men ikke munning.

Iallefall 2 av dem har vært veldig skjeve. Ingen av dem gav/gir strålende presisjon, selv om det er mer enn OK. En S&L og en Sauer STR pipe - men begge hadde, og har loddrett treffpunktendring.

Og gjengene ble dreiet med hullet som senter, og akse, selvsagt

 

K

Link to comment
Share on other sites

Da mener du løpet ikke midt i pipa?

Jepp, jeg mener "løpet" sentrert midt i pipa. Det skal vel være en billig eller steinaldergammel pipe for å finne et usentrert kammer tror jeg.

 

Jeg skal ikke komme med noen bastante teorier om hvorfor treffpunktet flytter seg opp/ned eller opp/ned/sideveis, men det hadde vært interessant å høre om du brukker demper med symetrisk innmat eller asymetrisk.

Link to comment
Share on other sites

For å svare trådstarter.

Jeg har 308 løp på 45 cm m A-tec tmm5. Ikke bekymre deg for demperen, den greier seg fint. Ja du mister litt fart, men det vil du ikke merke hvis du ikke har kronograf. Til vanlig jaktbruk der børsa er skutt inn 5 cm over på 100m så kan du fortsatt skyte ut til 200m uten å justere. Presisjonen kan det gå begge veier med, men ofte blir den bedre (min erfaring).

Uansett er det herlig fint å drasse på i skogen..

Link to comment
Share on other sites

Angående hastighet kan jeg bare si at jeg med en moderat ladning Swift Scirocco II (150 grain) ligger på 710ms.

 

Hvis dette er max fart med 150grs kule holder den ikke anslagsenergi kravet til storvilt som elg, hjort og rein.

Kravet er da 2700j og med nevnte kulevekt vil den være på ca. 2000j. Men greier den samme fart med 165grs Scirokko ligger den på grensa. Ettersom denne kula er over 10g og kravet er da 2200j.

Link to comment
Share on other sites

Vet|us sier:

hastighet kan jeg bare si at jeg med en moderat ladning Swift Scirocco II (150 grain) ligger på 710ms

Redfox sier:

Hvis dette er max fart med 150grs kule holder den ikke anslagsenergi kravet til storvilt som elg, hjort og rein.

Merk at Vet|us jakter rådyr med denne, og at han sier moderat ladning.

 

Maksladning med N550 gir 155grs kule 850m/s i 50cm løp. (og 900m/s i 70cm løp). Ingen måte man mister 140m/s på 10cm, mer som 30-50. Noe som tilsier at 150grs kuler skal kunne ligge helt opp mot eller over 800m/s i 40cm løp.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Vet|us sier:
hastighet kan jeg bare si at jeg med en moderat ladning Swift Scirocco II (150 grain) ligger på 710ms

Redfox sier:

Hvis dette er max fart med 150grs kule holder den ikke anslagsenergi kravet til storvilt som elg, hjort og rein.

Merk at Vet|us jakter rådyr med denne, og at han sier moderat ladning.

K

 

Bra du følger med, M67. Hadde fått med meg det med rådyrjakt. Men "moderat" hadde jeg derimot ikke fått tak.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...