Jump to content

Patroner/skudd - hva bruker dere?


johals

Recommended Posts

Her kan me diskutere ulike skudd, til forsjellige vilt, og kva me har best erfaring med...o.s.v.. :D

Kjekt og vite litt kva dere her på kammeret bruker... :)

Tenker mest på hagleskudd da...siden jeg postet tråden i "hagle"..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har god erfaring med 34 grams (nr. 3) Nitedals Magnum Sink i 12/76. Denne har jeg brukt på stokkender, ærfugl, skarv og en og annen måke.

Federal Speed Shok (nr. 2) i 39 gram (12/89), og 36 gram (12/76) har også gjort jobben på disse.

På duer bruker jeg 28 gram stål (nr. 5) fra Gyttorps, husker ikke navnet.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke all verdens erfaring med diverse patroner, men kan da bringe de jeg har.

 

Bruker sjøl Eley Alphamax vismuth i str 3 (12/70) til skogsfuglen. De få jeg har skutt på har gått rett ned, også på opptil 35 meters hold, så den er jo bra nok for meg da.

 

Har vært på rypejakt èn gang. Brukte da Eley vismuth rype i str 6 (12/70 mon tro?). Samtlige påskutte ryper gikk ned, både for meg og kameraten jeg var med. Da vi gikk tom hadde vi bare stål i str 5. Da ble det verre. Flere fugl som dro langt av lei. Samme erfaring med stål har jeg på due.

 

Så, mine erfaringer med Eley er bra så langt. Stål duger på leirdue, men ikke på levende vilt.

 

Grunnen til at jeg har valgt Eleypatroner er rett og slett at det er det butikkene har hatt inne når jeg har hatt behov for skudd. Kjøper det som er tilgjengelig, så navnet spiller ingen rolle for meg. Om det er noen forskjeller, så tror jeg det heller står på skytteren om viltet faller. Det er ikke noe bedre å treffe dårlig med bra ammunisjon enn å treffe bra med dårlig ammunisjon tipper jeg.

 

Hvordan vismuthen er i forhold til bly aner jeg ikke, da jeg begynte å jakte etter at forbudet kom.

Link to comment
Share on other sites

Jeg må si vismut er mitt valg når det gjelder hagleammo. Tungstein dreper godt, men er enda mer kostbare og noen sier det er større rikosjettfare med disse.

 

Jeg ser at noen her har gode erfaringer med sink. Jeg kan ikke si det samme. skøyt på sittende rype på ca 20 meter, og fjæra føyk, men det gjorde rypa også. Det skjedde to ganger og siden har jeg aldri brukt sink. Men nå er 2 mislykkede skudd ikke noe grunnlag for å si det ene eller det andre om sinkammo :?

 

De jeg bruker på jakt er:

 

Rype: Eley vismut 6, 30 gram tidlig i sesongen, går deretter over til eley vismut 6 34 gram eller 5 34 gram senere i sesongen.

 

Skogsfugl: Har her brukt vismut i både størrelse 5 og 4, og da gjerne magnumpatroner (12/76). Både rio ventaum og eley har fungert fint.

 

And: Eley vismut størrelse 4, 36 gram.

 

Når det gjelder hvilke hold jeg skyter på, så vil jeg påstå at viltet stor sett har vært ganske nær, mindre enn 30 meter.

Link to comment
Share on other sites

No er eg ikkje den store haglejegeren, so har ikkje prøvd so altfor mykje. Men har no vore borti det litt.

-Eley Grand Prix (?) Bismuth i 20/76 US7: har funka fint på duer. Mulig eg har tatt noken ryper med dei og.

-Eley Alphamax 12/70 US4/US5: Har skote nokre vinterryper med dei, funka veldig fint.

-Tungsten 12/70 US1 (skal sjekke merke når eg kjem heim): brukt på rådyr- og revejakt, skote ein rev med dei. Dau i smellen.

Link to comment
Share on other sites

Hørres ut som mange her har brukt vismut med gode erfaringar. Og det er bra for vismut gjer lite rikosjettar og kan brukas i alle trangboringar. Men bror min har skutt på ei stillesittende rype med vismut(veit ikkje kva merke..), på 15 m avstand, og den flaug vidare uten så mykje som ei fjør igjen. Men det er positivt og høyre at vismut er bra, skal på rypejakt i haust, så eg trur eg vil satsa på vismut, eley eller rio.

Nokre andre her som har spesielt gode erfarniger med patroner til rype? :)

 

John

Link to comment
Share on other sites

Nittedal sink er god ammo. Samme er eley og rio sine vismuth patroner. Elles skyter jeg noen hundre skudd med stål i året og kan ikke klage på de heller. Av de tyngere materialene har jeg ikke skutt så mye vilt enda men de jeg har skutt har jeg fått god "drep" og er ellers fornøyd.(Hevi-shot og federals svar på HS ammo.)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Til rype har jeg brukt eley alphamax #4 32g cal.16, med godt resultat. I cal.12 har jeg brukt eley gp #5 32g, virket bra på rype, og gav meget fin dekning på skive i min sabatti jakt lettvekt. Men jeg er litt skeptisk til vismut på større vilt, da jeg har funnet mye knust/delt haggel i alle rypene jeg har skutt.. Har bestillt Kent Impact TM cal.16 #3 og #5 fra nordskog til bruk på skogsfugl/rev. Disse skal testskytes før jakta, svindyre men allt må prøves :) Noen som har erfaring med disse?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 4 weeks later...

Norsk nummerering brukes ikke lenger på haglpatroner :| Generelt kan man si at Vismut produsenter bruker UK størrelser og produsenter med ulike varianter av tungsten bruker US størrelser. Dette er viktig å vite, siden enkelte nummereringer faktisk skiller over en haglstørrelse mellom UK og US :idea:

 

Norsk ---- Engelsk ---- Amerikansk

7 2.40mm 7 2.40mm

6 2.50mm 6 2.60mm 6 2.79mm

5 2.75mm 5 2.80mm 5 3.05mm

4 3.00mm 4 3.10mm 4 3.30mm

3 3.25mm 3 3.30mm 3 3.56mm

2 3.50mm 2 3.43mm 2 3.81mm

1 3.75mm 1 3.60mm 1 4.06mm

BB 4.50mm BB 4.10mm BB 4.57mm

Link to comment
Share on other sites

har god erfaring med Eley alpahamax og Rio Venatum i 36gram nr 4 på skogsfugl.

 

prøvde black cloud i 12/76 på and i år og må si de patronene er veldig gode..hver and har død i smellen, ellers synes jeg det meste fra saga fungerer, har skutt over 100kråker på litt over 1 år nå med saga heavy og saga lerdueskudd, synes begge fungerer bra til å være stål.

 

på duer har det gått i saga lerdueskudd. alle duene har falt men noen måtte kverkes for hånd, samme gjelder kråkene også.

 

vurderer å kjøpe ei eske med Remington HD til rev og råyrjakt

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...