Jump to content

Dårlig presisjon på CZ 452 Varmint!


Hustad

Recommended Posts

Hei

 

Kjøpte ein Cz 452 Varmint for rundt eit halvår sidan. Den samla gode samlingar, 15mm på 70m. Diverre er ikkje presisjonen lenger akseptabel. På 50m samlar den no dårlige samlingar på heile 50mm, for å ikkje snakke om på hundre meter. Her er gjennomsnitt på samlingar heile 70mm. Som ofte, er det nok ikkje denne gongen skyttaren som sviktar. Trenar dagleg med div. våpen, mykje med luftgevær. Har analysert alle moglege problem. Kjøpte nytt kikkersikte (Bsa sweet.) har god støtte (front and rear.) Har tatt grundig puss for å så stabilisere. Prøvd div. ammo typar som CCI, Eley, Hollowpoint. Den har gått omlag 15000 skudd, er løpet utbrent? Har dykk nokon tips om kvar feilen ligg?

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar Vingemutter

 

Ja, rifla var kjøpt i november om eg ikkje hugsar rett.

Ammunisjonen som gjekk bra var CCI standar velocity.

Det er vel noko du seie det med temperaturen, den har gått frå kaldt til varmt. Har ikkje skilt stokk frå mekanisme. Det er ikkje lenge sidan eg skifta lot, kjøper store kvanta. Har også skutt mykje Eley Club, desse samlar like dårlig.

Link to comment
Share on other sites

Nå må vi oppføre oss som voksne her :!: Istedenfor å fokusere på hvor mye han har skutt, så bør vi heller hjelpe og prøve å finne ut av presisonsproblemet her..............

 

For det første. Pipa de er ikke utskutt, den varer minst 100K skudd til :wink:

 

1 Er du helt sikker på at den nye kikkerten din er bra?

2 Er du helt sikker på at montasjen din er skrudd fast?

3 Hvis 1 og 2 er bra og kan utelukkes, så tror jeg du har et spenn i stokken din. Løsne fremre stokkskrue sakte, samtidig med at du observerer om løpet vandrer opp eller ned. Skru til fremre skrue, og gjenta på bakre, og observer det samme. Observer ved forskjellige kombinasjoner av dette.

Jeg har/har hatt flere CZ452, og felles for de fleste/alle av dem, er at anleggsflatene mellom kasse og stokk er lite "beddbare". Det oppstår fort spenn her, noe som fullstendig ødelegger presisjonen. På amerikanske forum anbefaler de og fjerne fremre skjefteskrue (pipeskruen), og fjerne skruefeste i svalehalesporet til pipa. Deretter bedder de inn en søyle i stokkskruen mitt på kassa, og sørger for frittliggende pipe. Det var visst også viktig og ha bakre del av låskassa frittliggende, for å ungå spenn i kassa.

 

jeg har gjort tabben med min nåværende CZ American, og det var og bedde fremre og bakre del av kassa. Dette medførte at børsa gikk godt, men ble hypersensitiv for tiltrekking av stokkskruene. Den forandret også treffpunkt fra dag til dag, sannsynligvis pga den sensitive skruepasningen. Høgde bort allt, og monterte inn søyler, og allt bedret seg :D

 

Kykke til med forskningen -Makkieboy

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Teori 1: Tatt ut frå det blå: Kan pussemiddel som olje kom mellom "barken og veden" altso mellom løp og kolbe. Det ville så fall forursake at løpet låg og ballanserte på olja?

Teori 2: Kan ha pussa frå munning og innover; ødelagt kroning og munning?

Link to comment
Share on other sites

Den har gått omlag 15000 skudd, er løpet utbrent?

 

Du kan nok legge på et par nuller til før løpet er utslitt.

 

 

Teori 2: Kan ha pussa frå munning og innover; ødelagt kroning og munning?

 

Hvis du har pusset fra munningen kan du ha ødelagt kroningen. Dette ødelegger presisjonen. La en kompetent børsemaker fikse kroningen for deg. Dette koster ikke mye og jeg er sikker på at du får presisjonen tilbake.

 

Hvis du på død og liv må pusse en .22, så puss fra kammeret. Jeg er så paranoid at jeg kun pusser en vei gjennom løpet og skrur av børste/ fille før jeg trekker stokken tilbake.

 

Når det gjelder .22lr pusser jeg aldri med børste, men hvis det har vært fuktig vær lar jeg løpet få en omgang med en oljevåt fille med etterfølgende tørrpuss.

 

Det hersker vel litt uenighet om hvorvidt det er nødvendig å pusse .22lr løp. Jeg pleier ikke å gjøre det. Jeg har en S&W model 41 som har hatt noen titalls tusen skudd gjennom løpet uten puss. Jeg kan ikke se at den skyter dårligere samlinger enn da jeg kjøpte den.

 

Uansett, så vil jeg si lykke til og at jeg håper det ordner seg :D !

 

Edit: Stygg skriveleif.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvis du kan se noe med det blotte øyet, så er vel saken grei. Men jeg er ikke sikker på hvor mye skade som skal til før det går ut over presisjonen. Jeg tror det lureste du kan gjøre er å la en BM ta en titt på riflen. Du trenger ikke si noe om hva du mistenker, men fortell at presisjonen brått ble dårlig. Antagelig er kroningen en av de første tingene han sjekker.

Link to comment
Share on other sites

Ikke se deg blind på at du har pussa feil vei noen ganger, hvis du ikke har brukt pussestang av typen kamstål, så har nok dette gått greit :wink:

 

Dette med spenn, frittliggende pipe etc, har jeg hørt mange som har slitt med. Spesielt etter de har demontert (ut av stokken)børsa første gang. Viktig og ikke dra til ut av makt, da komprimeres treverket, og spenn oppstår. Skru til skruen stopper naturlig (lett) og så 1/8 - 1/4 del omdreining til, det er mere enn nok.

Har du først dratt til skruen under pipa en gang for hardt, kan treet som skal holde imot blitt komprimert, og pipe/kasse vil ligge og ri på en pukkel av tre, med uforklarlige samlinger som du mener som resultat.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Noen ganger kan mann feilsøke våpenet, montasje, optikk til du blir grønn og blå uten å finne feilen.

 

Jeg har et godt råd til deg:

Ta med deg ”problembarnet” og lever det til en fagmann/børsemaker og bruk gjerne ditt lokale fagmiljø til slike ”jobber”.

Jeg er sikker på at han/henne relativt fort finner feilen, som igjen sørger for at du igjen kan skyte mange tusen nye skudd ”hull i hull” på 70 meter :wink: .

Som regel koster slike oppdrag mindre en man tror.

 

Forsatt god 17.Mai helg!

mvh

Jan

Link to comment
Share on other sites

Ser du har brukt CCI standard. Denne har jeg erfaring med i min 452.

På kalde dager opplever jeg svært dårlig prsisjon med denne ammunisjon.

 

det har jeg vert borti i å, med "feil" type cci standar.(riktig: den i helt blå pakke og feil den med blå å grå pakke)

Link to comment
Share on other sites

Først av alt, endringer i stokk på grunn av at kasse og løp har "satt" seg i treverket, kan meget muligt gi slike resultater. Men normalt klarer de fleste å skru dette bort selv ved puss. Oljefilm er helt uaktuel problemstilling på denne børsa, i tillegg er det kun to skruer å løsne, for å demontere mekanismen ut av stokken. Og der er ingen fjærer etc som flyr sin vei.

 

Som en start, kan du ta ett helt vanligt A4 papir fra skriveren din, og prøv å føre det under løpet ditt (de skal gå uhindret nesten helt bak til løpsskruen). Går dette (ja uansett om det går eller ei), så kan du prøve med å løse fremre stokk skru 1/8 omdreining, test samlingen, løsne så 1/8 til o.s.v Til du sitter der med en løs skru, du bør kunne observere forskjeller etterhvert. Selv har jeg American kasser i mine salonger (begge festene er i låsekassa), og min American er søylebeddet. Slik at jeg slipper å tenke på tiltrekningsmomentet på skruene (ett momenet som som oftest er forskjelligt på for og bak skrue på din salong). Uansett, les om dette på rimfire central. Da det der er folk som har tatt dette helt ut.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Då testa eg dette med skruane, forskjellen på samlingane blei merkbar. Skrudde derfor til slutt av heile stokken, og på igjen. Samlingane blei betraktelig bedre! Tusen takk for tipset! Uansett, går det om å sjå om munningen på våpenet ser bra ut ved hjelp av dette bilete?

 

Bilde2.jpg

 

Bilde1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Mener ikke å kapre tråden, men jeg har også opplevd dårlig presisjon i min CZ 452 Varmint ganske lenge nå. Skyter på 60 meter, både med tofot, reim og frihånd. Den første perioden (la oss si 1500 skudd, har vel gått ca 3000 nå) med salongen var det ikke noe (stort) problem å skyte 3 og 5 skudds samlinger på 20mm og mindre på det nevnte holdet. Så begynte fluene å komme, grove bom kunne plutselig forekomme, gjerne 7-8 cm. Nå skyter jeg 5 skudd innenfor 35-40mm på 60m, noe jeg langt ifra mener er godt nok med tofot (Caldwell). Og de 35-40mm er ikke medberegnet fluene, som kommer hvertfall en gang per 5 skuddsserie når jeg skyter CCI Standard, og litt sjeldnere med Fiocchi MAXAC. I det siste har det derfor vært brukt mest av sistnevnte. Det som er rart er at jeg får nesten like gode samlinger med reim, og ikke mye dårligere igjen frihånd uten reim. Jeg har laget meg en liten liste over ting jeg tror/kan være årsaken, så det hadde vært bra om noen med litt mer erfaring enn jeg kunne opplyse :wink:

 

1. Dårlig ammo. Godt mulig jeg husker feil, men tror problemene ble forsterket, eller kanskje tilogmed startet, da våpenbutikken sluttet å selge CCI Standard i de helt blå pakkene, og startet med blå og grå pakker. Den Fiocchi MAXAC ammoen jeg bruker nå har jeg hørt ikke er noe særlig, fettete er den også. Men den er allikevel hakket bedre enn CCI, om ikke rent samlingsmessig så gir den hvertfall færre fluer. Hadde det vært en ide å kjøpe annen type ammo, som Eley eller Lapua?

 

2. Skitten løp/mangel på puss. Har ikke pusset rifla en eneste gang ila 3000 skudd, hverken løpet, kammeret eller noe annet. Hvis jeg tar ut bolten og ser inn i løpet, kan jeg helt tydelig se noe pulver-lignende liggende gjennom hele løpet, ikke rent lite heller. Dette er sikkert noe slam fra alle kulene. Videre har jeg lest at mange aldri pusser løpet på sine 22-rifler, og det funker helt fint, og at en evt puss fører til upresise skudd noen serier før det stabiliserer seg.

 

3.Dårlig kikkertsikte/montasje. Jeg kjøpte rifla som en pakkeløsning hvor jeg fikk med et Nikko Mountmaster 3-9x40 kikkertsikte, ferdig montert. Helt ærlig tror jeg ikke dette er årsaken, noen tips til hva som bør gjøres for hvertfall å sørge for at alt sitter riktig montert?

 

4.Løpet og stokken er i kontakt. Har litt problemer med å dra en hundrelapp ned langs løpet mellom stokken. Setter seg litt fast her og der, blir litt tyngre å dra når jeg har kommet en 20-30 cm, stopper litt, må ta seddelen tilbake, prøver på nytt, går akkurat osv. Leste tidligere her i tråden om å løsne på den fremre stokk-skruen, skyte samlinger, løsne litt mer...Kan dette hjelpe?

 

5.Dårlig skytter. Må nesten ta med dette alternativet også, men jeg skjøt da gode samlinger tidligere, og har skutt mye bra i DFS de to årene jeg var medlem der. Avtrekket på CZ'en er riktignok ikke på topp, men helt grusomt er det da ikke. Har likt siktebilde fra gang til gang, trådkorset beveger seg pga pulsslag rundt 5mm på 60m, helt normalt vil jeg tro. Puster godt og jevnt, har en stødig skytestilling. Det eneste som kan være problemet er rekylopptaket og bruken av tofot. Har hørt at 22 rifler er veldig følsomme på disse to områdene, at de ikke alltid gir gode resultater med tofot. Synspunkter?

 

Det ble ganske mye skriverier, men håper noen gidder å lese gjennom :)

Link to comment
Share on other sites

@remington700: Det som slår meg når jeg leser det du skriver er ammo, frittliggende løp og rekylopptak. Jeg hadde først ordnet fritt løp (sjekk dette også ved skytestilling med tofot). Videre hadde jeg prøvd med front og backrest i stedet for tofot, for å hindre at børsa hopper litt i skuddet. Og jeg hadde prøvd noe annen ammo. Men ikke gjør alt samtidig. Da vet du ikke hva som funker.

Link to comment
Share on other sites

de fleste .22lr pleier å være kresene på hva de samler godt.

 

Dette føler jeg ikke er helt riktig, de fleste pleier å være kresne for å gå hylgodt. Og da snakker vi om BR nivå.

 

De fleste salonger går rimelig godt med det meste av ammo, hvis det ikke er noe galt med våpenet. feks spenn i stokk, mellom pipe og kasse eller kroningsfeil. Har tilnå ikke opplevd at ammo i seg selv skaper en spredning på 50-70mm på 50 meter i noen salongrifler, da er det helt sikkert noe annet enn ammoen som er årsaken.

 

Snakker vi om å krympe samlinger på under 15mm, så snakker vi om tuning av ammo.

 

Så min mening er at hvis børsa de samler/sprer dårligere enn 50-60mm, så flytt fokuset bort i fra ammoen.

 

Edit: ellers er jeg helt enig med Hans over her :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hmmm... men det skader neppe å teste ut litt forskjellig ammo før man begynner med div justeringer eller sender våpen og penger til en BM.

 

I min børse går Eley subsonic meget bra, CCI Standard bra, men Winchester super X går litt hit og dit. Samlinger forutsetter i midlertid at jeg klarer å kjempe meg gjennom avtrekket. Jeg har også en S&W mod 41 som samler skikkelig godt med CCI Blazer og Eley patroner, men som ikke vil samle noe særlig med annen ammo.

 

Det som er rart er at jeg får nesten like gode samlinger med reim, og ikke mye dårligere igjen frihånd uten reim.

 

Det kan jo skyldes kanskje tofotens innvirkning på stokken. I en annen tråd (det var vist denne :oops: )var det en som beskrev samme problem med en 452 og hvis jeg ikke husker feil, så ble det nevnt i denne tråden at dette kan skyldes at skruen i fremre reimfeste blir presset mot løpet. I min egen og foreløpige beskjedne erfaring med en 452 Varmint oppdaget jeg samme tendensen hvis reimfestet kom i kontakt med underlaget. Da fikk jeg et helt annet treffpunkt.

Link to comment
Share on other sites

Å prøve:

1: Ta ut mekanismen av stokken, og sjekk at reimfestet forran, ikke kommer gjennom treverket og tar i pipa (eller bruk ett tynt papir til å tre forsiktigt frem og tilbake over reimfetset med varierende belastning på reimfestet). Tar reimfestet i pipa, er ofte 100 og 1 ute.

 

2: Skyt uten fremste skjefteskrue, og sjekk klaring mellom stokk og løp uten denne (du må så absolutt ikke ha den der, og noen bruker den til å tune løpet på disse).

 

3: Etter å ha testet ovenistående, kan det lønne seg med å prøve seg frem med momentene på festeskruene for skjeftet.

 

4: Gjør det enkelt for deg selv, ta børsa til BM, og få den søylebedda/bedda. Søylene vil gjøre den ufølsom for forskjelligt moment på skjefteskruene (selv om jeg ville ha droppa å bruke fremre skru).

 

Mest sansynligt har du ett problem med at mekanismen (låsekassa) har satt seg i stokken, og løp og muligens reimfestet har kommet i klemm.

 

Husk, varier kun en ting av gangen. Ellers sitter du der med ubruklige data.

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Mye gode forslag her, setter pris på det.

 

Jeg har ikke forsøkt med andre ammotyper enn CCI Std og Fiocchi Maxac, ingen butikker i nærheten selger annen ammo dessverre. Er det mulig å bestille ammo fra Jaktdepotet? Mener å huske at de ikke sender ammo, man må kjøpe det i butikken. Synd de ikke er kveldsåpne, Drammen er litt for langt. Men skal få skaffet noe Eley og Lapua ammo, og prøve ut det.

 

Er det noen tips til hvilken type støtte jeg kan bruke utenom tofot, som samtidig ikke evt presser reimfestet opp i løpet? F.eks en ryggsekk fylt opp med noe?

 

Angående frittliggende løp, så prøvde jeg å dra en hundreseddel nedover mellom løpet og stokken, kom ikke lenger en til kikkertsiktets objektiv (mao maks 20 cm) før den stoppet opp. Blir dette fikset hvis jeg drar til børsemaker og ber om å få rifla beddet? Altså at evt presisjonsproblemer pga ikke frittliggende løp forsvinner?

 

Skal prøve det med å sjekke om reimfestet tar i løpet ved bruk av papir ila dagen, melder fra om resultatet.

Tror uansett det første jeg skal gjøre er å skaffe noe annen ammo, før jeg evt bruker flere hundre kroner hos en børsemaker.

Link to comment
Share on other sites

Hundrelappen stopper rett ved den fremre skjefteskruen, knappe 1 cm før. Jeg trodde man skulle kunne dra lappen hele veien, men den skal altså stoppe der? Da er det vel ikke det som er problemet, eller burde jeg allikevel prøve å løsne delvis på denne skruen neste gang jeg skyter?

 

Reimfestet tar forøvrig ikke i løpet, prøvde med tynt papir, og la press på reimfestet, dro papiret fram og tilbake, ingen tegn på kontakt med papiret. Burde vel også nevne at når jeg tidligere skrev at jeg skjøt nesten like bra uten støtte og uten reim, som med tofot, har jeg ofte bare tofoten montert på, uten beina ute selvsagt. Så det tyder jo på at det er noe annet enn at reimfestet tar i løpet.

 

Og ingen som har tro på alternativ 2, skittent løp, og at den kan hjelpe med en puss? Er det normalt å kunne se "dritt" inne i løpet?

Link to comment
Share on other sites

En puss vil i vertfall ikke skade, ganske billig er det jo og :)

Hadde nok prøvd dette selv før jeg hadde sendt vekk børsa mi.

Er vel aldri positivt med "fremedlegemer"(skitt) i løpet.

Vet at mange sier at di aldri pusser .22n, selv pusser jeg den nesten hver gang jeg har brukt den, med godt resultat :)

Link to comment
Share on other sites

Får vel pusse løpet da, har jo ikke blitt gjort på drøye 3000 skudd. Trenger jeg eget pusseutstyr for 22 rifler? Tenker da på pussestokk osv? Har ikke tenk å bruke bronsebørste på salongen, får holde med noen pusselapper med Hoppes9, og noen tørre igjen for å tørke løpet, holder dette?

Link to comment
Share on other sites

Har alltid brukt bronsebørste på salongen, men jeg pusser utelukkende fra kammer siden. Nå bruker jeg Boresnake til en kjapp gjennomdraging eller 2 av salong løpene utenom årets pussing.

 

Pusser løpet minst 1 gang i året (uansett), og etter vel 100skudd (noen pusser etter hver bruk).

 

Merk at jeg pusser salongene når jeg ser dritt i sluttstykke, magasin, og kammer. Det er kun løpet jeg ikke tar oftere enn jeg må, og det er bare for å slippe å skyte 20-60 skudd for å mette løpet med fett etter hver puss. Dette fordi mine salonger først og fremst er jaktvåpen, og da må man være sikker på at den gikk som den gjorde da man satte den i skapet.

Om jeg drar gjennom den snora 1 gang for å fjerne løse rester, har jeg hittils ikke merket noen forskjell på jakmesssig presisjon.

 

Noe å være obs på, er at har man demper. Og man lagrer våpenet med demperen på, kan man risikere at førsteskuddet ikke går dit en sikter. Dette grunnet løs møkk i løpet som drysser ned fra demperen, så eventuell demper bør demonteres etter bruk.

 

P.s Man kan alltid forsøke seg med forskjelligt moment på skjefteskruene, man vill normalt endre treffpunktet til rifla med dette, sålenge den ikke er søylebeddet (i USA har de prøvd mye av dette, søk og les på rimfirecentral.com).

 

Men husk, prøv kun 1 ting av gangen. Viss ikke er dataene ubruklige.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har alltid brukt bronsebørste på salongen, men jeg pusser utelukkende fra kammer siden. Nå bruker jeg den grønne tråden med børste i til cal22 (husker ikke hva den heter ), til en kjapp gjennomdraging eller 2 av salong løpene.

 

Tenker du på Boresnake?

 

Personlighar jeg vondt for å se at pussing av .22lr løp gir noen særlig gevinst ift presisjon, men som et forebyggende tiltak mot rust kan det være smart med en liten regjøring fra tid til annen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har opplevd å få tilbake presisjonen etter grundig puss. Poden sleit, og var helt fortvilet på innendørsskytingen, skuddene holdt nesten ikke 9eren på 15m. Jeg prøvde en serie selv, med støtte, og samme skjedde for meg.

Etter en grundig puss, og noen serier, så gikk rifla som den skulle igjen. Før problemet oppstod, så ble det skutt med flere typer ammo, cci std, winchester, thunderbolt og dfs spesial. Jeg har en liten mistanke om at det var pga. blanding av forskjellige patronfabrikat som var årsaken.. Dette er ca ett år siden, og har ikke hattt problemet siden.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tar denne tråden litt opp igjen, skjøt med CZ'en for noen dager siden. Da hadde jeg kjøpt meg en Boresnake, og dratt den et par ganger igjennom for å få litt møkk ut av løpet. Skjøt noen femskuddsserier, med mye bedre presisjon enn tidligere. På 60m samlinger på 20-30mm, mao 15-25mm på 50m. Det er jeg rimelig fornøyd med. Dagen etter skjøt jeg på nytt, og ble skuffet over dårlig resultater. Da lå samlingene på 50mm på 60m. Dro gjennom Boresnaken på nytt, men ingen bedring. Derimot blåste det ganske så mye, ujevnt og hvertfall 6 m/s i kastene, og aldri mindre enn 3-4 m/s. Jeg brydde meg ikke om å kompensere noe for vinden, selv om jeg holdt igjen skuddene i de værste vindkastene.

Er det mulig at dette er grunnen til dårligere resultater? Altså at gruppene åpnet seg opp, og ikke bare forflyttet seg til siden? Selv konkluderte jeg med det. Men er litt usikker fordi samlingene ble større både horisontalt OG vertikalt.

 

Brukte Fiocchi MAXAC (Soft) ammo, så tror at jeg med noe Lapua eller Eley kan skyte under 20mm på 60m, hvis jeg er i form og det ikke blåser for mye. Bare synd at ingen butikker i nærheten selger noe annet enn Fiocchi for tiden.

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer
prøv igjen en dag det er vindstilt så får du nok de samme samlingene. 22lr er ekstremt følsom for vind.

 

Jeg opplever også noe høydespredning som en følge av vinden. Kula "spinner" på vinden. Ellers er .22'en ekstremt følsom for små skytterfeil også

(kan gi opplevelsen av varierende presisjon).

Link to comment
Share on other sites

Å teste presisjon på salong med vind opp til 6ms i kastene er nyttesløst. På 60m merker man selv 1-2 ms vind godt når man bruker CCI standard. Det som har gått best i min 452 Varmint er Sk standard. Jeg bruker alikevel CCI Standard selv da denne er mye billigere og jeg utelukkende skyter salong i hagen, for å trene stående lang arm. 40m. Den bråker mye mindre da den har underlydsfart.

 

Har et spørsmål selv om trådstarter tillater. Jeg har levert stokken min til Tyristubben for å få kopifrest lik stokk til salongen som jeg har på jaktfeltbørsa. Hadde egentlig tenkt å teste ut den nye laminatstokken før bedding ble vurdert. Tanken er også å legge inn en del bly i fortreet under løpskanalen for at vekta og ballansen skal bli så lik som på jaktfeltbørsa som mulig. Dere som har erfaring med den fremre skruen/løpsskruen, ville dere har fjernet denne helt med ekstra vekt i fortreet, eller blir dette for mye "stress" for de andre bakerste skruene? Hvis rifla går greit når jeg får slept den ned i den nye stokken, så kommer jeg ikke til å bedde den, men man har jo sine funderinger rundt temaet og jeg regner med det blir gjordt. Ventetiden på å få stokk derfra var minimum 4 mnd nå, så jeg har god tid på å fundere. Skal vel være glad om man får den igjen før jul.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tar denne opp igjen.

Har nå funnet svaret på problemet jeg hadde tidligere angående presisjonen i min CZ Varmint. Det var ammoen. Med Fiocchi Maxac Soft lå en snittsamling på 60m på ca 30mm, mao ikke spesielt imponerende, men bedre enn CCI Std som hadde fluer på flere cm. Prøvde deretter Eley Subsonic HP, og skjøt samlinger i snitt på ca 15mm. Det er jeg godt fornøyd med. Men jeg synes prisen på Eley hulspiss var litt drøy (over 1 kr), hva er prisen på Eley Sub helmantel, og hvor kan jeg skaffe det?

Link to comment
Share on other sites

Kan være den lot'n som jeg har da? Vanligvis så hører jeg kun smekket fra stiften og treffet. Men med Eley Hollowpoint Subsonic xtra (tror det var navnet ja) så får jeg et lite *krak* i tillegg. Dette er vel og merke på kanskje 2-3 skudd i en pakke på 50.

Link to comment
Share on other sites

Som Kjell Olav sier:

 

Aldri hørt noe overlydssmell fra Eley Sub HP, ei heller fra RWS Sub HP. CCI std smeller opptil flere ggr per eske. Det er nok lot-avhengig for den forrige loten jeg hadde smalt aldri, denne smeller stadig, og jeg skvetter...

OGså fornøyd med presisjon fra Eley Sub, CCI std OK (OK ift. pris), jevnt bra - men det er "slengere" i eskene som bare ikke treffer med de andre

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...