Jump to content

Gåsejakt skadefelling


mork

Recommended Posts

Skjøt mi første gås i dag. Jeg og en kompis hadde ordnet oss med tillatelse hos noen bønder som hadde skadefellingsløyver. Vel, det gikk en flokk på 15-20 stk nedom en låve. Vi åla oss bort på kanten til atlega og fant hver vår gås. Kompisen med ei Baikal .222 med lyddemper og jeg med Brno .222. Vi ble enige om at han skulle skyte først. Jeg låg klar med tofot. Det gikk helt etter plana. To gjess låg igjen da flokken lettet. Jeg brukte forøvrig 35 grs. v-max. Gåsa fikk kula inn skrått bakfra. Begge bryststykkene like hele! Skal bort igjen om en liten halvtime. Mulig det blir mer skyting da. :D

Bilder kommer over helga.

Link to comment
Share on other sites

35 grs v-max er suverent på gåsa om man plasserer kula et annet sted enn i brystet. Av de fire jeg har skutt har ikke en filet blitt rammet av kula. Nå har jeg vel 2 kg. nydelig filet. Og resten er åte til neste revesesong. :D Vektene var 3,2 kg, 3,6 kg og 3,9 kg.

 

DSC07407.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har tillatelsen for felling av skadegås kommet. har et par spørsmål:)

 

1. skyter med 6,5x55 og lurer på hvor på fuglen jeg må sette skuddet for å ikke ødelegge så mye av brystet. jeg skyter med norma jaktmach hulspiss...

 

2. har noen av dere prøvd vismut nr 3 12/70 på grågåsa?

 

takk for alle svar :D

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Har prøvd bismut på gås ja...syntes ikkje dette heldt mål då dei ikkje ville trenge inn i gåsa.

Gåsa er veldig hardskota og skal kome på nært hold for å få den ned.

Kjøpte en pakke bismut str. 3 for den nette pris av 23 kr/skudd. Blei to gås, men virker på meg som at blyammunisjonen som blei brukt før, avr mykje meir effektiv. :?

Link to comment
Share on other sites

Blir fort veldig dyrt om ein skal kjøpe wingmaster HD, til gås. For det blir jo mykje skyting og bomming...

Da må man trene mer FØR man begynner å jakte :wink:

Med litt god jaktmoral så er ikke prisen pr. skudd så viktig, men det at viltet dør kjapt når skuddet treffer...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Da har tillatelsen for felling av skadegås kommet. har et par spørsmål:)

1. skyter med 6,5x55 og lurer på hvor på fuglen jeg må sette skuddet for å ikke ødelegge så mye av brystet. jeg skyter med norma jaktmach hulspiss...

6,5x55 med hulspiss må definitivt settes i bakparten, ellers blir det mye farse til kråka :)

Mine to første år som gåsejeger foregikk med Sauer og standard skytterlagsammo 6,5x55. Det ble bra med fugl, men når skudd hadde utgang i brystet ble det naturlig mye mer svinn enn jeg har med dagens ammo (223).

Men det kan godt hende du lykkes bra, til tross for den eksplosive ammoen din. I disse dager er det tross alt enklere å komme tett på fuglen i motsetning til under høstsesongen.

Lykke til! Skulle mer enn gjerne vært der og hjulpet deg :)

Link to comment
Share on other sites

Da har tillatelsen for felling av skadegås kommet. har et par spørsmål:)

1. skyter med 6,5x55 og lurer på hvor på fuglen jeg må sette skuddet for å ikke ødelegge så mye av brystet. jeg skyter med norma jaktmach hulspiss...

6,5x55 med hulspiss må definitivt settes i bakparten, ellers blir det mye farse til kråka :)..................................................................................................................................................................................................

Om jeg hadde gitt denne fellingstillatelsen, og lest denne tråden etterpå, så hadde jeg vurdert å trekke tilbake tillatelsen.

 

Var ikke dette skadefelling? Der tillatelse er gitt med bakgrunn i avlingsskader? Eller var det kjøttsanking der det er om å gjøre å få finest mulig brystfilet?

Forekommer meg at skadefelling har fått en ny betydning her. Eller har du dyslektiske forstyrrelser, og tror du har fått tillatelse til skadeskyting?

 

Her går kammer-brukere ut og anbefaler andre til å skyte langt bak. Og det uten å vite noe som helst om skyteferdighetene til de som leser dette. Hvis man sikter langt bak, og slipper skuddet for lavt, så har man en skadet gås som flyr utenfor rekkevidde og dør sakte med unødvendige smerter fordi jegeren ikke ville ha hull i biffen...

 

Skadeskyting er noe som skjer av og til, men vi er pliktige til å gjøre hva vi kan for å unngå det. Derfor skal vi skyte midt i. Så får man heller skyte med en kule som ikke sprenger viltet. En helmantel i moderate hastigheter er grei nok.

Link to comment
Share on other sites

Må si meg enig med vømmøl her!

 

Skadefelling er akkurat det det høres ut som, nemlig felling av gås som gjør skade på eiendom. Det er ikke en kjøttjakt der jegeren skal prioritere kjøtt foran felling. Den som sikter langt bak på gåsa for å "spare" kjøtt, har ikke skutt mange gjessene. Jakten skal foregå humant uansett!

 

Gleder man seg til gåsebiffer, kan man vente til gåsejakta starter. Her ute er jegerne påkrevd å legge hele gåsa igjen på jordet, i en slik stilling at den skal skremme artsfrender fra å sette seg på jordene.

 

Tenk også på at hvis man googler om jakt, så kommer kammeret.no opp svært ofte. Ikke så vanskelig for noen å fange opp det mulige motivet du har bak skadefellingssøknaden.

Link to comment
Share on other sites

Da har tillatelsen for felling av skadegås kommet. har et par spørsmål:)

1. skyter med 6,5x55 og lurer på hvor på fuglen jeg må sette skuddet for å ikke ødelegge så mye av brystet. jeg skyter med norma jaktmach hulspiss...

6,5x55 med hulspiss må definitivt settes i bakparten, ellers blir det mye farse til kråka :)..................................................................................................................................................................................................

Om jeg hadde gitt denne fellingstillatelsen, og lest denne tråden etterpå, så hadde jeg vurdert å trekke tilbake tillatelsen.

 

Var ikke dette skadefelling? Der tillatelse er gitt med bakgrunn i avlingsskader? Eller var det kjøttsanking der det er om å gjøre å få finest mulig brystfilet?

Forekommer meg at skadefelling har fått en ny betydning her. Eller har du dyslektiske forstyrrelser, og tror du har fått tillatelse til skadeskyting?

 

Her går kammer-brukere ut og anbefaler andre til å skyte langt bak. Og det uten å vite noe som helst om skyteferdighetene til de som leser dette. Hvis man sikter langt bak, og slipper skuddet for lavt, så har man en skadet gås som flyr utenfor rekkevidde og dør sakte med unødvendige smerter fordi jegeren ikke ville ha hull i biffen...

 

Skadeskyting er noe som skjer av og til, men vi er pliktige til å gjøre hva vi kan for å unngå det. Derfor skal vi skyte midt i. Så får man heller skyte med en kule som ikke sprenger viltet. En helmantel i moderate hastigheter er grei nok.

 

Kunne ikke værtt mere enig enn dette!

 

Når det gjelder skadefelling skal gåsa legges igjen på jordet, helst henges opp på en staur. Dette for å skremme de resterende for å lande på jordet igjen. Ikke rart at folk skyter to stk en dag, og drar tilbake for å skyte tre til dagen etter . Dere vil jo ha den i området når dere ikke legger igjen noe til advarsel.

 

Tullinger.

Link to comment
Share on other sites

Gåsa skremmer vel like mye annen gås om brystet er tatt ut vel? En gås hengt etter ett bein fra en staur uten bryst skremmer da like mye som en med brysbenet inkl fileter på plass?

 

Er mye godt kjøtt som går til spille når dere driver med den skadefellinga deres, er da ingenting i veien for å utnytte den ressursen?

Link to comment
Share on other sites

Skadefelling har ingenting med jakt å gjøre, når det er sakt

så er det ingen tvil om at dette ødelleger for den ordinære jakta. Som gaume sier i en annen tråd så

virker det som om det er skytekåte folk som driver med dette. Bare så synd det ødelleger for oss

som jakter seriøst i den ordinære jaktia og tar vare på kjøttet.

Link to comment
Share on other sites

Enig i at skadefelling ikke har noe med ordinær jakt å gjøre, selv om det er jakt på en måte.

 

Vil man ikke ha gås på sine jorder, så er det å henge opp døde fugler en god ide.

 

Her i umiddelbar nærhet var / er det minst 40 par Grågjess, sannsynlig flere i vår.

Jeg har bare observet ett par med unger, og det var natt til 16 Mai, jeg så ett par hvor jeg kunne telle 4 små gåsunger.

 

Har vært mange par uten unger, og som heller ikke ruget.

 

Bla. 4 par som jeg så rugende var plutselig borte her i slutten av April.

Mink er det ikke, fordi annen fugl som Tjeld, Fiskemåke og Blåmåke har fått være i fred etterhvert som de har lagt seg opp.

 

En av grunnene er at noen nye tilflyttere konsekvent har ranet etthvert grågåsrede i nærheten de siste 6 - 8 åra.

 

De har også vært på privat område ( nesten alle holmer er private ), men jeg har ikke greid å ta de på fersken ennå.

 

Derimot har jeg sett dem på holmene til andre grunnneiere nattestid, hvor voksne saumfarer holmer, og barna gjør det samme på dagstid.

 

Så dette nærområdet mitt gir ikke noe tilvekst angående Grågås dette året i hvertfall.

Link to comment
Share on other sites

Vil man ikke ha gås på sine jorder, så er det å henge opp døde fugler en god ide.

 

Og hvordan skal må få tak i disse døde fuglene, hvis man ikke kan skadefelle dem med våpen? Skal de kjøres ihjel med ATV?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er desverre noen som mistolker dette med skadefelling og bruker det som et påskudd

for å drive vårjakt på gås og å fylle frysern med kjøtt. ved skadeflling skal det kun skyttes

et fåtall gjess som skal henges opp på jordet for og holde andre gjess unna. Det er de som

mistolker skadefellinga som ødelleger mest for den ordinære jakta, men generelt ødelleger

skadefelling mer en det gjør nyte, det er ikke skadefelling som skal beskate gåsebestanden

det er ordinær jakt som skal stå for beskatningen.

Link to comment
Share on other sites

Ok, jeg ødelegger jakta for alle andre.

Jeg var naiv. Trodde jeg faktisk kunne kombinere det å felle gås med å ha en jaktopplevelse. Der tabbet jeg meg ut.

Mulig det stod noe med liten skrift ang. det å henge opp skutt fugl på jordet. Jeg klarte ikke å tolke skadefellingsvedtaket dit hen.

Så derfor ble det, i tillegg til selve skytingen, mat av det hele. Fy skam meg! :roll:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du kaller 20 gjess på en stubbåker for herjing, så tror jeg du bør tenke deg litt om! De der gjør absolutt ingen skade på den åkeren sånn den er nå, bortsett fra å kanskje gi enkelte jegere ufrivillige kramper i høyre pekefinger :wink:

Er åkeren sådd og spirende derimot, kan jeg kanskje være enig.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du kaller 20 gjess på en stubbåker for herjing, så tror jeg du bør tenke deg litt om! De der gjør absolutt ingen skade på den åkeren sånn den er nå, bortsett fra å kanskje gi enkelte jegere ufrivillige kramper i høyre pekefinger :wink:

Er åkeren sådd og spirende derimot, kan jeg kanskje være enig.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Du, fjompenisse..... nu må du ta av skylappan dine, og prøve å tenke lenger enn din egen langpanne.

:lol:

 

+1 å sånn :mrgreen:

 

Men det spørs om du må få sådd åkeren, slik at du får filmet det virkelige problemet, og så bruke det som dokumentasjon neste år for å nå fram. :? Men det hørtes unektelig ut som kortnebb.

Link to comment
Share on other sites

Flott begrunnelse av kritikken. Søknaden var også fantastisk bra skrevet. Detaljert og nøyaktig begrunnet. Lite tips dog. Når man får kritikk av andre, som kanskje ikke har fått med seg helheten, så skriv et svar i fullt sinne, ta deg en god pause fra skjermen, før du stille og rolig går tilbake og pusser ut all usakelig drittslenging tilbake. Når man er rolig, blir også svarene mer reflekterte. Kanskje vi slipper krangling og usakelig kritikk oss medlemmer imellom. Det er lov å være uenige og krangle, men å kalle hverandre for det ene eller andre er bare tuslete og smakløst.

Link to comment
Share on other sites

Flott begrunnelse av kritikken. Søknaden var også fantastisk bra skrevet. Detaljert og nøyaktig begrunnet. Lite tips dog. Når man får kritikk av andre, som kanskje ikke har fått med seg helheten, så skriv et svar i fullt sinne, ta deg en god pause fra skjermen, før du stille og rolig går tilbake og pusser ut all usakelig drittslenging tilbake. Når man er rolig, blir også svarene mer reflekterte. Kanskje vi slipper krangling og usakelig kritikk oss medlemmer imellom. Det er lov å være uenige og krangle, men å kalle hverandre for det ene eller andre er bare tuslete og smakløst.

 

+1

Link to comment
Share on other sites

Jeg pekte bare på at det var et rimelig dårlig eksempel med 25 gjess som sitter på en stubbåker. For min del faller ikke akkurat det under "vesentlig økonomisk skade", men det er nå meg. Hvis det var min åker er det mulig jeg ville reagert annerledes. Det er jo klart at du ikke kan filme dem 24/7, og hvem har bedt deg om det forresten? :? Jeg skjønner selvsagt at mengden gjess varierer, men hvis du først skal dokumentere at det er såpass mye gjess at de gjør skade, er det jo naturlig å gjøre det da det er som verst?

I tillegg sier jo forskriften at andre tiltak skal prøves før skadefelling, hva er gjort på den fronten?

Grunnen til at jeg reagerer er at det er nettopp denne "skadejakta" som sender gjessene på trekk tidligere og tidligere for hvert år, og gjør gåsejakta rimelig dårlig for oss andre. Dersom andre tiltak er prøvd, og gjessene fortsatt gjør skade, da er jeg selvfølgelig enig i at de bør tas ut, ingen tvil om det.

 

Du fant åpenbart ikke opp kruttet, men du kan jo umulig ha stått langt unna da det smalt!

Insinuerer du at jeg er dum? lavmål...

Link to comment
Share on other sites

Det er jo helt i orden at man ikke har tid eller ork til å sette seg inn hvert tenkelige innlegg tilhørende et tema her på forumet, men da bør man kanskje heller ikke skrive innlegg til tema man ikke har innsikt i...?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Her må jeg si meg enig med sigurd, syns det er usakelig og komme med slike komentarer som

sleskham gjør i noen innlegg. :shock: Når ikke de får skadefelling på innhered der det er 60.000 gjess, tviler

jeg på at det gjis tilatelse på 20-40 stk, blir spennende å se. Tror ikke du reker å få svar før

gåsa har truket til svalbard, har du prøvd med fugle skremsel eller plastik hubro ?????

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns du har en god sak, sleskham. Jeg skjønner også frustrasjonen sin. Jeg har også småkokt litt på enkelte medlemmer her inne også, men mange her inne har lært meg at ydmykhet, konstruktivitet og saklighet er svært mye verdt hvis man vil ha noe tilbake. Jeg anbefaler deg å fortsette med ditt gode dokumentasjonsarbeid og engasjemang. Hold oss oppdatert.

Link to comment
Share on other sites

Jeg også skjønner frustrasjonen til enkelte bønder, vis det skal drives skadefelling må det gjøres på en måte

som ikke ødeleger den ordinære jakta. Tror det varierer fra område til område hvor mye skadefelling har å si for den ordinære

jakta. Der skadefelling og ordinær jakt foregår på samme område, vil skadefelling hvære negativt for den ordinære jakta.

Link to comment
Share on other sites

Det hadde vært arti å sett hvor mye det gåsa skader for, for det er akkurat det som er det vesentlige.

 

Du får legge ut film av gåsa som beiter på nyspirende åker, så kanskje folk skjønner litt.

 

Men du er ikke den første som opplever dette! At 20 gås plager\skader åkrene så innmari har jeg hardt for å forstå! Hvordan er det da mulig å drive kornproduksjon på innherred??

Link to comment
Share on other sites

At 20 gås plager\skader åkrene så innmari har jeg hardt for å forstå! Hvordan er det da mulig å drive kornproduksjon på innherred??

Han la vel ikke ut denne filmen for å demonstrere gåsas herjinger, men for å få hjelp til å fine ut hva slags gås det var.

Han har aldri sagt at det er 20 gås som er problemet. Horden kommer vel senere, når åkeren er sådd.

100 gås er heller ikke en stor flokk i kortnebbgåssammenheng, men de kan gjøre betydelig skade på noen timer om de får sitte i fred.

 

Her er et innslag fra innherred om gåsejakt og spørsmål om vårjakt.

http://www.t-a.no/nyheter/article118183.ece

Link to comment
Share on other sites

DA beklager jeg for missforståelsen.

 

Men uansett så kan han vell bare belage seg på å kjøre atv på de nysådde åkrene. Skadefelling på kortnebb er vell ikke praktisert de siste årene, om situasjonene innebar 20, 100 eller 1000 gås på jordene.

Det er vell bare noe folk må lære seg og leve med, slik som vi må gjøre med de 4 store....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...