Jump to content

Ny salongrifle, tips?


Utgaard

Recommended Posts

Hepp!

 

Da har dama vært på jegerkurs og blitt frelst hun også. Mye rekyl og høye smell er hun derimot ikke så glad i (ennå), slikt som kal 12 rypehagl og 7x57R som børsene mine er i blir for drøyt. Hun har veldig lyst til å være med og trene opp skytemuskelen da, så tanken faller på å kjøpe inn en .22 rifle med det hensyn.

 

Har forumet noen tips til merker/pakkeløsninger, og om det er noe vits å kjøpe inn slikt som optikk og lyddemper og lignende? Tanken er å trene teknikk, avtrekk og slikt, med litt plinking attåt.

 

Fyr løs!

Link to comment
Share on other sites

Hvis du søker litt her inne, så finn du tips i bøtter og spann.

 

Mitt tips, er ei Cz452, det er eit fint trenings våpen i .22 LR. Hvis du har råd og får tak i her til lands, så ville eg ha anbefalt ei Cz453. Det er samme rifla berre med eit avtrekk som er betre. Og kjøp varmint modellen med tung/tjukk pipe, ferdig gjenga frå leverandør.

Link to comment
Share on other sites

Nei avtrekket kan absolutt bli betre enn orginalt. Ein annen ting ein kan gjere er å bestille ein avtrekksjobb på den rifla, når du bestiller den. Så tar dei det i samme slengen som dei gjenger den hos børsemakeren. Det koster lite og avtrekket blir absolutt mykje betre.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel neppe noen andre salongrifler som gir så mye for pengene som CZ452/453 serien. Jeg har hatt flere forskjellige av disse, Lux, Varmint og American og alle har vært presise velfungerende våpen. Nå har jeg en heldempet American fra Alm, den er så godt som helt lydløs ( hører tennstiften falle ) og med super presisjon. På 452'n kan avtrekket fikses til å bli meget bra, en børsemaker tar rundt kr 500 for jobben.

 

normal_Alm_heldempet__002_(Medium)_(Small).jpg

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte en ruger 10/22 havauto da jeg skulle ha saloon, har hatt mye morro med den og et 25 skudds magasin, med kolaflaske til demper.

 

Men så kjøpte jeg en cz 22.lr til lillebror da han fylte 18, og vil ha meg enn slik ein istedetfor.

mye bedre til trening og endel bedre presisjon.

 

rugeren har ganske bra presisjon, men havauto er halvauto.. gikk fort 5000 skudd for å si det sånn..

 

men uansett rugeren har vart lenge og skutt mange tusen skudd feilfritt.

og vil derfor gjerne anbefale denne om halvauto er interessant.

Link to comment
Share on other sites

Mitt tips, er ei Cz452, det er eit fint trenings våpen i .22 LR. Hvis du har råd og får tak i her til lands, så ville eg ha anbefalt ei Cz453. Det er samme rifla berre med eit avtrekk som er betre. Og kjøp varmint modellen med tung/tjukk pipe, ferdig gjenga frå leverandør.
Helt enig. Hvis formålet er trening på rifleskyting er det favoritten. Er ikke presisjon et must, men moroskyting i tempo, er 10/22 en solid og driftsikker kandidat med kjempe mange muligheter i stokker og utrolig mye annet.
Link to comment
Share on other sites

Rekker opp handa for en CZ 452 American. Suveren rifle for å trene med. American utgaven har en bedre stokk som er mer tilpasset for bruk av kikkertsikte. Selv ble jeg temmelig overrasket hvor god presisjon det er på rifla. Som noen sier så er ikke avtrekket av det helt store på disse riflene med et langt kryp. En god rifle til en fornutig pris er det, og rifla og gir deg litt sånn storvilt rifle følelse.

Link to comment
Share on other sites

Mange bra tips her!

 

Jeg regner med at bolt-action er det mest interessante, med tanke på trening til fremtidig storviltrifle og presisjon bl.a. Blir vel å ta turen opp til rogne våpen og titte litt denne uka tenker jeg.

 

Hvor nøye bør man være med optikken på en .22? Holder det med noe billi no'?

Link to comment
Share on other sites

Skal du bare plinge på papp syns jeg det holder med et "litt billig" sikte. Skal du skyte på dyr/fugler syns jeg det er greit å gå opp litt i pris. For min del kjøpte jeg først et billig Bushnell sikte i 3-9x42 til rifla, som var helt greit å bruke på pappvilt. Nå står det et Jahti jakt sikte på i størrelse 3-9x40. Greit nok men ikke et sikte jeg anbefaler til jakt. Men nå bruker jeg ikke salongrifla mi til annet enn trening og skyting på papp. Det har noe å gjøre med at jeg syns ikke en salongrifle er noe våpen å bruke på jakt. Men det er nå min mening da.

Link to comment
Share on other sites

Kikkersikte på .22 er i 9,5 tilfelle av 10 satt på en feil kikkert, som regel er en billig kikkert feks 3-9x40 som ble funnet for dårlig på "æljbørsa" montert på "sallongen".

 

En .22 har som regel har en skudd avstand på 30 til 70 meter som normal hold, da bør paralaken være justert der etter, det er ikke for ingenting at det finnes spesielle .22 kikkerter som nettopp er paralakse frie fra 10 meter og oppover.

 

Hvis du er i tvil om kikkerten din er "ugrei" paralakse ; legg kikkerten på et bord etc og UTEN å berøre kikkerten, kikk inn i okularet og finn et punkt på la oss si på 15 meter -beveg hodet sideveis og vertikalt -ligger retikkelet på punktet du fant ? eller flytter det rundt etterhvert som du beveger hodet ?

For å få en "normal" kikkert til å fungere på 20 meter MÅ du se helt beint inn i kikkerten hver gang, hvis ikke sitter skuddet langt bortenfor der du tenkte.

 

Å utruste en .22 med en slik kikkert er ikke særlig optimalt, selv om i 9,5 av 10 butikker anbefaler "billigkikkerten" -amatører kalles disse !

Link to comment
Share on other sites

jeg kan ikke gå veldig i detalj fordi jeg har lite greie på dette...

 

men..

 

22lr er en rifle du kommer til å bruke mye sier du... derfor BØR bruke litt penger på kikkert

hvorfor ikke bruke penger på det du bruker mest...

skal du investere for å putte i skapet?

 

bare noe å ha i bakhodet...

 

det virka ihvertfall logisk for meg når Vestlandsjegern forklarte meg det en gang i tiden

Link to comment
Share on other sites

Å utruste en .22 med en slik kikkert er ikke særlig optimalt, selv om i 9,5 av 10 butikker anbefaler "billigkikkerten" -amatører kalles disse !
Hva skal man da anbefale folk som skal ha det billllllig!!!!!!? Om en kikkert feiler, noe en billig kikkert vil gjøre heller før enn siden, er konsekvensene som regel mye mindre på en salong, som oftest brukes til trening i godvær, enn en storvilt rifle.

Klart at de som vil kan få med paralaksjustering, som jeg ser som en fordel, men ikke gratis.

Link to comment
Share on other sites

Å utruste en .22 med en slik kikkert er ikke særlig optimalt, selv om i 9,5 av 10 butikker anbefaler "billigkikkerten" -amatører kalles disse !
Hva skal man da anbefale folk som skal ha det billllllig!!!!!!? Om en kikkert feiler, noe en billig kikkert vil gjøre heller før enn siden, er konsekvensene som regel mye mindre på en salong, som oftest brukes til trening i godvær, enn en storvilt rifle.

Klart at de som vil kan få med paralaksjustering, som jeg ser som en fordel, men ikke gratis.

 

Det finnes ingen "gratis lunch" som det heter..ofte vil jeg tro at det bunner i uvitenhet fra mennesket på andre siden av disken, mange ekspeditører vet faktisk ikke hva paralakse er.

 

Et godt sikte til en .22 er feks Weaver classic 3-9x32 som har paralaksejustering for korte hold denne koster rett under 2000.- kroner og hvis du tror du får et kvalitetssikte til noe særlig mindre så... vet ikke jeg

Link to comment
Share on other sites

Våpen anbefalingen er først og fremst CZ453 (justerbart avtrekk) 22lr Varmint, dernest det samme i American for lettere våpen.

 

Alternativ 2 er CZ452 22lr Varmint eller American (har begge i 22lr og 17hmr), ett godt avtrekk fikser børsisen lett når han gjenger rifla for 350-500kr.

 

Merk at Varmint modellene har tyngre løp og noe kraftigere og lengre stokk, og passer bedre til skyting med anlegg enn American utgaven, som er en mer ren lett jakt modell (som dog er nydelig å se på).

 

Heldempet fra Alms bør også vurderes, men for reel trening/smell tillvenning. Bør det nok skytes med hørselsværn og uten demper på bane.

 

Sikte: Først og fremst bør man ha klart for seg det som tidligere er nevnt, og det er skyteavstander. 90% av skytingen (og i hvertfall jakt) skjer mellom 20m og 80m. Paralellakse feil, gir en fort problemer på de kortere holdene. Det samme vill for stor minste forstørrelse gjøre, Største akseptable minste forstørrelse på en salong til alround bruk, er etter mitt syn 4.5 (men jeg anbefaler 3-). Passe objektiv størrelse er 40 (mer er bare tull og er med på å ødelegge balansen i rifla).

3-9x40 eller 4-12x40 med objektivstørrelse fra 32 til 42mm er området du bør gå for, helst med SF eller AO (side fokus eller justerbart objekktiv) og fint trådkors.

 

Merke er det verre med, men der finnes rimlige som burde fungere greit nok i starten (ikke kjøp Tasco 6-24x40, for det har jeg, og skiten skal av).

Link to comment
Share on other sites

Er enig i anbefalingen til vingemutteren. Har selv en american, og er godt fornøyd.

Men tror at hvis jeg skulle kjøpt igjen ville jeg godt for en varminter.

 

American utgaven, som er en mer ren lett jakt modell (som dog er nydelig å se på).

 

Det kan du ikke mene. Synes den stokken rett og slett er stygg. Min står snart foran en forandring. :)

Link to comment
Share on other sites

Kasse og løpe er høyglanspoler og blånert (= pent å se på), sjateringer og liv i stokken er det som kjent smak og behag som gjelder (og flaks). Jeg plages nå mest av at stokken er i korteste laget for en på 190cm på strømpelesten.

 

Når det er sagt, så liker jeg Varminten best når det gjelder selve skytingen, og det har med stokkfasongen å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...