Jump to content

"Langholdsalong"


kåre-kanon

Recommended Posts

Personlig hadde jeg ikke brukt .22lr hvis jeg skulle bygge en langholdsrigg. Pga det spurte jeg de som bruker .22lr om hvorfor?

 

 

Du har jo fortsatt misforstått hele poenget. :)

Dette har jo absolutt ikke noe med å stille spørsmål ved andres hobbyer.

Jeg bruker mye tid og penger på våpen og skyting, både håndvåpen og rifle/hagle så jeg håper du innser at du ser spørsmålet fra en helt feil vinkel.

kansje jeg ser spørsmålet fra feil vinkel. eller kansje du ser svarene fra feil vinkel.

vi må kansje ta en liten begrepsavklaring om iallefall hva jeg legger i ordene "langholds rigg/langholds rifle" og "langholds salong":

i startinnlegget snakker du om langholds salong. å i min begreps forståelse er det noe annet enn en langholdsrigg.

en 22LR er ingen langholdsrigg. den kan være en langholds salong. men ikke en langholdsrigg. ser du forskjellen? (akkurat som jeg skiller mellom salongrifle og rifle....)

 

en langholds salong er noe du skyter på lange hold for en salong å være..... feks 100-300 m

 

en langholdsrifle (eller langholdsrigg) skyter du på lange hold for en rifle å være, feks 600-1200m.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Det er vel så vidt jeg forstår ikke mindre gøy å skyte langhold med 6,5 eller 308?

Personlig hadde jeg ikke brukt .22lr hvis jeg skulle bygge en langholdsrigg. Pga det spurte jeg de som bruker .22lr om hvorfor?.

 

Nei, det er ikke mindre moro å skyte langhold med 6,5 eller .308, men det er betydelig vanskeligere å finne baner/terreng hvor det kan skytes langhold, hvis en skal vurdere langholdet til å begynne på ca 450-500 meter og utover. I en amerikansk artikkel som ligger nedpå siden her med headingen noe ala ".22 tactical match" ligger det en sammenligning mellom .22 og .308 hvor balistikken på .22 på 200 meter/yards er direkte sammenlignbar med balistikken til .308 på ca 500 yards (tall nogenlunde fritt etter hukommelsen) både i forhold til kulefall og vindavdrift (igjen nogenlunde fritt etter hukommelsen)...

 

200 meters hold i Kongleriket er jo litt som tomflasker og møringer, det finnes under hver en busk... :mrgreen: og gir mulighet for langholdsskyting uten de lange holdene... :wink:

 

Når det bygges .22 rifler til dette bruket er det iht boken min en optimaliseringsprossess for en skytegren på lik linje med å bygge en fullkaliberrigg for de virkelig dryge holdene, dog uten at banetilgjenglighet setter voldsomt store begrensninger i aktiviteten...

 

For min egen del som ikke er del i ett fast langholdsmiljø, har jeg vært en dag eller helg i året avgårde og skutt litt langhold på Hengsvann når Poacher, Castor og kompani har arrangert. Med en .22 rifle småtunet for langholdsskyting, kan jeg prinsipielt skyte langhold flere ganger i uken på hjemmebanen.

 

I tillegg kommer ammokostnader som er lave med .22lr - det går ann å holde ett høyt aktivitetsnivå uten at det går på bekostning av noe og jeg tror heller ikke at de allmene skyteferdighetene lider noe særlig av mengdetrening... Og bare sånn for ordens skyld, designert langholdsrigg for .22 er samme riflen jeg bruker for dryge hold - Sauer STR200 med .22 sett og i orginal med 6,5X55, samme kassen med US Optics 20MOA tilt rail... :D

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg ser jo nytteverdien av å skyte "langhold" på 200m med salong isteden for 800-900m med 6.5 elller 308.

 

Det er ikke noe som jeg tenkte på når jeg startet tråden, og det er jo sånne svar jeg var ute etter.

 

Regner med at "høggern" kommer med en kommentar.

Link to comment
Share on other sites

Jeg og en venn skjøt tomme kal. 12 hylser på 100 meter med salong her for et par dager siden. Det er jo dritgøy! Og utrolig tilfredsstillende når man får det til gang på gang :D

 

 

(100 meter er kanskje ikke langholdssalong for dere, men man må jo begynne et sted?)

Link to comment
Share on other sites

100m kan være bra langt - iallefall om det blåser litt. 200m er veldig langt, og en dryg utfordring i litt vind, og 300m er nesten tåpelig langt - sliter med å treffe noe mindre enn et dolokk på det holdet, i vindstille.

Det som er så praktisk er at ingen hører at du trener.

 

K

Link to comment
Share on other sites

 

Det er ikke noe som jeg tenkte på når jeg startet tråden, og det er jo sånne svar jeg var ute etter.

 

Som man roper i skogen, får man svar.

For å forlanga seriøse svar, bør du kansje tenke litt mer over spørsmålet du stiller.

Synes høggern har gitt deg veldig gode svar, de holder samme bredde som spørsmålet.

At andre gidder å gi deg utfyllende svar, viser bare kvaliteten på forumet.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke hvorfor dere er så jæv... opphengt i å forsvare hobby. Det har absolutt ingenting med saken å gjøre.

Dette er ikke noe angrep på interesser.

 

Det å skyte på 200+ med salong er absolutt ingen selvfølge. Nevnte på fleip i skytterlaget at jeg skulle på 200m banene med salongen her om dagen, og de reaksjonene jeg fikk der var alt fra hoderisting til rå latter.

Så til dere "bedrevitere", det er betraklig flere enn meg som lurer.

Link to comment
Share on other sites

Spør gutta dine i skytterlaget hvorfor de ikke bruker kikkertsikte og annlegg, det er jo mere praktisk for å skyte hull i skiva. Er jo helt idiotisk å holde børsa sjøl.

Hvorfor skyter folk "langhold" i det hele tatt, er jo også et godt spørsmål.

Link to comment
Share on other sites

:lol: Glad jeg ikke tenker så mye på hvorfor, skulle jeg forsvart det jeg driver med på saklig grunnlag hadde det ikke vert noe hobby igjen! (har f. eks investert en god del for å bygge splitcanestenger, er ikke det litt teit når du får kjøpt mye mer egnet redskap for noen hundrelapper! :lol: )

 

Skjønner ikke hvorfor dere er så jæv... opphengt i å forsvare hobby. Det har absolutt ingenting med saken å gjøre.

Dette er ikke noe angrep på interesser.

 

Det å skyte på 200+ med salong er absolutt ingen selvfølge. Nevnte på fleip i skytterlaget at jeg skulle på 200m banene med salongen her om dagen, og de reaksjonene jeg fikk der var alt fra hoderisting til rå latter.

Så til dere "bedrevitere", det er betraklig flere enn meg som lurer.

 

200m med salong er morro som bare fy!

Veldig bra trening til neste gang du har mulighet til å skyte 600-1000m med større cal.

 

200m med .22LR (Beklager dårlig bilde og litt mye lapper på blinken, men skuddene ligger alle i 10ern og 9ern kl 6)

200m_22_kgb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Spør gutta dine i skytterlaget hvorfor de ikke bruker kikkertsikte og annlegg, det er jo mere praktisk for å skyte hull i skiva. Er jo helt idiotisk å holde børsa sjøl.

Hvorfor skyter folk "langhold" i det hele tatt, er jo også et godt spørsmål.

hvorfor skyter vi i det hele tatt? begynner vi å tenke etter er det en helt idiotisk sport. Hvorfor skyter vi på lange hold? vi får jo aldrig bruk for det på jakt. Hvorfor skyte på lange hold med salongen? vi får bedre trening når vi skal skyte langhold med andre kaliber, men vi får jo aldri bruk for å skyte på langt hold! Hvorfor gjør vi dette? Rett og slett for vi liker det. Hvorfor løper 22 mann etter ei lærkule, det hadde vært mer praktisk om de hadde fått ei hver :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kun subsonic. Skyter med ammo med samme eller lik nok ballistikk som subsonic hullspiss, innenfor jaktavstander (nå skal jeg ikke gå i Poacher-fella og si hvor langt det er :roll: ) på riktig langt hold bruker jeg ikke hullspiss, for der skyter jeg bare på blink uansett. Kulebanen til hullspiss-ammoen er uansett verifisert på skive, utover alle aktuelle jaktavstander.

 

Noe av poenget med .22LR for meg er å holde kunne en lav profil, både til trening og jakt. Jeg jakter endel nære folk, og trener gjerne på hytta. Forsøker å unngå å skremme folk og unngå å gi folk negative opplevelser ifbm. jegere. Folk som ikke hører smell klager ikke på smell.

En kan også da trene på steder der det ellers ville blitt klagd på smell, eller folk ville frustrere seg over at noen skyter, det er jo farlig...

 

Må presisere at en må være beinhard med seg selv på sikkerhet og lovlighet, en kan og skal ikke drive med tvilsom jakt eller skyting bare fordi ingen oppdager det! Men en kan skyte masse uten å plage andre med støy.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...