Jump to content

gjelder ikke reglene for alle??


bob lee swagger

Recommended Posts

Hei.

 

Titt i denne linken, der ligger saken alt.

viewtopic.php?f=59&t=2417&p=210412#p210412

 

Men å debbatere det kan vi jo gjøre her.:)

Det er vel opplest og vedtatt, at om vi hadde gjort noe sånt, så hadde vi fått "Onkel" på nakken relativt fort, uten tvil! Så enhver burde nok være flink til å holde styr på patronene sine! Så slipper man pes med "Onkel"

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

reglene gjelder desverre ikke for alle. '

 

når politiet gjør ting som er brudd på våpenloven osv så blir det feid unna

feks saken om politimann som solgte ammo som var beslaglagt (dette var vel egentlig underslag?) saka ble bagatellisert av politiet.

 

og motsetningen er saken hvor en ammo samler ble straffeforfulgt for å selge noen pakker ammo til noen som haddevåpenkort osv....

Link to comment
Share on other sites

:!: Synes det blåses opp altfor mye om dette her... Tipper det ikke er NOEN skyttere her som ikke har mistet ammo på skytebana / i terrenget!

Det er av og til UMULIG å finne enkelte skudd som lurer seg bort.

Og hvis det foregår mye trening med tjenestevåpen på baner med mye snø vil det alltid snike seg unna noen skarpe skudd. Denne formen for uvørenhet med ammo har vel pågått siden enhetspatronen ble oppfunnet. Jeg har også i min barndom funnet utrolig mange skarpe skudd på nærmeste militærleir uten å ha tatt noen skade av det!

Tipper at det bare vil bringe mer problemer med seg å blåse opp sånne bagateller!! Vi skyttere er vel neppe tjent med å ha egen logg for hvert skudd som vi har med oss?

Og eventuelt en som kan bevitne at alle skudd brukes?

Nei, la bagateller FORBLI bagateller og ikke haus opp om saken bare fordi 'politiet' tilfeldigvis er den uheldige denne gangen! :?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

hva hadde skjedd hvis en jeger\ skytter hadde somlet sånn med ammo som politiet gjør i denne saken her?? [...]

 

Antekelig ingenting. Kan ikke huske en eneste sak der noen har fått trøbbel, eller det har blitt en sak av det. Når det har blitt funnet en skarp haglepatron på fjellet eller en riflepatron i elg-skogen.... Og slikt skjer jo hele tiden, at en patron eller 3-4 blir liggende igjen i skogen

Link to comment
Share on other sites

Reglene gjeld nok for alle. Men praksisen rundt dette blir ofte litt problematisk, når dei som håndhever desse reglene står plutselig å vasser i dritten sjølv. Men eg vil vel tru at sånt problem er ikkje å møte på alle skytebaner der politiet har skutt.

Og politiet av alle burde gå fram som et godt eksempel, og sånt skal ikkje skje.

 

Alle som skyter har ei plikt til å både samle opp tomhylser og skarpe skudd og legge dette på plass, der det skal være. Det skal ikkje ligge å flyte rundom standplass, etter ein har skutt.

Link to comment
Share on other sites

faktisk en i pistolklubben der jeg skyter som mistet våpen kortet for og ha forsømt patronene som det sto i brevet fra onkel.

det er skarpe skudd de hiver rundt. det er jo ikke så lenge siden en samler blei tatt for og ha solgt patroner på qxl, med andre ord er det forbutt og selge ammo men man kan gå og pelle opp politi ammo der de trener. det ble funnet 70 skudd denne gangen men det står også at andeby pistol klubb har måttet rydde opp skarpe skudd etter politiet i flere år!!!

politiet ville jo ikke engang at tønsbergs blad skulle gi ut saken.

har selv skutt praktisk og ser ikke at det skal være så vanskelig og få med seg patronene hjem selv om det er snø.

en og annen patron kunne jo ha hvert forsvart men når i flere år er en bunke med skudd etter vær trening sier det noe om våpenkunskapen i politiet

Link to comment
Share on other sites

:oops: Sist jeg mistet et skudd var på felten til NOP Dal i fjord... Det var en .22 som datt ned i mellomrommet på en pall som ble brukt som underlag på liggende skyting..

Jeg tok ikke sjansen på å forlange å få avlyst stevnet pga skarp ammo på avveie! :twisted:

 

Jeg GÅR ut fra at disse 70 skarpe skuddene ikke kom fra samme person på en enkelt treningstur.. 70 patroner fordelt på endel tjenestemenn i løpet av et vinterhalvår er ikke akkurat mye...

 

Men å bruke hodet er vel oppskrytt! :roll:

Link to comment
Share on other sites

Der jeg pleier å gå tur med hundene og skyter litt rifle, ligger det en skytebane som Politiet bruker. Ifjor skøyt de ca 1,5 milijoner skudd på den banen, å det var ikke mye skarpe skudd igjen etter dem. Men det var noen tomhylser :D

Men når noen finner skarpe skudd, kan man ikke da bare putte dem i lomma? er jo ikke nødt til å si ifra til media?

 

litt off topic, veit dere hva som er morro å lime fast foran på 5,5 kulene til luftrifla?........ Tennhetter.

 

God Påske allesammen :D (også til dere som bruker Pardini)

Link to comment
Share on other sites

selvfølgelig er man ikke nødt til å nevne det når det ligger skarp ammunisjon igjen etter politiet.

jeg har funnet skarp ammunisjon etter politiet jeg og. men det var 1 patron eller to.....

det ligger også ammunisjon etter forsvaret.

det ligger også ammunisjon etter jegere på skytebaner.

 

MEN: politiet er troende til å lage en masse problemer for deg om du glemmer en pakke skudd på standplass eller andre slike ting, derfor serjegingen grunn til å forbigå politiets skjødesløse omgang med skarp ammunisjon i stillhet å bare fjerne de(slik jeg ville gjort med feks forsvarets eller jegeres "etterlatenskaper")

Link to comment
Share on other sites

På den skytebana jeg "hører" til, , er Politiet ikke lenger ønsket pga. manglende sikkerhet. Flere ganger har Politiet forlatt standplass og glemt å ta med seg ammo. En gang jeg kom for å skyte, traff jeg på noen guttunger på standplass som var der for å samle tomhylser. På standplassen lå der bl. annet flere MP5, løse magasiner, og mange hundre skarpe skudd. De blåkledde satt inne i stua på skytterhuset og drakk kaffi. En gang tok en tillitsvalgt i skytterlaget og fjernet både våpen og ammo fra standplass, mens Politiet hadde kaffipausa si. For å si det mildt, så ble det litt røre når de kom på standplass etter kaffeslaberaset.

 

kammerlader

Link to comment
Share on other sites

Er vel litt forskjell på oss politi eller ikke, Men så klart det blir oppstyr med media hvis dem får kloa i noe som har skjedd i denne saken. Trener og på en bane som politiet benytter til trening,Har og skjedd at vi har skutt sammen,Dette har egentlig ikke vært noe problem. En skal vel ikke gjøre det til en kamp mot politiet, Trur vi egentlig har en fordel på vinteren der vi driver, Da er da bana brøyta opp og fint og skyte.Og når dem har terminfesta trening så lar vi dem drive i fred, Men ellers så stiller vi på lik linje.Men er ikke alle innen etaten som skjønner at det er en verden uten om dem.Men storparten har skjønt at oppførsel hjelper sjøl om du har uniform.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

For en tid tilbake kjørte kona og jeg etter en politibil opp på Ski storsenter. På taket av politibilen lå en pistol i taske.. Jeg ringte da til politimesteren i Follo og lurte på hva slags rutiner de hadde med våpna sine. Fikk da et bryskt svar tilbake at alle kunne jo glemme. Hadde det hvert meg så hadde jeg mistet våpna mine pr. omgående. Så folkens, det er forskell på Kong Salomon og Jørgen hattemaker. Her er det mye og ta tak i, det er bare det at og klage på dem er som og skvette vann på gåsa. Desverre. :evil:

Link to comment
Share on other sites

Reglar er reglar og dei skal vi følge. Klart det. Men syns dette verkar for å vere endå ein "ta politiet tråd".

Regelbrudd, feil og tabber fins i alle grupperingar. Ein kan sjølvsagt trekke fram skremmande eksempel om både den eine og andre gjengen i det evinnelige. Skulle vi samle lynsjemobben og tenne faklane kvar gong slikt skjer, er det nok snart berre vi perfekte kammer-brukerane som kan få eige og bruke våpen.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig, men det værste er at det faen meg er jegere her inne som har sympati for dette...[...] snakk om å grave grav!

 

nei sånn rent objektivt sett så er vel det beste om alle skyteforum også er "fyttihe***te å teite snuten er ass"-forum... Eller kanskje ikke :roll:

 

En neve skarpe skudd i snøen etter en hel vinter med skyting er ingen stor sak, selv om det selvsagt er litt artig å kunne ta politiet på noe (også retferdiggjør det liksom det apparatet i kjelleren og bilturene med styrepils). Å blande inn "ravntindsaken" og oppbevaring av ammunisjon blir litt søkt, er vel ingen som tror at det er snakk om "oppbevaring" når patroner mistes i snøen?

Link to comment
Share on other sites

Hva er problemet? Det er vel hittil ingen jegere heller som har fått bot for å rote bort ammo undet skytetrening :?:

 

Vinterstid, med hansker, kuldegrader, mye snø, bøttevis med bittesmå 9mm patroner tilgjengelig. Er dert noen her på kammeret som ikke ville mistet en eller fem i snøen?

 

Og hvem gidder å avbryte treningen for å lete etter noe sånt? Jeg skyter selv med MP5 i heimevernet og disse patronene har ingen verdi for meg i det heletatt. I snøen blir det uansett som å finne nåla i høystakken.

 

Det blir litt annerledes med en hjemmeladet storviltpatron. Den betyr så mye mer for oss. Vi graver jo oss ned til barmark uansett snømengde bare for tomhylsa :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes heller ikke at dette er noen stor sak, men det er verdt å tenke over at angående oppbevaring så er hovedregelen at den som innehar skytevåpen, våpendeler eller ammunisjon, plikter å oppbevare gjenstandene slik at uvedkommende ikke får adgang til dem. Når så ikke skjedde - og vanskelig kunne skje - i Ravntinds tilfelle, men så åpenbart skjedde i tilfellet Onkels skytetrening så er det et paradoks at det ene er en ikke-sak, mens det andre ender opp med en tingrettsdom og våpenbeslag (om enn midlertidig).

 

Forøvrig er det verdt å merke seg at etter våpenlovens §3 så regnes "prosjektiler av enhver art bestemt for utskyting eller utsending ved de i § 1 nevnte skytevåpen" som ammunisjon. Man plikter i prinsippet å ha kontroll på disse også etter at de har forlatt våpenløpet, men hvor mange er det som gjør det? Skamme seg!

Link to comment
Share on other sites

Skremmende lesning det her, at patroner ikke har noe verdi for enkelte!

At man i det hele tatt ikke gidder leite etter dem, eller misforstår jeg noe her?

Tenkt på at barn kan finne dem? Sier vel kanskje noe om holdninger!

 

Sako_35

 

Jeg vet ingenting om hvordan politiet trener, men for min del, så har jeg blandt annet vært med på nattskyting i Giskås skytefelt vinterstid. Hvis du mister en 7,62patron i 50cm løssnø om natten, så har du mistet den.

 

Enda vanskeligere å holde styr på 9mm pistolpatroner. Vi står kanskje på en myr med mp5, og trener på hurtig ild mot pappfigurer... får forkiling, nytt ladegrep.. oops der for det en skarp patron i snøen. Ildopphør, tøm våpen-kontroller, alle fram for å se om vi har drept fienden, alle untatt Sako_35 som heller vil grave i snøen etter en 9mm patron. Beklager, men jeg tror deg ikke!. Kanskje hadde jeg også lett i noen sekunder i tilfelle den var enkel å finne, men jeg hadde sovet like godt om natta hvis jeg ikke fant den.

 

Vi kan alltids være skinnhellige og prektige her på forumet, men det er forskjell på å være utkommandert på øvelse, og det å drive med skyting fordi vi elsker det.

Link to comment
Share on other sites

Har ingenting med prektighet å gjøre, kun ansvarlighet! Er man på en skytebane der barn kan frekventere bør man forvente at man i allefall gjør et forsøk på å finne igjen patronene som man mister! Skyttefelt er vel kanskje noe helt annet ja! Og ja, jeg har mistet patroner som så mange andre, men har gjort forsøk på å finne de igjen ja!

 

 

 

Ha en fortsatt fin påske! :)

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

[

Jeg vet ingenting om hvordan politiet trener, men for min del, så har jeg blandt annet vært med på nattskyting i Giskås skytefelt vinterstid. Hvis du mister en 7,62patron i 50cm løssnø om natten, så har du mistet den.

jeg mener det er litt forskjell på militære skytefelt og sivile skytebaner. på adkomst veier inn til skytefelt står det vanligvis et skilt om at det kan finnes blindgjengere i området å en advarsel mot å røre disse. dettegjelder også ammunisjon som ligger på bakken.

 

 

dessuten: soldater skal vel egentlig ta ladegrep slik at de fanger opp patronen som spretter ut?

bevisst slurv synes jeg dette egentlig høres ut som.

 

men jada, jeg vet at det faller ut en patron eller tre innimellom når man løper rundt å leker rambo. men kansje man burde gjøre slike ting når det ikke er mye løssnø osv, for å ha muligheten til å plukke opp en god del av all ammoen man tydeligvis sprer rundt seg med.

Link to comment
Share on other sites

Og da ble saken vridd bort fra bana til skytefelt...er det mulig!?

 

Jeg for min del er helt sjokkert over dere som sympatiserer ovenfor politiet i denne saken og kaller det en bagatell og ingenting å bry seg med.

 

Som liten gutjævel så brukte jeg om kompisene mine titt og ofte å sykle ut på bana for lete etter patroner, vi "samla" på alt vi fant og en sjelden gang fant vi skarpe skudd.

Disse kunne være alt fra salongpatroner til tung jaktammo og ja, vi kakka på dem med stein frem til den dagen ene kompisen min fikk en bit av ei salongpatron et lite stykke inn i låret.

 

Det er helt utrolig, jeg kommer på Ravntindsaken med jevne mellomrom når jeg er innom denne tråden og dere som ikke ser likheten her, kan like godt si til Ravntind at han fikk som fortjent.

Link to comment
Share on other sites

At det er urovekkende å høre det ligger igjen så mange skudd skal jeg være enig i, enten de er jegere eller politi.

Men om dette hauses for mye opp så kan man ende opp med nye lover og regler.. slik at vi risikerer å måtte føre logg på hver eneste kule vi tar med oss inn på skytebanen, og eventuelt vise frem tomhylsene etterpå.. (som vi måtte gjøre i militæret første dagen på skytebanen...noe som tok lang tid , da befal skulle telle alle tomhylsene) :evil:

Link to comment
Share on other sites

[...] jeg kommer på Ravntindsaken med jevne mellomrom når jeg er innom denne tråden og dere som ikke ser likheten her, kan like godt si til Ravntind at han fikk som fortjent.

 

Vil vel heller si det er helt motsatt. Ser du "ravntindsaken" som ett sterkt ønske om å straffe hardt for små, ubetydelige avvik og ideen om at "vanlige folk" og "politifolk" er på hver sin side og det er en plikt å finne mest mulig grums på motparten. Da følger vel hylekoret her i tråden rett inn i samme bane.

Link to comment
Share on other sites

Åpenbart ikke bare vanlige folk som blir tatt hardt. Certina la denne lenken inn i "Våpen i samfunn" tråden: http://www.fvn.no/lokalt/kristiansand/article660261.ece

 

KRISTIANSAND: Kristiansand tingrett dømte politimannen til å betale en bot på 8.000 kroner. I tillegg må han betale saksomkostninger på 2.000 kroner. Det opprinnelige forelegget som politimannen nektet å vedta, var på 6.000 kroner.

 

Et flertall i retten, tingsrettsdommer Per Refsalen og meddommer Signe Johanne Hegland, fant politimannen skyldig. Mindretallet, meddommer Faisal Haji-Abdirahman Aligas, ville frifinne politimannen.

 

Politimannen hadde låst opp våpenskapet ved mellom klokka 18 og 19 om kvelden, for å hente ut utstyr som skulle brukes på en tjenestereise dagen etterpå. Våpnene ble sammen med ammunisjon og de vitale deler liggende usikret frem til 01.30-tiden om natten. Rettens flertall mener at politimannen i dette tidsrommet ikke oppbevarte våpnene sine på en forsvarlig måte, og at han derfor må straffes. Mindretallet mener at politimannen ikke overtrådte våpenforskriften, fordi han ble avbrutt i pakkingen og at både han og ektefellen var hjemme da våpnene ble liggende usikret.

 

Retten flertall mener at tiltalte ikke «kan høres» i sin påstand om at han pakket klær i flere timer, og at han derfor ikke har oppbevart våpnene forsvarlig i en periode på seks-syv timer. Derfor ble han dømt.

 

Noe er riv ruskende galt i kongleriket :shock:

Link to comment
Share on other sites

@mS; Det jeg mener er at mens Ravntind fikk smekk over fingrene (for å si det mildt) for å oppbevare ammoen slik han gjorde på jakt,

så får politiet sympati her inne av enkelte for å slurve bort nærmere 100 skudd på ei bane der hvemsomhelst kan komme å finne de.

 

Enig FreeRide, det der er helt sykt!

Link to comment
Share on other sites

[...]

 

Så hvis man synes det er en "fillesak" at det blir funnet en neve patroner i snøen (selv om det er onkel blå som har mistet de), så støtter man automatisk politi/påtalemyndighet i "ravntindsaken"? Ser virkelig ikke sammenhengen her...

Link to comment
Share on other sites

dessuten: soldater skal vel egentlig ta ladegrep slik at de fanger opp patronen som spretter ut?

bevisst slurv synes jeg dette egentlig høres ut som.

 

Vet var i gamle dager vi tok ladegrep på dene måten, med høyre hånd.

Vi har nå kommet frem til at vi skal betjene AG-3 , MP-5 , 416 og 417 slik de er konstruert for og betjenes. Høyre hånd til en hver tid få pistolgrepet og håntering (ladegrep mag. skifte osv.) med venstre hånd. Det tok for AG-3 ca. 40 år men bedre sent en aldrig.

 

Tilbake til tema:

 

Dette er og blir en storm i et vannglass og vi bør holde oss for gode til og lage en sak av dette kun for at det denne gangen gjelder politiet.

 

På alle skytebaner i kongeriket som det avfyres skudd fra skytestilling mellom standplass og skiver i vinterhalvåret vil man finne skarpe skudd når snøen går, det er et faktum. Dette gjelder på så vel forsvarets, politiets og sivile skytebaner.

Det finnes utrolig mange viktigere saker som bør debateres.

Link to comment
Share on other sites

Åpenbart ikke bare vanlige folk som blir tatt hardt. Certina la denne lenken inn i "Våpen i samfunn" tråden: http://www.fvn.no/lokalt/kristiansand/article660261.ece

 

Noe er riv ruskende galt i kongleriket :shock:

kunne vært intressant å visst hvorfor han ble tatt for uforsvarlig oppbevaring av våpen.

 

-ble våpna stjålet?

-fikk han politiet på døra?

 

hvordan ble dette avdekket?

Link to comment
Share on other sites

På alle skytebaner i kongeriket som det avfyres skudd fra skytestilling mellom standplass og skiver i vinterhalvåret vil man finne skarpe skudd når snøen går, det er et faktum. Dette gjelder på så vel forsvarets, politiets og sivile skytebaner.

Det finnes utrolig mange viktigere saker som bør debateres.

ikke på alle skytebaner.

det tør jeg vedde på.

 

de som driver med taktiske skyteøvelser med skarp ammo(hvor det er stor sjanse for å miste ammo) bør forstå hvilke baner de kan bedrive slikt på å når. dvs i mye løssnø på en sivil skytebane er det kansje ikke det beste sjakktrekket å iverksette "ubertactical" skyting...

 

for meg som har unger, er det faktisk viktig at det ikke flyter av skarp ammunisjon på skytebaner hvor "allmennheten" ferdes.

Link to comment
Share on other sites

149NM skrev:

Vi har nå kommet frem til at vi skal betjene AG-3 , MP-5 , 416 og 417 slik de er konstruert for og betjenes. Høyre hånd til en hver tid få pistolgrepet og håntering (ladegrep mag. skifte osv.) med venstre hånd.

 

For å si det korrekt på militærpedagogisk vis:

Høyrehanda har 'ru parkert på pistolskjeftet med pekerfinger lett synlig og langt fra avtrekker. Venstrehanda brukes til runking og rævtørk. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Dette er og blir en storm i et vannglass og vi bør holde oss for gode til og lage en sak av dette kun for at det denne gangen gjelder politiet.

Når det gjeld funn av patroner, så er eg i hovedsak einig. Det skjer, og det kan skje den beste.

 

Men, følgande er verre:

På den skytebana jeg "hører" til, , er Politiet ikke lenger ønsket pga. manglende sikkerhet.(...)

At det mistes patroner, må ein rekne med at skjer. Men det er milevid sildnad på å miste ein, eller ein handfull, patroner i snøen, og at politiet viser så elendig haldning til elementær tryggleik som det kammerlader skisserer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke uttale meg om kammerladers erfaringer, men selv har jeg stort sett bare gode erfaringer med politifolk på skytebanen.

Det er klart de også gjør feil av og til som alle oss andre, men tror ikke de er overrepresentert på skadestatestikken.

Link to comment
Share on other sites

politiet er flinke til og peke på en sivil når han\henne gjør noe galt, men tror faktisk at vi seriøse skyttere er faktisk flinkere med våpen og ammo en det politiet er for hvis vi gjør noe galt mister vi våpenkortet mens politiet bare "går igjenom rutinene"

når de driter seg ut.

det er nesten sånn at det burde hvert en rein våpen etat som bestemte over politiet og over oss vanelig dødelige.

 

det er alt for mye politikk i og være skytter at det må være enklere og kjøpe seg sprettert :D

Link to comment
Share on other sites

Politiet består vel av forskjellige personligheter som oss andre. Selv om jeg skulle rote bort 30 skudd på standplass, slik at noen andre fant dem, så kan vi vel ikke kritisere hele Verdal jff for utuktig omgang med ammunisjon :?:

 

Her kan det være en person som har vært forferdelig klønete, og så skriker noen om hele politietaten, som om dette er den generelle måten å håndtere ammunisjon på blandt dem.

 

Bare så det er sagt, så tror jeg aldri jeg har rotet bort en eneste patron selv. Og jeg kjenner flere politifolk som skyter, og de er ikke annerledes enn meg.

 

Og tilbake til spørsmålet "gjelder ikke reglene for alle?" Hva slags reaksjon skulle denne episoden ha utløst? Og mot hvem?

Link to comment
Share on other sites

Hehe, bra noen kjenner loven :wink:

 

Såvidt jeg vet, har jeg aldri mistet en skarp patron. Pleier ikke dra med så mange på jakt, 5-10 holder i massevis. Men en gang fant jeg skarp patron ute på jakt, 308 Norma Elite, ikke så vanskelig å skjønne at det var det fomlete nabo`n som hadde gått hjortestien :evil:

Link to comment
Share on other sites

Jeg må samtidig bekjenne at jeg nok i løpet av min skytterkariere har mistet utallige skarpe skudd i snøen, ved utøvelse av div. stridsdriller.

Jeg har samtidig vært med og ryddet skytefelt og skytebaner for alt fra .22 til Tow raketter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...