Jump to content

Mårhund står i fella


Egil

Recommended Posts

Jibrag: Av og til uttaler du deg som en enfoldig tulling.

 

Slipper i allefall å føle meg ensom på Kammeret... :mrgreen:

 

Fat_dog - er det påvist rabies eller revens bendelorm på mårhund i Skandinavia?

 

La meg bare presisere at det er når det gjelder mårhundutsagnene dine jeg mener dette. Du vet bedre!

Link to comment
Share on other sites

Jeg er nok også såpass enfoldig at jeg vil like selve jakta på mårhund, men si meg: Syns dere virkelig at det er verdt å ofre store deler av småviltet vårt bare for å få en ekstra art å jakte på? Bryr dere ikke dere det minste om at dette representerer en vandrende katastrofe for den opprinnelige faunaen vår? Jibrag nevnte at den ikke jakter sau og rådyr. Hvor sikker er du på at den ikke tar lam og rådyrkje? Er det bare de to artene som betyr noe? Har dere ikke lært noe om økologi og samspillet mellom artene i økosystemet hvor alle er avhengige av hverandre, og at inngrep her kan få helt andre utslag enn forutsett? Ønsker dere virkelig å utføre et så hasardiøst forsøk? Hva vil dere gjøre hvis det viser seg at dere tar feil og at den blir et kjempeproblem for deres jakt på rådyr og at den viser seg å ta sauelam også? Rydde den ut igjen? HA! Historien viser at de fleste utsettinger har vært store tabber. Jeg nevner mink, mysis, ørekyte, canadagås, (den er vel ikke bare populær blant dine kollegaer på Innherred Jibrag....) Andre steder i verden finnes utallige "vellykkede" utsettinger som har fått katastrofale følger for det opprinnelige dyrelivet.

 

Skyt faenskapet!

Link to comment
Share on other sites

Jeg er nok også såpass enfoldig at jeg vil like selve jakta på mårhund, men si meg: Syns dere virkelig at det er verdt å ofre store deler av småviltet vårt bare for å få en ekstra art å jakte på? Bryr dere ikke dere det minste om at dette representerer en vandrende katastrofe for den opprinnelige faunaen vår?

 

Får litt deja vu når jeg leser uttalelsene om mårhund, fra den tida grevlingen virkelig holdt på å etablere seg her i området...

 

Og vedr. holdbarheten av disse uttalelsene, er det jo ikke direkte vanskelig å finne motstridende uttalelser, f.eks her:

http://www.nobanis.org/files/factsheets/Nyctereutes_procyonoides.pdf

"However, as stated above, raccoon dog is an omnivore (not a skilful hunter) and there is very little scientific evidence that it is really harmful e.g. to waterfowl. It may cause damage locally, but generally its impact on bird populations has probably been exaggerated."

 

...og såvidt jeg klarer å finne ut har man ikke klart å påvise rabies hos mårhund verken i Sverige eller Finland...

 

Hele saken minner meg litt om...

 

marh.jpg

 

:mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

...og såvidt jeg klarer å finne ut har man ikke klart å påvise rabies hos mårhund verken i Sverige eller Finland...

 

Vel... Det kommer vel an på hvor hardt du egentlig prøver.... Tok meg ti sekunder å finne ut at 73 % av tilfellene av rabies i Finland under siste utbrudd var på nettopp Mårhund.

 

Sitat: Finland was a rabies-free country from 1959 until

April 1988, when sylvatic rabies was reintroduced.

In contrast to the majority of other European countries,

raccoon dogs were the main reservoir species

during this outbreak in Finland. Up until the end of

February 1989, 66 positive rabies cases were registered,

but during the following period up until the

end of 1989 only three further cases were confirmed.

 

http://www.cazv.cz/attachments/4-Vitasek.pdf

 

Hele saken minner meg litt om...

 

marh.jpg

 

:mrgreen::mrgreen::mrgreen:

 

Ja da er det jo selvfølgelig all grunn til å vente og se hvor ille det egentlig blir.... Poenget her er at heller ikke du tror på at mårhunden ikke vil påvirke småviltet, men du driter i det fordi du bare bryr deg om rådyr og sau. Dine motiver er med andre ord hundre prosent egoistiske.

Link to comment
Share on other sites

Den skal tydeligvis radiomerkes, steriliseres og slippes løs.http://www.dagbladet.no/2010/01/24/nyheter/innenriks/naturforvaltning/10083047/

 

Ser forøvrig ut som om det er vanskelig å finne bilder av mårhund, ettersom de bruker et bilde av vaskebjørn og skriver at mårhund ligner.

 

Burfeller er forøvrig tillatt å bruke på mårhund. Og grevling også for den del. men ikke på rev.

Link to comment
Share on other sites

Fatdog : Vi har diskutert dette før , og har vel ikke så mye å tillegge jeg heller annet enn at jeg er uenig i mye av den skremselspropagandaen som bedrives angående mårhunden. Du refererte til en annen tråd , går ut fra at det er den mårhundtråden vi diskuterte dette :wink: At du kan bli sint hjelper vel heller ikke så mye :D

 

Bharsvik : Slapp av , ta deg en øl som jeg og pust litt innimellom , lite luft til hjernen kan gi utslag i mye rart :lol: Håper jeg kjenner deg godt nok til at du tåler litt :wink:

 

Jibrag : deler nok de fleste av meningene dine her.

 

Det har altså ikke vært rabiesutbrudd i Finland på over 20 år , ei heller har de denne bendelormen der borte. Jeg har Finske kjenninger der borte som skyter over 100 mårhund på en uke......riktig over 100 stykker. Dette er hijakt etter at frosten setter inn og dyrene ligger i hi , typisk november og utover. Og med en sånn tetthet i bestanden skulle man tro det værste etter enkelte utsagn både fra myndigheter og privat personer. Jeg har spurt kjenningene der borte om hvor mye mårhunden har ødelagt av faunaen siden den kom , de hadde ikke hørt at den hadde gjort noen skade av betydning.

 

 

Men jeg ser klart argumentasjonen ang svømmeferdigheter og etablering på øyene , det er også det eneste jeg ser faren med. På fastlandet kan jeg faktisk ikke se den store faren. Om jeg vil skyte en mårhund om jeg ser den.......helt klart :twisted::wink:

Link to comment
Share on other sites

Den skal tydeligvis radiomerkes, steriliseres og slippes løs.http://www.dagbladet.no/2010/01/24/nyheter/innenriks/naturforvaltning/10083047/

 

Ser forøvrig ut som om det er vanskelig å finne bilder av mårhund, ettersom de bruker et bilde av vaskebjørn og skriver at mårhund ligner.

 

Burfeller er forøvrig tillatt å bruke på mårhund. Og grevling også for den del. men ikke på rev.

Det som skjer først nå er at det skal bestemmes kjønn, er dyret ett hodyr blir det avlivet, er det en han blir det vurdert om den skal settes ut igjen, etter å ha blitt sterilisert.

Men en ting jeg lurer på er, virker steriliseringa med det samme, er det noen som vet det?

Link to comment
Share on other sites

Hadde jeg hatt tilgang til øl ville jeg gjerne tatt en nå. Men den nærmeste er 30 mil unna....

 

Jeg også håper at mårhunden ikke vil gjøre særlig skade, men jeg tror det ikke. Uansett hvordan vi vrir og vender på det er den et rovdyr, og de må som alle andre arter ha mat. Denne maten må komme fra et sted, og når det blir slike bestander som du selv refererer til her trengs det ikke så rent lite mat heller.... Topografien og viltbestandene i Finland kan ikke sammenlignes med Norge. De har ikke i nærheten av våre sjøfuglkolonier. (Vi vet jo alle hvordan minken oppfører seg når den kommer i en koloni.) Derfor vet ingen av oss hva som vil skje når den er vel etablert her. Rabies er ikke det tyngste argumentet slik jeg ser det. Utbruddet i finland ble bekjempet med vaksineutlegging. Vil tro det kan fungere her også hvis det ikke spres for mye først. Betydningen av skade kommer nok an på øyet som ser. Et rasert skogsfuglkull er av betydning etter min mening... En rasert sjøfuglkoloni er det også.

 

Forøvrig trenger dere ikke å være redd for at ikke jeg skal tåle dette... :wink:

 

Ellers virker sterilisering umiddelbart når bjellene ligger igjen på veterinærens kontor ja.... :lol::twisted:

Link to comment
Share on other sites

Ja da er det jo selvfølgelig all grunn til å vente og se hvor ille det egentlig blir....

 

Ja helt klart, og i og med at det er SNO som er satt på saken har jeg ingen tro på at de klarer å ta ut alle. De er jo som kjent rimelig vaksinert for å klare å lokalisere rovdyr av andre arter. :mrgreen::twisted::mrgreen:

 

Poenget her er at heller ikke du tror på at mårhunden ikke vil påvirke småviltet, men du driter i det fordi du bare bryr deg om rådyr og sau. Dine motiver er med andre ord hundre prosent egoistiske.

 

Ja, absolutt - det ser jeg ingen grunn til å nekte for. For å sette det på spissen kunne jeg godt bytte ut hver eneste rypeskrott mellom Fauske og Dovre for en etablert mårhund-stamme, det ville gitt meg betydelig mer jaktmuligheter.

Og selv om du sikkert fortsatt ikke vil innrømme det, kan du jo tenke over hvor mange flotte jaktopplevelser du hadde gått glipp av, hadde det ikke vært for at den forhatte minken rømte pelsfarmene på 50- og 60-tallet og etablerte seg langs norskekysten... :wink:

 

Forøvrig - er det noen som vet om mårhunden virkelig er så skjeløyd som den som ble fanga nå, eller var'n bare litt uheldig med bildet? Lite fotogen? :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ellers virker sterilisering umiddelbart når bjellene ligger igjen på veterinærens kontor ja.... :lol::twisted:

Kan det ikke ligge noen ugangskråker igjen i trompeten da? :wink:

 

Sædcellenes levetid er ca 3 døgn fra de blir produsert i bitestiklene til de takker for seg for godt. Ferskvare... Kan sammenlignes med skabb, for å gjøre det litt mer folkelig forståelig (i dette forumet i allefall) :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har sett litt på krabaten vår her, å det ser ut for meg som den har problemer med synet på venstreøyet.

Vi satt å sammenligna bildene på viltkamera i kveld, og det ser ut som det er bare denne ene som har vert innom åta vår.

Øyerefleksen er forskjellig på øynene, og det ser ut som øyet er skadd.

 

Her er noen bilder jeg har av øyet, den har litt "tomt blikk" på det venstre her.

 

 

81.jpg

 

71.jpg

 

image101.jpg

 

image41.jpg

Link to comment
Share on other sites

+ 10 til Egil og fat_dog86!

 

@ Jibrag: Jeg visste jo at du var en "hælv'toilling" Jibrag :lol: - men håper ikke hele hjernen er infisert av det du har måtte pådratt deg, og at det finnes en del sarkasme i dine bastantheter!

Å ønske en fremmed art (til og med en med kjente negative sider) velkommen inn i arvesølvet er så langt fra all fornuft at du bør være SVÆRT lite oppdatert for å slippe unna slike uttalelser uten å bli sett på som en heit kandidat for lavfløya. :wink: Nå vet jeg jo at du ER ganske oppdatert på ting som rører seg i skogen... og det gjør uttalelsene dine enda værre. Når din bakgrunn for å ønske mårhunden velkommen i tillegg er av rein egoisme - og ettersom du ikke tror den vil gjøre ugagn for deg og dine jaktområder - uavhengig av om den kan gjøre skade andre steder ---- Ja da klarer jeg slettes ikke å ta deg seriøst i det hele tatt! Iværtfall ikke i denne saken :shock:

Ja du hadde sikkert importert minken på nytt om den engang skulle bli utryddet fra europa :lol::lol::lol:

At du er hyperallergisk imot alt som inneholder bokstavene NINA, SNO og Dirnat KAN kanskje ha litt å si? :lol:

 

Hvis du synes dette ble veldig personrettet: At jeg ikke "sjikanerer" dine meningsfeller i denne saken kommer av at jeg ikke vet om de tilhører gruppen "lite oppdatert", og at jeg ikke kjenner deres bakgrunn.

Link to comment
Share on other sites

Mårulv! :lol: Hva blir det neste... Morderhund!

Dette stod i VG nå...

Som å jakte et spøkelse

 

Folk i nærområdet bør ha dette i bakhodet når de ferdes i terrenget, og ta kontakt med den lokale rovviltkontakten med en gang dersom de oppdager noe som kan minne om mårulv.

Link to comment
Share on other sites

Mårulv! :lol: Hva blir det neste... Morderhund!

Dette stod i VG nå...

Som å jakte et spøkelse

 

Folk i nærområdet bør ha dette i bakhodet når de ferdes i terrenget, og ta kontakt med den lokale rovviltkontakten med en gang dersom de oppdager noe som kan minne om mårulv.

Det har ikke slått dere at det kan være et dårlig ordspill da?

"Som å jakte et spøkelse"....Mårulv....Varulv.... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Er så mye pels på de krabatene, at det er vanskelig å se halsbåndet fra avstand. Men håper og tror at folk kan være litt tilbakeholden om de ser mårhund i området, da sjansen er stor for at det er det aktuelle dyret. Så kan de heller ringe SNO og legge inn et tips.

 

Men på en annen side hadde vi bort imot 100 elgjegere og rundt 20 forskjellige hunder innenfor hjemmeområdet til et par i Sverige nå i høst, uten at det var en eneste kontakt mellom folk og mårhund... Hunder som ikke er innjaget gir stort sett blanke i vittringa, og dyre ligger (normalt) enten i et høl under bakken eller i ro og trykker på dagtid.

 

Derfor jeg mener at mårhunden har lite å by på som jaktbart vilt for oss vanlige jegere, da at jakten "må" foregå på nattestid. Og da er det som kjent vanskelig å se noe inni tettskogen (for det er nettop der de holder seg!) uten bruk av kunstig lys, som da i dette land er forbeholdt SNO.

Link to comment
Share on other sites

Fikk vite nå at denne mårhunden er en gammel han, den hadde veldig slitte tenner og veterinæren antydet at den kunne være 12 -14 år.

Den var etter sigende i dårlig form, så noe avlsdyr er det vel tvilsomt den er god som...

Den har vert skadet i framparten, og etter det vi kunne se når den satt i buret var den jo skadet i ene øyet.

 

Den blir sikkert satt ut igjen for lettere å spore om det er flere individer her, men skal jeg si det jeg tror tipper jeg den er en einstøing.

Vi her lokalt har ingen indikasjon på at det kan være fler, men det får tiden vise.

Link to comment
Share on other sites

Når den er sett gjentatte ganger, og ikke minst vært spora en del, så kan jeg "sikkert" si at denne ikke har noen make, men det kan jo være andre dyr i området. De har ofte kontakt, selv om de ikke følger hverandre overalt.

 

At tennene er dårlige behøver ikke si så alt for mye om alderen over 4-5 år. Særlig gjennom høsten spiser de veldig mye bær, som da inneholder mye syre, som da tar knekken på tennene om de ikke får tak i colgate og børste.

Link to comment
Share on other sites

Men på en annen side hadde vi bort imot 100 elgjegere og rundt 20 forskjellige hunder innenfor hjemmeområdet til et par i Sverige nå i høst, uten at det var en eneste kontakt mellom folk og mårhund... Hunder som ikke er innjaget gir stort sett blanke i vittringa, og dyre ligger (normalt) enten i et høl under bakken eller i ro og trykker på dagtid.

 

Sikkert at de ikke hadde strømma elgbikkjene mot mårhund da... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ja, dyret er vel i så dårlig forfatning at det skal settes til "observasjon" etter et så lite inngrep som en sterilisering, etter det jeg forstår Egil...... - Sier noe om etikken til folk i styre og stell, når de vil sette ut et dyr i en slik "form"....

 

Tror ikke du trenger å frykte Jibrag. Med en slik "inngangsdør" og topografi som vi har, så kommer disse inn, uansett hva vi gjør. Vi kan kansje demme opp litt, men holde dem ute, tror jeg ingenting på.

- For min del er jeg mer opptatt av hva vi gjør når de er her. Vi har vel ingen tradisjon for mårhundjakt. Hvordan blir det da med hundebruk? Får vi de samme tomme argumentene som ved bjørn og jervejakt?

 

Hans

Link to comment
Share on other sites

For min del er jeg mer opptatt av hva vi gjør når de er her. Vi har vel ingen tradisjon for mårhundjakt. Hvordan blir det da med hundebruk? Får vi de samme tomme argumentene som ved bjørn og jervejakt?

 

Helt sikkert, samt at SNO får en mengde utskytningsoppdrag. Viktig å holde statsjegerne med arbeid, vettu. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Dette er et dyr som må hindres i å etablere seg her i landet, det er umulig å forutsi hvordan følgene blir av en norsk bestand med vårt klima. Mildt og fuktig kystklima kan feks være et ideelt leveområde for mårhunden. Er det verd å risikere store skader på småviltbestanden?

Det er mer enn nok rev å jakte på med hund og det er ikke verd å ta sjangsen på at det blir bare morro å få en ny art å jakte på.

Med den reproduksjonen den har på med opptil 14 unger og kjønnsmodning på et år, vil det være umulig å bli kvitt den om det skulle vise seg å bli atter en tabbeinnføring av en ny art.

 

Skuddpremier er helt på sin plass, det er et billig og effektivt tiltak mens det ennå er få individer her i landet, det burde vært høyere premie enn dagens 5000,-kroner. Det må være så høy skuddpremie at folk blir virkelig interessert å få tak i mårhundene her til lands:

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.6303086

Link to comment
Share on other sites

Hva jeg kan søke fram på hjemmesidene til fylkesmannen i Nordland har de bare ei side hvor mårhund er nenvt, og der står dusøren oppført:

Dusør for tips om mårhund

Fylkesmannen i Nordland vil nå tildele Vefsn kommune midler til å administrere en dusørordning for tips om mårhund i Nordland. Dusøren er fastsatt til kr 5000,-.

 

For å få utbetalt dusør skal følgende kriterier være oppfylt:

 

* Funn av spor/latriner etter mårhund eller dokumentert synsobservasjon av mårhund (død eller levende).

* Tips om mårhund skal kontrolleres og godkjennes av SNO.

* Meldingen om sportegn og/eller synsobservasjon av mårhund er i et område der man ikke har registrert mårhund i løpet av den siste måneden.

 

Bare synd for dere at denne karen dukket opp på feil side av fylkesgrensa :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ok, i dag kommer miljøvern ministeren hit til bygda, Erik Solheim... Han skal hit å slippe ut Mårhunden "Erik".

Synes navnet var ganske treffende siden mårhunden er oppi åra, det blir da selvsagt "Gammel-Erik" :lol::lol:

Skal nevne dette med skuddpremie i den anledning, den bør innføres over hele landet, og det bør være såpass at det monner litt for oss som er ute i felten.

Enig Jibrag! :lol::lol::wink:

Link to comment
Share on other sites

Da er mårhunden som er utrustet med egen gps ute å "lauper" igjen, Erik Solheim fikk æren av å løfte opp buret.

Mårhunden var ikke videre fotogen av seg med såpass mye folk rundt om, den stakk til skogs umiddelbart.

 

Det var møtt opp en hel mengde med folk og presse til det som skulle skje her i dag.

 

image0.jpg

 

Her venter to representanter fra sno på Erik Solheim som skal slippe ut "Erik"

 

image2.jpg

 

Folkemengden som skal bivåne begivenheten...

 

image3.jpg

 

Her sitter hovedpersonen klar til å forlate stedet den ble fanget.

 

image7.jpg

 

Og den var ikke sein til å ta til føttene når den oppdaget friheten.

 

image8.jpg

Link to comment
Share on other sites

Skal nevne dette med skuddpremie i den anledning, den bør innføres over hele landet, og det bør være såpass at det monner litt for oss som er ute i felten.

Enig Jibrag! :lol::lol::wink:

 

Ja, for all del - bare la det bli litt mer av den først så er jeg med jeg. Men ang. skuddpremie så er det vel lovfestet at statlige midler ikke skal brukes til sånt, så det tror jeg ikke dere kommer langt med...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 9 months later...

Mårhunden er fin og søt da. Hadde en foran bilen i skåne forrige uke. Så den godt i lyset og den forsvant inn i en opplyst hage ved siden av huset vi bodde i. Så den tusle rolig ca 15 meter før den forsvant inn i noen busker. Desverre hadde fliren gått tom for strøm og 300 rumen med whisper og 6-24x56 var ikke rette verktøyet til å ta opp forføgelsen i tett skog.

 

Nå er naturvårdsverket på sporet av den og det blir satt ut kamera og feller for å få den fanget. De hadde ingen bekreftede observasjoner av mårhund så langt i skåne, men er bevist på at mårhunden vil komme dit snart. Så nå har de litt å drive med statsjegerne i sverige også. ;-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...