Jump to content

"Langholdsalong"


kåre-kanon

Recommended Posts

Hei.

Jeg trenger litt hjelp.

Ser at det er en del som bruker masse tid og penger på å lage "langhold"salonger.

Men jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så morsomt?

Det er mulig det er meg det er noe galt med, men hva er så gjevt å høre "pling" på 200m på stålsiluett?

 

Dettte er ikke kritikk til de som driver med dette, men for meg virker litt søkt.

Fint hvis det er noen som har noen innspill.

Link to comment
Share on other sites

Rett og slett for at det er morro! Som alle andre hobbyer så gjør vi det for at vi liker det å synes det er morro.

Å (!) selv om man har salong så trenger man ikke å skyte på 20-30m som man altid har gjort. Det er MORRO å se at man treffer på 2-300 m selv med en salong.

Link to comment
Share on other sites

Spørs nok om ikke det er deg det er noe galt med, Kåre Kanon. :D Hva med meg som sitter i timesvis og prøver å skyte meg inn på en liten stein 100 til 150 meter ute på jordet med luftgeværet? Og føler en stor tilfredstillelse når det endelig støver fra steinen? Å skyte på lange hold med våpen og kaliber som ikke er spesiellt godt egna til det, gir en morsom utfordring, og er en utrolig god trening i avstandsbedømming og i å beregne vind.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke helt enig i det høggern skriver. Poenget er at salong neppe er konstruert for skyting på 200-300m.

Til det finnes det bedre egnet kaliber.

Som en sa her, det er morro. Og det er jo ett argument som jeg kan skjønne.

Tror nok ikke at det var meningen å konstruere en langholdspatron for å skyte på 800+ med da de kom med 6,5x55 :roll:

Link to comment
Share on other sites

Spørs nok om ikke det er deg det er noe galt med, Kåre Kanon. :D Hva med meg som sitter i timesvis og prøver å skyte meg inn på en liten stein 100 til 150 meter ute på jordet med luftgeværet? Og føler en stor tilfredstillelse når det endelig støver fra steinen? Å skyte på lange hold med våpen og kaliber som ikke er spesiellt godt egna til det, gir en morsom utfordring, og er en utrolig god trening i avstandsbedømming og i å beregne vind.

 

Du er inne på noe der. Du har ihvertfall skjønt hva jeg spør om. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Skjøt med salong på 300m i forrige uke. Det var skikkelig morro. Med dempa salong kan man skyte uten hørselvern så det blir ekstra sosialt. Prøvde oss på 440m også, men traff ikke. Kjørte bare prøv og feil metoden, så med en kronograf og en pc, tror jeg det skal være mulig å treffe. Jeg skjønner meg ihvertfall ikke på folk som ikke synes at gonging med salong er morsomt. Billig er det og :D

Link to comment
Share on other sites

Hei Kåre, skal prøve å være litt seriøs, selv om det ikke er lett med spørsmålstillingen som du innleder med.

 

Hvis jeg lader opp min Sako TRG22 i cal 260 Rem, med en 6,5mm lapua Scenar i ca 840-850.

Vil jeg få et kulefall på 10-12 Mill og en vinddrift på 2,5-3,0 ved ca 5 sekmeter vind på 1000 meter.

Dette er et meget egnet våpen og kaliber for langholdskyting, og dette er morro.

 

Siden det ikke bugner av 1000-1200 meter baner her i dette landet, har vi sett oss rundt etter andre alternativer til å trene på.

 

Tallene for salongen på 200 meter er som følger:

dropp = 7-8 Mill

Vinddrift 5 sek/meter = 2,6-2,8 Mill

 

Hvis man skyter på en stålplate som måler 500x500mm på 1000 meter med TRGen, så er det like vanskelig å treffe en plate på 100x100mm på 1/5del av avstanden med salongen. Det er vinddriften som er vanskelig å beregne. Drop/avstand, har vi lasere for.

 

Da kan man plutselig skyte på (nesten) ethvert jorde som nabo bonden har, helt lydløst, billig, lokalt og ofte.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Skjøt med salong på 300m i forrige uke. Det var skikkelig morro. Med dempa salong kan man skyte uten hørselvern så det blir ekstra sosialt. Prøvde oss på 440m også, men traff ikke. Kjørte bare prøv og feil metoden, så med en kronograf og en pc, tror jeg det skal være mulig å treffe. Jeg skjønner meg ihvertfall ikke på folk som ikke synes at gonging med salong er morsomt. Billig er det og :D

 

Jeg skyter også mange hundre skudd med .22, så jeg har ingen problem med å se gleden i salongskyting. Har selv en Sako Finfire med Swarovski på.

Men for min del, bruker jeg det verktøyet som er best mulig egnet for jobben.

For skyting på 100 m og oppover foretrekker jeg derfor bedre egnet kaliber.

Det er derfor jeg lurer på hvorfor mange gjør dette.

Kommetarer som om at jeg kanskje er malplasert på forumet for at ikke deler samme interessen over å tyne mest mulig ut av noe, synes jeg er meget useriøst.

 

Synes det er en god forklaring som makkieboy kommer med.

Kan jo forstå det han sier og det er akkurat det jeg lurer på.

Link to comment
Share on other sites

hva med å definere hva du mener erbest egnet til forskjellige ting da.

 

i noens øyne er kansje fluefiske etter laks helt unødvendig og lite egnet, når man jo har garn som er 100 gang mer effektivt......

bare for å sette ting litt på spissen

Link to comment
Share on other sites

[...]Men for min del, bruker jeg det verktøyet som er best mulig egnet for jobben[...]

 

Nei, det gjør du ikke. For å lage hull i papir er en hullemaskin betydelig mer egnet enn et hvilket som helst skytevåpen, mye billigere er hullemaskinene også. For å lage ploink-lyd i stålplater kan man gjøre det billigere sikrere og enklere med en liten hammer...

 

Grunnen til at vi bruker skytevåpen isteden er fordi det gir utfordringer og/eller at det er morro.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder dette med "mere" egnet kaliber, så har jeg denne erindringen:

Når man konstant treffer et objekt, med det våpen/kaliber/ladning/ferdighet, så er treningsverdien liten. Da må man øke vansklighetsgraden, enten ved å øke avstand, minske størrelse på målet, eller skyte under dårligere forhold (feks mere vind).

 

Eller man kan simpelthen bruke et kleinere kaliber, på redusert avstand. Da vil teningsverdien bli den samme.

 

Man kunne jo feks gå over til å skyte med laser, ved å bare belyse målet! Helt upåvirket av både avstand, vind, "time of flight", og rekylopptak, samt ladning/presisjon. Men hva er treningsverdien overført til det virkelige liv?

 

Grunnen til at vi skyter på stålplater, er enkel. Det er alt for langt å gå for lapping, når blinken henger over 1-1,2 km unna. Treningsverdien blir da liggende i kondisjon, istedenfor skytetrening (selv om kondistrening sikkert hadde trengtes mere av det også). Stålplata blir malt for hver gang/dag, slik at vi fint klarer og skille 25-50 treff fra hverandre. Og bommene er det spotterens jobb og ha kontroll på.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

hva med å definere hva du mener erbest egnet til forskjellige ting da.

 

i noens øyne er kansje fluefiske etter laks helt unødvendig og lite egnet, når man jo har garn som er 100 gang mer effektivt......

bare for å sette ting litt på spissen

 

Jeg tror du har misforstått hva jeg spør om.

Er ikke på noen som helst i mot at folk bruker .22 på langt lengre hold enn det som er vanlig med salong.

Skulle JEG sykle Trondheim-Oslo, ville jeg ha brukt en racersykkel isteden for en påkostet barnesykkel.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror du har misforstått hva jeg spør om.

Er ikke på noen som helst i mot at folk bruker .22 på langt lengre hold enn det som er vanlig med salong.

Skulle JEG sykle Trondheim-Oslo, ville jeg ha brukt en racersykkel isteden for en påkostet barnesykkel.

 

Hva om jeg arrangerte et lydløst langholds salongstevne, hjemme på jordet mitt, ville du da latt være å komme? Eller ville du heller syklet med racersykkelen din?

 

Langholds salong er kjempegøy, og utrolig utfordrene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror du har misforstått hva jeg spør om.

Er ikke på noen som helst i mot at folk bruker .22 på langt lengre hold enn det som er vanlig med salong.

Skulle JEG sykle Trondheim-Oslo, ville jeg ha brukt en racersykkel isteden for en påkostet barnesykkel.

hvorfor misforstår jeg?

jeg ville kjørt trondheim-oslo med bil eller motorsykkel. jeg hadde aldri gidda tråkke den vegen.

men noen finner glede i det (sykle trondheim-oslo). å jeg spør ikke hvorfor de ikke kjører motorsykkel isteden

Link to comment
Share on other sites

det har jeg ikke sagt. jeg har sagt at det fins folk som gjør ting man ikke nødvendigvis forstår, fordi de har lyst til det.

 

å jeg klarer ikke se problemet om noen liker skyte på 200m med salong. om de liker det, hvorfor ikke la dem gjøre det?

Link to comment
Share on other sites

det har jeg ikke sagt. jeg har sagt at det fins folk som gjør ting man ikke nødvendigvis forstår, fordi de har lyst til det.

 

å jeg klarer ikke se problemet om noen liker skyte på 200m med salong. om de liker det, hvorfor ikke la dem gjøre det?

 

Men hva i herrens navn er galt med å spørre om det da?

Jeg kan ikke se problemet med å spørre om hvorfor folk velger det ene fram for det andre.

Det er vel ikke noen som har sagt det er noen problem?

Link to comment
Share on other sites

Pga av jeg ikke skjønner hvorfor lage langholdsalong har vel ikke noe med kverulering å gjøre :)

Og selv om mange synes dette er en dritgod måte å bruke tid på, må jeg vel ha lov til å spørre om hvorfor de velger .22

Men som sagt, jeg har ikke noe i mot at folk velger å gjøre det.

Link to comment
Share on other sites

Du har spurt, fått svar, og fortsatt å spørre om det samme. Så kverulering er det vel.

 

Jeg har vel egentlig bare spurt en gang.

Men at jeg svarer på det som blir skrevet av kommentarer er vel normalt.

Når det blir tatt negativt at noen lurer på hvorfor de bruker .22 er det vel noen som ikke har skjønt hva som egentlig er spørsmålet.

 

Fått svar? Ja det er et par-tre som har kommet med gode svar.

Link to comment
Share on other sites

Ser at det er en del som bruker masse tid og penger på å lage "langhold"salonger.

Men jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så morsomt?

Det er mulig det er meg det er noe galt med, men hva er så gjevt å høre "pling" på 200m på stålsiluett?

 

fordi de liker det.

 

det finnes vel folk som får lagd en 6,5-284 til å skyte på stål på 800m, eller kjøper seg en 9mm for å skyte hull i pappskiver på 5 meter.

fordi de har lyst.

noen kjøper seg racersykkel for å sykle trondheim-oslo. andre tar fly.

 

 

sånn erdet bare.

 

 

(har du fått et seriøst nok svar på dette nå?)

Link to comment
Share on other sites

Fått svar? Ja det er et par-tre som har kommet med gode svar.

 

Vel, då skulle vel du begynne å reflektere over svarene også, og kanskje du også begynne å sjå poenget med dette ?

Folk gjer dette fordi dei kan eller vil. Våpen hobbyen omfatter et utall med med forskjellige bruksområder og interessefelt. Ein må rett å slett respektere at enkelte ikkje har sansen eller forståelsen for at naboen ikkje gjer det samme som du og omvendt. Og ei salongrifle er aldri feil å begynne med eller å trene med, uansett om det måtte være langhold eller vanlig miniatyr trening.

 

Ellers når du som fersk bruker braser inn og skriv at du ikkje ser poenget med å bruke penger på ein langholdssalong, så må du også rekne med litt pepper for dette, sjølv om du ikkje meinte noko vondt med dette.

 

Og velkommen skal du være her inne, rekner med du overlever denne tråden og kjem deg til rettes her inne. :)

Link to comment
Share on other sites

Poenget var jo å finne svar på noe jeg lurte på.

Hadde jeg ikke lurt, hadde jeg ikke spurt. Dette har jo absolutt ikke noe med å respektere valg eller ikke. Men for min del er ikke en selvfølge at .22 er det opplagte førstevalget til langhold. Tvert i mot.

 

Pepper? Er ikke dette et diskusjonsforum? :)

Hvis en ikke tåler at andre har forskjellig syn og mening på ting, bør man heller lese inlegg enn å skrive dem. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

[ Men for min del er ikke en selvfølge at .22 er det opplagte førstevalget til langhold. Tvert i mot.

200m er ikke langhold.

det er kun langhold om du bruker kal 22lr.

 

med andre kalibre som feks 6,5x55, 308w osv så er 200m ganske kort hold.

 

så de eneste gangene man snakker om langhold på 200m så er det snakk om kal 22lr

Link to comment
Share on other sites

Hei Kåre kanon!

 

Kjempebra spørsmål! Jeg har heller aldri skjønt det. Men du fikk ett kjempebra svar av makkieboy. Så nå skjønner jeg poenget.

 

Ikke bry deg om kritikken av spørsmålet. (Det hender at de oppfører seg som surpomper, men de er egentlig ganske snille :lol: . dessuten er de helt ufarlige :mrgreen: )

Link to comment
Share on other sites

Men hva er forskjellen på en langholdsalong å en vanlig salong?

 

Det er vel ikke så store forskjell på salongrifle, men mere hva du bolter på den.

 

1 Børsa bør i utgangspunktet være ultra-presis, noe mange rifler ikke er.

2 Den bør ha en hvis vekt, slik at avtrekksfeil, og forskjeller i rekylopptak gir så lite utslag som mulig (ja salong har rekyl, og siden løpstiden er så lang (lav hastighet) kan dette få store konsekvenser).

3 Man bør ha en kikkert med utvendige justeringstårn, og repeterbare klikk.

4 Man må ha tilt på montasjeskine for kikkert, ellers løper man tom for klikk på hold over 150-175 meter. 20 Moa er bra.

5 To-fot av annerkjnt merke, som gir deg en stabil skyteplattform. Under rekylbevegelse på våpenet, vil dårlige to-foter hoppe som bambi på glattisen, og øke gruppesyørrelsen din vesentlig.

6 Et avtrekk, helst av match kvalitet.

7 God ammo, som også går godt når det er kaldt. Endel ammo som gå godt om sommeren, kan gå elendig om vinteren.

 

I tillegg er avstandsmåler, vindmåler og en klikktabell obligatorisk.

 

Jo mere avansert du gjør dette, jo mere morro blir det :D

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

fekk min nye salong i går som eg tenkte å bruke på jakt; trening og langhold skyting. satser på å prøve den litt på 200m, gjer de fordi de er gøy :) men de er som di skriver her at de er veldig vanskeleg å ta opp rekylen og alt de der likt på kvart skudd med salong, lettere med rifle syns eg.

berre håpe den holder presisjons garantien som alm har på den :lol:

Link to comment
Share on other sites

Men jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så morsomt?

Det er mulig det er meg det er noe galt med, men hva er så gjevt å høre "pling" på 200m på stålsiluett?

Men for min del, bruker jeg det verktøyet som er best mulig egnet for jobben.

For skyting på 100 m og oppover foretrekker jeg derfor bedre egnet kaliber.

Det er derfor jeg lurer på hvorfor mange gjør dette.

Noen velger å bruke "mindre egnede" verktøy ene og alene på grunn av utfordringen.

"Ikke fordi det er lett, men fordi det er vanskelig!"

Så salong på 200m er en fin akitvitet for "slike mennesker"...

 

Du vet, det finnes folk som vil ha sin tilværelse så enkel som mulig, og det finnes folk som gjerne tar (eller finner på :lol: ) utfordringer.

Link to comment
Share on other sites

Hiver inn en her jeg også.

 

For min del er det 3 motivatorer:

- Den ene er som MAkkieboy, trene "langholdsskyting" hvorsomhelst, og fordi det er gøy. Jeg kan ikke noe for det, jeg LIKER å treffe ting en stund etter at jeg har skutt. Dessuten liker jeg ikke smell, så jeg koser meg med puff-klask.

 

- For å bruke teskje, hvorfor .22? Fordi det ikke bråker, det plager ikke mamma, ikke svigermor og ikke naboen, det de ikke vet har de ikke vondt av/klager de ikke på. Og toppklasse rifler kan kjøpes for 10 000,- Og igjen, en kan skyte 10 000 skudd uten å plages av økonomiske faktorer og uten å røre ladeutstyret!

 

- Det siste er fra gammelt av, som gutt jaktet jeg med salongevær for det var det jeg hadde. Min far og jeg byttet på å være hund på harejakt, og fjellrypejakt var det mye av - der var problemet alltid det samme - langt hold og vind. Etterhvert kom .22 Hornet, men den løste ikke problemet (ble vel større), så kom 6.5x55 og 30-06...

Som voksen fortsatte jeg med .22LR, for det er enkelt, en kan skyte mye og utstyret fulgte etter, og forståelse for ballistikk, og trening, og det hjelper!

Nå vil jeg neppe skyte jaktskudd @200m med .22LR, men vissheten om at jeg treffer på 150-200m (og at jeg ikke gjør det i vind..) og treningen i å vurdere vind og forhold gjør at jeg uten problem feller vilt på 70-120m med .22, det uten hørselvern, mens jeg snakker med femåringen på sida, med hytteturister 100m bak, tyske fiskere her og kajakkpadlere der - puff-klask, ingen vet hvorfor den ærfuglen døde, om de så satt og så på den. Som sørlendingen sier: "De e så greit"

 

OG når kommer lydløs-stevnet? Jeg har forøvrig noen drabelige ideer til det stevnet...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hiver inn en her jeg også.

 

For min del er det 3 motivatorer:

- Den ene er som MAkkieboy, trene "langholdsskyting" hvorsomhelst, og fordi det er gøy. Jeg kan ikke noe for det, jeg LIKER å treffe ting en stund etter at jeg har skutt. Dessuten liker jeg ikke smell, så jeg koser meg med puff-klask.

 

- For å bruke teskje, hvorfor .22? Fordi det ikke bråker, det plager ikke mamma, ikke svigermor og ikke naboen, det de ikke vet har de ikke vondt av/klager de ikke på. Og toppklasse rifler kan kjøpes for 10 000,- Og igjen, en kan skyte 10 000 skudd uten å plages av økonomiske faktorer og uten å røre ladeutstyret!

 

- Det siste er fra gammelt av, som gutt jaktet jeg med salongevær for det var det jeg hadde. Min far og jeg byttet på å være hund på harejakt, og fjellrypejakt var det mye av - der var problemet alltid det samme - langt hold og vind. Etterhvert kom .22 Hornet, men den løste ikke problemet (ble vel større), så kom 6.5x55 og 30-06...

Som voksen fortsatte jeg med .22LR, for det er enkelt, en kan skyte mye og utstyret fulgte etter, og forståelse for ballistikk, og trening, og det hjelper!

Nå vil jeg neppe skyte jaktskudd @200m med .22LR, men vissheten om at jeg treffer på 150-200m (og at jeg ikke gjør det i vind..) og treningen i å vurdere vind og forhold gjør at jeg uten problem feller vilt på 70-120m med .22, det uten hørselvern, mens jeg snakker med femåringen på sida, med hytteturister 100m bak, tyske fiskere her og kajakkpadlere der - puff-klask, ingen vet hvorfor den ærfuglen døde, om de så satt og så på den. Som sørlendingen sier: "De e så greit"

 

OG når kommer lydløs-stevnet? Jeg har forøvrig noen drabelige ideer til det stevnet...

 

K

Hei og takk for ett sakelig innlegg.

 

Skulle ønske at kvaliteten på kommentarene kunne ligge på dette nivået.

Det du sier gir jo mening og kanskje forståelsen blir letter, ihvertfall for meg. :)

Link to comment
Share on other sites

personlig skjønner jeg ikke hvorfor noen skal stille spørsmålstegn ved andres hobbyer ;)

 

mye av den skytinga vi bedriver har liten hensikt utenom å ha det gøy og kose seg. at noen andre har det gøy ved å gjøre ting jeg ikek klarer se nytteverdien i, er helt greit for meg å ikke noe jeg stiller spørsmålstegn ved. (forutsatt at de holder seg innenfor landets lover og regler, samt normer osv.)

Link to comment
Share on other sites

Dette går ikke på nytteverdier i det hele tatt. Og jeg har vel ikke sagt at det ikke er greit?

Det er vel så vidt jeg forstår ikke mindre gøy å skyte langhold med 6,5 eller 308?

Personlig hadde jeg ikke brukt .22lr hvis jeg skulle bygge en langholdsrigg. Pga det spurte jeg de som bruker .22lr om hvorfor?

 

Du har jo fortsatt misforstått hele poenget. :)

Dette har jo absolutt ikke noe med å stille spørsmål ved andres hobbyer.

Jeg bruker mye tid og penger på våpen og skyting, både håndvåpen og rifle/hagle så jeg håper du innser at du ser spørsmålet fra en helt feil vinkel.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...