Jump to content

Portabel skytebenk (Buster benken™)


Gravningsmyhr

Recommended Posts

Buster benken™ :D

 

Har hatt lyst på en skytebenk som jeg kan ha liggende i bilen når jeg skal ut å skyte, Buster har lagd flere slike har jeg sett. Så jeg fikk hyret han inn til og lage en til meg, måtte skaffe benene selv fikk jeg beskjed om, plate kunne han skaffe. Så sagt så gjort, vi brukte benken hans som mal men la til 10cm på lengden.

 

Her måles det for harde livet

normal_Buster_bygger_benk1_%5B640x480%5D.JPG

 

Buster lager kiler

normal_Buster_bygger_benk2_%5B640x480%5D.JPG

 

Test montering av ben

normal_Buster_bygger_benk3_%5B640x480%5D.JPG

 

Kilene limes og benene skrues fast

normal_buster_bygger_benk5_%5B640x480%5D.JPG

 

 

Benken er klar til bruk

normal_buster_benken.JPG

 

Spesifikasjoner får Buster komme med :D

Link to comment
Share on other sites

ha liggende i bilen

Nå vet ikke jag hva Du har for bil men er de der beina demonterbare :?:

 

Ja, altså uten til å hva nødt til å bruke vinkelsliper. :oops:

 

Ser virkeligen interessant ut. Nå venter jag kun på at Buster skal få tørket svetten av nevene så han får tatt i bruk tastaturet :lol:

Link to comment
Share on other sites

:lol::lol:

Det er en fryd å se seg sjøl på bilder gitt, spesiellt når man arbeider........ :wink:

 

Tja. Matrialer......:

40mm benkeplate (anbefaler så tykk, for skikkelig skruefeste, og stabilitet)

Og 3 bein, justerbare. (KAN selvfølgelig erstattes av ett eller to justerbare. Iallefall ett bak, vil jeg anbefale, for varierende underlag og elevasjon.)

:wink:

Link to comment
Share on other sites

Nå vet ikke jag hva Du har for bil men er de der beina demonterbare :?:

 

Ja, altså uten til å hva nødt til å bruke vinkelsliper. :oops:

 

Beina kan skrues ut og inn, og kan taes helt ut, ved den svarte "skjøten" du ser på bildet. Men kortere enn det får du ikke uten å skru av hele beinet. Det KAN sikkert lages slik at man kan ta av hele beinet, men da må det modifiseres en del. (kappes, og sveises inn et skjøtestykke.) :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nå vet ikke jag hva Du har for bil men er de der beina demonterbare :?:

 

Ja, altså uten til å hva nødt til å bruke vinkelsliper. :oops:

 

På denne så går det ikke å ta av beina(uten bruk av skrutrekker). Men den går baki en std stasjonsvogn med beina på :D Har god plass baki L200 min :mrgreen:

 

Edit: Ser Buster rakk og svare før meg

Link to comment
Share on other sites

Se der ja, artig sak....Har planer om ein portabel benk eg også, men eg vil prøve å lage meg ein benk, som er lett og samtidig stabil og lett og demontere/montere..

Bra arbeid Buster`n.. Og misunner deg den flotte verkstaden, den skulle duge til mangt den der.. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

 

Likte veldig godt føttene - hvor kjøpes disse ?

 

Ikea har noen liknende, som er litt kleinere....... :wink:

 

Det er ikke så halvgæærne, og de kan skrues helt av, jeg bruker selv de beina til et bord jeg har skrudd sammen på terassen til å ha grillen på.....også koster de 25,- stk da.

Link to comment
Share on other sites

.....også koster de 25,- stk da.

 

 

Hmmmmm........SKEPTISK!! :lol:

Har hørt om noen som de har som koster ca. 200,-/stk, som er tilnærmet like disse som jeg har brukt, men med mindre diameter på festeplata, og spinklere i godset.

Husk at de bør vinkles utover for å virke i mot hverandre, og det bør de ha litt styrke for å tåle.

Men,.. mulig jeg tar feil...................det har jeg gjort maaaaange ganger! :wink:

Link to comment
Share on other sites

.....også koster de 25,- stk da.

 

 

Hmmmmm........SKEPTISK!! :lol:

 

Neinei.....dette er skikkelige saker....de er tilogmed laget i ekte metall! :D

 

Men for å være seriøs, jeg har samme variant på hobbyrommet også, benkeplate med disse beina under, funker fint som snus.

 

En ting skal dog sies, at metallkvaliteten på ikeaprodukter kan være noe tvilsom til tider.....jeg tror kanskje ikke jeg ville belaget meg på å kunne demontere og montere beina etter eget forgodtbefinnende, de gjengene tåler sikkert en montering, men ikke rutinemessig opp og igjenskruing.

Link to comment
Share on other sites

Har nettopp vært inne på IKEA sine sider, og tittet på dette beinet. Hvordan tar du det av da, ved å skru ut alle skruene?

Hmmm......kanskje jeg må krype til korset og gå inn på IKEA å ta en titt på dem............ :shock::shock: jeg haaaaaaater det stedet!!!! :?

Link to comment
Share on other sites

festeplata er skrudd fast i selve beinet, så det er bare å skru på selve beinet så kommer det av og du sitter igjen med bein i hånda og festeplate fortsatt skrudd fast i bordplata.

 

Til 25,- stk. kan du jo bare sette på 15-20 bein under bordet, så burde det jo bli stabilt :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Hadde benken hatt inntak for bein på begge sider kunne den blitt brukt av både links- og rechtsskyttere :)

 

Å du da!! :roll:

Altid er det noe mas med deg....... :lol:

Hvis du søker hos hjelpemiddelsentralen så får du sikkert støtte til en slik benk, så kan jeg lage en til deg vettu, i links...... :wink::mrgreen:

 

Alvor:

Benken er for smal til å lage kombi links/rex. Det blir liksom ikkenoe igjen bak der, MEN det er ingen problem å få en laget i links selvsagt.

Det er ikkenoe alternativ å kunne feste beina på begge sider, for de må festes på skrå-flater for å få bena til å vinkle litt ut, og disse limes. :|

Link to comment
Share on other sites

Jadda jadda - det sier du bare fordi du er arbeidssky det. Vil ikke hjelpe en jomfru i nød nei! Den e grei - har skrevet det opp i min sorte lille bok 8)

 

 

:mrgreen:

 

:shock::oops::oops:

Selvsagt skal jeg hjelpe deg, sunshine!! Jeg vil da ikke havne i svarteboka!

Trodde du bare kverulerte litt jeg da......

Hvis du vil ha en slik benk så skal jeg da selvsagt gjøre det står i min makt for å hjelpe en fager jomfru i nød skal vite, men det er vanskelig å lage en kombi.

Det som KAN gjøres, er å lage den en smule bredere (lime på plata så den blir bredere), og da kan det taes ut på begge sider bak. :wink:

Link to comment
Share on other sites

For de som gjerne vil skyte feil vei :wink:, eller for hvem som helst, kan det være et alternativ å lage benken i samme format som de betongbenkene som brukes i BR.

IMG_1209.jpg

(Jeg fant et bilde som lå ute, og håper på at herren på bildet tillater visningen til glede for alle venstreskyttere :wink: )

Det er litt uvant å bruke sånn med en gang, men bra! Jeg har en sånn under ombygging. Denne er laget av tre sammenlimte 21mm x-finerplater- og formen er ca de benkene som står på banen på Meheia- og da selvfølgelig tilpassa min gamle Pajero.

Jeg hadde først en kryssfinerløsning til bein, men vil gjerne få til en løsning med bein som er raskere å montere, og mer stabil. Jeg har noen slike bein som Arild bruker liggende så jeg får prøve de. Skulle helst hatt noe som er helt vaklefritt så jeg grubler litt på måter å løse det på.

 

Jeg har jo brukt en "hybel"-løsning av en benk en stund, type firkanta kasse med hull i hjørnet og den er dønn stabil, men den funker ikke like bra når det ligger noen med grovt ved siden av. Da er de som å sitte i en sub-høytaler.. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Det aller enkleste er jo selvsagt å skjære til for begge sider så slipper man å skru bein i hytt og gevær :)

 

Det som KAN gjøres, er å lage den en smule bredere (lime på plata så den blir bredere), og da kan det taes ut på begge sider bak. :wink:

 

:lol::lol::lol:

Har du vært en tur i vinkjellen igjen nå da.........tsk, tsk, tsk.... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 9 months later...
  • 3 weeks later...
  • 5 months later...

noen som har bygget benk med bein fra ikea? ser der nevens noen bein som kan løsnes lett fra festeplata. erfaringer?

 

Dersom noen har bygget å på bein fra ikea, hvilke bein? hvordan er dere fornøyd?

 

skal bygge en slik selv og ser heller ikke bort fra at Sørlandet Benskytterklubb kommer til å lage ett knippe benker...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
  • 2 months later...

Eg har tidligere kjøpt ei bordplate og bein(justerbare) fra Ikea som eg har mekka sammen til en skytebenk.

 

Kappa utav ene hjørnet og skrudde på festeplatene til beina. Desse beina har en 8mm boltstubbe som skal festes i desse platene.

Fungerer helt greitt,men ha tunga rett i munnen og bruk forsiktighet når dere skrur fast beina fra gang til gang,da en kan lett ødelegge gjengene ved å skru de skeivt inn pga lengda og tyngda på sjølve beina.

Kan gjøres stødigere ved diverse støttestag/forsterkninger om ønskeligt.

 

Link til bordplate:http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/60136557/

Link til just. ben: http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/60105301/

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...