Jump to content

Smart med stålull til hylsepussing ?


Mauser68

Recommended Posts

Satt i kveld og fikla litt med lading og hylser. Fant ein bit med ganske fin stålull, og pussa nett over hylsehalsen på et par hylser, og vips så var hylsehalsen så glatt og blank. Så tok eg for meg dei hylsene eg hadde tatt hettene ut av etter helgas skyting. Og 60-70 hylser var unnagjort på notime.

Etterpå kom eg til å lure på om det er så lurt, med tanke på at fanget mitt var fullt av partikler etter stålulla. Så då blei jobben straks litt meir omfattende med å blåse og kakke utav rester av stålulla i hylsene.

 

Så er dette lurt, med tanke på små partikler med stålull som legg seg i dier under pressing, kanskje også kjem i kammeret på rifla når ein skyt desse patronene ?

 

Fekk forresten pussa av den stanga i neck-size dia mi i dag, så no funka den som snus. Så forhåpentlig slepp eg unna heilpressing av hylser på ei stund.. :)

Link to comment
Share on other sites

Hadde eigentlig ikkje tenkt å kjøre dei i oppvaskmaskinen Crazy-John, men det hadde sikkert vært lurt.

 

Pinnetrikset ditt LongRange, var ikkje dumt, mulig eg skal teste det neste gong. Hylsene blei jo ufattelig flotte på notime med pussinga. Eg har ikkje begitt meg inn på å verken vaske eller pusse hylsene før, men eg synst jo det er finest når ein kjem på banen me blanke fine hylser..Utav det estetiske, så er det vel ein fordel uansett å fjerne sot frå halsen..

Link to comment
Share on other sites

Hvis du bare vil ha rene hylser uten å bruke trommel/viberator så kan det gjøres slik:

 

Halvfull vaskebøtte med skikkelig varmt vann, 2dl 7% edikk, 1 drøy spiseskje maskinoppvaskmiddel og en lang sprut Zalo. :wink: Jeg rører ut oppvaskmiddelet (maskin) først og har resten av tilbehøret i til slutt. Slipp hylsene i og la stå en 30 - 40min, skyll med rent vann noen ganger og du har knall rene hylser.

 

La tørke på et gulv med varmekabler en dag eller så.

 

Edit: Det er best å fjerne hettene før bading.....

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takk for tipset Kjell Olav, men det tar så laaaaang tid, og så har eg ikkje muligheit for å tørke hylsene på varmekabler.. Har ein liten flokk med småjenter i huset, som er veeeeldig glad i blanke og fine ting.. ( også kalla hylsesvinn... ) :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Holder akkurat på å teste hylsetrommelen som kom i hus i går, har stått på ca en halv time nå, og hylsene begynner å bli ganske blanke, trenger vel ett par timer til tenker jeg.

 

Trond Alvestad hadde ett tilbud jeg ikke kunne si nei til, :oops: ca 950 for en full pakke med separator, vibrator, maismel og polermiddel. Syns det var ganske grei pris jeg :D

 

c",)

Link to comment
Share on other sites

støtter polardego her. Bruker fin stålull (trollull fra maxbo) til å pusse lett over hylsa i zip trimmen for polering. Bruker ca 5 sekunder ekstra per hylse, men så er de blanke og fine etterpå.

 

For å fjerne støvet som kommer så bruker jeg støvsugeren på ladebenken. Har lest advarsler mot å bruke støvsuger, men har brukt den i mange år nå uten uhell. Litt vett må man likevel bruke. Sølt krutt og skarpe tennhetter blir ikke støvsugd :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis du bare vil ha rene hylser uten å bruke trommel/viberator så kan det gjøres slik:

 

Halvfull vaskebøtte med skikkelig varmt vann, 2dl 7% edikk, 1 drøy spiseskje maskinoppvaskmiddel og en lang sprut Zalo. :wink: Jeg rører ut oppvaskmiddelet (maskin) først og har resten av tilbehøret i til slutt. Slipp hylsene i og la stå en 30 - 40min, skyll med rent vann noen ganger og du har knall rene hylser.

 

La tørke på et gulv med varmekabler en dag eller så.

 

Edit: Det er best å fjerne hettene før bading.....

 

Prøvde dette i dag, hylsene ligger til tørk på badegulvet. de ser blanke og fine ut :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Kan en ta knekken på hylsene på denne metoden?

Vaska som nevt ovenfor bortsett fra at eg brukte 1 vasketablett og rørte ut i stede for maskin vaskemiddel.

Og har fått sprekker i mangen av hylsene...?

Kan selfølgelig vere en tilfeldighet men..

 

 

John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

cracy@

 

Jeg fikk ikke problem med det hvertfall, alle hylsene var like hele og mye renere en før jeg vasket dem. Det kan være tilfeldigheter. Når har jeg bare brukt metoden en gang, så jeg får se etter hvert :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kan en ta knekken på hylsene på denne metoden?

Vaska som nevt ovenfor bortsett fra at eg brukte 1 vasketablett og rørte ut i stede for maskin vaskemiddel.

Og har fått sprekker i mangen av hylsene...?

Kan selfølgelig vere en tilfeldighet men..

 

 

John

:mrgreen:

 

Kan jo være at sprekkene har vært der FØR vask, men at de kommer tydeligere frem når du har vasket dem. Det er jo en vanlig fremgangsmåte for å finne sprekker, å rengjøre skikkelig.

Dette fordi du ikke greier å rengjøre skikkelig inne i sprekken, så den vil da synes veldig godt når hylsa blir skikkelig rengjort.

 

Selve renseprosessen vil ikke lage sprekker i hylsa di. Men om du bruker rensemidler som gjør messingen sprøere kan du få sprekker neste gang du skyter med den (f.eks. amoniakkholdige midler).

 

.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg også prøvd å vaske i bøtte a-la Kjell Olav. Hylsene ble rene de, men de ble skjoldete også, så helt happy er jeg ikke. Så nå skal jeg kjøpe stålull!

 

Har også prøvd å vaske i oppvaskmaskin og i ullsokk med klesvasken. Av de tre vaskemetodene synes jeg ullsokk/vaskemaskin er best, da hylsene blir rene og blanke (og uten skjolder!). I oppvaskmaskinen ble de ikke helt rene.

 

Hilsen Kristoffer

Hylsevasker

Link to comment
Share on other sites

Kan en ta knekken på hylsene på denne metoden?

Vaska som nevt ovenfor bortsett fra at eg brukte 1 vasketablett og rørte ut i stede for maskin vaskemiddel.

Og har fått sprekker i mangen av hylsene...?

Kan selfølgelig vere en tilfeldighet men..

 

Er litt på siden dette men det er svært viktig å få svar på.

 

Nå ble jeg nysgjerrig ang hvor på hylsa sprekken er?

 

Jeg har brukt metoden i flere år og har aldri sett at hylser har fått sprekker pga vaskingen.

 

@ Spitfire

 

Hylsene kan nok bli litt skjoldete, men etter en runde gjennom ladeutstyret og avfyring er skjoldene borte igjen... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har et par som går rund hylsa omtrent mitt på.

Mangler noen få mm får at sprekka går helt rundt.

Har også noen som går fra støttebunnen og oppover hylsa mot toppen.

Men en del av disse ble "glemt" i Zalo i ett døyn...

Vet jo ikke helt hvor sundt det er at de ligger så lenge på "blaut" heller da.

Men disse hylsene har jo jaggu noen ladinger på nakken etterhvert så at de begynner og skorte på etterhvert er vell ikke annet og vente da.

Skulle kjøpe hylsetrommel i dag men det hadde de ikke inne så eg får bestille via "nettet" tenker eg.

Dere som bruker stålull på hylsene, bruker dere denn med såpe og har vann på eller?

 

 

 

John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har et par som går rund hylsa omtrent mitt på.

Mangler noen få mm får at sprekka går helt rundt.

 

Det der er skummelt, det er nummeret før hylsa havarerer totalt med stor mulighet for gassutslipp i mekanismen som kan skade skytter/gevær.

 

Du bør justere sizerdien din litt opp i pressa slik at du ikke setter hylseskulderen så mye tilbake.

Link to comment
Share on other sites

Takker og bukker Kjell Olav!

Har noe "orginale" Norma Blyspiss som eg skal få knalla av og brukt som mal ved justering av dia.

Skytteren er så "mentalt" skada som det går, men har jo ikke lyst og ødelegge børsa som er solgt da..

He-he

 

John

:oops:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Dersom messingen har spenninger i metallet kan enkelte vannbaserte saltløsninger utløse spenningskorrosjon som umiddelbart gir sprekker. Tidligere var en slik test standard for motakskontroll av messinghylser for å kontrollere utgløding.

De som har vært uheldig på feltskyting og latt våte hylser ligge noen dager før de ble tørket har muligens opplevd at mange sprekker ved omlading.

Dersom en bruker kjemikalier for hylserens bør en ha i så lite lurium som mulig. Tynn svovelsyre (1-3%) er antakelig det beste.

Link to comment
Share on other sites

Bestemte meg for og prøve og dra nytte av tidligere arbeids ærfaring her for et par dager siden.

Har tidligere jobba som NDT Inspektør , fant da ut et eg skulle kjøre sprekk test på noen tilfeldige hylser.

Dette ga da ikke resultat på andre hylser enn de som sprekkene var synligt på, men morro og prøve.

Kan jo også brukes på våpen deler senere visst eg skulle vere redd for at eg har gjørt skade på noe.. :oops:

 

 

John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Bruker stålull rundt hylsehalsen for å få vekk soten. Dette gjøres i vasken (Med varmt vann) så det ikke støver sånn.

etterpå oppi gryta på komfyren, med sitronsyre i vannet. (Skyllemiddel for oppvaskmaskin f.eks.)

Så skylling under springen, inn i ovnen på 100 et par timer.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Testa metoden til Kjell Olav nå kombinert med et laken og litt Autosol. Da var det bare å riste å romstere hylsene litt i lakenet med Autosol etter vask og de var blanke som nye! Studentmetoden! :D

Hylsene får bare skjolder dersom de tørker for sakte. Et parti med hylser jeg lot ligge over natta uten tilstrekkelig tørking fikk mye skjolder, mens resten av hylsene ble lagt rett i ovnen på 100 grader og ble helt blanke og fine.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvem selger fin stålull?

Uten svamp! Uten såpe! & Uten å måtte reise halve landet og snakke med stupide butikk-klovner uten kunnskap om sortiment..! :x:wink::mrgreen:

(Er ikke sinna, bare veldig, veldig skuffet)

Hepp! 8) Jeg har brukt Lee sitt drillbaserte hylsetrimmeri et års tid nå, og benytter samtidig en kjøkkensvamp med skrubb på skulder og hals for å fjerne kruttrester. Dette gir en ganske ren og pen hylse, men det støver ned av partikler fra svampen og skrubben. Synes også skrubben er noe grov til denne jobben, for hylsa får en dreid look. :wink: Ja nesten som en LP-plate!

Tror dreiingen medfører dårligere tetting mot kammerhalsen, og det blir ikke mindre kruttrester som setter seg fast neste gang... :roll:

Inne i hylsehalsen ser det ikke nypusset ut etter prosedyren: Grovtromling -> hylsefett -> pressing -> reintromling -> trimming -> kjøkkensvampskrubbing... Bruker derfor en Q-tips til slutt inne i halsen, og den er fuktet med litt bremserens. Da blir det gullende rent og fettfritt innvendig, og jeg vil tro at kuleholdet er mer stabilt og godt.

Så til spørsmålet øverst: Hvem selger fin stålull? Har ikke Maxbo på gangavstand, og har spurt og leita i alle slags butikker, byggfirma og jernvarekjeder. Ingenting! Finnes det noen rikholdige nettbutikker? (Maxbo hadde ikke stålull eller trollull i sitt søkeregister...)

Har sett at det finnes en skala på finheten på stålull (tror det var vaabenterapeut Raudnakke som omtalte dette i en av sine utmerkede tråder om stokkgnikking). Var det 0 - 00 - 000?

På forhånd takk!

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker stålull gradering 000 eller 0000.

Kjøper den på Jernia. Tror det er Liberon som leverer den, sammen med olje og diverse trebehandling. Så alle Jernia butikker som har Liberon produkter kan sikkert skaffe stålull.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

NØYAKTIG samme metoden som jeg bruker faktisk, funker topp!

Bare å gi hylsene et kakk mot benken, så får man ut det meste . Det er jo bare når man polerer halsen at det kommer støv inn i hylsa, så da lønner det seg å ikke bruke så lang tid der.

Tar 10 sek for trimming, avgradering og polering, det er litt kjappere enn timesvis i bøtter med vann og hylsetromler osv :wink:

Link to comment
Share on other sites

En runde med dei i vaskemaskina etterpå så bør jo dette vere greit eller?

 

 

 

 

John

:mrgreen:

Er ikke særlig lurt og dama di liker det sikkert veldig lite! Stålpartikler i oppvaskemaskin forårsaker en rustangrep uten like! Rust i underbukse er lite i forhold! bare hiv det i vaskemaskin men hva med med rusten oppvaskemaskin? :roll: Ho himler sikkert fælt...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...