Jump to content

Hvilken leveraction?


D.T

Recommended Posts

Heihei! Har tengt litt på å kjøpe en lever action rifle som jeg vill bruke til småviltjakt opp til rådyr.

Så det som begrenser meg da er jo hvilken ammo jeg skal velge. Har ikke så peiling på kaliber og vet ikke helt hva som er for kraftig og hva som ikke er det,

så det hadde vært supert å fått veiledning fra dere!

 

Hvordan burde jeg velge av disse?

 

- Marlin 45 Long Colt mod. cowboy

- Winchester cal 38-55 Jubileums-modell 1894

- Henry .30-30

- Henry H001M .22 magnum

 

 

 

Må vell kjøpe cowboy hatt nå også? 8)

Link to comment
Share on other sites

av de du lister opp der så er vel ikke alle kalibre hyllevare over alt da, hehe..

 

skulle jeg hatt en lever action for rådyr hadde jeg nok gått for en Winchester 94 kalibe 30-30, supert kaliber til rådyr, grei mulighet for fabrikk ammo, lett tilgang på ladekomponenter om du lader selv. men dersom du har planer om kikkertsikte så velg en med sideutkast, lurer på om ikke de heter Winchester 94 AE ( i all fall det min heter, riktignok kaliber 356win da).

Link to comment
Share on other sites

aha, takk for svar :)

Har også tengt på 30-30, men fant ut at det ble litt for stort for andre småvilt som rype, storfugl, rev? (blir det bedre hvis jeg bruker helmantel?)

 

Hva med den "Marlin 45 long colt" som jeg nevnte, finnes det fabrikk ammo for den, og er den kanskje mulig for rådyr?

 

 

masse spørsmål, hehe

Link to comment
Share on other sites

Som noen her sier så er det klart 30-30 den mest gunstige når det gjelder og få ta i ammo .

Jeg har en Winchester 30-30 som jeg bruker mye på rådyr og hare samtidig har jeg en Marlin 1894 i 44 mag. som jeg vil si har ende bedre mekanisme og er skikkelig kjapp og skyte med og her tilgangen av ammo like lett og billig og skyte med men liker ikke blykuler men med mantla kuler går den meget bra . Har også en Winchester orginal 1894 fra 1904 i kal . 38-55 men dette blir mere et klenodium som blir brukt lite på jakt men den har ganske bra futt og vet at det er skutt både bjørn og elg med den for riktig lenge siden. Ja det er jo i og for seg med de to andre kalibrene også .

Men med den siste må du lade selv for dette er ikke noe ofte butikkvare og i tilfelle dyr ammo .

Men kjøp deg en eller flere 'lever' ! dritmorro og skyte med :D:D

Link to comment
Share on other sites

Jepp, Lever Action er moro! :mrgreen: Jeg kunne tenkt meg 4-5 rifler bare med lever action - 22 L.R, 357Mag, 44Mag, 30-30 og 356Win, men det har jo våpengarderoben ødelagt - for jeg må jo ha noen boltrifler og hagler og! 8)

 

Nå har jeg en Browning B 92 44Mag og det er grombørsa! :mrgreen:

 

Edit; må jo ha med bildet:

normal_Browning_B-92_001.jpg

Selvfølgelig er børsa uten den stygge sidemontasjen. Jeg kunne tenkt meg og fått montert på jaktdiopter på denne, så har noen et tips på hvor det kan skaffes så rop ut!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

aha, takk for svar :)

Har også tengt på 30-30, men fant ut at det ble litt for stort for andre småvilt som rype, storfugl, rev? (blir det bedre hvis jeg bruker helmantel?)

Jeg har Marlin i 30-30win som jeg har testet litt på skogsfugl når sjansen har bydd seg under rådyrjakta. Ble ikke særlig fine bryst filèer i stekepanna.. Synes .30 kaliber blir for grovt, helmantal eller ei, men hode/hals-skyttere der ute vil nok si seg uenig.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan eller hvilken :?::lol:

 

(Jeg kunne ikke dy meg :lol: )

har ærlig talt ikke peiling :D

 

 

Tusen takk alle sammen, mye hjelp :)

 

Er fortsatt ung og har ikke all verdens med penger så har lyst å kjøpe noe jeg kan bruke til det meste småvilt og samtidig fungerer godt.

Synes 30-30 høres bra ut, men vill jo ikke at all fugl blir ødelagt. Det perfekte ville egentlig vært litt mindre men fortsatt nokk til skyte rådyr.

 

To spørsmål;

 

1. Er kaliberet 30-30 for stort for rype?

2. Har ingen av dere noen av "Henry" riflene? jeg har sett mye på dem, men det ser ut som det går mest i Marlin her hvorfor det?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ei Marlin 336CS i 30-30.

Har ikke skutt rype med den, men noe kråke og måse har det blitt. Har da brukt Norma 9,7g blyspiss flatnose, og Sako 6g round nose.

Brystfiletene har sett bra ut, men jeg har ikke spist noe av dette.

Den Sakoammoen kan vel være litt i raskeste laget, med oppgitt munningshastighet på 905m/s.

30-30 er et veldig fint kaliber, men jeg kunne ønsket meg ei i 45/70 eller 450 marlin til elg.

Begynn med 30-30, så skaffer du deg ei mindre til fugl og lek nar du får råd til det, og ei krafigere når du skal på elgjakt. :D

Link to comment
Share on other sites

"Jeg kunne tenkt meg 4-5 rifler bare med lever action"

 

Før alle paragrafene ble til - hadde jeg skaffet meg omtrent det antallet med levere :) .

 

På rådyr og mindre vilt - vil en lever i .357 være ypperlig.

 

Har skutt det meste med .357 (afrikajakt med revolver - og dyr opptil 300 kg innenfor 70 m) - og de går i canvasen.

 

Min Marlin i .357 har vært et kjempekaliber på rådyr - både med fabrikkammo og hjemladet.

Link to comment
Share on other sites

Tror jakt&friluft selger Henry rifler her til lands,snakket med en kar der for en tid tilbake og fikk inntrykk av at de skaffet de fleste modellene til Henry.Bare vær klar over at en henry i 30-30 er en del tyngre enn f.eks Marlin i samme kaliber. i tillegg finnes det ikke remfester på den og det er vel ingen fordel om en skal bære den et stykke.Men jøss for noen lekre saker disse Henry våpna er,går og sikler på en big boy i 44 mag sjøl.

Link to comment
Share on other sites

Tror jakt&friluft selger Henry rifler her til lands,snakket med en kar der for en tid tilbake og fikk inntrykk av at de skaffet de fleste modellene til Henry.Bare vær klar over at en henry i 30-30 er en del tyngre enn f.eks Marlin i samme kaliber. i tillegg finnes det ikke remfester på den og det er vel ingen fordel om en skal bære den et stykke.Men jøss for noen lekre saker disse Henry våpna er,går og sikler på en big boy i 44 mag sjøl.

Ja det stemmer, jeg tok kontakt med jakt&friluft via mail for noen uker siden og han sa akkurat det samme.

Åh ja henry er sykt fine, men ingen remfester? det var jo veldig dumt. Er det remfester på Marlin da eller vet du om det er mulig å sette på remfeste på en Henry ?

Har egentlig mest lyst på en Marlin .357 men jeg synes de ser for moderne ut.

 

rådyr. men ikke noe langholds jakt da...

ca hvor langt skyter en .357 strakt?

Tror ikke jeg vill drive med noe langholds jakt, kryp så nært som overhode mulig og få mest ut av spenningen!

Link to comment
Share on other sites

Såvidt jeg vet har alle Marlin leveraction modeller(untatt cowboy utgavene)remfester.En børsemaker kunne sikkert mekke til fester på en Henry. Av Marlin 1894 modellene er vel 1894C (357) den som ser mest "autentisk"ut i og med at den har "barrel band" og ikke "forendcap" dvs måten fortreet er festet til løpet.Ville satt 100m som max hold for en 357 eller 44mag på rådyr grunnet "antydning" til krum kulebane.Holdet kan muligens forlenges med leverevolution ammo.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke noe problem å få remfester til en lever action. Man får kjøpt

det på Midway. Det ene feste er på rørmagasinet - blir klemt rundt. F.eks. denne: http://www.midwaynorge.com/apps/eproductpage.exe/showproduct?SaleItemID=537246

 

Ang avstand. Jeg har som sagt lever action i 44mag med åpne sikter, og for meg holder det godt med å skyte opp mot 75m. Skal jeg skyte på lengre hold har jeg mer egna våpen!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
jeg bare må spørre, hva er grunnen til at du skal kjøpe deg ei skranglete lever action rifle ? :S

kjøp heller boltrifle. eller tilogmed halvautomat :!:

 

Er en halvauto så mye mindre skranglete enn ei leveraction rifle da? :roll:

Link to comment
Share on other sites

Hei, en kamerat av meg kjøpte en brukt winchester -94 i kaliber 30-30. Hvilken presisjon kan en forvente av en slik børse? På 100 m satt skuddene i hytt og pine på skiva. Hva kan gjøres for å forbedre presisjonen? Og hvilken ammo anbefales, da særlig med tanke på presisjon og rådyrjakt? Nå bruker han 160 grs remington core-lokt.

Link to comment
Share on other sites

I 30-30 har jeg fått god presisjon med 150 grs remington rund nesa. Men slike rifler kan jo finne på å spre når den blir varm, ellers så kan nok en real puss med fjerning av mantel være lurt, slike rifler er brysome å pusse så fort at den bare har fått en oljedusj og ferdig med det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Whinchester 94AE i kaliber 444Marlin og må bare si at jeg kjenner meg ikke igjen i dette som sies om at de skal spre når de blir varme,

skyter gjerne 2 magasin (12 skudd) før jeg tar pauserøyk/kaffi og jeg kan love at da er den varm, men går akkurat der den gjorde på de første skudda.

 

Jeg får god presisjon med alt fra 200 til 300 grs kuler og er jeg nøyen så samler den under 40 mm på 100 meter med 265 grs kuler i rundt 700 m/sek.

 

Kjøpte for et par år siden noen billige blykuler på 255 grs og lader jeg disse til ca 600 m/sek så går de upåklagelig godt...bruker de vel og merke bare til hyggeskyting...

 

En kompis har en i kaliber 30-30 og denne skyter jeg enda bedre med, men der tror jeg det ligger mye i rekylforskjellen på de to kaliberene.

 

 

Har du lyst på en leveraction så kan jeg ikke annet enn å anbefale å gå til innkjøp av en sånn, den vil mest sannsynlig aldri bli solgt! ;)

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skyte dyr med våpen, bli sliten i skogen når alt kan kjøpes? Har ikke leveraction selv, men ser på dette som utrolig "tøffe" våpen. Så ikke spør så dumt, ihvertfall ikke her inne, blir for dumt.

 

er det din mening som gjelder da eller ?

YES! endelig har jeg funnet et orakel med svar på alle mine spørsmål :shock:

Link to comment
Share on other sites

 

jeg syns det ihvertfal.

stygg er leveraction riflene også.

du har ikke brukt en bøylerifle.

det har ikke jeg heller, men var på jaktdepotet og sett på en idag, hadde det ikke vært for den jævla våpenforskriften så hadde jeg kjøpt en slik den 20. i neste måned.

 

de er i hvertfall mer tight og fin enn en hv-mauser.

Link to comment
Share on other sites

@kråk skytter: Jeg forstår virkelig ikke hvorfor du skriver i denne tråden. Her har trådstarter spurt om hvilken bøylerifle han burde kjøpe, kalibervalg, og annet som omhandler denne typen rifle. Trådstarter har definitivt ikke spurt om hva andre syns om hans valg og smak av rifle. Jeg syns derfor du skal holde deg for god til å komme med det lite konstruktive oppgulpet du gjør og heller skrive i tråder du syns er interessante. F.eks.: om boltrifler, halvautomater og om voksenvenn!

 

 

Peace

Link to comment
Share on other sites

Når jeg er på jakt med min 336 har jeg som oftest patron i kammeret. Eneste lyd når dyret kommer er sikring av og hane fra halv- til helspenn. Går også helt fint å legge patron i kammeret uten bråk, bare man tar det forsiktig. Vil ikke si at mausern min er så veldig stille den heller, når jeg tar ladegrep. Om ladegrepet klunker litt før et raskt andreskudd har ingenting å si. For meg er det så visst ikke noe argument for å droppe leveraction for ei annen børse.

 

Og til trådstarter, jeg kan så absolutt anbefale en Marlin 336, om du aksepterer pistolgrepet.

Hvorfor noen prøver å "disse" bøyleriflene i denne tråden forstår ikke jeg. Helt off topic det.

Link to comment
Share on other sites

Marlin 1894 i 357mag var mi første rifle og det er vel kanskje den siste eg vil kvitte meg med. Har hatt kikkert på den, men det vart for klumpete på eit så kompakt våpen. Einaste oppgraderingen eg kunne tenkt meg er ghost-ring sikter, då orginalsiktene på min 70's modell er relativt kjipe.

Link to comment
Share on other sites

midway har litt utvalg i sikter te lever action :)

 

 

 

 

Jepp, Lever Action er moro! :mrgreen: Jeg kunne tenkt meg 4-5 rifler bare med lever action - 22 L.R, 357Mag, 44Mag, 30-30 og 356Win, men det har jo våpengarderoben ødelagt - for jeg må jo ha noen boltrifler og hagler og! 8)

 

Nå har jeg en Browning B 92 44Mag og det er grombørsa! :mrgreen:

 

Edit; må jo ha med bildet:

normal_Browning_B-92_001.jpg

Selvfølgelig er børsa uten den stygge sidemontasjen. Jeg kunne tenkt meg og fått montert på jaktdiopter på denne, så har noen et tips på hvor det kan skaffes så rop ut!

Link to comment
Share on other sites

Har selv bøylerifle, dog en Uberti 1866 goldenboy i .45 LC

Kos børse det, fabrikkammo er greit å få tak i, men litt i dyreste laget. Mye mere morro man kan lade selv.

Med ei 250grain Hornady XTP kule, og ønsket mengde krutt (opp mot maks på tabellen)

Burde ikke rådyra ha det særlig trygt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...