Jump to content

"Starte" med villsau. Hva må til?


Enzo

Recommended Posts

Hei!

Fra tid til annen får man noen mer eller mindre gjennomtenkte innfall. Denne gangen har min samboer og jeg funnet ut at vi har lyst til å starte med villsau. Vel, starte og starte fru Blom. Dette er tenkt helt på hobbybasis. Vi er begge glade i dyr og syns det hadde vært artig å kunne ha et par villsau gående som kunne gitt oss noen lam i avkastning hver høst.

Situasjonen er at vi har noe eiendom på øya Hitra i Sør-Trøndelag. Blant annet dette området som i utgangspunktet ikke kan brukes til noe som helst:

Utsnitt_nesset.JPG

 

Etter en rask oppmåling på skjemen fra kartet på 1881.no har jeg kommet frem til at arealet er på ca. 42daa. Nå vet jeg ikke hvor nøyaktig målestokken der er, men det er det beste estimatet jeg har foreløpig. Turkartet i 1:50 000 ble litt i minste laget å måle på. Jeg har et større kart som jeg kan kontrollere i mot, men ikke for hånden. Så vi sier ca. 40daa inntil jeg har fått dobbeltsjekket dette.

 

Vi har sett for oss å lage et gjerde der den røde streken går, det er liksom et naturlig skille og da får de med seg en liten eng. Forøvrig består terrenget av lyng, furu, noen bjørkespirer og andre buskevekster.

 

Vi har ikke annen erfaring med husdyrhold enn hest, hund og katt og lurer derfor på følgende:

God eller dårlig idè?

Mattilsynet ønsker sikkert å vite om dette, hvordan søker man?

Hvor får man evt. kjøpt et par søyer?

Hvilken tid på året er det best å evt. sette ut sauene?

Hva trengs av tilleggsforing?

Det er ingen tilgang til drikkevann på nesset så dette må bæres frem, i alle fall om vinteren. Hvor mye vann trenger de?

Er arealet stortnok for et par dyr?

Kan man ha en vær også, eller bør man leie inn en sjarmør til parringstiden?

Hva krever de av stell og tilsyn. Vi bor i Trondheim men er stort sett utover hver helg fra vår til vinter. Utover det mer sporadisk. Men foreldrene mine bor på gården og kan ha et oppsyn til dyrene til daglig.

Kan man slakte selv? Vi er begge jegre så vi ser ikke mørkt på det. Eller er det blitt så strengt med slike ting at det må settes bort?

Hvor mye jobb er det egentlig?

Andre ting vi bør tenke på?

 

Imøteser alle innspill, kommentarer og gode råd!

Hilsen Enzo.

Link to comment
Share on other sites

Så et program på tv for en bitte liten stund siden hvor han som driver dyreparken i kristansand ble presentert. En stor del av programmet dreide seg nettop om at de hadde villsau gående fritt ute på en øy. (hentet de inn om vinteren) Virket som en trivelig fyr og du finner troig ikke bedre kompetanse. Bør gå greit å finne med litt nettsøk

Link to comment
Share on other sites

Hei Enzo. Du kan ringe fadern - han har holdt på med villsau noen år nå, og kan sikkert svare på det meste. Send en PM om det er intr.

 

PS: vi har både slakta selv og tatt tilbake fra slaktehuset - er utrolig godt kjøtt. Egner seg fantastisk godt til pinnekjøtt.

Link to comment
Share on other sites

Begynn med å ta en prat med Mattilsynet. De skal godkjenne drifta og beitet. Når det er snakk om dyr som skal gå på helårsbeite, vil de sette en grense for hvor mange dyr dere kan ha der. 42 daa er ikke allverden, og dermed begrenser det seg sjøl. Kanskje kan dere strekke det litt hvis dere gir vinterfôring. De vil også måtte godkjenne oppstart av nytt dyrehold og flytting av hundyr.

 

Prøv å få tak i livdyr lokalt, fortrinnsvis til høsten. Søyelam og evt et værlam - ikke nødvendigvis første høsten, de fleste som driver med gammelnorsk sau parer ikke lamma. Væren bør dere nok ha sjøl, noe utpreget dyretransport mellom besetninger er ikke direkte godt likt i disse tider... Likeledes må dere uthøre om dere går klar av kompetansekravet som er kommet inn nå, i verste fall må dere gjennom et kurs i dyrevelferd.

 

Slakting har jeg funnet ut er klart enklest å ta gjennom Nortura. Leverer dyra på slaktebilen, får de pent og pynterlig partert i en liten eske. Har slakta mye rart opp gjennom tiden, men jeg klarer rett og slett ikke å konkurrere med profesjonelle slakterier på verken pris eller kvalitet...

 

Et litt kritisk spørsmål er hvem dyreholdet skal registreres på. Driver foreldrene dine gårdsdrift og er tilskuddsberettiget, vil det være en stor fordel å registrere dyreholdet på dem, både praktisk og økonomisk. 20.000 i omsetning klarer du neppe på 42 dekar med villsau...

 

Glemte kanskje det viktigste jeg tenkte å skrive... Å starte med villsau er en god idè hvis dere har tenkt å drive det seriøst. Det er en dårlig idè hvis dere går lei om et par års tid, og lar dyra gå for lut og kaldt vann...

Link to comment
Share on other sites

Hehe artig Flashman, gleder meg til fortsettelsen jeg også. Kommer det sau på nesset så skal jeg love å holde deg oppdatert med bilder.

 

Det har jo kommet en del gode tips så langt, takk skal dere ha.

Sjekka ut norgeibilder.no, ser ut som 42daa var litt optimistisk men det er i hvertfall i nærheten av 40. I følge vilsau.no så regner man 15-20daa pr. søye. Og det holder jo til 2 stk som vi hadde i tankene.

Om vegetasjon står det:

Villsauen beiter på lyng, lav, einer, porsj, diverse grasvekster, tang og tare. Det er en stor fordel at dyra har tilgang til strandlinje slik at de kan skaffe seg tilgang til mineraler gjennom tang og tare og andre vekster i strandsonen.
Nærmere kommer man ikke.

 

hyperlink: Genialt! Jeg skal prøve å sjekke ut litt på egenhånd først, men går det helt i stå så tar jeg kontakt!

 

Jibrag: Jeg er glad du skrev det siste der. Viktig poeng. Finner vi ut at vi skal investere tid og penger i dette så gjør vi det 100%. Akkurat som om det var en ny hund eller katt. Dyrevelferd er elementært for oss.

Gården har ikke vært drevet på, tja fåglarna vet hvor mange år og består stort sett av utmark. Så det er dårlig med tilskudd. Omsetning? Nei, som sagt så har vi sett for oss et par søyer som kan gi oss en 2-4 lam hver høst. Som hyperlink sier, perfekt pinnekjøtt! Har smakt det ved et par anledninger og bedre blir det faktisk ikke.

 

Flere tips der ute?

Link to comment
Share on other sites

Så lenge det er snakk om kun 2 sauer trenger dere ikke tilatelse fra mattilsynet, dyrene vil da bli sett på som kjæledyr.

 

Når det gjelder slakting så kan dere gjøre det selv om kjøttet skal brukes av dere selv, ved salg er det mer byråkrati rundt det (må ok innom slakteri).

 

Arealet på 42 mål er mer enn stort nok for 2 sauer, men til vinterfor trenger dere noe høy eller lignende. Villsauen er ganske så nøysom, og den kan gå ute hele året.

 

Det er ikke noe problem med å ha en vær sammen med 2 søyer, men ta da ut lammene så det ikke blir innavl.

 

Beste tid for å sette dem ut er våren eller tidligsommer (før 1. juli), da blir de robuste og fine før vinteren kommer (om dere kjøper ungdyr).

 

For kjøp kan dere søke på nett, det er alltid noen til salgs. Ett vennepar av meg hadde 10 stk, men de er dessverre solgt allerede.

 

Lykke til !!!

 

.

Link to comment
Share on other sites

Hei MacJoJo, takk for tilbakemeldingen. Det var jo akkurat den informasjonen vi trengte.

 

Da har vi bestemt oss for å skaffe oss 3 stk. nye kjæledyr. To søyer og en vær av typen Gammelnorsk sau, eller villsau om du vil.

Arbeidet med å sette opp gjerde starter om to uker når vi skal utover neste gang. I mellomtiden skal vi undersøke hvor vi kan få tak i sauer. Tror ikke det skal bli noe problem da det vistnok er flere som driver med villsau både på Hitra og Frøya. Men om det er noen som vet av sauer i Trøndelagsområdet så rop ut.

 

Takk for alle bidrag!

Bilder og fortellinger kommer senere.

Link to comment
Share on other sites

Ville vært veldig skeptisk til å gå utenom kontakt med Mattilsynet. Det er byråkratiets høyborg, men det er også plankekjøring når det er snakk om oppstart av et dyrehold i denne skala. At det er snakk om et hobbydyrehold har faktisk ikke noe med saken å gjøre, da alt småfehold skal registreres og dyra skal være forskriftsmessig merka. Først og fremst i forhold til sjukdomsutbrudd. For noen år tilbake ble det kjørt en storaksjon mot mædi i Trøndelag, i disse tider er smittsom fotråte og blåtunge påvist sør i landet - uregistrerte hobbydyrehold utgjør faktisk en risiko i forhold til slike situasjoner.

Link to comment
Share on other sites

har gådd med samme ideen selv,men jeg måtte til matilsynet,siden min far driver gården jeg skulle ha sauene på,og at han driver med sau.trenger ikke gå til mattilsynet hvis dere ikke har/hatt sauer der fra før.

 

obs.(ellers er det et problem å få lov innføre sauer fra et annet fylke enn der man bor.)

Link to comment
Share on other sites

Berre ein liten tanke. Kan vere smart å sette opp eit lite skur eller liknande. Sjølv om dette er hardføre dyr som klara seg bra ute, so sette dei nok pris på å søke litt ly når vinterstormane på Hitra står på som verst.

Gjerne vere enkle greier, so lenge det gjer tak over hovudet og litt ly mot vinden. Og sørg for at det er ein plass som går an å holde nokonlunde rein og som ikkje berre blir gjørmehol.

Link to comment
Share on other sites

http://www.lovdata.no/for/sf/ld/xd-20050218-0160.html

 

"§ 18. Unntak fra kravet om tjenlig oppholdsrom - utedrift

 

Ved tillatelse til utedrift etter forskrifter 20. november 1976 nr. 2 om unntak fra plikten til å sørge for oppholdsrom for dyr, skal bestemmelsene i denne forskriften med unntak for § 10 - § 17 og § 27, være oppfylt.

 

Dyretallet skal tilpasses beitegrunnlaget. Eier eller annen med ansvar for dyrene skal ha mulighet til raskt å skaffe tilstrekkelig og egnet fôr i tilfelle situasjoner der beitet ikke gir tilstrekkelig næring. Det skal etableres fôringsplass som gjør det mulig å fôre dyrene på en god måte.

 

Terreng og vegetasjon skal gi tilstrekkelig ly, og dyrene skal ha beskyttende ullfell i den kalde årstider.

 

Det skal etableres innhengning som gjør det mulig å samle dyrene. Dyrene skal samles når det er nødvendig av dyrevernmessige hensyn, og minimum vår og høst for kontroll, merking, napping og klipping av ull, nødvendig parasittbehandling, o.l.

 

Paring skal skje slik at lamming og kjeing kan forekomme når beite- og klimaforhold er gunstige. Tilsynet skal intensiveres før og under lamming.

 

Mattilsynet - distriktskontoret skal på anmodning bli varslet før tilsyn med eller samling av skal utføres, og eier eller annen som ser etter dyrene for denne, skal sørge for transport."

Link to comment
Share on other sites

Det du kan gjøre er å gå ned til Mattilsynet og snakke litt med dem, de kan veilede deg gjennom et skjema som du må fylle ut... Kravet er ca. 20 daa pr. sau uten tillegsfor... Når du skal kjøpe inn dyr må du kjøpe fra kun en besettbing pga. smittefare.. Når det gjeller vær så er det vanlig å ta inn en ny vær uten noe som helst slektskap med søyene hvert år...

 

Det var litt kort fortalt, de vil forklare nærmere på mattilsynet..

 

Var i dine sko en gang jeg okså å jeg klarte meg fint! :D Lykke til med dyreholdet!

Link to comment
Share on other sites

Få sauan ut så fort som mulig, da graset ikkje bør bli for gammalt før det blir beita...

 

Å viss sei skal inn om vinteren, begynn tidlig...

Har måtte sprunge i 2 mnd for å få inn ein flokk på 50...

Å ha eit høgt gjerde.. Rekorden her heime er 220 med to meter tilløp...

 

Men som sagt tidligere i tråden, eit fantastisk kjøt..

Har omvendt nokon som ikkje kunne fordra sauekjøt..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ja her har det kommet mer informasjon siden sist ser jeg, det er bra.

Jeg kommer til å kontakte Mattilsynet på tirsdagen for å få vite litt mer om veien videre. Selv om dette er ment som et hobbydyrehold så skal alt selvfølgelig gå riktig for seg.

 

Takk for linken Jibrag, nyttig lesning.

 

Ekstra ly i form av skur eller hus er vel ikke påkrevd for villsau og tamrein. Men er det anbefalt? Terrenget i seg selv er relativt godt skjermende slik jeg ser det. Men hvis de trives bedre med et lite skur å krype inn i under det værste været så skal de få det. Hva er din erfarig halljarn som har/har hatt villsau på Frøya (går jeg utifra) som er en del mer værhardt enn Hitra? (Den beste skjermen for vær og vind for oss på Hitra er jo Frøya :wink: )

 

En annen ting jeg ikke blir helt klok på er dette om man skal la væren gå sammen med søyene hele året eller ikke? Jeg leser at det er litt forskjellig praksis på dette. For å tilstrebe lamming om våren er det vel best å lage en egen innhegning til væren utenom parringstiden? Eller styrer de dette selv? Imøteser erfaringer og synspunkter på dette.

 

Fortsettelse følger.

Link to comment
Share on other sites

Kjenner ei som driver med gammelnorsk sau litt lenger nord, og der har det vært litt problemer med lamming til "alle årets tider" når værene har blitt gående fritt sammen med søyene. Normalt sett skal de regulere dette sjøl, men tydeligvis fungerer det ikke like bra i praksis. Tror jeg ville ha satsa på å holde væren unna fra f.eks tidlig september til ca 1.desember. Da vil du få lamming omtrent 1.mai. Muligens burde du ha enda mer is i magen - ser for meg at det optimale tidspunktet for sau som går ute hele året er omtrent akkurat når det begynner å bli brukelig grønt ute, men det er mulig det holder med 1.mai der ute...

Link to comment
Share on other sites

Ekstra ly i form av skur eller hus er vel ikke påkrevd for villsau og tamrein. Men er det anbefalt? Terrenget i seg selv er relativt godt skjermende slik jeg ser det. Men hvis de trives bedre med et lite skur å krype inn i under det værste været så skal de få det.

 

Mattilsynet stengte drifta av villsau på ei øy her i nord for noen år siden. byråkratiet mente han måtte bygge noe skjul for dyrene. Det var i samme skala som du snakker om. Han drev i mange år og brukte sauene som turistattrasjon før mattilsynet fikk snusen i den "ulovelige" driften.

Link to comment
Share on other sites

1.desember. Da vil du få lamming omtrent 1.mai. Muligens burde du ha enda mer is i magen - ser for meg at det optimale tidspunktet for sau som går ute hele året er omtrent akkurat når det begynner å bli brukelig grønt ute, men det er mulig det holder med 1.mai der ute...

 

hvis sauene blir parret 1 des vil lammene komme i midten av april.ville nok ventet med å slippe inn væren til i romjula på utegangere.....

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke noen problem med været for villsauene...

 

Det er krav på le viss det ikke er naturlig le i form av trær, berg eller lignene. Når det gjellder væren så har jeg den inn til sauene 1. desember og tar den ut på denne tiden, da har den gjort jobben sin! :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har noen villsau ute på ei øy her, og arealkravet pr dyr er 15 mål.

Jeg har væren der ute hele året, og lamminga har starta ca 8 april hvert år.

Har aldri vert problem med at væren går sammen med søyene, dette har gått helt fint.

Øya jeg har sau på er godt bevokst med både lauv og barskog, men også noe lyng.

 

På vinteren forer jeg dem med høyballer hvis det er mye snø på bakken, og dette har jeg laga et lite enkelt tak for med en forhekk.

 

image9.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hei Egil, flott å få litt bilder inn i tråden. Så langt har det vært mye prat og lite ull.

 

Dere som har gjerde i strandsonen, hvor langt ned i fjæra må jeg strekke gjerdet? Skjønner at jeg må ta høyde for langfjære altså, men gidder sauen å vasse rundt slik at jeg må ta det et stykke uti sjøen?

Link to comment
Share on other sites

Det jeg har sett er at sauene går ikke utti sjøen frivillig, de kan hvis de blir jaget, men har du gjærdet ut til nederste fjære er det liten sjangs at de stikker av.

Problemet med netting i sjøen er at den går full med tang og annet som kommer rekende.

Jeg har jo mine på ei øy og er således fri for sånne problemer.

Mulig det kan løses med noe som flyter opp og er fortøyd... :idea:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...