Jump to content

Må linksskyttere ha linksbørse?


Lawman

Recommended Posts

Jeg er linksskytter, men har faktisk ingen linksvåpen. Det hadde sikkert vært en fordel med hevarm på venstre side, men det går faktisk ganske greit å ta venstrearmen over på høyre side også. Naturligvis blir ikke ladegrepet ved skulderen så raskt som en hurtig høyrehendt skytter, men jeg kan ikke si at jeg har følt dette som noe praktisk problem på jakt. Ofte er det også en fordel å senke våpenet ved ladegrep for å få bedre overblikk mv. Er det flere linksskyttere som bruker vanlige høyrevåpen, eller er det meg som er helt rar?

Link to comment
Share on other sites

Velkommen til kammeret :mrgreen:

 

Det er nok ikke du som er rar nei. En på jaktlaget jeg jakter på er linksskytter, han fikk links børse i 50 års gave, og det er ca 5 år siden hvis jeg ikke husker helt feil. han bruker fremdeles den gammle børsa som ikke er links noen ganger. Tror nok det er en vane sak.

Link to comment
Share on other sites

Det må man ikke på liv og død ha, men hvis du tar for deg f.eks. boltrifle, så får du jo hevarmen på feil side og det kan bli litt komplisert. Men trener du mye på å ta ladegrep, så blir du ikke så langt etter oss andre. Kanskje knapt noen forskjell i det hele tatt.....

 

Jeg har lagt merke til en på banen som skyter links med høyrevåpen, og han skyter og lader som bare pokker. Han bruker venstre hånda til å dra i sluttstykket. Bare slenger armen over hele rifla, og tar tak i hevarmen. Ser sjukt problematisk ut å få til på en fornuftig måte, men alt som skal til er trening og å komme inn i vanen. Akkurat som vi andre også må trene for å få til noe.

 

Jeg regner med at uttrykkene cast off osv. vil bli forskjellige fra et høyre våpen og links skytter, enn på et hørevåpen til en høyreskytter. Men jeg tror det uansett er bare vanen det går på.

Link to comment
Share on other sites

Skyter selv links,og har kun hatt høyrevåpen på jakt.

Drev aktivt med baneskyting i mange år,der brukte jeg en Sauer 200 STR links,det forenklet iallefall den aktivitet skyting.

Ser klart en fordel i å ha et linksvåpen hvis en skyter links,men utvalget av våpen har gjort til at jeg har havnet på et høyregevær.

I jaktsituasjon rekker en meget godt å lade om et høyrevåpen,ser bare litt kludret ut på skytebane.

Min siste investering var en Browning Bar 9,3 halvauto,litt for nysgjerrighetens skyld på auto,kaliber og funksjonalitet,samt den er lett og hendig.

Men skal jeg kjøpe meg en ny boltrifle,så blir det nok et linksgevær.

 

Lykke til i valget av et hav med våpen :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg er linksskytter selv og har ikke kunne tenkt meg et våpen med hevarm på feil side, men en på jaktlaget skyter links og bruker et våpen beregnet på høyrehendte, han bruker faktisk høyre hånd for å ta ladegrep :shock: , slipper da forskjeftet å holder opp børsa med venstrehånd på pistolgrepet.

 

Min svigerfar er også linksskytter (er for øvrig høyrehendt) og bruker våpen for høyrehendte, han bruker metoden med å slenge venstre hånd over rifla for å ta ladegrep. Tror ikke det er uvanlig at linksskyttere bruker våpen beregnet for høyrehendte, som i dette tilfelle er det da faktisk 2 av 3.

 

Men som kenneth32 skriver det har med trening å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Tja, problemet med å kjøpe linksvåpen er jo flere, men det beste er kanskje å bare ha det. Problemet er for det første at utvalget svært begrenset, særlig når jeg når skal ha en .375 H&H. For det andre bør man jo velge enten eller. Jeg har allerede mange std. høyrebørser, og da blir det litt rart å ha "litt av hvert". Antagelig best å holde seg til en variant, og da std. høyrebørser for mitt vedkommende... Halvauto er sef supert for de kaliber de er å få i, og for dem som liker disse børsene. Men i .375 H&H tror jeg boltrifle er å foretrekke, særlig mht. pris og presisjon ift. ei dobbeltrifle.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er links og skyter kun med rechts boltrifler, funker fint, holder fast grep med venstra, legger tommelen over til venstre side av børsa så den ikke blir kvesta av bolten og lader om med høyre idet jeg senker børsa litt. Skyter også halvauto AR15, det funker fint, men er en tendens til å få kruttgasser rett i fleisen ut fra låskassa.

Link to comment
Share on other sites

For meg er det uforståeleg kvifor linksskyttarar bruker høgrevåpen. Det er null problem å skaffe det ein treng av linksvåpen. Det er berre å bestille det ein treng, kanskje med litt lengre leveringstid, men det er tilgjengeleg. Eg skulle gjerne kosa meg med mauser og krag, men eg gidd ikkje å skyte med desse våpna fordi dei er rechts. På ei bane betyr det lite, men til jakt så betyr orienteringa noko. Den dagen høgreskyttarar begynner å skyte med linksrifler pga. at det er fordelaktig så skal eg gå med på at det er uproblematisk med linksskyttarar og høgrerifler, men ikkje før det. Men det skjer aldri :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg hater linksskyttere som nøyer seg med rechtbørser!

Er som om vi fortsatt skulle funnet oss i å måtte skrive med høyrehande selv om venstre er den som funker best. Produsenter som ikke greier å stille om utstyret sitt til å kjøre en serie speilvendt av og til, de fortjener ikke støtten de får av oss når vi kjøper produktene deres. Å kjøpe recht er å la seg tråkke på av høyere makter!!

 

Har selv jævlig lyst på Sako Finnlight, men de kan ha børsene sine i fred så lenge de ikke kan lage dem med hevearmen på "feilsida"! Eller Kimber for den saks skyld... Remington hadde for en tid tilbake (tror den er endret nå?) et fint banner på left-hand sida si, som skrek hvor seriøst de tok venstrehendte skyttere. På bildet undre skjøt riktig nok karen links, men har brukte ren høyreratta remington...

 

Enkelte kjøper recht fordi det er enklere å selge brukt etc, men kjøper du recht får du bare enda en grunn for å bli misfornøyd med børsa.

Link to comment
Share on other sites

Er linksskytter, tildligere brukte rechtrifle og brukte den på rett side, men fikk det ikke til med hagle, så jeg gikk over til linksvåpen. Og er en mer fornøyd skytter nå. Prøvde og kun bruke hagle i links og rifle i rech, men det ble aldri fornøyd med den løsningen.

 

Forbandelsen med å være linksskytter er at det er altfor lite våpen til oss på markede og det blir som regel et pristillegg når man kjøper våpen og at det er altfor lite bruktvåpen på markedet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter links. Brukte som ungdom fatterns Brno i 30-06. Han skyter rechts ,så hev armen var på gal side,men det virka,,, på et vis.

Jeg skjøt mitt første rådyr med den børsa.

Ble god til å ta lade grep den gale veien .

Sånn var det å skyte links den gangen.

Fikk min første links rifle i 1992 .Ei norsk rørlegger rifle med Remington kasse.

Ombygdt etter datidens mote.

Jeg var forlest på Våpen journalen .

Så det ble M70 sikring( Links) ,Timney avtrekk,Brown stokk og alt som var inn dengangen.

Var jeg fornøyd. Nei. På jakt brukte jeg fortsatt gubbens Bruno i 30-06.

 

Mine neste børser ble derfor K95 og Blaser BB 97.

Bolt rifler ville jeg rett

og slett ikke ha.

 

Først når jeg fikk en R93 I links ble jeg glad I bolt action børser.

 

Rørlegger børsa er nå pipa om til 308 satt på HS-Prescision stokk .Brukes til mengde trening i februar ,mars,april. Til det bruket fungerer den brukbart.

Den er aldri på jakt,

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes at de fleste som skyter links burde prøve en linksbørse og tenke på og investere i en.

Har både skytig med hevarm på høyere og venstere side,

før når jeg var mindere så skøyt jeg links med høyer sporter børse dette er noe av det værste jeg har vert bortig, fikk til og med gnagsår inne i hada på grunn av pistolgrepet.

 

Har også skytig løpende elg med høyere børse, dette er noe av det mere stressende jeg har gjort, tokk ladegrep med høyerehanda holdt børsa da med venstere, fikk mest flyt i det med og gjøre det på denne måten, men man må være kjapp. (ikke den beste serien jeg har skytig :mrgreen: )

 

Det anbefales og prøve en linksbørse, dette er som natt og dag.

Link to comment
Share on other sites

Melder meg på i denne tråden. Jeg tror ikke problemet med linksskyting med høyrerifler lar seg ikke trene bort helt, til det er en høyreboltrifle altfor dårlig designet i forhold til hvordan en linksskytter tross alt holder våpenet. Jeg er linksmann og prøvde å ta skarpskyttermerket i militæret en gang med en gammel høyremauser (bolt) pga at jeg ikke hadde personlig våpen med meg. Skarpskyttermerket er ikke vanskelig mtp presisjon for å si det slik, tror jeg hadde tatt det en 5-6 ganger med AG, men jeg hadde ingen sjanse pga at jeg ikke klarte å operere hevarmen raskt. Så nå som jeg etter mange år endelig er i markedet for en boltrifle, så skal jeg finne meg en links. Tror de fleste linksskyttere slapper bedre av på skytebanen med en slik, om de ikke på død og liv skal bevise et eller annet for seg selv og omverden (det er en frivillig sak). I tillegg kan man vel også argumentere for at i jakta er det et poeng å få skudd nr to i kammeret raskt for sikkerhetsskyld. Jeg startet en tråd her og fikk gode råd for noen uker siden, og tror jeg har snevret det inn til Remington 700 SPS Varmint og Savage 10FP. Sistnevnte har jaktdepotet, mens Varminten må vel finnes et annet sted. Jeg hadde planer om Howa, men de finnes ikke i Links, det samme fant jeg ut var tilfelle med Weatherby. Og siden jeg er familiemann, ikke gjerrig, men forsiktig, lette jeg i de lavere prisklasser etter en 308Win (har noen skudd liggende i NATO). Remington 700SPS er fin nok, men kun tilgjengelig i 30-06 som storvilt-linksrifle, og så vil jeg ha litt langt og tungt løp om mulig, osv, osv.

For å konkludere tror jeg at linksskyttere som hovedregel er best tjent med linksrifler, men jeg er enig i at utvalget av linksrifler kunne vært bedre. Vi er vel noe slikt som 10% av skytterne?

Til slutt husker jeg nå å ha lest et eller annet sted at det er sikkerhetsmessig bedre å skyte med en rifle med bolten "riktig vei" siden man har mindre skaderisiko ved hylsesprengning. Jeg vet ikke om dette er riktig, jeg kan ikke nok om rifler.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Skjøt med høyrebørse i mange år jeg, enda jeg er linksskytter. det gikk fint å tilte børsa litt og så ta ladegrep med venstrehånd. Men etter en stund ble man lei og skaffet seg ei linksbørse i stede. Skyter bedre med linksbørse, da jeg "kaver" litt mindre på standplass.

Link to comment
Share on other sites

Det var sterke ord. Men de er godt begrunnet vidre nedover inlegget.

 

Selvfølgelig kan det være enkelte som har en finurlig grunn til å velge motsatt av det som er normalt rett for en. De fleste av oss har rattet på venstresida i bilen, men posten og søppelkjørere etc har funnet det fornuftig å ha det på høyre i enkelte biler. Ingen regel uten unntak, men om "greier meg fint nok med rechtbørse" er tingen som gjør at de tar det valtet, så her jeg et velbegrunnet "hat" for dem.

Link to comment
Share on other sites

Her er i alle fall den lista jeg har brukt når jeg har kikket på linkstilbudet. Det er litt ymse, det har hittil vært til personlig bruk og mye er selvfølgelig ikke med. Tar forbehold om korrektheten, men det er rimelig ny-googlet alt sammen. Det er en eksport fra et regneark jeg har her, så lenkene fungerer ikke. Men jeg ser ikke noen umiddelbar god metode å laste opp regnearket i funksjonell stand:

 

http://picasaweb.google.com/lh/photo/o-5ZD6W0j2bGsXUJVQXKRg?feat=directlink

Link to comment
Share on other sites

Har skudd relativt mye med hevarm på feil side (M67) og det går ann å skyte fort slik også, men det største problemet for meg var at det ble større bevegelser i geværet og at det dermed tar litt lengre tid å finne blinken igjen enn med et links gevær.

 

For min del ble det "don't look back" etter at linksgeværet var i hus.

Link to comment
Share on other sites

Jeg befinner meg i den situasjonen at jeg er høyrehendt , men skyter links. Jeg har begge deler , både høyre og venstrebørser. Når jeg er høyrehendt så synes jeg det er utrolig plundrete å lade en links boltrifle. Kjøpte meg en Blaser D99 i vinter med høyreskjefte , eneste som ble gjort var å ta bort kinnstykket så passet den meg perfekt. Et linksskjefte koster 3500kr + ekstra , mens jeg har et skjefte som ble både billigere og lettere :wink:

 

Har en boltrifle som jeg jakter endel småvilt med , har aldri plaget meg at den er et høyrevåpen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg befinner meg i den situasjonen at jeg er høyrehendt , men skyter links. Jeg har begge deler , både høyre og venstrebørser. Når jeg er høyrehendt så synes jeg det er utrolig plundrete å lade en links boltrifle. Kjøpte meg en Blaser D99 i vinter med høyreskjefte , eneste som ble gjort var å ta bort kinnstykket så passet den meg perfekt. Et linksskjefte koster 3500kr + ekstra , mens jeg har et skjefte som ble både billigere og lettere :wink:

 

Har en boltrifle som jeg jakter endel småvilt med , har aldri plaget meg at den er et høyrevåpen.

 

Som jeg nevnte i innlegg to, så stiller du i den kategorien med postbud og søppeltømmere: sære behov, og er tilgitt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er høyrehendt, men skyter links pga. dominans på venstre øye. Jeg har kun linksvåpen, forutenom salongen som er halvautomat. Har selvfølgelig prøvd å skutt med recht, men synes det blir veldig klumsete og tungvint. Dette er vel kanskje en vanesak, men for meg har det vært naturlig å skyte links fra første gang jeg tok i ett våpen, selv om jeg er høyrehendt.

Om det er en genfeil vet jeg ikke, men jeg, min far, farfar og oldefar har alle skutt links selv om vi er/var høyrehendt :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er linksskyter og har en linksrifle og noen høyre rifler. Men jeg må si at det er mye mer naturlig å bruke en linksrifle på jakt enn en høyre rifle, selv om mann greier å opparbeide seg en viss ladeteknikk med hevarmen på andre siden. Kjøpte meg noen høyre våpen for noen år siden da de riflene jeg skulle ha dessverre ikke ble levert i links. Det som har vært spesielt er at noen amerikanske våpenfabrikker kunn har levert linksvåpen med lang låskasse for oss linksskyttere. Skulle man ha en amerikansk småvilt rifle i links, ja da sliter mann litt. Ser at utvalget for linksvåpen begynner å bli bedre nå og at enkelte våpenfabrikanter også fjerner linkstillegget og det er kjempeflott. Når jeg ligger og skyter med et høyre våpen går det rimelig greit, men sitter jeg og skyter blir det litt mer tungvindt. Skyting i benk med annlegg går også greit. Selv om man greier å opparbeide seg en viss lade og skyte teknikk med høyre våpen er det en ting som plager meg litt. Når jeg har rifla over skuldra slår hevarmskulen meg i ryggen og det kan bli litt plagsomt. Men skulle jeg ha gjort noen nye våpenvalg i dag har det nok kunn blitt linksrifler på meg.

Link to comment
Share on other sites

Ser dere bare på at et linksvåpen type jakt skal være raskt på skytebanen,eller har dere faktisk tenkt på at dette geværet blir det i hovedsak kun avfyrt ett skudd mot vilt under kontrollerte forhold ?

 

Det er ikke noe landskytterstevne og stang vi diskuterer !

 

Har ingen innvendinger mot at et linksvåpen er enklere å lade med for en linksskytter,men i praktisk jakt spiller det ingen rolle hvem side ladearmen sitter på,en vanlig jeger rekker ikke å se skuddreaksjon på et dyr fortere enn en rekker å lade et våpen med ladearm feil side.

 

Har felt snart hundre elg med et høyrevåpen (er links) og har til dags dato aldri mistet et dyr/skuddsjanse pga hevarm.

 

Støtter flere argumenter på denne tråden,men synes noen drar sin karakteristikk ovenfor linksskyttere med høyrevåpen litt lang ! (f.eks fat-dog)

Link to comment
Share on other sites

Har ingen innvendinger mot at et linksvåpen er enklere å lade med for en linksskytter,men i praktisk jakt spiller det ingen rolle hvem side ladearmen sitter på,en vanlig jeger rekker ikke å se skuddreaksjon på et dyr fortere enn en rekker å lade et våpen med ladearm feil side.

 

Har felt snart hundre elg med et høyrevåpen (er links) og har til dags dato aldri mistet et dyr/skuddsjanse pga hevarm.

Selvfølgelig spiller det en rolle- også i praktisk jakt. Om en sitter på en stubbe og venter på en elg har det nok i mange tilfeller lite å si- akkurat der og da :? Er en helt tverr :P og ikke vil innse at linksvåpen har store fordeler for en linksskytter, er det selvfølgelig godt mulig skyte med en vanlig børse for en linksskytter, ingen problemer det- jeg jaktet i mange år med børse med hevarm på "riktig" side......(men for rundt tyve år siden innså jeg faktisk realitetene...)

Det er fullt mulig å kjøre bil med rattet på feil side også, mange gjør faktisk det. Men om en venner seg til en bil med rattet på riktig side vil nok de aller fleste oppdage fordelene med dette... :wink: På samme vis er det også med børser....

Link to comment
Share on other sites

han bruker faktisk høyre hånd for å ta ladegrep :shock: , slipper da forskjeftet å holder opp børsa med venstrehånd på pistolgrepet.

 

Jeg er linksskytter og bruker denne metoden selv når jeg skyter med salongrifla, har skutt slik med den i 22 år nå og er rimelig innkjørt med dette, funker helt fint for meg..

Har linksrifle i cal.30-06 og ser fordelen med bolten på riktig side ja..

 

Med hagle doblet jeg vel treffprosenten da jeg kjøpte linksvåpen, dette pga. at jeg fikk en kolbe som er "vridd" riktig veg...

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen lov på at linksskyttere må ha linksbørse. Det er nok mest en vanesak.

En linksskytter kan nok gjøre like raske omladninger med en "vanlig" børse, bare h*n er vant med det :wink:

 

Jeg er høyremann, og har selv prøvd å skutt med linksbørsa til en kompis. Gikk overraskende bra til å være første gang jeg prøvde en linksbørse :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...