Jump to content

Våpenteknisk reglement: Feltskyting - NSF


Doppelganger

Recommended Posts

Felles for alle klasser:

Rekylbrems/rekyldempende innretninger er ikke tillatt.

Kun åpne sikter er tillatt. Beskyttende deksel på åpne for- eller baksikter er forbudt.

Svartkrutt eller svartkrutterstatning (a la Pyrodex) er ikke tillatt.

 

Magnumladninger er kun tillatt i øvelsene Magnum 1 og Magnum 2.

Utregning av faktor skjer etter formelen: Hastighet (ftps) X Kulevekt (Grains) / 1000 = Faktor

 

 

Finfelt

Pistol eller revolver

Målkasse: 300x150x50 mm

Maks løpslengde: 153 mm

Maks sikteradius: 220 mm

Maks vekt: 1400 gram (inklusiv tomt magasin)

Grep: ihht. ISSFs bestemmelser for 25m randtenningspistol

Min avtrekksvekt: 1000 gram

Kaliber: 22 LR.

 

 

Grovfelt

Pistol eller revolver

Målkasse: 300x150x50 mm

Maks løpslengde: 153 mm

Maks sikteradius: 220 mm

Maks vekt: 1400 gram (inklusiv tomt magasin)

Grep: ihht. ISSFs bestemmelser for 25m grovpistol

Min avtrekksvekt: 1000 gram

Kaliber: 7.62 mm – 9,65 mm (.30 - .38)

Patron: Ikke magnumladning

 

 

Militærfelt

Pistol

Målkasse: fri

Maks løpslengde: 153 mm

Maks sikteradius: 220 mm

Maks vekt: 1400 gram (inklusiv tomt magasin)

Grep: Tilnærmet like skjefteplater. Fingergrep i forkant av skjeftet tillatt

Min avtrekksvekt: 1360 gram

Kaliber: 9 mm - 11.56 mm (.355 - .455)

Patron: Prosjektil minst 5 mm utenfor hylsekant - Ikke magnumladning

Min kulevekt: 100 grains

Faktor: ≥ 120

 

Revolverfelt

Revolver

Målkasse: fri

Maks løpslengde: fri

Maks vekt: fri

Grep: ihht. ISSFs bestemmelser for 25m grovpistol

Min avtrekksvekt: 1360 gram

Kaliber: 9 mm – 11,56 mm (.355 - .455)

Patron: Ikke magnumladning

 

 

Spesialpistol

Pistol

Målkasse: 185x125x35 mm

Maks vekt: 800 gram (inklusiv tomt magasin)

Grep: Tilnærmet like skjefteplater.

Min avtrekksvekt: 1360 gram

Kaliber: 5,6 mm - 11,56 mm (.22LR - .455)

Patron: Ikke magnumladning

 

 

Spesialrevolver

Revolver

Målkasse: 200x150x40 mm

Maks vekt: 1000 gram

Grep: Tilnærmet like skjefteplater.

Min avtrekksvekt: 1360 gram

Kaliber: 5,6 mm - 11,56 mm (.22LR - .455)

Patron: ikke magnumladning

 

 

Magnum 1

Pistol eller revolver

Målkasse: fri

Maks løpslengde: fri

Min avtrekksvekt: 1360 gram

Kaliber: .357 - .40

Patron: Minimum hylselengde 25 mm

Min kulevekt: 140 grains

Faktor: ≥190

 

Magnum 2

Pistol eller revolver

Målkasse: fri

Maks løpslengde: fri

Min avtrekksvekt: 1360 gram

Kaliber: .41 - .505

Min kulevekt: 210 grains

Faktor: ≥275

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Reglementet er litt uoversiktelig og vanskelig å "slå opp i". Således laget jeg en slags oversikt til eget bruk. Siden andre formodentlig også kan ha nytte av noe slik, og for å få en slags kvalitetssikring, poster jeg oversikten her. Påpekning av feil og mangler eller forslag til endringer og forbedringer er høyst velkomne. Jeg enderer 1. innlegg etterhvert som ting dukker opp.

 

Som det fremgår her: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=33&t=22829&p=257000#p257000 så er det en viss uenighet om det skal benyttes målkasse i militærfelt. Jeg er ening i barfoeds tolkning og påstår at målkasse ikke skal benyttes inntil noen kan overbevise meg om noe annet. Anyone?

Link to comment
Share on other sites

For å gjøre det enda bedre, ville jeg på Revolver tatt med "Vekt: Fri"

 

På alle pistoler som har vektbegrensning ville jeg tatt med "inkl magasin".

 

Du har enkelte steder en skrivefeil: kaliber / kalliber. Det skal være med en l.

Link to comment
Share on other sites

Litt flisespikkeri, men i paragraf 8.25.7.1.6 for Spesialrevolver står det:

 

"Revolver i alle kaliber (ikke magnum) fra og med 5,6 mm til og med

11,56 mm (kal..22LR, til og med .455”)"

 

Siden kaliberbegrensingen går på våpenet og ikke ammunisjonen man bruker, så er det vel egentlig ikke lov å stille med en revolver i .357 Magnum i spesialrevolverklassen?

Link to comment
Share on other sites

Litt flisespikkeri, men i paragraf 8.25.7.1.6 for Spesialrevolver står det:

 

"Revolver i alle kaliber (ikke magnum) fra og med 5,6 mm til og med

11,56 mm (kal..22LR, til og med .455”)"

 

Siden kaliberbegrensingen går på våpenet og ikke ammunisjonen man bruker, så er det vel egentlig ikke lov å stille med en revolver i .357 Magnum i spesialrevolverklassen?

Denslags flisespikkeri oppstår IMHO som følge av dårlig håndtverk; man har antageligvis ment å forby "magnumladninger" annet enn i gruppe 3 (Magnum 1 & 2), ikke fordi de har "magnum" i navnet, men fordi man har ansett dem som spesielt brysomme eller krevende, jf Pistolregler for grovpistol 8.4.4 High power” og

magnumammunisjon er forbudt.

 

Dersom den antagelsen stemmer er det opplagt at det ikke er våpenets ofisielle kaliber som er vesentlig, men patronen/ladningen.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
Litt flisespikkeri, men i paragraf 8.25.7.1.6 for Spesialrevolver står det:

 

"Revolver i alle kaliber (ikke magnum) fra og med 5,6 mm til og med

11,56 mm (kal..22LR, til og med .455”)"

 

Siden kaliberbegrensingen går på våpenet og ikke ammunisjonen man bruker, så er det vel egentlig ikke lov å stille med en revolver i .357 Magnum i spesialrevolverklassen?

NSF har nå endret reglementet: 8.25.7.1.6

"Revolver i alle kaliber (ikke magnumladning) fra og med 5,6 mm til og med 11,56 mm (kal..22LR, til og med .455”)"

 

De har også presisert 8.25.7.1.3 (Militærfelt):

" Løpslengde, siktemidler, og totalvekt i hht. ISSFs bestemmelser for 25m grovpistol. ref. ISSF 8.9 og 8.10. (Ikke krav om at målekasse skal brukes.)"

 

Min konklusjon er at presiseringene kommer etter diskusjoner her på kammeret :)

Link to comment
Share on other sites

OBS OBS! Niki

De har også presisert 8.25.7.1.3 (Militærfelt):

" Løpslengde, siktemidler, og totalvekt i hht. ISSFs bestemmelser for 25m grovpistol. ref. ISSF 8.9 og 8.10. (Ikke krav om at målekasse skal brukes.)"

Dette betyr at det er krav til bruk av målekasse i militærfelt (men det var det før også). Målekassen for standardpistol (det er det Grovpistol er), er 300x150x50mm. OBS! OBS! Min komentar om krav om målekasse er feil. Vingemutteren.

 

Bromark, det kan vel tenkes at disse diskusjonene enten kommer av at de som er på årsmøtene enten får problemstillingene inn her, eller lufter de her (høna eller egget). Poenget er vel at dette er en kanal som samler og synligjør mange sider av sporten på engang, og slik sett er med på å drive frem ønske om endringer hos våre delegater. :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

OBS OBS! Niki
De har også presisert 8.25.7.1.3 (Militærfelt):

" Løpslengde, siktemidler, og totalvekt i hht. ISSFs bestemmelser for 25m grovpistol. ref. ISSF 8.9 og 8.10. (Ikke krav om at målekasse skal brukes.)"

Dette betyr at det er krav til bruk av målekasse i militærfelt (men det var det før også).

Jaha? Eller rettere sagt: hæ?
Link to comment
Share on other sites

det kan vel tenkes at disse diskusjonene enten kommer av at de som er på årsmøtene enten får problemstillingene inn her, eller lufter de her (høna eller egget). Poenget er vel at dette er en kanal som samler og synligjør mange sider av sporten på engang, og slik sett er med på å drive frem ønske om endringer hos våre delegater. :wink:

 

God mulig, men å tro det at det holder å diskutere ting her på Kammeret og at reglene blir endret siden man har en tråd om det er litt søkt ;-) og kanskje ikke helt i forhold til hva som skjer i virkeligheten. Det er alltid bra og kunne diskutere saker og ting i ett slikt forum, men dessverre så har det liten innvirkning på hva som skjer under en konferanse der ting faktisk kan bli besluttet siden det er de som er tilstede som kjører diskusjonen. Hjelper lite om man har en haug med kommentarer på ett forum om man ikke kan fremmlegge dette underveis i en evnt diskusjon.

 

Det som er vel og bra er i de tilfeller hvor skyttere poster sine meninger slik at klubber og kretser kan plukke dette opp, men selv om det er 5 stk på ett forum som mener noe så har det liten innvirkning på en evnt avgjørelse hos feks fagkomite pistol. Det som er saksgangen er jo å kjøre dette mellom egen klubb, videre til krets og igjen mot fagkomite. Da dekker man ett mye større antall med engang, og man kan bli tatt mye mer seriøst siden man representerer mange flere enn seg selv som privatperson ;-)

 

Men en god og saklig diskusjon er alltid bra, så lenge fakta kommer på bordet :-)

 

K.

Link to comment
Share on other sites

OBS OBS! Niki
De har også presisert 8.25.7.1.3 (Militærfelt):

" Løpslengde, siktemidler, og totalvekt i hht. ISSFs bestemmelser for 25m grovpistol. ref. ISSF 8.9 og 8.10. (Ikke krav om at målekasse skal brukes.)"

Dette betyr at det er krav til bruk av målekasse i militærfelt (men det var det før også). Målekassen for standardpistol (det er det Grovpistol er), er 300x150x50mm.

 

Nei, dette er ikke riktig. Les følgende i reglementet for militærfelt ;-)

 

Løpslengde, siktemidler, og totalvekt i hht. ISSFs bestemmelser for 25m grovpistol. ref. ISSF 8.9 og 8.10. (Ikke krav om at målekasse skal

brukes.)

 

K.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
Felles for alle klasser:

Rekylbrems/rekyldempende innretninger er ikke tillatt.

Kun åpne sikter er tillatt. Beskyttende deksel på åpne for- eller baksikter er forbudt.

Svartkrutt eller svartkrutterstatning (a la Pyrodex) er ikke tillatt.

 

Jeg tolker det da som at komp ikke er tillatt?

Link to comment
Share on other sites

Niki, her tar du frem et poeng jeg ikke hadde kommet til å tenke på. Bra.

 

Angående FWB AW 93, og Pardiniene, de har jo fjærbelastede lodder innebygget fremme som beveger seg under rekylen, og som påvirker rekyloppfattelsen.

 

Tror at reglementet fra NSF trenger en presisering der.

Selv om rekyldempingen av fjær-loddene i nevnte pistoler vel kan sammenlignes med dempningsvirkningen av f.eks. en to-kamret kompensator på en 9 mm eller .38 Super.

Link to comment
Share on other sites

Det trengs ingen presisering utover det som allerede står der.

Det står ingenting om rekyloppfattelse, kun rekyl.

Rekyloppfattelse er subjektivt og individuelt, så det ville blitt et omfattende regelverk om man skulle ta hensyn til det.

 

Fjærbelastet buffer, lodd osv. fjerner ikke rekyl, men drøyer den utover i tid.

Ergo tillatt.

 

Rekylbrems, porting o.l. derimot fjerner rekyl ved å ventilere kruttgasser ut til siden evt. bakover slik at den bakovervirkende kraften, dvs. rekylen minker.

Ergo ikke tillatt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

8.25.7.1.4.1 Revolverfelt kal. 9mm-11,56mm (0.355 - 0,455")

Ingen begrensninng på løpslengde og totalvekt. Siktemidler og skjefte ihht. ISSFs bestemmelser for grovpistol, dog ingen krav til avstand mellom siktemidler (sikteradius) pga fri løpslengde. Avtrekksvekt 1360 gram.

 

Min tolking: Faktor < 190 (8.25.4.4.2)

Link to comment
Share on other sites

Som nhd skriver, er faktor det eneste som begrenser. Om din 44 spesial ladning er under 190 i faktor, ja da er det bare å kjøre på. :wink:

 

P.s. Hva er vanlig 44 spesial "pyseladning", egnet for feltbruk? (kulevekt,type, krutt type, mengde, hastighet som fungerer i en 6.5" 629).

Vurderer å bruke en 629 til revolverfelt mens jeg venter på det famøse løyvet til min 38spl. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg ble vel i forbifarten fortalt at 7,5" løp iokke gikk i revolverfelt på løvenskjold nå søndag.

jeg har tenkt å se hva som skjer med en rundt 7 gr N32C og litt forkjellige kuler i en redhawk jeg. Hadde tre bom søndag med 4" gp 100, men det er liksom enda mer harry med en gigant revolver om jeg får den til å gå godt.

Link to comment
Share on other sites

Under 8.25.4.4.1 er det ingen tilleggsspesifikasjoner for ammunisjonskrav for revolverfelt som går på faktor. Ammunisjonskravene (8.25.4.4) er svært lite spesialiserte i så henseende, og en dommer må derfor utøve et romslig skjønn.

 

Det betyr at man kan lade så lett faktor at kula såvidt slår gjennom pappen. Det betyr også at man kan lade så kraftig som man vil (og gi seg selv et voldsomt handicap); "Alle" vil jo lade så lett som mulig til konkurranse. Det er derfor det er satt et nedre faktorkrav til M1/M2 - dét er jo våpen kapable for å takle mye større trykk. (Mye kjøpeammo i .357Mag har til og med faktor under 190.) Men disse faktorkravene i M1/M2 kan ikke overføres som definisjonskrav for hva som er magnum for øvrige konkurransegrener. NSF har heller ikke lagd maksfaktorgrenser for noen skytegrener, og faktor kan derfor uansett ikke brukes til å definere hva som er magnumammunisjon/patroner.

 

At noen her på tråden leker "tenk-på-et-tall" og sier faktor <190, skyldes jo det at dét er faktorgrensa for Mag1. Skal man være med på den leken, må man for å kunne sannsynliggjøre at en .44Spec er ladet til magnum (ihht. kaliber) sette grensa for Mag2: >275. Dette blir en håpløs krysslesing av regelverket. Derfor: Hver klasse må defineres for seg, og ikke leses i lys av andre klasser. Skal du skyte revolverfelt, må du kunne revolverfeltreglene, ikke reglene for alle de andre skytegrenene :!:

 

Ingen kan derfor underkjenne dine patroner sålenge patronene dine ikke er "magnumamunisjon/magnumpatroner" (8.25.4.4.2). Her er magnumamunisjon altså definert som magnumpatroner. Faktor er ikke inne i bildet i det hele tatt. Står det ".44Spec" i bunnen av hylsa, er det egentlig bare å stappe så mye krutt du gidder. At ingen gjør det, skyldes at de som oftest liker å vinne. Men ingen dommer har rett til å underkjenne ditt våpen for dets lengde (7,5") eller din ammunisjon (44Spec.).

 

Innen regelverket blir strammet inn, forhåpentligvis ikke, siden dette er et marginalt "problem": Det er INTET faktorkrav overhode i revolverfelt. Folk har dessuten bare godt av å høre andre lyder enn lyden av faktor 90-ladete .38Spec i feltløypa 8)

 

God Påske, folkens :D

Link to comment
Share on other sites

Det er vanlig juridisk praksis at når noe er utydelig definert i loven, bruker en det beste en kan finne fra det totale lovverk for å tolke loven. Det finnes intet som kommer nærmere definisjonen av magnum i lovverket enn definisjonen av faktor i Mag1. Derfor må en påregne å bli diskvalifisert i revolverfelt dersom en har en faktor >= 190.

 

For ordens skyld skal jeg sende dette inn til NSF slik at vi får en klargjøring av reglene.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Under 8.25.4.4.1 er det ingen tilleggsspesifikasjoner for ammunisjonskrav for revolverfelt som går på faktor. Ammunisjonskravene (8.25.4.4) er svært lite spesialiserte i så henseende, og en dommer må derfor utøve et romslig skjønn.

Ingen kan derfor underkjenne dine patroner sålenge patronene dine ikke er "magnumamunisjon/magnumpatroner" (8.25.4.4.2). Her er magnumamunisjon altså definert som magnumpatroner. Faktor er ikke inne i bildet i det hele tatt. Står det ".44Spec" i bunnen av hylsa, er det egentlig bare å stappe så mye krutt du gidder. At ingen gjør det, skyldes at de som oftest liker å vinne. Men ingen dommer har rett til å underkjenne ditt våpen for dets lengde (7,5") eller din ammunisjon (44Spec.).

 

Innen regelverket blir strammet inn, forhåpentligvis ikke, siden dette er et marginalt "problem": Det er INTET faktorkrav overhode i revolverfelt. Folk har dessuten bare godt av å høre andre lyder enn lyden av faktor 90-ladete .38Spec i feltløypa 8)

 

God Påske, folkens :D

Jeg vill bare nevne at Fagkomite pistol, har klargjort at det fortiden er fult lovlig å bruke patroner merket magnum i bunstempelet på hylsa i NSF Revoverfelt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
Det trengs ingen presisering utover det som allerede står der.

Det står ingenting om rekyloppfattelse, kun rekyl.

Rekyloppfattelse er subjektivt og individuelt, så det ville blitt et omfattende regelverk om man skulle ta hensyn til det.

 

Fjærbelastet buffer, lodd osv. fjerner ikke rekyl, men drøyer den utover i tid.

Ergo tillatt.

 

Rekylbrems, porting o.l. derimot fjerner rekyl ved å ventilere kruttgasser ut til siden evt. bakover slik at den bakovervirkende kraften, dvs. rekylen minker.

Ergo ikke tillatt.

 

Vet ikke om jeg er helt enig i definisjonen din her...

Rekyl er "tilbakeslag" altså er fjærbelastede lodd iutganspunktet forbudt.

Du blander rekyl og munningsvipp...

Loverket bruker rekyl og da er det vel alle "energiforflytninger" forbudt?

Russerne bygde en revolver med løpet i nedre del av tønna, noe som resulterte i en mindre munningsvipp og bedre rekylopptak. Den ble forbudt i konkuranser så vidt jeg har fått ned meg..?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...