Jump to content

Utstopping


bokkulf

Recommended Posts

  • Replies 433
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Fikk den utstoppa av en nabo som driver med dette, han er vel ikke den stødigste karen :lol: fått høre at haren var litt "spinkel". Håret på den var litt klumpete noen plasser, som under magen, rompa og litt i ansiktet, ser litt ut som om ansiktet er duppet under vann. Men men.. alt i alt helt greit fornøyd :)

Link to comment
Share on other sites

hehe så lenge du ble fornøyd så er det jo greit :) men noen ganger kan det være løntsomt å betale litt mere og bli veldig fornøyd og ikke bare greit :wink: ikke det at jeg sier at jo mere du betaler jo bedre er det men greit å ta en liten titt av det de lager :winke1:

du får poste et bilde av haren din her da :)

 

da har jeg jeg fått gjordt ferdig reven som jeg posta tidligere, med fotstykke og det hele :D så slik ble den ferdig :)

IMAG0247-1-1.jpg

 

og et litt tettere utsnitt av hode.

 

IMAG0243-1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Alt for lenge siden jeg har prøvd meg litt nå, men etter å ha stoppa ut et OK ekorn som første i hele mitt liv, og ei heller dårlig nøtteskrike, tenkte jeg å prøve igjen. Det ligger bilder her i tråden.

 

Har gått til innkjøp av "tanning kit" fra USA, så da lar vi det stå til. Skal prøve meg på en mår som en kompis fant i veikanten. Den var da fortsatt varm, og blei putta rett i frysern, så det bør gå fint sånn sett.

 

Den har sommerpels - blir det et OK resultat, eller skal jeg rett og slett prøve meg på en jeg har i frysern med vinterpels? Jeg ser for meg at det sannsynligvis må tas høyde for at det kan gå i dass, og tror jeg begynner på den meg sommerpels. Kanskje Jesper har et innspill?

 

Skal prøve å ta noen bilder underveis. Blir nok noen spørsmål og;)

 

Den reven var flott Jesper! Har du et bilde av den rett forfra også? Vurderer å prøve meg på en rev neste gang - kjøper du ferdig kropp, eller lager du selv?

 

Kommer tilbake med mer!

Link to comment
Share on other sites

Hjortejeger spør donner her inne :winke1: broderen hans lager fine mårer :winke1:

 

rottefinn resultatet kan bli akuratt slik de ser ut med sommerpels. men de er jo finere når de har har den fyldige vinterpelsen syntes jeg. men den med sommerpels er jo fin og trene seg på :)

 

bilde av den rett forfra har jeg ikke tatt av den. tenker du på rett forfra fra kroppen eller forfra fra hode? hadde ingen av dela her nå men kan se om jeg får tid til å ta et bilde i morra. skjeldent jeg tar bilde av hode rett forfra.

til denne reven brukte jeg ferdig kropp ja. kjøpt på bioprep.no. syntes de er greie å bruke til den størrelsen og oppover.

men det som er under det liker jeg å vikle i trull og bruke kunstig hode. det kunstige hodet kan du enten få kjøpt hos div preparanter eller spikke ut et selv av en skum kloss :wink:

 

du får poste bilder da :D og lykke til med mårene

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

På fugler i fra rypestørrelse er det nødvendig å injisere beina med en konserveringsvæske hvis en skal være på den sikre siden.

det som er mest brukt som konserveringsvæske er 98% alkohol iblandet Euland SPA, garvevæske i blandet Euland SPA, eller 7% formalin mettet med boraks.

 

du får ha lykke til med monteringen og så får du poste noen bilder her da :)

Link to comment
Share on other sites

Hei Jesper.

 

Jeg har som nevnt aldri stoppet ut så mye som ei flue, men nå må jeg bare prøve. Jeg tenkte på en rype første gangen.

Jeg har lest alle innleggene siden denne tråden startet og noterer litt underveis. jeg har også bestilt bøker om emnet.

Men korriger meg hvis følgende er feil.

 

1. Du flår og rensker skinnet som bildene dine viser.Bruker Borax underveis.

2. Du vasker skinnet i såpevann grundig. Skyller enda grundigere!!

3. Du bruker Eulan? til å desinfisere?

4. Legger hele skinnet i sprit etterpå?

5. Borax på hele skinnet og i alle hullrom.

6. Injiserer beina til slutt etter at du har montert.

7. Dytter man stålstråden inne i beinet på føttene eller mellom skinnet og "skinnleggen"?

 

Beklager å plage deg med disse spørsmålene, men synes filmene og bøkene viser litt forskjellig. Mange amerikanere bruker kun borax og lapper umiddelbart sammen etterpå. Blir dette bra da? Virker som den oppskriften din er mer nøye :D

Uansett resultat så skal jeg legge ut bilde av rypa :D

 

Beklager nok engang for alle disse dumme spørsmålene, men vil gjerne ha så mange svar som mulig før oppstart og setter stor pris på råd.

Link to comment
Share on other sites

Hei billybob

utstopping er veldig artig. :D så det kommer til å bli morro :)

en rype som førstegangs fugl er ikke min favoritt. på de så sitter fjæra veldig løst som regel og fjæra har veldig lett for å flise opp veldig. selv så syntes jeg ryper ikke er noe lett fugl å lage.

som første gangs fugl så hadde jeg heller valgt en kråke fugl. ikke de mest spennende å lage, men veldig fine å jobbe med og tåler mye juling :winke1:

 

1.når jeg flår bruker jeg potetsmel. det skader ikke kjøttet eller er farlig å spise. så da kan du fint beholde kjøttet for mat også :winke1:

etter jeg har fått ut kroppen kan det hende jeg bruker litt boraks til å flå ut vinger og slikt for å få bedre grep på det. men går det med potetsmel så bruker jeg det. men bruker boraks til å rense hode med. for å få ut alt kjøtt og slikt som er der. da løstner ting mye lettere.

2. ja jeg vasker dem i varmt vann. ikke så varmt at jeg ikke klarer å ta i det men mere en lunket. det er sikkert mange meninger om å bruke varmt vann når en vasker ang bakterievekst og slik men har de klart seg igjennom flå peridoden uten å slippe så har jeg ikke hatt noen som ikke tålt en varm vask. så det funker for meg. og du kan jo prøve å ta stekepanna med fett og bruke zalo og kaldt vann og prøve å løse opp fettet. så regner jeg med du merker forskjell når du går over til litt mere temperert vann også :winke1: og jeg jobber med skinna når jeg har dem på vask. skal ikke ligge der i mange timer for da vill dem jo selfølgerlig slippe.

og skyller dem i kaldt vann etter vaska for å få ut ALLE rester av såpe og fett. når du stopper å skylle så skal det ikke være antydning av såpe på toppen av karet som du skyller i. jeg bruker et kar og en liten hageslange stump når jeg skyller og spyler fuglen oppe i karet sånn at den går rundt og rundt og vannet går over helt til all såpa er ute.

3. ja jeg bruker eulan. lager meg et lite bad på ca 20 grader med litt mat edikk i til jeg har en ph på mellom 4-6 og tillsetter litt euland i badet. er nok med 2% av skinnets tørrvekt men jeg slumper litt ekstra hehe. så ligger det i badet i 30min+ og da spruter jeg som regel litt av det inn i beina og slikt også med en lita sprøyte.

4 jupp etter eulan badet så klemmer jeg ut så mye som mulig av skinnet og legger det litt i sprit bad. litt for at tørke prosessen skal gå fortere og det blir litt mere glans i fjæra av det også. og et lite pluss at det konserverer litt også.

så klemmer jeg ut så mye sprit som mulig og tuller inn alle knokler i papir og inn i et hånkle og så i en sentrifuge. ferdig der så tar jeg litt potetsmel inne i skinnet for at det ikke skal bli så klibrig inne i skinnet før den går i tørke trommelen som er fylt med skinn biter fra før ca halv full. så går den der i ca 15-20 min i min trommel. må prøves litt fram. går den for lenge så kan den flise fjæra i steden. så bedre å ta den litt føre og heller føne opp det lille siste med hår føner.

så da er det tid for litt boraks rett før montering eller så heller jeg inn litt i skinnet rett før jeg syr den igjen og rister det rundt. boraks tørker ut skinnet dit veldig fort noe som gjør at du ikke får flyttet skinnet slik du vill. skinnet er om å gjøre å holde fuktig hele tiden på innsiden mens du holder på.

6. beina har jeg tatt i eulan badet alt. er det bein som ender så pumper jeg dem opp igjen med formalin og glyserin. en blanding som gjør den litt tykk men sånn at jeg får den igjennom sprøyta.

7.mellom skinnet og skinnleggen.

 

håper det ga deg noen svar på spørsmålene dine :) så da får du ha lykke til med monteringen :D

euland er kun for innsekt angrep og ikke noe konserverings middel. så der kommer spriten og boraksen inn.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

har blitt lite utstopping på meg i det siste :trist: har hatt altfor mange andre planer i ilden.

men syntes det var på tide å få laget noe igjen nå før man glemmer det helt. så da ble det å lage en orrhane,

som er ok å lage :) kammene ser ut som de ble litt for firkanta ut på bildet men det er dem ikke i virkerligheten. måtte gå å titte etter jeg fikk se det på bilde hehe. trur det bare er kamera vinkelen som har gjordt dem det :)

 

så tenkte jeg at det var på tide med litt liv i denne tråden igjen også. vært død en stund den nå :(

 

2012-05-13234227.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ugle til utstopping, hva kreves?

Kan få en ugle av en kompis. Ugla endte sine dager etter ett opphold i pipa på hytta hans. Vet ikke helt hvordan dette skjedde, men han hadde etter det jeg har fått fortalt funnet den forkommen men levende i pipa i går. Han satte den i uthuset med åpen dør da den ikke var flyvedyktig. I dag var den død når han skulle se etter hvordan det gikk.

Vet ikke om det er noe å ha enda, da jeg ikke har sett den ,eller vet hva slags ugle det er.

 

Noen som vet hva som må til for å eventuellt få stoppet ut denne lovlig? :roll:

Link to comment
Share on other sites

tusen takk for hyggelig tilbakemelding dagl :)

 

jullan det er bare å ta den med deg til en autorisert preparant. så vil han søke på den for deg og stoppe den ut. det er noen arter som bare trengs å registreres og noen er merkepliktig. det vil bli et lite ekstra gebyr hvis det er en merkepliktig art er ikke sikker på om dem tar noe ekstra hvis den bare er registrerings pliktig. når du kommer til preparanten så vill han spørre deg litt rundt dødsårsaken og hvor den ble funnet osv. så blir det søkt om tilatelse til å beholde den til direktoratet så må preparanten sansynerlig sende inn kroppen før han får en godkjenning til å stoppe den ut. så blir den registrert eller chipet hvis den skal ha det og du får et papir og ugla utstoppet tilbake :winke1:

 

ps: det er bare autoriserte preparanter som kan søke og lage registrering og merkepliktig vilt.

 

 

håper du fikk svar på det du lurte på :)

Link to comment
Share on other sites

Det høres jo greit ut. Det var en kattugle, mest sannsynlig en ungfugl da siden den ikke er mer enn 30 cm lang. Den hadde kommet ned gjennom pipa å inn i hytta. Hadde nok vært der inne en stund for den hadde driti ned hele hytta :D . Han satte den ut, men den overlevde ikke natta.

Får se hva jeg gjør med den. har egentlig bestemt meg for at jeg bare stoppe ut vilt jeg selv har skutt eller fanget, men dette er jo eneste sjanse til å få ugle i samlingen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Heisann.

Fikk dessverre nettopp tak i 3 rådyrkje som skulle vært født om noen få dager. Mora ble dessverre påkjørt og inne i magen låg disse 3 små. Er det noen her inne som vet om disse er ok for utstopping ? Om mulig er det noen som vil prøve seg for en rimelig avtale ? (Jeg trenger bare ett av dei...)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

det skal være mulighet for å lage dem Cocky.

selv så har jeg akuratt laget et bever foster :)

det er litt vanskerligere å lage slike syntes jeg,siden beina ikke er helt utvokst ennå, skinnet er veldig tynt, har lett for å revne og lite pels for å gjemme sømmen og evt hull som en får laget :(

men jeg fikk den i sammen til slutt :) har litt små justeringer igjen før jeg er ferdig med den da :)

 

2012-06-029.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

x2 :D

 

jeg fikk beverfosteret den samme dagen som den døde. fikk et par av en kamerat :D og da måtte jeg jo prøve å lage 1 hehe

behandlingen var:

flåing, rensing, salting, garving, tørking og montering :winke1: montert på en viklet kropp i trull og spikket ut et hode av en skum bit :winke1:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ståle jeg har det kun som en hobby, en så lenge. Jeg startet med utstopping for ca 11-12år siden og det har blitt en av mine største hobbyer :) (syntes det er utrolig morsomt å holde på med og jobbe etter å bli bedre og bedre) etter vært så satte jeg meg et mål om å klare å få meg en autorisasjon. så for ca 5-6 år siden så begynte jeg å forhøre meg om hvordan mulighetene var for meg for å kunne få det. men for å gjøre historien kort( står mye av det tidligere i denne tråden ) så har jeg nå ENDERLIG KLART DET!!!! :D:D:D har vært en veldig lang og tung vei med mange mot bakker, men det gikk til slutt. Hadde jeg vist det jeg vet i dag så hadde jeg nok bare gått i lære i 4 år og godt opp til en prøve. er nok en lettere vei det en den jeg har godt hehe. men men jeg kom i mål til slutt :D

 

Så nå har jeg blitt en preparant :D og holder på med å lage meg en hjemmeside nå. Jeg kommer til å starte opp et lite firma snart:D

er noen små brikker igjen før jeg er helt i mål med det. :)

Jeg kommer til å holde meg stort sett til fugl, mindre pattedyr og mindre hode montasjer i første omgang siden plassen hvor jeg holder på er ikke så stor og takhøyden er lav :(

 

så her kan dere ta en snikk titt på hjemmesiden min :winke1:

http://www.123hjemmeside.no/engelsviken ... ngverksted" target="_blank

 

gi gjerne noen tilbakemeldinger på hva dere syntes om den. og evt hva dere savner å se på den.

 

MVH

Ole Chr Martinsen aka jesper

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

Hei, synes dette kunne vært morro å prøvd seg på, men jeg har ingen erfaring, rett og slett helt blank på dette med utstopping. hva er det dere legger '' inni '' dyret, hvor kan man få kjøpt utstyret som trengs ? ser det er mye dyktige folk her inne, setter pris på svar !:D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Mye av utstyret du trenger får du hos Tema Preparantservice som holder til i Telemark. De har eller kan skaffe det meste av mannekenger, øyne og diverse.

 

Van Dykes og Mckenzie i USA har også et utrolig flott utvalg, men skal du ha en relativt stor mannekeng blir frakta deretter. Jeg har nettop bestlt en mannekeng til hjort fra Tema og den koster ikke mere her hjemme en hva de forlanger i USA. Fraktpris fra Telemark er ikke all verden og så slipper jeg moms. Jeg kjøper kun utstyr fra USA som jeg ikke klarer å få tak i her hjemme.

Ellers så finnes det veldig mye informativ info for nybegynnere på Youtube.

 

Om det første du monterer ser for j... ut er det bare å prøve på nytt, prøv å finne ut hva du har gjort feil og rett på disse. Så vil du se at resultatet blir bedre og bedre.

Første dyr jeg monterte var en hane, den ble lite pen og vekket latterkrampe hos de fleste som så den !! Måtte til slutt kaste den for å unngå mere hets 8)8)

Jeg skal love deg at resultatet blir bedre for hver gang og til slutt vil du ende opp med montasjer du kan være stolt av !

Hva er vel mer givende en å ha en montasje som du har gjort alt fra å felle dyret til det henger på veggen.

Noe av det viktigste er gode referansebilder av arten du skal stoppe ut. uten dette blir det ofte gjetning og feil oppstår uten at du er klar over det.

Hvis du ikke gidder å forsøke på dett er det bare å levere viltet til en preparant og betale for å få jobben gjort.

Boka til Ole Mauseth er et must om du ønsker å prøve.

Lykke til og God jul og Godt nytt år til dere alle

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er et vanlig gevir uten bast er det å bruke vann med litt såpe. Vanlig oppvaskmiddel er OK. La det virke en stund. Reinsdyrgevir tåler godt litt hardhendt skrubbing og. Andre hjortedyr er litt mer sensitive da de kan bli misfarget. Dette er relativt enkelt å fikse med kaliumperganat, men dette er noe de fleste ikke har stående.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...