Jump to content

gode treningsskudd i 308


Recommended Posts

hei, nettopp kjøpt meg en tikka t3 lite i 308win. jeg har skyti noen få skudd med rifla, men den er ikke skikkelig innskutt enda og jeg er ganske fersk. så jeg lurer på om dere har noen gode forslag til bra ammunisjon. og kansje noen tips til innskyting :D

 

på forhånd takk.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med handelen! :)

Norma jaktmatch er bra ammo. Går bra men er noe dyr da.

Remington har også noe ammo som er billigere. Også disse skuddene har godt ganske bra i mine våpen. mulig jeg har vært heldig :lol:

 

Legg deg ned med godt annlegg og pass på så du får gode avtrekk!

 

andreasli

Link to comment
Share on other sites

7,62x51 nato er topp!

 

hei, nettopp kjøpt meg en tikka t3 lite i 308win. jeg har skyti noen få skudd med rifla, men den er ikke skikkelig innskutt enda og jeg er ganske fersk. så jeg lurer på om dere har noen gode forslag til bra ammunisjon. og kansje noen tips til innskyting :D

 

på forhånd takk.

Link to comment
Share on other sites

Norma DL ammo. Den er noe av det beste du kan få i 308win av ferdigpatroner. Ikke så ille i pris heller ca 8kr skuddet.

 

Ellers så er Norma sin golden target også bra. Jaktmatch duger også. Sellier&bellot er helt ok. Partizan med 168grain HPBT kuler er også veldig god.

 

Dette var noen skudd til 308win jeg har brukt og har god erfaring med fra flre 308win våpen. Har/ Har hatt 6 stykker :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det får ein nok stort sett berre tak i som det dukkar opp på den private marknaden. For ti år sidan fekk eg tak i via våpenbutikk, men dette trur eg ikkje går lenger. I utgangspunktet er ikkje denne ammunisjonen til sals sidan den er Forsvaret sin eigedom, men i ny og ne får ein labbane i det. Folk som er tilknytta Forsvaret kan av og til få utlevert trenings- og stevnepatronar via I-off.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt gode erfaringer med remmington umc treningspatroner i 308 win. Disse patronene skyter ikke "hull i hull" men til trening mener jeg det er mer enn godt nok i hvertfall i mitt våpen.

 

Har også prøvd partizan, og der opplevde jeg at den første ladningen (3-4 pakker) fungerte forholdsvis greit, mens den andre var merkbart sårligere presisjonsmessig. Har siden styrt unna dette.

 

Treningsskudd fra skudd fra Sellier og Bellot (147 grains) er også blitt prøvd, og disse gav god presisjon, men om de var verdt den ekstra kronen eller to i forhold til remmington UMC er jeg ikke sikker på. Disse har jeg også brukt på jakt etter grågås, og den ene gåsa jeg har skutt med S&B så meget pen ut etterpå (men 308 helmantel på gås pleier vel å gi små kjøttødleggelser).

 

Alle patronene jeg har prøvd ut, har blitt prøvd i min Schultz og Larsen classic, og ammo som har fungert hos meg trenger ikke nødvendigvis fungere likt i din børse, men dette er uansett mine erfaringer.

 

Jeg ser det er mange som har gitt deg tips om hvilken ammo som er bra, og det er sannsynligvis mye "billigammo" som duger til trening. Det viktigste er å trene på de riktige tingene, som avtrekk, liggestilling osv. Dette kan også gjøres med en klikkpatron :!: , men jeg skal være enig i at ting som smeller fort blir både ett og to hakk mer gøy :P

Link to comment
Share on other sites

J&F priser nå 308 UMC til 7.24per skudd.

 

For å bli konkurransedyktig med Beveren Sport som selger S&B 147grs 308 til 5.33per skudd må man kjøpe en kasse. Da gis det 30% rabatt, og prisen per skudd UMC blir 5,57kr.

 

S&B ammunisjonen har en BC på 0.402 og UMC en BC på 0.348(ish).

 

Å lade selv er det rimeligste, da ender du opp på rundt kr 2,60.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med nybørse. Du blir sikkert tilfreds med den.

Når det gjelder billig treningsammo, er det vel ikke mye ferdigladet som slår det lokale skytterlagets S&Bs 180 grs helmantel til under 5 kr pr stk. Går godt i min T3 i hvert fall.

Du har sikkert et skytterlag i nærheten du kan ta kontakt med og enentuelt melde deg inn i.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
takk skal dere alle ha for tips og erfaringer, jeg får ta å kjøpe noen pakker av det dere har kommentert og se hva som funker best :D

Nato ammoen er IKKE bra. Elendig presisjon.. Men om samlinger ikke er viktig så kan den væl brukes.. :?

 

Nå tror jeg ikke du vet hva du snakker om. Jeg har prøvd flere lotter. Noen går bra, noen går ikke så bra. Den jeg bruker nå knuser alt annet jeg har prøvd. Samler på et kronestykke.

Link to comment
Share on other sites

Nato ammoen er IKKE bra. Elendig presisjon.

 

Vil vel ikke dra den sålangt som og si den er elendig, men dårlig presisjon mener jeg er riktig karakterestikk av NY Nato.

Med ny mener jeg den nye blyfrie 7,62x51.

 

Til og med produsenten innrømmer at 7,62x51 produsert av raufoss har bedre presisjon.

 

Derimot i eldre NM60 med bly går de fleste lotter brukbart og noen lotter går tilogmed meget bra som marwe sier.

 

Et lite paradoks er at vi får utlevert Lapua ammo med bly både i 7,62x51 og 300WM til skarpskyttertjeneste.

Link to comment
Share on other sites

Hehe!

 

Hvorfor ikke dele denne herlige informasjonen med andre... Den nyeste skarpskytter loten til forsvaret er ernda bedre, men husker ikke helt hvilke nr den hadde...

 

I hk417 hadde den samme egenskapene som lapua, til og med bedre etter hvordan jeg skjøt med den...

 

Er gått tom, skulle gjerne hatt ei pølse eller to av de...

Link to comment
Share on other sites

Nato ammoen er IKKE bra. Elendig presisjon.

 

Vil vel ikke dra den sålangt som og si den er elendig, men dårlig presisjon mener jeg er riktig karakterestikk av NY Nato.

Med ny mener jeg den nye blyfrie 7,62x51.

 

Til og med produsenten innrømmer at 7,62x51 produsert av raufoss har bedre presisjon.

 

Derimot i eldre NM60 med bly går de fleste lotter brukbart og noen lotter går tilogmed meget bra som marwe sier.

 

Et lite paradoks er at vi får utlevert Lapua ammo med bly både i 7,62x51 og 300WM til skarpskyttertjeneste.

snakker du da om HK-417. den ammon som man får til den skal være meget bra ifølge de som har skutt den. De tillater ikke å bruke NM60 i det våpenet.

min erfaring med Nato ammo er at den er dårlig. Ja du kan skyte bra samlinger med den om du er heldig, men så har du noen utskudd som drar en helt annen vei enn du vil.. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Og hvor har du det i fra at de ikke tillater å bruke NM60 i hk417?

Rart jeg ikke har hørt noe om det, da jeg var blant de første som testet de forskjellige ammotypene i regi av Tradok, hærens våpen skole!!

 

Var aldrig snakk om å forby NM60 i det våpenet...

Link to comment
Share on other sites

modellbetegnelse på miljø ammo:

 

7,62X51 skarp er NM231

7,62X51 sporlys er NM232

 

de skal ikke brukes i HK 417 om jeg ikke har misforstått.

 

dette gjør at de som ikke har peil på ammo tror at det gjelder NM60(7,62X51 skarp med blykjerne) også......

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...