Jump to content

Para-USA Tactical Target Rifle (TTR)


noveske

Recommended Posts

Hei!

 

Som importør av Para-Ordnance vil vi få benytte anledingen til å informere om

Para's nye taktiske rifle, Tactical Target Rifle.

Våpenet kommer levert Norge i kal.223 Rem. pga. eksport rekstriksjoner på 5.56x45mm.

Rifla kommer med ett nytt og unikt "piston" system, rekylfritt og presist.

Vi kommer IKKE til å importere rifla med foldekolbe jfr. våpenloven, men vil være tilgjengelig med fast skeleton kolbe.

Løpet leveres med Phantom flammedemper, men kan selfølgelig anvendes med andre rekylbremser for munningsvipp.

Vi vil ilpt. 2009 prøve søknad om godkjenning av våpenet, men ønsker i forkant tilbakemeldinger fra dere!

 

Her kan dere lese mer om våpenet samt se en liten demonstrasjons video:

http://www.para-usa.com/new/product_rifle.php

http://www.paraord.com/new/video_ttr.php

 

Vi kommer tilbake med pris når denne er tilgjengelig.

Rifla er planlagt ferdig for levering ilpt. mai/juni 2009.

Link to comment
Share on other sites

Rekylfritt? I mekanismen er det en viss masse som flytter seg og samtidig er under fjærpress. Kraften fra fjæra går mot fremkant av låskassen, på oversiden av løpet. En høyere plassering av fjær gir mer løft. Dvs mer løft enn AR-15. Slik forstår jeg det, andre meninger om det?

Link to comment
Share on other sites

Er nok viktigere hvor i våpnet sluttstykkebæreren med bolten sitter en selve fjæra. Våpen med stempel har alikevel en tendens til å ha litt andeledes rekyl en "vanlig" AR med direkte gass.

Foresten veldig bra at det blir flere varianter av rifler å velge i, og detta er jo noe annet :D

Link to comment
Share on other sites

Vi kommer tilbake med pris når denne er tilgjengelig.

 

 

Ser man på prisen i USA, blir den nok dyr.

 

 

Noveske: Har dere sjekket om dere kan få den med .223 Wylde kammer istedenfor .223 Rem? Eller er det eksportforbud på Wylde også?

 

Vi kommer ut med pris så snart dette er klartgjort fra Para.

Ang. kaliber har vi ikke sjekket, men kan sende en forespørsel.

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til jeg spør er jo at Wylde har kammerdimensjoner i mellom 5.56 NATO og 223 Rem og begge de to kan brukes i Wylde. Mens hvis rifla kommer i 223 Rem. bør man ikke bruke 5.56 NATO i den. Og hvis kammeret er chromed lined, er det ikke bare bare å evt kjøre en 5.56 NATO brotsj i det heller.

Link to comment
Share on other sites

Og hvis kammeret er chromed lined, er det ikke bare bare å evt kjøre en 5.56 NATO brotsj i det heller.

 

Hvorfor det? Er det for hardt til å bruke en normal brotsj på, eller er det andre ting som lager problemer? Og la oss samtidig håpe at ingen forteller State Department hva en brotsj er for noe.

Link to comment
Share on other sites

Mens hvis rifla kommer i 223 Rem. bør man ikke bruke 5.56 NATO i den

 

Har du egen erfaring med dette?

 

Jeg har skutt maaange tusen 5.56x45 (av den hissige typen) gjennom min rifle med sivilt .223 kammer uten noe problem, og jeg kjenner flere som har gjort det samme.

Link to comment
Share on other sites

Nei.

det var basert på:

1. at NATO ammo er ladet til høyere trykk i utgangspunktet enn SAAMI maks.

2. Kammerforskjellen mellom 5.56 og .223 gjør at ett trykk som allerede er høyere enn maks, kan stige enda mer.

3. SAAMI sier de anser det som farlig å skyte 5.56 NATO i våpen kamret for .223 Rem.

Link to comment
Share on other sites

Nja, jeg tror ikke man nødvendigvis skal henge seg veldig opp SAAMI trykkstandarder. De aller fleste hjemmeladninger som skytes gjennom praktiskbørsene rundt om er ladd mye hardere uansett.

 

Når det gjelder kammerforskjeller, så er min erfaring at dette ikke er noe problem i praksis.

 

PS: Dette er IKKE en oppfordring til å ukritisk smelle løs med 5.56 i .223 kammer. Vær oppmerksom på hva som skjer i ditt våpen og vis aktsomhet.

Link to comment
Share on other sites

Nja, jeg tror ikke man nødvendigvis skal henge seg veldig opp SAAMI trykkstandarder. De aller fleste hjemmeladninger som skytes gjennom praktiskbørsene rundt om er ladd mye hardere uansett.

 

De fleste praktiskbørser har heller ikke SAAMI kammer. :wink:

 

Er enig at det ikke trenger være noe problem, men det er noe man bør sjekke/være forsiktig med. Og en forhandler som skal selge ei rifle bør nok være ekstra forsiktig med å si "bare skyt NATO" i ei rifle med .223 HVIS det skulle skje noe...

Link to comment
Share on other sites

Dine 6.5 Grendel ladn er vel også relativt "friske"? Og spesielt de du hadde med VV krutt. Hvor lenge var det slutttykket varte? 1000skudd? :mrgreen: :mrgreen:

 

Er redd den ladningen ble litt vel "frisk" ja. :mrgreen: Nå har jeg derimot funnet en ladning som gir major med forsvarlig trykk. Eneste problemet er kruttet ikke er å få kjøpt i landet. :lol:

 

Har han fått hylsa ut av kammeret da... :mrgreen: :mrgreen:

 

Hylsa kom pent ut, det var bare at etter ca 1100 skudd, så kom det ut en lug også... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Man kan sikkert brotsje det ut men da har man jo ikke chromma kammer lenger. Men børsemakerene her på forumet, får komme med siste ordet i den saken.

 

Her er en børsemaker som skriver litt om å brotsje opp .223 og trange/korte 5,56-kammere, også forkrommede: (trykk på "5,56 reamer") http://www.m-guns.com/tools.php

 

Nå er det klart at han tjener penger på å selge brotsjen sin og alt det der, så du får ta det for det det er verdt.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes de som får utlevert ammo fra Forsvaret til bruk i forsvarets og private våpen.

 

Samtidig er det vel ingen som er ved sine fulle fem som bruker forsvarets blyfrie ammo i sine private ervervede våpen.

 

Det får forskes på hvordan man justerer ladningen når man skifter ut miljøspissen med Sierras

69 gr Sierra matchking i 5,56x45, respektive Sierra 168gr. Matchking i 7,62x51.

 

9mm. kjøper vi i faghandelen for 1.50 pr. smell.

Link to comment
Share on other sites

Uten og gå inn på hvilke lag / foreninger jeg tenker på så kan jeg si at det har blitt utlevert

ammo i følgende for firmaet uaktuelle kalibere .22 / 6,5x55 / .30 US / 7,62x63 / 7,65 / .32Long / 38. spesial.

Hva som har blitt uttalt offisielt kan jeg ikke kommentere, men meg bekjent er det begrenset med våpen i nevnte kalliber i systemet. Unntaket er vel innlegg til AG3 brukt til filmskyting og et håpløst gevær fra smia hos HVU.

 

MVH.

NM149

Link to comment
Share on other sites

jeg vet også at ammunisjon i odde kalibre har blitt delt ut/avhendet fra forsvaret.

det som er intressant er hva som blir uttalt når ammo i feks 5,56X45, 7,62X51 eller 9mm blir utlevert.

 

at folk i praksis skyter de i sivile våpen er en anna sak. men er det uttalt at det er greit fra forsvarets side?

eller er det uttalt at det ikke er greit?

grunnen til at jeg spør er at jeg egentlig aldri har hørt hverken det ene eller andre uttalt......

Link to comment
Share on other sites

Kan som sakt ikke kommentere hva som er uttalt offisielt fordi jeg ikke kjenner til forsvarets offisielle syn på denne saken, men praksisen den kjener jeg til..

 

Forsvaret har i alle år hatt en meget restriktiv linje med tanke på amunisjon.

Dette har blandt annet medført at destruksjonsanlegget i Lærdal har destruert ufattelige mengder med nydelig ammo. Andre land vi kan sammenligne oss med slik som Sverige / Tyskland ol. har solgt slik ammo til skytterlag og på det internasjonale Surplus markedet.

Grunnen til dette valget fra Forsvarets side er vel frykten for eventuelle søksmål ved en eventuelle skader.

 

Jeg kan nevne en forening siden den ikke lenger er opprativ og det er Lingeklubben, de fikk i alle år ammo fra forsvaret til bruk i utleverte og sivile våpen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 1 month later...

MR223 er properitær i bolter og innfestinger så der er det vel fint lite som har noe særlig delekompabilitet med AR15 varianter. I tillegg så er (var) prisen noe slikt som 2980 EUR, og da er ihvertfall min interesse borte - har hatt HK416 som tjenestevåpen og er instruktørutdannet på systemet.

 

For min egen del, foretrekker jeg normalt driftssystem på AR plattformen og ikke stempeldrift.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

Nå er jeg påveg til å bli praktisk skytter, jeg lurer på en ting, vi har vell alle den økonomiske biten å tenke på, men fins det ett kitt for å gjøre denne til 9mm... jeg tenker på å få en rimeligere trening ut av dette våpenet? Jeg ser det eksistere ett slikt kitt til AR15...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...