Jump to content

gode jakt kuler i 308 elg


joakimB

Recommended Posts

hei følger opp forrige tråd og spør om råd til ei god kule til elg i 308(beklager masinga;)

 

har en remington seven ss og har skutt noen elger med den. veldig godt fornøyd med både presision og oppførsel i dyr med fusion 180 gr frabrikk ammo. men nå skal jeg jo begynne å ladde selv så da går det jo ann å prøve noe nytt;)

og forresten får man kjøpt federal fusion kuler her i norge?

 

 

hvem har noen gode elg kuler i 308 og gode lada data og dele med meg?

 

takker så mye for alle svar!!

 

mvh joakim

Link to comment
Share on other sites

Har brukt Oryx ferdigsydde i mange år. Men så kom jeg over Hornady sin 168 grain HPBT molycoated (du finner ladedata hos VV), den bruker jeg nå både i 30-06 og 308 med meget gode resultater (forholdsvis lite fall fra 100 til 200 meter).

 

Om du føler deg ubekvem med så lett kule, så har Hornady også bonded kuler på hhv 180 og 190 grain som passer godt i 308'en.

 

Helt greie priser på Hornady, fra ca 3,50 til ca 5 kroner per kule.

Link to comment
Share on other sites

Hvilken vekter bruker du på desse i 308w?

Gjerne ladedata også.

Eg lader 150gr PBP FB

Og 165 grain Step bt

Til min 308w

Synest kanskje utrasa har vore lengre i år med 150gr

Enn dei var i fjor med 165grain.

Gikk over til 150 grain etter att eg kappa løpet til 47cm.

Test matrialet er ikkje allverden, men har vel skutt 18 Hjort med desse kulene

8 stk med 150 grain resten med 165.

NB kun testa på hjort ikkje elg.

Link to comment
Share on other sites

Ser at de fleste her anbefaler (dyre) premiumkuler, men faktum er at Lapua sin 185 grs Mega fungerer alldeles utmerket i .308 Win hastighet. Jeg sverger til Woodleigh og Swift i de fleste andre kalibre, men skulle jeg lade for .308 til elg hadde valget mitt helt klart vært gamle kjedelige Lapua...

Link to comment
Share on other sites

jeg ville valgt kuler i 165grain.

helst da A-FRAME, de fleste har god erfaring med den, pluss at 308`n blir litt mer flatt skytende med 165 kontra 180grn.

i følge ladeboken får du hastigheter fra i underkant av 800ms til ca 830ms alt etter krutt og lade vekt.

vil dermed anbefale og begynne med startladningen :wink:

 

et annet alternativ er barnes X i 150 grn.

Link to comment
Share on other sites

Ser at de fleste her anbefaler (dyre) premiumkuler, men faktum er at Lapua sin 185 grs Mega fungerer alldeles utmerket i .308 Win hastighet.

 

Det var på tide noen dro fram Mega! Kula får ros i mange andre kalibre, funker sikkert i 308 også. Dessuten er den billig å lade med :wink: Halve prisen av Oryx.

Link to comment
Share on other sites

Ser jo at dette er ment på Elg som overskriften sier men...

Har en søknad på 308 som er i ferd med og gå ut og lurer på og kjøpe meg ei for og kunne vere med bekjente på hjortejakt lokalt.(Ser ikke for meg at dette blir med det første men det er jo plass i skapet så... :wink: )

Er dette kuler som kan brukes på hjort også eller blir dette litt volsomt til den bruken?

 

 

 

John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Bruker aldrig tyngre kuler en 165grain i 308 selv.Synes den korte hylsa passer best slik.Prøvd mye,men mine favoritter er blitt 165 Accubond og 165 Speer Grand Slam!Men foretrekker nå litt grøvre patron til æljen.308 blir reserve til alt annet en Reinsjakt.

Link to comment
Share on other sites

hei ! ble anbefalt 165/185 gr acubond kule. av en hjemlader i 308. han mente dette skal være ei meget god kule på reduserte ladninger, dan den holder farta godt og er litt mykere en "premium kulene" da det blir litt mindre fart. noen som har prøvd?

Link to comment
Share on other sites

Slenger meg på denne, trenger også ei ny jaktkule til høsten.

 

Finnes det noen mulighet for å kombinere reinsjakt og elgjakt i samme kule? Har tenkt litt på Lapua Mega..

 

 

Men kunne også tenkt meg ei treningskule som går helt likt med jaktkula (Rem 700 .308win)

 

Noen som har forslag? :)

Link to comment
Share on other sites

ser at det er ingen som har nevnt 180 grains trophy bounded er jo ei god kule dette også

men får mann kjøpt denne i løse kuler ?

 

Jepp. Schou-partnere skal vel egentlig ha den i sitt sortiment, men du får den også hos hjemmelading.no. (Speer)

Link to comment
Share on other sites

ser at det er ingen som har nevnt 180 grains trophy bounded er jo ei god kule dette også

men får mann kjøpt denne i løse kuler ?

 

Dette er "overkill" når det gjelder kvalitet, i et kaliber som 308Win!

Det mener nå i alle fall jeg!

Det er helt vanvittig dette at man skal ha verdens mest solide kuler i disse standard-patronene. Dette gjør i mange tilfeller at en fin jaktpatron faktisk kan bli dårligere, og får en kleinere effekt en vanlig.

Trophy Bounded og en haug av disse andre superkulene, er mange laget for 300 WinMag og oppover, og ment for at de ikke skal eksplodere ved treff. De vil med andre ord fungere slik mange standard-kuler en ment å skulle oppføre seg, nettopp i 308 osv.

Da er det snart bedre å bruke ei rundneset helmantel da.

Faktum er at skal du skyte ihjel noe, så MÅ det aktuelle dyret skades, og det så mye at det faktisk dør....... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Helt enig!Mega,Grand Slam,Accubond,osv holder lenge og gir også bedre effekt!

ser at det er ingen som har nevnt 180 grains trophy bounded er jo ei god kule dette også

men får mann kjøpt denne i løse kuler ?

 

Dette er "overkill" når det gjelder kvalitet, i et kaliber som 308Win!

Det mener nå i alle fall jeg!

Det er helt vanvittig dette at man skal ha verdens mest solide kuler i disse standard-patronene. Dette gjør i mange tilfeller at en fin jaktpatron faktisk kan bli dårligere, og får en kleinere effekt en vanlig.

Trophy Bounded og en haug av disse andre superkulene, er mange laget for 300 WinMag og oppover, og ment for at de ikke skal eksplodere ved treff. De vil med andre ord fungere slik mange standard-kuler en ment å skulle oppføre seg, nettopp i 308 osv.

Da er det snart bedre å bruke ei rundneset helmantel da.

Faktum er at skal du skyte ihjel noe, så MÅ det aktuelle dyret skades, og det så mye at det faktisk dør....... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Hvordan vil ei 185 grains Lapua Mega fungere f.eks. på en reinskalv? Vil tro denne kula er midt i blinken for elg, men hadde vært fint med ei kule som kunne fungert til begge formål.. Men når jeg tenker meg om har jeg muligens ammunisjon jeg kan bruke på mindre vilt.. Men angående Lapua Mega, vil kule ødelegge mye av kjøttet på reinskalven?

Link to comment
Share on other sites

Hvordan vil ei 185 grains Lapua Mega fungere f.eks. på en reinskalv? Vil tro denne kula er midt i blinken for elg, men hadde vært fint med ei kule som kunne fungert til begge formål.. Men når jeg tenker meg om har jeg muligens ammunisjon jeg kan bruke på mindre vilt.. Men angående Lapua Mega, vil kule ødelegge mye av kjøttet på reinskalven?

 

Den kula funker helt greit, men jeg tror du kan klare deg med ei lettere kula som gir flatere kulebane kanskje.

150 eller 165grs kuler er superdupert i en 308. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hmm, ja er nok mulig det! Tar nok med Nosler Accubond i 165 grains når kuler skal testes før høstjakta! :)

 

Men for eksempel Lapua Mega i 150 grains da? Er vel greit å ta med denne i testene også? Eller blir den litt lett?

Link to comment
Share on other sites

Men for eksempel Lapua Mega i 150 grains da? Er vel greit å ta med denne i testene også? Eller blir den litt lett?
Tror ikke den er like god som 185grs på elg, vil du bruke noe letter blir hastig heten nærmere magnum, og du trenger en solidere kule. 150 og 168grs TSX er da kjempe kuler, går flatt og slår som regel såvidt gjennom elg, har ladet disse i mengder for 308&30-06 med meget gode resultater.
Link to comment
Share on other sites

Har ikke 308 selv, men lader for en kompis som har. Ladningen er 47grs N-140 bak en 150grs Nosler Partition. Kompisen min hadde med disse patronene til Sør Afrika i fjor og skaut en haug med dyr med upåklagelig resultat. Det største var en rimelig grov kudu, som vel kan sammenlignes med en elg.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke 308 selv, men lader for en kompis som har. Ladningen er 47grs N-140 bak en 150grs Nosler Partition. Kompisen min hadde med disse patronene til Sør Afrika i fjor og skaut en haug med dyr med upåklagelig resultat. Det største var en rimelig grov kudu, som vel kan sammenlignes med en elg.

 

hHar du målt hastigheten på denne? :)

 

Har ikke det, men ladningen er hentet fra Vhitavouri sitt hefte med data så hastigheten burde stå der, men det vil jo variere noe fra børse til børse. Presisjonen er det i alle fall ikke noe å utsette på i det aktuelle våpenet (ombygd M98). Godt under 20mm på fem skudd.

Link to comment
Share on other sites

ser her er mange meninger, min erfaring er at oryx 180grs fungerer meget bra i 308w. Den kan brukes på alt vilt i norge.Noen snakker om "overkill",det er begrep jeg ikke forstår. Jeg bruker selv 200grs oryx i 3006 på elg, reinsdyr og rådyr.

Link to comment
Share on other sites

For min del tror jeg det står mellom

 

- Nosler AccuBond 165 grains

- Barnes Triple-Shock X-Bullets 168 grains

- Norma Oryx Bullets 180 grains

- Swift A-Frame 165 grains

 

Skal som sagt brukes både til elg og rein. Kula skal helst være flattskytende, og her har vel de to letteste kulene en fordel. I motsetning vil antakelig oryx kula penetrere dyret bedre. Av disse tre holder jeg kanskje en knapp på tsx-kula.

 

Er viktig at kule holder en nogenlunde pris, da jeg er på studentbudsjett.

 

Noen som har argumenter for og mot disse tre kulene?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...