Jump to content

Mårhund står i fella


Egil

Recommended Posts

Fikk tlf fra en kjenning i dag, han hadde sett en mårhund på plenen sin her i forgårds natt, dyret var bare fem - ti meter fra huset så han var helt sikker på hva han så.

Fyren har god greie på pelsdyr da han har drevet med oppdrett av rev, og han var helt sikker på hva slags dyr dette var.

Jeg har ingen betenkeligheter med å tro på hva vedkomende har sett, jeg har nemlig sett en mårhund selv her for to år siden, og jeg var temmelig sikker på at det ikke kunne være noe annet.

 

Er det noen som har prøvd å lokke inn mårhund med lokkefløyte, eller har drevet jakt på sorten?

Tenker meg ut i kveld å sitte i posteringstelt for å se etter dyret, og ev. prøve lokkefløyta på denne.

 

Har hørt at mårhunden har et ganske begrensa revirområde, så det er meget mulig den holder til i området den ble sett, noen som har erfaringer eller synspungter på det?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke Egil, men om posteringa ikke lykkes så kan det kanskje bli en glimrende anledning til å få kryssa av en ny viltart i los for Elvis?? :D

Men du klarer neppe å vente så lenge på at båndtvangen skal bli over! :mrgreen:

 

 

(Elvis=dachs, for uinnvidde)

Link to comment
Share on other sites

Får prøve uten hund først, er klar nå til å ta en tur oppi terrenget der den er observert, men store forhåpninger har jeg ikke.

Men den som ikke er ute får heller ingenting, tar med kikkert og kamera i kveld så får en bare håpe...

Hei sveis!

Link to comment
Share on other sites

Lykke til!

Det var et program viet til Mårhund på Svensk TV's "Mitt i naturen". Interessant og lærerrikt.

 

Som skrevet her har den en realtivt liten aksjonsradius, men desto høyere tetthet av individer når den etablerer seg.

Programmet kan sees på http://www.svt.se

Derfra er det bare å finne Mitt i naturen og rett program.

Link to comment
Share on other sites

Ok det virker som den sprer seg fort egentlig.Er vel ikke mange årene til den er et vanlig syn tenker jeg.

Får håpe den dukker opp når jeg er ute etter reven, er i allefall skikkelig skuddpremie på den. :mrgreen:

Snakk i at det ikke blir det på noe her i år :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Skal til Selbu i helga, der er det sett mårhund tidligere. Er jeg riktig heldig så får vi testa om det går an å løpe de inn på flatmark! Rekker det med pers på 7,8 på 60-metern som fjortenåring?? :mrgreen:

 

Ellers kan jeg jo alltids "miste" Ares om jeg ikke rekker det på 60 meter, etter 60 meter er jeg redd jeg faller om besvisstløs! :lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

De første observasjonene av mårhund ble gjort i Finnmark og Troms på 1980-tallet.

 

Det som er skremmende er at dette dyret er en opportunist og generalist i matveien, dvs den eter det den kommer over, tilogmed er det påvist at ett av dyrene som er skutt i Norge holdt til i nærheten av et utedo hvor den levde av menneskers ekskrementer! :shock:

 

Og den er utsatt for parasitter, og en kjent bærer av skabb og rabies.

Link to comment
Share on other sites

Lykke til!

Det var et program viet til Mårhund på Svensk TV's "Mitt i naturen". Interessant og lærerrikt.

 

Som skrevet her har den en realtivt liten aksjonsradius, men desto høyere tetthet av individer når den etablerer seg.

Programmet kan sees på http://www.svt.se

Derfra er det bare å finne Mitt i naturen og rett program.

 

 

http://svtplay.se/v/1529641/mitt_i_naturen/del_3_av_16

Link to comment
Share on other sites

Ingenting å se i natt til mårhunden, satt ute i teltet å prøvde fløyta, men det var stille og rolig.

Skal prøve å legge ut åte etter hvert å se om det kan nytte.

Var innom to revehi å sjekka for spor i det området som den ble observert, men der har ikke vert aktivitet de siste dagene.

 

Sno er allerede kontakta av han som så dyret, og de var interesert i å komme å merke den hvis vi greier å fange den i felle.

 

Tror neppe det er noen enkel sak å "spurtte" inn en mårhund i tetta her ute, iallefall har ikke jeg tenkt på å begynne med den sporten,

vet om en metode som er raskere hvis jeg får se den, og om det klaffer blir det bråstopp momentant... :mrgreen:

 

Skal ut å jobbe i morra (om få timer) :shock: så nå skal det bli godt med ett par timer på "øyet".

 

Kommer med flere oppdateringer etter hvert om det dukker opp nyheter ang. pelsdotten!

Hvis den blir sett igjen kan det muligens gå å spore med laikaen eller dachsen, men håper på at vi får den til å komme på åte da.

 

Gjeeesp! natta!....zzzzzzzzzz

Link to comment
Share on other sites

Skal prøve å legge ut åte etter hvert å se om det kan nytte.

 

Det som er skremmende er at dette dyret er en opportunist og generalist i matveien, dvs den eter det den kommer over, tilogmed er det påvist at ett av dyrene som er skutt i Norge holdt til i nærheten av et utedo hvor den levde av menneskers ekskrementer!

 

Husk papir :mrgreen: !

 

Edit: Vil også benytte anledningen til å si skitt jakt :mrgreen::mrgreen: !

Link to comment
Share on other sites

Ellers kan jeg jo alltids "miste" Ares om jeg ikke rekker det på 60 meter, etter 60 meter er jeg redd jeg faller om besvisstløs! :lol::lol:

 

Så det var det du holdt på med oppi Rana, ja... Ares var vel bare på tur fram etter hjelp, han... :lol:

 

Dess mer mårhund, dess mer bruk får myndighetene for oss som jegere. Jeg applauderer høylytt mårhundens inntog i Norge og pisser på den som skyter en. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Skal til Selbu i helga, der er det sett mårhund tidligere

 

Ble observert Mårhund i Elvran for ca 14 dager siden.

Jeg er ganske sikker på at han som gjorde observasjonen ikke tok feil. Og det er ganske sannsynlig da det er gjort veldig mange obeservasjoner i Stjørdalsdalføret de siste 2 årene.

 

Så du får kjøre saaaakte igjennom elvran på vei til selbu! :wink: Eller kanskje løpe vedsiden av bilen? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hvis Mårhunden blir skremt så legger den seg ned og spiller død. Så du kan nok klare å fange den ja for merking. Trodde jeg så en i fjor vår her ved hytta mi,satte da opp filming som har stått oppe siden da men ikke sett snurten av mårhund. Det er laget en fin info brosjyre om Mårhund, lærerikt å lese den. Hvordan ser ekskrementene ut osv. Lykke til med den jakta. Var en i fjor tror jeg det var som felte en mårhund på reveåta, var vist på tv.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Vi har holdt på med viltkamera ei stund nå, og fått en del bilder.

På nyttårsnatta kom gaupa luskende forbi kameraet, og natta etter kom det som vi mener er mårhund.

Noen vil muligens si dette kan like godt være grevling.

Men grevling lager vanligvis grevlingspor, og det fant vi ikke, men derimot noen små runde avtrykk.

 

Nå er det flere som har sett mårhunden fra bil på kvelden i dette området, og de hevder det ikke kan være grevling.

 

Nå i kveld har vi satt opp to kameraer på denne plassen, så nå håper vi å få bedre bilder hvis den dukker opp igjen.

 

Her er et bilde av sporet til det vi mener er mårhund, dette ligner ikke på grevlingspor.

 

 

 

Her er bilde av mårhunden vår.

Noen som tror dette er grevling?

 

 

 

 

 

 

 

Og her er gaupa som kom nå på nyttårsaften.

Rimelig voksen katt dette, skal jeg tippe vekta... tja 24-25 kg

 

Edit: Har endret innlegget etter kontakt med SNO, kan ikke legge ut bilder tatt med deres viltkamera.

 

Må også rette opp en feilopplysning fra min side, det gjelder skepsisen til vår mårhundobservasjon, dette kom fra svensk hold når bildene ble oversendt svenske forskere/eksperter, ikke fra SNO her lokalt.

 

Ting gikk litt fort i svingene her etter at sporsnøen ramla, og vi har nå god dialog og samarbeid med sno sine representanter.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Spennende prosjekt! Og utrolig spennende og bra bilder.

Kan ikke påstå at dette ligner på grevlingspor nei, selv om det legges godvilje til at puddersnø kan ha drysset igjen de karakteristiske klomerkene og i tillegg omformet fasongen på den like karakteristiske "mikroskopisk store bjørnefoten". Spesielle avtrykk på bildene, synes jeg. Ganglaget er likt en grevling, har nettopp sett på sporløypene i snøen til en grevling som nærmest har bodd inne i en død elgokse.

Når grevlingen rusler bakfra går den lille grevlinghalen rett ned, her er det vel en buskehale(og ikke bakfot i været) som er merkbar og går rett ut.

 

P.s Min synsing blei slik:

Prøvde å studere bildene nøye: Her er det buskehale, noe glissen langhåret pels og mørke føtter. Dette er ikke grevling. Ikke rev. Til nød en liten farmrev i vinterpels. Har mistanke om at dere har det klart jeg.

Link to comment
Share on other sites

Flotte bilder! Jeg mener også du har rett, synes dette dyret har for lange bein til å være grevling..

 

Stussa litt på det som ble skrevet lengre opp mht fangst og merking, skal ikke disse dyra tas ut ved første anledning ??

 

Har observasjoner her også, i nærheten av reveåta så vi venter spent! Regner med at disse går i revebås også..

Link to comment
Share on other sites

På grunn av mårhundens sosiale levesett er det beste å få tatt dyret levende, sterilisere det (mister forplantningsevnen men ikke "lysta") og sette på en radiopeiler. Med dette finner en andre dyr som måtte være i området, får kartlagt hi som brukes osv...

 

Jeg har vært med på slik jobbing i Sverige nå i høst, og kan bekrefte at det funker!

Link to comment
Share on other sites

Mårhunden har jo et veldig begrensa område de opererer i, det er da jeg lurer på hvordan de er kommet helt ut hit på kysten.

Når jeg ser hvor denne vi har her har blidt observert, kun i et lite område på Austra, ca 1-2 km i utstrekning.

Hvordan har den kommet seg hit? Svømmer de over fjorden eller er dette dyr som noen har satt ut?

Virker ikke sansynlig at de har gått hit helt fra Russland eller Finland.

Det er nå over to år siden jeg så mårhund her ute første gang, og det var akkurat i det samme område vi har observasjoner nå.

Noen som vet noe om mårhund og vandring?

Link to comment
Share on other sites

Man må skille på enslige dyr og par. Enslige dyr har jeg sett vandre opp til 25 mil luftlinje over fire månder... De virker til å sette en kompasskurs og gå innen de treffer en potensiell make. Om kjemien stemmer velger de ny kompasskurs og fortsetter de innen de finner et passelig habitat til hjemmeområde. Der slår de seg fast på et areal på noen få kvadratkilometer.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Ja, vi skal slippe den ut i nærheten av Sparbu... :mrgreen:

Den sier det beste den vet er sau og drevere. :lol:

 

Hva blir det neste - laushundjegere som slår seg med SNO for å utrydde rødreven med giftåte...? :mrgreen:

 

Tenke seg til - et rovdyr som verken er til skade for sau eller rådyr, som kan jages som rev og hijaktes som grevling, og som får almennheten til å knegå jegerne om å ta alle midler i bruk - og så går hundefolket i spissen for å utrydde'n før den har fått slått seg ned...

 

Tragisk, tragisk, tragisk... :roll::wink::roll:

Link to comment
Share on other sites

Du Jibrag, jeg kan jo dra å stjæle den, så kan vi starte mårhundoppdrett å sette ut over en lav sko i hele trøndelag.

Vi kan selge jaktkort, drive guiding, og levere dyr til ågerpriser, å leve som konger av fortjenesten...

 

Pokker, det er da vel nok av annet vilt å jakte etter, det kan være greit å slippe å måtte ut hele året bare for at det er "jakttid" på denne året rundt. Den gjør formidabel skade på fugleliv og småvilt om sommeren hvis den får herje fritt, og unger ryr det av disse som lusa på fattigfolket,

15 - 20 i kullet skal vist være vanlig... Nei fysj, få den vekk er nå min mening...

Link to comment
Share on other sites

Og jeg ser med vedmod på hihundfolk (og andre) som ikke tenker på anna enn et ekstra vilt å jage på, som sakte men sikkert, med stor sikkerhet vil utrydde andre arter og gi andre en kraftig reduksjon. Artig å jakte på er den egentlig heller ikke, uten tillatelse for bruk av kunstig lys er den heller kjedelig, matnyttig er den ikke men noe fanskap det er den... Skulle rabies eller revens bendelorm komme inn i landet vil dere angre sterkt om dere har latt mårhunden etablere seg - for da står man overfor et utbrukk som er et sant helvete å stoppe!

 

Sett dere inn i saken før dere gjør dere ei mening. Spør finnene hvor artig det er å måtte strømme elgbikkja mot mårhund får å få jakta elg!!

 

*fat_dog86 trekker seg sille tilbake før han blir sint*

 

SNO har tillatelse til å bruke fellene, og har lov om statlig naturoppsyn og viltloven i ryggen.

Denne skal mest sannsylig steriliseres og radiomerkes, for så å slippes ut igjen.

 

EDIT:

Gidder ikke gjenta meg selv i det uendelige, så henviser til denne tråden:

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=20&t=5607&hilit=aksjonsplan

Link to comment
Share on other sites

Da sitter mårhunden i fella i skrivende stund, dette er ei burfelle som sno har plasert ut her hos oss.

 

Jeg stusser litt på at SNO setter opp en felle som er til de grader ulovlig for alle andre.. Hva om det går i en rev? Anmelder og lynsjer de seg selv da?

 

:roll::mrgreen:

Hva er ulovlig med denne fella da?

Er ei burfelle som er helt harmløs for viltet, og rev er alt for skeptisk for å gå i disse.

Uansett hva som går i denne er det enkelt å slippe det ut når det er fanget...

Link to comment
Share on other sites

Ikke når burfeller er de eneste som fungerer! Denne fella er heller ikke plassert på slump, men på en lokalitet som ved hjelp av viltkamera er plukket ut som fartsåre for mårhunden. Dette er snakk om nødvendighetsvurderinger, sammenlign gjerne med hiuttak av jerv, dette er ting som menigmann ikke for lov til, men som SNO går inn og gjør som objektiv fagperson. At de tar jobber som kan sees på som ekstra kontraversielle skal bare vi andre jegere være glade for, da det hjelper på å lette kritikken mot oss fra alskens dyrevernere og "ekstremistgrupper".

 

Nå er det en gang slik at det er "formålet" med ei felle som bestemmer lovligheten. Nabokatta kan godt krype inn i ei mårfelle, men så lenge fella er satt opp på godkjent måte har du ditt på det rene.

 

At jakt med en godt trent hund er langt mer ekkektivt får være en annen sak, da slike ekvipasjer ikke finns på SNOs lønningslister (enda).

Undertegnede håper å få den rollen bare han blir ferdig på skolebenken :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

fat_dog86! I akkurat dette landskapet som denne mårhunden holdt er det ikke effektivt med hund, med mindre en kan se den.

Det er steinurer og huller overalt oppi der den har holdt.

Vi hadde åta den inn på plassen som fella ble plassert, ei bra stund før fella ble satt opp.

Og biotopen der den holdt er stor granskog med storsteinur og plenty gjemmesteder.

Den hadde tumla rundt nede på åteplassen lenge før den gikk i fella til sno.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med fangsten! Meget bra! Regner med at denne brukes til å finne slektningene dens og at disse ekspederes omgående. Flott! Jibrag: Av og til uttaler du deg som en enfoldig tulling. Å ønske mårhunden velkommen fordi den kan jaktes på er egoistisk, da også du vet at den vil være en vandrende katastrofe for alle bakkerugende arter der den ferdes. Når den i tillegg er glad i å svømme betyr det at vi får den ute i øyan også, med de konsekvenser det helt klart får for det ennå så rike dyrelivet vi har der. Jeg kan love deg dypt og inderlig at jeg øyeblikkelig vil henrette ethvert individ av arten jeg måtte få øye på koste hva det koste vil. :twisted:

 

Likte nå denne også jeg da: http://www.youtube.com/watch?v=r_QFnxuNI-0&feature=related

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...