Jump to content

Min .223 Ackley Improved-tråd


Bamrud

Recommended Posts

Dette kalibret er egentlig en svært interessant liten sak som er temmelig ukjent og lite utbredt her til lands.

Ladedata finnes selvsagt på nettet i diverse amerikanske fora, men du får uansett en liten nøtt å knekke når det skal utvikles data til denne. Tunge kuler er ikke fullt så artig der borte siden det går ut over hastigheten. :lol:

 

Hvor mye tror du du får ut av AI'en sammenlignet med 223Rem i hastighet med 50-55grs kuler?

 

Gleder meg stort til fortsettelsen! :D

 

Hadde vært artig å sett riggen med den lange pipa på nærmere 32centimeter i diameter også da. 8)

 

Med flere bilder og rapportering underveis i prosessen, tipper jeg dette vil øke interessen og havesyken hos flere av oss.

Link to comment
Share on other sites

Hmm. spennende å se om du vinner noe her. Jeg har et par andre AE varianter som har gitt mellom 5-10%. Men her er jeg litt tvilende hvor mye du vinner. Går du for Lapua Competiton hylser så har de mest volum i utgangspunktet og ville kunne gi mest også som AE. Send meg adressen din som PM, så skal jeg hive over noen til deg.

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke forundre meg om du oppnaar samme volumoekning i denne som man faar naar man gaar fra 6x45 til 6mmTCU? Ikke alt for mye, men spennende likevel :wink:

 

Etterbrenner viser til Lapua-hylsene. De jeg har faatt tak i til 6x45`n er ikke spesielt romsligere enn eks.vis Remington sine. Faktisk har jeg Rem-hylser med stoerre volum. Lapua sine er imidlertid javnere.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Husker tråden din fra SL. Dette er et meget interessant prosjekt og gleder meg mest til å se hvordan ytelsen blir ift en standard 223. I tillegg, få ladet noen 80 grains og se hva du får ut av dem :D

Hva ble prisen totalt for riggen uten kikkert?

 

PeÆss: Ikke undervurder billige partizan kuler og presisjonen, det er det flere som har gjort :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
En brotsj er et "bor" som lager kammeret ditt. Disse kommer i forskjellig størrelse og form alt etter hvilken patron du skal bruke.

Det er ikke riktig av meg å bruke ordet "bor", men var det nærmeste og kjappeste jeg tenkte på.

 

chamberrmr.jpg

Lurer på dette selv. Altså en fres/bor for å forme kammeret i et spesifikt kaliber?

Og hva er go/no-go kammertolker?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Jeg vurderer å kappe pipa fra 28" til 20". Teoretisk vil jeg miste 55m/s med 75grs kule (Quickload) Hva mener dere, blir dette for mye tap? Jeg er usikker...

 

923m/s =====> 868m/s

 

Tja, vanskelig å si og skjønner dilemmaet utifra følgende kriterier:

 

:arrow: Om jeg skulle skyte en del stående (og kanskje også knestående) og balansen i våpenet oppleves ubekvem, så ville jeg nok ha vurdert å kappe. Men det er samtidig vanskelig å si hvordan din rifle oppleves.

:arrow: Ved montering av demper vil nok litt kapping være hensiktsmessig.

:arrow: Hensikten med 223AI er vel hastighet, så ut ifra dette kriteriet ville jeg latt være. 55 m/s er jo litt :D

 

Hadde dette vært min rifle, ville kapping av løp sittet langt inne, siden m/s er noe jeg setter stor pris på. Synes for øvrig kapping av 8" høres mye ut i mine ører. Hva med å møtes på halveien med deg selv, sånn ca 23-24" :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...